Trycket från pumpen?

#1 - 15 januari 2009 16:26
Jag ska i morgon köpa mina små firrar som till att börja med bli en kampfisk, två ancistrus och ca. två platys till mitt nästan 100 liters kar!! Nu undrar jag hur stot trycket (cirkulationen) ska vara på från pumpen?? [:o] vissa gillar inte för strömt... men är detta "skadligt" eller hur vet jag när "lagom" har uppnåtts?? :D

Tack
#2 - 15 januari 2009 16:45
Kampfiskar vill inte ha strömt vatten och i ett 100 liters kar bör pumpen ha runt 300 liters flöde per timma. Detta utflöde kan du justera med strilrör samt/eller rikta strålen mot en sido/bakruta, rot eller liknande.
Guest
#3 - 15 januari 2009 16:46
Kampfiskar gillar inte så strömt vatten . Runt 500.
#4 - 15 januari 2009 16:47
ancistrus vill ha riktigt strömt och syrerikt vatten (10-20x akvarievolymen per tim) medans kampfisken vill ha svag cirkulation (ca.1-5x volym per tim) och platy nånstans däremellan... alltså fiskar med helt olika behov!
#5 - 15 januari 2009 16:50
Jag vet att det är olika för alla men de måste ju finnas någonstans mitt emellan! Jag undrar om fiskarna mår "dåligt" om det blir för strömt?
#6 - 15 januari 2009 16:53
Ja, det kan de göra och särskilt en fisk som Kampfisk då den blir trött av att få simma mot strömmen hela tiden och kan dö i förtid.
#7 - 15 januari 2009 16:54
HeroS skrev:
Jag vet att det är olika för alla men de måste ju finnas någonstans mitt emellan! Jag undrar om fiskarna mår "dåligt" om det blir för strömt?

En kampfisk skulle inte må så bra om den rycktes med av strömmen och snurrade runt runt runt [:o] De är inte räser på att simma eftersom de är vana vid lugnt vatten... Det är inte direkt en öring :)
#8 - 15 januari 2009 16:55
ansjo skrev:
Ja, det kan de göra och särskilt en fisk som Kampfisk då den blir trött av att få simma mot strömmen hela tiden och kan dö i förtid.

plus att jag antar att det skadar de andra om de får för lite ström..:(
#9 - 15 januari 2009 16:58
Farten på vattnet är oftast oväsentligt, däremot är det viktigt att ha bra cirkulation på vattnet i hela karet.

Annons