Tröttnar snart helt

#1 - 16 september 2011 16:27
Har stora problem med växterna i min 325a. Använder PMDD 1-2 gånger i veckan har nya lysrör då de gamla närmade sig 2 år men fortfarande lyste. Har haft nya lysrör i någon månad men det har inte blivit någon skillnad mot tidigare. De nya lysrören är LIFE-GLO 2x54W. Växterna är i något slags överlevnadsläge där de inte riktigt dör men är väldigt tråkiga att titta på.

Mätte upp lite värden på vattnet Nitrit(NO2) låg strax under 0.05ppm, PH strax över 7(vattnet blev grönt), KH låg på 6 och GH verkade ligga på samma nivå. Anubias dör och får naken stam, svärdplantorna hinner få ca 10cm blad innan även de dör, vattenpest dör, crypton överlever men ser ful ut. Javaormbunkarna dör och skickar iväg småskott. Hygrophilia polysperma överlever och verkar till och med växa(har dock skickat ur dem ur akvariet nu). Hygrophila corymbosa verkar också överleva men inte heller trivas.

Fiskarna verkar trivas. Har 3 ancistrus(vanliga billiga sorten) 3 golden ciklider och 2 röda(ja jag vet de är från olika sjöar. Har även 4 hmm ålar(sådana som karro försöker odla) de där vanliga iaf. De lever och ser inte dåliga ut på något sätt.

Jag har ingen aning alls om vad eller hur jag ska göra för att få akvariets växter att börja växa igen. Blir så trött på att se det. Har ett litet 54liters med guppy. Satte över ett par anubias både den stora och lilla sorten både växterna har nu satt igång och leva. Den stora sorten hade inte ett enda blad kvar och jag hade mer eller mindre räknat ut den. Den har dock redan fått ett blad som är på gång upp. JAg gör ingen skillnad på dessa 2 kar förutom att jag mer sällan har i PMDD i det mindre.

Ser ut som om att jag börjar få en del cyano i akvariet också. Blir en del alger på växterna också. På anubiasen så blir det typ svarta kanter på bladen och gröna prickalger i övrigt men det är väl ganska normalt.


Detta är helt sjukt jobbigt och tar udden på min akvaristiska ork helt:P det första 1,5 året så var akvariet helt perfekt och växterna växte föör mycket. Nu växer de inte alls och dör istället. HJÄLP MIG! :(
#2 - 16 september 2011 17:03
Testa flytande kol, gjorde stor skillnad för mig. Växterna blev starka och lystrade i färgen. Innan hade jag också problem med att växterna multnade och hade tofsalger mm. Kanske berode på kar ej i balans iofs.

Jag hittade dessutom en 5 liters dunk flytande kol för 200kr så det var ju taget varje dag i veckan, med tanke på att ett 260 liters behöver ungefär 10 ml per dag. Dvs räcker i 1,5 år....

Annars är väl CO2 melodin, men där kan man väl göra av med i princip obegränsat med pengar. Så flytande kol är ju litet enklare. Typ easy carbo.
#3 - 16 september 2011 17:13
Testa flytande kol, gjorde stor skillnad för mig. Växterna blev starka och lystrade i färgen. Innan hade jag också problem med att växterna multnade och hade tofsalger mm. Kanske berode på kar ej i balans iofs.



Jag hittade dessutom en 5 liters dunk flytande kol för 200kr så det var ju taget varje dag i veckan, med tanke på att ett 260 liters behöver ungefär 10 ml per dag. Dvs räcker i 1,5 år....



Annars är väl CO2 melodin, men där kan man väl göra av med i princip obegränsat med pengar. Så flytande kol är ju litet enklare. Typ easy carbo.


Det är ju inga krävande växter det som är i karet. Det fungerade ypperligt i 1,5 år utan co2 bör ju inte behöva det idag heller med helt simpla växter som vilket idiot som helst bör kunna klara av(utom uppenbarligen jag).
#4 - 16 september 2011 17:19
Ok, då vet jag inte. Någon annan får svara. Kanske lysrören eller något annat.
#5 - 16 september 2011 17:42
Ok, då vet jag inte. Någon annan får svara. Kanske lysrören eller något annat.


De är ju bytta för enbart 1 månad sedan då jag fick det tipset att byta de gamla då de var nära 2 år. Inte blivit någon skillnad alls sen dess. Riktigt tråkigt när det inte funkar.
#6 - 16 september 2011 20:04
Nu kanske jag säger emot många men jag tänker mig att eftersom du har så många långsamväxande växter som dessutom inte växer så borde de inte ta upp så mycket näring. Därför kan du ha för mycket näring i vattnet efter all pmdd vilket kan vara påfrestande för vissa växter. Har väl inte så mycket data att backa upp det med och många säger nog emot men jag har erfarit något sånt. Jag hade iaf i det läget testat att bara köra micro, slänga i lite flytande kol och gett mig på fler snabbväxare. Föregått av ett större vb. Då kanske du får bättre balans av näringsvärdena. Cryptos är dessutom kända för att suga upp mycket näring genom rötterna och behöva nån sorts bottennäring så det hade jag också tryckt ned, finns rätt billiga lerkulor.
#7 - 16 september 2011 20:18
Vad Moving Waves sa, låter faktiskt som att du kan ha övergött dem, inte varit med om det själv, men utan kol och för mycket näring så kan det nog bli tufft för dem. Om du bytte båda lysrören samtidigt så kan även det bli en chock för växterna, bättre att byta ett rör i taget.
#8 - 16 september 2011 21:38
Bilder på hur anubiasen såg ut när jag plockade upp den. Jag skickade ju ur de växterna alldeles nyligen som var de växterna som jag förmodade drog all näring. Glömde nog att skriva med mina 3 svärdplantor också som aldrig riktigt tagit sig. Har även tryckt ner några lerkulor bland svärdplantorna och så. Angående rören så tror jag ärligt talat inte någon skillnad blev ju varken bättre eller sämre efter bytet av lysrör^^

http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=54620111115543813
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=4b62011111658cff0
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=90620111119153426
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=ec6201111300952c5
#9 - 16 september 2011 21:38
Har som ni kan se på någon av bilderna något konstigt vitt som flyter på ytan. Det är inte bubblor som det kan tyckas att se ut som på bilden. Det är också väldigt tunt.
#10 - 16 september 2011 22:00
I mitt fall var ett byte från T8 till T5 helt avgörande! Jag hade länge dragits med dålig tillväxt och kraftig algpåväxt på min anubias, de var typ helt svarta... Hade en T8 ramp med 2st aquarelle men för 2 veckor sen bytte jag den till en Hagen glo T5 ramp med 1st hagen powerglo och ett aquamedic flora och nu är alla växter 98% rena från alger....Jag har bara konstaterat att det var en succé :)
#11 - 16 september 2011 23:58
åheim skrev:
I mitt fall var ett byte från T8 till T5 helt avgörande! Jag hade länge dragits med dålig tillväxt och kraftig algpåväxt på min anubias, de var typ helt svarta... Hade en T8 ramp med 2st aquarelle men för 2 veckor sen bytte jag den till en Hagen glo T5 ramp med 1st hagen powerglo och ett aquamedic flora och nu är alla växter 98% rena från alger....Jag har bara konstaterat att det var en succé :)


har precis samma ramp. LIFE GLO var alltså ett felköp? Trodde inte att Aquamedic fick plats i den rampen då de var 116 cm. Aja har man väl slängt 500 spänn på inget då...... Köper aldrig något glo mer iaf. Det finns ju ingen info att hitta om det överhuvudtaget. Läste runt en massa och läste något om att de skulle ligga på runt 6000 i ljus och det gjorde ju denna så då trodde jag att det skulle funka. Jaja.

Tack för hjälpen iaf. När man tror att man har gjo0rt något rätt så är det ändå fel. Ibland vill man sätta foten i akvariet och sedan kasta ut det från balkongen. :p
#12 - 18 september 2011 21:24
Aquamedics 54w är 115cm och det är som alla andra standardrör....
#13 - 19 september 2011 05:24
Jag har life glo i ett kar och där växer det fint, freddi här på forumet likaså, så jag tvivlar på att problemet sitter där.
#14 - 19 september 2011 07:05
Grothras skrev:
Använder PMDD 1-2 gånger i veckan

Utveckla gärna detta stycke. Pmdd ska väl endast användas i samband med vattenbyte? Kanske blev det för mycket pmdd?
#15 - 19 september 2011 11:47
Utveckla gärna detta stycke. Pmdd ska väl endast användas i samband med vattenbyte? Kanske blev det för mycket pmdd?


Nja vad jag har läst bland annat på Plantswap så är det många som tillsätter betydligt mer än så och även mycket större doser än vad som är standardrekomendationer. När akvariet hade som mest växter och gick som bäst så drog jag i PMDD 3 gånger i veckan.
#16 - 19 september 2011 13:20
Gröna prickalger och cyano säger emot att det skulle vara övergödning, verkar snarare tvärtom speciellt om vissa växter tappar äldre blad. Makrobrist, förmodligen kväve och fosfor.

Om akvariet funkade i 1,5 år och den här förvandlingen gått relativt sakta så gissar jag på att det har blivit för fet botten som skapat CO2-svängningar (toffsalgerna) som gör växterna "CO2-förvirrade" och dessutom sabbar mineraliseringen så att fiskskit ligger kvar och osar ammonium och därmed triggar alger - specifikt cyano om bottnen håller på att dö av överbelastning.

Jag brukar själv få liknande förlopp i mina burkar som varit igång ganska länge utan omdesign, och då kör jag hightech med CO2 och mycket ljus. Bottnen är ett gissel eftersom den är så svårkontrollerad och man aldrig riktigt vet statusen på den.

Kör man CO2 och PMDD kan man ta ur den helt ur ekvationen genom att göra rejäla slamsugningar varje vecka, men då tappar man även lite mineralisering och stabilitet. I "lowtechs" utan CO2 är detta helt uteslutet. Där måste bottnen vara tipptopp.
#17 - 19 september 2011 19:14
defdac skrev:
Gröna prickalger och cyano säger emot att det skulle vara övergödning, verkar snarare tvärtom speciellt om vissa växter tappar äldre blad. Makrobrist, förmodligen kväve och fosfor.



Om akvariet funkade i 1,5 år och den här förvandlingen gått relativt sakta så gissar jag på att det har blivit för fet botten som skapat CO2-svängningar (toffsalgerna) som gör växterna "CO2-förvirrade" och dessutom sabbar mineraliseringen så att fiskskit ligger kvar och osar ammonium och därmed triggar alger - specifikt cyano om bottnen håller på att dö av överbelastning.



Jag brukar själv få liknande förlopp i mina burkar som varit igång ganska länge utan omdesign, och då kör jag hightech med CO2 och mycket ljus. Bottnen är ett gissel eftersom den är så svårkontrollerad och man aldrig riktigt vet statusen på den.



Kör man CO2 och PMDD kan man ta ur den helt ur ekvationen genom att göra rejäla slamsugningar varje vecka, men då tappar man även lite mineralisering och stabilitet. I "lowtechs" utan CO2 är detta helt uteslutet. Där måste bottnen vara tipptopp.


Så vad föreslår du att jag gör? Kör ju bara PMDD och ingen CO2. Är botten för fet och död så antar jag att det är total makeover och byta av bottensubstrat som gäller? Är det sämre med sand som botten då den snabbare sätter igen eller selar det mindre roll? Det har på sina ställen legat en del skit på botten men så var det från början då det på vissa platser i karet är mindre strömt på botten. Det är ju även cyano i sanden mot rutan.

Byte eller rengöring av sanden är det som gäller då?

Tack för ett utomordentligt bra svar! :)
#18 - 19 september 2011 19:56
Jag tror inte sand behöver vara sämre för att den är tätare. Jag funderar ganska lite över om det är grus eller sand och använder det jag tycker är snyggast. Anledningen till att jag inte tror att det behöver vara sämre är att de organiska partiklar som ska brytas ner måste vara mindre och får inte alls lika stor plats som i grovt grus som istället kan få stora feta godisbitar som kläggar igen och också tar syre. Sanden kommer förmodligen också ha otroligt mycket större area för mineraliseringsbakterier att sätta sig på som kan göra processen kort med geggan. Men ok, det är möjligt att syregradienterna blir markant snävare i sand - dvs lite djupare i en sandbädd är det förmodligen riktigt dåligt med syre jämfört med samma djup i grus - om inte en oherrans massa mulm/geggamojja täppt igen gruset.

Jag är ganska säker på att växternas rötter kan syresätta bottnen och skapa en egen artificiell mikroatmosfär i direkt anslutning till rötterna som gynnar en massa olika former av mineralisering.

Det gör att man borde ha två val: Antingen planterar man tätt med växter som håller bottnen tipptopp med sina rotsystem eller så drar man igenom bottnen med en slamsug på de ställen man vet att mulm ansamlas och där man har dåligt med växter (och där det ibland kan vara lite svårt att komma åt med slamsug).

Problemet med slamsugning är att man sabbar den lilla mineralisering man kanske har i stora delar av bottnen och att det förmodligen blir en ganska fet ammoniumspik när man härjat runt. Detta leder sannolikt till någon form av algblomning även om man har ett biologiskt filter som är i absolut topptrim (dvs rengjort för några veckor sedan med ganska lite mulm och helt inkört med en livlig filtermassa). Tätbevuxet med väldigt glada växter hjälper också och minskar behovet av ett filter i toppskick.

Såhär hade jag gjort: Rota upp alla glada ogräs du har och lägga dom på ytan, t ex din Hygrophila polysperma är ypperlig för detta. Den får gärna skugga hela akvariet helt i syftet att helt ta udden av den ammoniumspik du kommer få när du sedan går lös med slamsugen i bottnen. Se till att ha ett rengjort filter och var beredd på att det kommer klegga igen relativt fort efter en sådan här rumstering om det är bra på att ta småpartiklar, t ex om du har någon form av lite finare filtermatta i något fack.

Lägg till K2SO4 till PMDDn du kör med, ganska rikligt. Torrdosera K2SO4-pulvret 1/2-1 tsk varje gång du doserar din PMDD.

Efter ett några veckor borde polysperman gå fullkomligt bärsärkargång och du kommer behöva riva ur nävar av den för att den inte ska börja klättra ut ur akvariet. Nere i akvariet ska du då dels ha motverkat algblommningen och förmodligen börjar du se att algerna tappar fotfästet. De växter du har nere i akvariet kommer *inte* vara så glada men under några månader från det att du börjat bli nöjd med algnivån så börjar du sakta gallra bort alltmer Hygrophila från ytan så att ljuset sakta återvänder till växterna nere i akvariet och dom kan börja ta fart igen. Finns inget som hindrar att du låter alla dina växter flyta omkring på ytan om du inte vill riskera att någon art dör ut helt.

När ljuset börjar återvända kan du börja plantera de längsta och livligaste växterna i bottnen och det roliga börjar med att plantera fram ditt drömakvarium..
#19 - 20 september 2011 19:02
defdac skrev:
Massa info.


Tack för hjälpen har nu dragit igenom hela sanden med bottensug samt även kört ner vattenslangen vid påfyllningen och de grumlade runt riktigt rejält. Nu är nog mycket av bottenbalansen borta så vi får se vad som händer. Blir att köpa mer PMDD också då jag är inne på sista flaskorna och inte har några påsar med pulver kvar. Skickade upp de växter som jag har kvar till ytan och slängde i lite vattenpest som jag hade kvar i ett par mindre kar också. Får se hur det funkar.

Tyvärr har jag inget finare filtermedium än den grova filtermattan. Slängde nog den fina mattan som låg längst upp i filtret då jag blev rådd att inte använda det. Mycket av det som blåstes ur sanden har väl då även tagit sig igenom filtret och ut i sanden igen. Ska jag dra igenom botten ett par gånger till lite senare eller ska jag testa som det är nu?

De Anubias som jag slängde ner i de andra karen ser redan friskare ut.

Tack för hjälpen, du har tänt en gnutta med hopp om mitt akvarium igen. :)
#20 - 20 september 2011 20:14
Intressant det du skrev om övergödd botten defdac, lurar på om det inte är det som ställer till det i ett av mina kar där jag haft grym stabilitet tidigare men nu tampas med cyano och halvdålig växtlighet. Ska köra mörkläggning först för att döda skiten sen blir det ytterligare åtgärder på det området.
#21 - 21 september 2011 06:11


Tyvärr har jag inget finare filtermedium än den grova filtermattan.


Det gör inget. Det kan vara ganska bra, men var medveten om att de absolut finaste partiklarna förmodligen slinker igenom och kan täppa till en sandbotten snabbt.



Ska jag dra igenom botten ett par gånger till lite senare eller ska jag testa som det är nu?


Ja det låter som en bra strategi. Det virvlar ju alltid upp en massa när man bökar runt som antingen sätter sig i filtret eller bara vispas runt tills det sedimenterar på, och senare ner i, bottnen.



lurar på om det inte är det som ställer till det i ett av mina kar där jag haft grym stabilitet tidigare men nu tampas med cyano och halvdålig växtlighet.


Ja för mig kommer det förr eller senare, typ efter 1-3 år, om jag inte har hela burken full med växter som har sjukt stora rotsystem (Echinodorus, Cryptocoryne osv..). Det hjälper även lite att regelbundet rota upp växter (istället för att klippa ner dom), även om det varje gång innebär en ganska stor algrisk..











Annons