Trubbel med Aurantimaculata, äter inte längre...

#1 - 13 juli 2005 20:49
Min kära Channa Aurantimaculata har inte ätit på snart en månad tror jag. Den har magrat en del och bryr sig inte om om man så slänger ner maten framför nosen på den. Förut var den alltid "på" vid matningen och åt så magen stod åt alla håll. Vet inte vad som kan ha hänt... De övriga fiskarna är som vanligt. Försöker förgäves få den att äta... Nitriten är obefintlig, möjligen lite infusorier i vattnet men i övrigt bra förhållanden. Den simmar runt en del men inte lika mycket som förut. Men att den ska tappa all matlust? Den ser fortfarande fin ut med klara färger och biter ifrån om någon stör den men äter gör den... inte... :(

Någon som har någon erfarenhet om det här?

MVH
/Jens
#2 - 15 juli 2005 13:15
Jag ahr inte haft det problemet med channor men ibland har fengäddorna fått sånna ryck, prova att slänga ner lite fiskbitar och om det misslyckas så prova med grodyngel, det brukar funka.
#3 - 20 juli 2005 17:12
Den stenvägrar... Funderar på om det kan vara sjuk eller så den verkar allmänt hängig. Men inga yttre symptom vad jag kan se. Ske försöka med att flytta den till ett annat kar och se om det blir någon förbättring. Måste vara en månad sedan den åt sist... Den borde inte klara så mycket längre känns det som.

MVH
/Jens
#4 - 20 juli 2005 17:20
MichaelE: Alla svenska amfibier och reptiler är fridlysta, så fånga inte grodyngel som mat. Prova med småfisk istället kanske?

Erik
#5 - 21 juli 2005 08:54
Det är jag medveten om, men småfisk so man köper blir så j**la dyrt och om man tar från sjön kan man få in karplöss och annat otrevligt.
Och att jag tar 20 grodyngel från en tjärn som e heltsvart av grodyngel stör nog inte den biologiska balansen i någon större utsträckning.

Mvh
#6 - 21 juli 2005 08:56
Fiskar brukar kunna gå länge utan mat, jag hade en "sötvattens" muräna som matvägrade i runt två månader och efter det började den äta igen som inget hade hänt, så ge inte upp.
Vilka olika sorters mat har du provat med?
#7 - 21 juli 2005 09:07
Jag har testat med alaska polloc, vanliga räkor, mysisräkor, röda mygglarver samt levande fisk. Det åt precis allt åvanstående förut. Det enda som ratades var olika flingfoder och pellets. Den var riktigt snabb också, högg direkt när en fiskfilebit ramlade ner i akvariet. Jag får väl fortsätta att försöka. Hade inget annat kar stort nog för Channan, den är runt 30 cm. Så jag flyttade ut övriga mindre fiskar istället. Så nu är det bara tre fiskar i baljan. Försöker hålla vattenkvaliten tipptopp. Förhoppningsvis så ger den upp och börjar äta igen. Den har inga problem med käkarna iallafall, ger Clariasmalen blödande bitsår om han jäklas för mycket.

MVH
/Jens
#8 - 21 juli 2005 10:42
MichaelE: Jag förstår varför du tagit grodyngel men är något fridlyst så är det ju förbjudet. Tänk om fler än du gör på samma sätt, då kan det bli många yngel som försvinner i slutänden trots allt. Det är inte många som blir vuxna grodor även om det kryllar av yngel ett tag dessutom. Många som mer än gärna mumsar i sig av dom. En annan sida av det är att om någon, inte jag, anmäler dig är polisen tvungen att gräva vidare pga fridlysningen.

Erik
#9 - 21 juli 2005 14:44
Prova med mask, brukar funka.
#10 - 21 juli 2005 15:23
Har testat även med mask men det fungerade inte heller. Dock har jag andra fiskar som är väldigt "på" i det karet så om maten inte äts direkt finns det andra fiskar som tar den... Grodyngel är ju väldigt bra men det är svårt att hitta där jag bor. Funderar på om det har med sommarvärmen att göra eller om det är ett naturligt beteende... Den ser ju frisk ut i övrigt. Men den som lever får se :) Stort tack för alla tips!

MVH
/Jens
#11 - 15 augusti 2005 15:00
min aurantimaculata åt i princip bara levande fisk. ibland lyckades ja lura den med dött foder. sen slutade den äta öht men började försöka mörda alla mina andra fiskar så ja lämna bort honom ... saknar honom varje dag ... så jag har ingen hjälp att ge men de verkar lite konstiga med mat Aurantimaculatorna .. :-(
#12 - 16 augusti 2005 00:40
Matvägran

Testa med levande fisk, fråga Erik på akvariefisken så plockar han fram lämpliga fiskar ur gömmorna. (krokiga gamla etc)

annars provar du fånga småfisk i naturen.

//Marcus
#13 - 16 augusti 2005 09:23
strange han lämna väll bort han?
när jag läste lät det som det iallafall!

lite synd om han gjorde det :(
fin fisk
#14 - 16 augusti 2005 16:32
Tastyfish: Jag tror att han syftade på min Channa :)

Dr Strange: Problemet med småfisk är de två stora malarna Channan lever tillsammans med... Jag skulle behöva ett särskilt akvarium enbart för den där jag kunde försöka med lite allt möjligt... Men den är ju ganska stor så lite drygt att skaffa ett tillräckligt stort och trycka in någonstans i lägenheten. När jag har haft abborrar i karet har malarna tagit dem och Channan har bara nosat lite på dom. Fast de kan ha varit lite i största laget för den... Men får jag tag i en burk att placera den i så ska jag gå och bråka lite på Erik :)

Daniel: Trist att du fick lämna bort din Aurant, dom är väldigt speciella... Min åt hur mycket som helst tills den en dag fick för sig att sluta helt... Mask som kröp framför den brydde den sig inte heller om. Så det enda som återstår är nog levande småfisk om jag hittar en burk åt den där den kan jaga dom i lugn och ro...

MVH
/Jens
#15 - 16 augusti 2005 21:58
[QUOTE=Zybeer]Tastyfish: Jag tror att han syftade på min Channa :)

Dr Strange: Problemet med småfisk är de två stora malarna Channan lever tillsammans med... Jag skulle behöva ett särskilt akvarium enbart för den där jag kunde försöka med lite allt möjligt... Men den är ju ganska stor så lite drygt att skaffa ett tillräckligt stort och trycka in någonstans i lägenheten. När jag har haft abborrar i karet har malarna tagit dem och Channan har bara nosat lite på dom. Fast de kan ha varit lite i största laget för den... Men får jag tag i en burk att placera den i så ska jag gå och bråka lite på Erik :)

Daniel: Trist att du fick lämna bort din Aurant, dom är väldigt speciella... Min åt hur mycket som helst tills den en dag fick för sig att sluta helt... Mask som kröp framför den brydde den sig inte heller om. Så det enda som återstår är nog levande småfisk om jag hittar en burk åt den där den kan jaga dom i lugn och ro...

MVH
/Jens[/QUOTE]

åh... ok då! :)
#16 - 17 augusti 2005 09:57
Tjenare
Synd att aurantisen inte äter för dig.
Vad har du för temp. i akvariet?
Mat bruk araldrig vara något problem, mina aurantisar äter allt jag stoppar i akvariet.

Mvh
hansh

Annons