Trött på kjells moralpredikningar

#1 - 4 januari 2004 17:46
Kjell du moralpredikar en del, och visst är det du som styr forumet, men lite får du låta folk tycka.. som det där med att köpa en bit av månen, du såg riktigt ner på dem som gjorde det istället för att köpa ett träd.
Nu såg jag att du stängt min "surfa zoopet & dricka grogg" tråd för att den inte handlade om fisk..en otroligt välbesökt tråd som levt länge.
hur kommer det sig att den idiotiska tråden "ZMHI 2004" lever kvar?
handlar ju bara om vädret & inte om fisk..
om det måste handla om fisk i humormania så skriv det i beskrivningen av tråden och ta bort trådar som ZMHI t.ex.
nu står det ju bara "Endast fantasin är begränsningen."
tröttnar ibland på att du ändrar reglerna när det passar dig.
#2 - 4 januari 2004 17:49
Detta har diskuterats i en annan tråd.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18403
#3 - 4 januari 2004 17:52
Håller med om en sak. Antingen ska det handla bara om fiskar/djur eller är allt tillåtet. Självklart inom lagens gränser. Kan tänka mig att det är lika många som irriterar sig på ZMHI som på grogg tråden. Om Kjell och GooGoo ständigt ska tjata om väder eller damfotboll eller annat totalt meningslöst kan ni väl göra det på chatten eller över telefon.
#4 - 4 januari 2004 18:06
håller med.

antingen eller tycker jag antingen enbart fisk eller så går allt.

tror i ärlighetens namn att det är lite gammeldags moral som lever kvar att man ska inte prata om alkohol för det är skadligt o kan leda till beroende. ska man titta sen på den yngre publiken så tror jag det borde göra mer skada att tex se på nyheterna där det bara visas våld,död med grova bilder.

sen chattens funktion kan jag säga att jag har tröttnat på för de ggr jag sett någon där inne antingen är det nån som inte loggat ur ordenltigt så det är iaf tomt när man kommer eller så är disskusionen en sådan att den hör hemma i sandlådan.

det finns ju inte olika chat rum-vilket kanske både är bra o dåligt men vill man på sniskan tjata lite med liksinade låt gå. det går ju bara åt mer energi av dem som vill förbjuda det än vad de lägger för att bara ignorera tråden.

tillslut vill jag bara tilläga att jag inte själv deltagit i grogg tråden utan tycker bara det är extremt löjligt att förjbuda sådan tråd.
#5 - 4 januari 2004 18:07
Om Kjell och GooGoo ständigt ska tjata om väder eller damfotboll eller annat totalt meningslöst kan ni väl göra det på chatten eller över telefon.

Det är väl en jädra tur att Du inte är moderator på det här forumet mrsonk! Kasta inte sten i glashus, kolla först igenom alla Dina inlägg och förvissa Dig om att Du aldrig skrivit något som andra kan uppfatta som meningslöst och för hundrafemtielfte gången:

<font size="5">- undvik Humormania om den retar Dig!</font id="size5">

Ingen har någonsin tvingat Dig att läsa ZMHI eller någon annan tråd där. Att spela Bror Duktig och kasta skit på något som helt uppenbart är omtyckt här gör Dig bara löjlig!
#6 - 4 januari 2004 18:10
Ursprungligen skickat av GooGoo

[quote]Om Kjell och GooGoo ständigt ska tjata om väder eller damfotboll eller annat totalt meningslöst kan ni väl göra det på chatten eller över telefon.

Det är väl en jädra tur att Du inte är moderator på det här forumet mrsonk! Kasta inte sten i glashus, kolla först igenom alla Dina inlägg och förvissa Dig om att Du aldrig skrivit något som andra kan uppfatta som meningslöst och för hundrafemtielfte gången:

<font size="5">- undvik Humormania om den retar Dig!</font id="size5">

Ingen har någonsin tvingat Dig att läsa ZMHI eller någon annan tråd där. Att spela Bror Duktig och kasta skit på något som helt uppenbart är omtyckt här gör Dig bara löjlig!
[/quote]

det är vad jag tror kallas för liknelse, det han (vad jag tror menar) är att varför ska det vara konsekvent. tagga ner lite o ta det inte så personligt. jisses...
#7 - 4 januari 2004 18:13

Eftersom Kjell har laggt ribban så verkar det ju som man får snacka om allt möjligt skit här på forumet, därför gör ävan jag det. Men att Kjell sedan bara tillåter det han tycker är bra är ju fel.

#8 - 4 januari 2004 18:16
GooGoo... varför SKRIKER du?
bara för att kjell gullar med dig & gillar din meningslösa, fisklösa tråd om väder..
jag gillar hellre att softa med en öl, kanske kolla zoopet eller mina akvarium & slappa...om det regnar hos dig intresserar inte mig, och om det rinner öl ner i min strupe, LÄS DÅ INTE GROGG TRÅDEN...
blir så trött ibland..
#9 - 4 januari 2004 18:17
^^oh nån tog visst åt sig hehe^^ zmhi och grogg tråden är väl båda rätt harmlösa och visst man avgör ju själv vad man vill läsa.
#10 - 4 januari 2004 18:19
Nej, jag tänker inte tagga ner för det här tjatet om Humormania i allmänhet och ZMHI i synnerhet gör mig så förbannad! Den senaste tiden har det gnällts mer eller mindre varje dag och man kan ju fråga sig vilka som är moraltanter här.

Jag måste säga att det överhuvudtaget är ett herrans gnäll här varenda dag och jag tror inte att jag är den som behöver tagga ner mest.

Mycket av gnället har gällt groggtråden och den har jag inte med ett enda ord nämnt och tänker inte heller göra det, men att den ständigt skall jämföras med ZMHI stör mig. Om nu groggtråden låstes skall det då innebära att så även skall ske med väder, damfotboll och annat "meningslöst"?

Nej, väx upp alla gnällspikar! Be sedan inte mig tagga ner, det finns en hel hög med petare som borde göra det i stället för mig!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 januari 2004 18:21
Trött på kjells moralpredikningar

Det var ju tråkigt och om du nu inte kan leva med dom så finns det två utvägar.
1/ Jag slutar med det och lägger ner Zoopet.
2/ Du försvinner från Zoopet till någon annan sajt eller startar en egen sida.
Det första är knappast inte aktuellt så då får jag väl tacka dig för den tid som varit och önska dig lycka till i framtiden. Ha det så bra.

#12 - 4 januari 2004 18:22
Tycker faktiskt inte ZMHI tråden ska stängas ner, men då ska våra andras trådar inte låsas.
#13 - 4 januari 2004 18:25
GooGoo... varför SKRIKER du?

bara för att kjell gullar med dig & gillar din meningslösa, fisklösa tråd om väder..

jag gillar hellre att softa med en öl, kanske kolla zoopet eller mina akvarium & slappa...om det regnar hos dig intresserar inte mig, och om det rinner öl ner i min strupe, LÄS DÅ INTE GROGG TRÅDEN...

blir så trött ibland..

Jag skriker för att vissa av Er tydligen inte förstår annars!

Som jag redan har skrivit har jag inte och kommer inte att yttra mig om groggtråden, mest för att jag faktiskt INTE har läst den och alltså inte har en aning om vad som har skrivits i den. Jag har till skillnad från Er som ogillar ZMHI valt att inte läsa sånt som inte intresserar mig. Då kan jag ju inte heller spela Allan och gnälla på Er, eller hur?
#14 - 4 januari 2004 18:26
Jag sa inte att jag skulle sluta vara här... bara för att det finns vissa saker som man kan bli trött på så måste man ju inte springa sin väg?
men eftersom man (nästan) får skriva vad som helst i humormania så skrev jag bara vad jag tyckte...
och eftersom jag får ett visst medhåll kanske du skulle ta & fundera på det lite?
jag säger inte att du är helt hopplös, bara att du inte är riktigt konsekvent alltid.
#15 - 4 januari 2004 18:26
allvarligt

bara för att man utrycker en annan åsikt en din kjells så är man inte välkomen här? det är väl inte ändå en berundra kjell forman sida vi är på va??

är din åsikt den enda du driver väl en sida som ska passa alla inte de som du tycker om. din personliga smak i detta är orelevant det är väl ändå en åsikt av en person som driver en sida som ska passa alla som ska råda. annars får du sätta upp regler för detta forum för vad som är ok att disskutera eller ej.

googoo att man förstår mer när man skriker gör det hela mer logiskt.
#16 - 4 januari 2004 18:27
GooGoo.. varför nedvärdera andra? alla förstår utmärkt även med normala bokstäver, bara det att de kanske inte alltid håller med dig.
#17 - 4 januari 2004 18:29
Håller med i första inlägget!

Det som inte passar Herr moderator låses utan att någon anledning ges!

Och nu har vi än en gång sett prov på Kjells korta humör då han endast tänker på att någon måste bort, antingen hela Zoopet eller JR. Löjligt av en vuxen man att resornera så, varför inte, som den moderator du är Kjell, svara på JR:s fråga/or istället?

Och vissa äldre verkar spela bror eller fru Duktig här förjämnan, med moralpredikan till höger å vänster!

Stå på er ni andra som kör på JRs "spår"...
#18 - 4 januari 2004 18:32
GooGoo.. varför nedvärdera andra?

Det kom ju från rätt mun!
#19 - 4 januari 2004 18:32
Kjell har bara låst trådar som han tycker har urartat på ett eller annat sätt. Sedan att jämföra ZMHI-tråden och Dricka grogg tråden är helt meningslöst. Den som har problem med någon tråd. Läs den inte, vilket tydligen en del gör eftersom han vet att vi ibland skriver om damfotboll.
Sluta gnäll och lägg ner lite mera tid på dem som frågar om akvarier,deras skötsel och invånare.
Som det är nu läses en tråd om någon ovanligare fisk av ett fåtal och knappt någon svarar.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 januari 2004 18:33
Hur man än vänder sig har man arslet bak.
Läs följande två meningar från JR.
1/ "som det där med att köpa en bit av månen, du såg riktigt ner på dem som gjorde det istället för att köpa ett träd."
2/ "GooGoo... varför SKRIKER du? bara för att kjell gullar med dig.."
Det var GooGoo som skrev "måntråden" - så först skriver du att jag ser "ner på GooGoo" sedan "att jag gullar med GooGoo".
Det är alldeles uppenbart att det var hög tid att stoppa "Grogg-tråden" eftersom du helt har tappat omdömet och t.o.m. motsäger dig själv[:-36].
#21 - 4 januari 2004 18:34

[quote]GooGoo.. varför nedvärdera andra?

Det kom ju från rätt mun!
[/quote]

hmm..det var ett informativt inlägg...
#22 - 4 januari 2004 18:34
Och inte mycket har hänt sedan jag slutade på detta forum.....

Och det finns en anledning till att jag slutade också.

Mitt förslag är att dela upp detta forum till olika moderatorer, då du Kjell alltid tycks få kritik, år efter år.

Så kan du Kjell backa tillbaka och låta lite mer diplomatiska människor ta över de olika trådarna.

Så fungerar många andra forum, och det finns kanske en anlending till detta [:-17]

Jag anser att 1 peson inte kan ha koll på allt, och 1 person har mycket svårt att vara rättvis.
Det finns många kunniga människor härinne, inte bara 1 person.

Det är synd att detta forum sköts på detta sätt som i nuläget, då man blir så trött på allt tjafs och söker sig andra vägar.
#23 - 4 januari 2004 18:34
Jag skrev ju också att jag inte tycker att ZMHI ska låsas Balzani, även jag läser och skriver där imellanåt.
#24 - 4 januari 2004 18:36
tycker du var rätt barsk mot de som tyckte mångrejen var en rolig grej. det har riktats en den frågetecken om hur saker sköts här är det inte bättre att det reds ut än att gå som katten runt het gröt? gör tydliga regeler för vad som gäller eller låt allt gälla som tidigare.
#25 - 4 januari 2004 18:36
Kjell, jag säger inte emot mig själv..det var inte för att du sa emot just googoo i måntråden, det var för att du tryckte ner på iden att köpa månen.
detta har inget med personer att göra, förutom dig lite då =)
har inget emot dig, men du hoppar på en sån sak som att jag skulle ha sagt emot mig själv istället för att uttala dig om det jag skrev från början i tråden.
först att jag borde lämna stället & sen skyller på mig...
#26 - 4 januari 2004 18:39
tyckte zoopet kändes mer gemytlig när det inte var en massa förmaningar. håller med johan l, även om jag nu får en utskällning här. jag tycker att det är ett visst fjäskande här, och dessutom en hel del besserwissers. man kan inte säga åt folk att försvinna för att dom har en åsikt. det blir jag riktigt sned på. även om det nu är en person som startat sidan kan den inte styras med järnhand, hur kul är det med en massa regler? om det nu finns folk som stör sig på groggtråden, sätt in en extra inloggning med åldersgräns där då? man får väl ändå skylla sig själv om man letar upp saker man retar sig på.

om det här j-vla bråkandet kunde gå över och det kunde tas några demokratiska beslut skulle det vara mycket trevligare på den här sidan.

i vilket fall som helst, håll inte på och be folk dra nån annanstans bara för att dom uttalar sig. detta var nog en privat sida en gång i tiden, nu är den inte det. acceptera och anpassa efter vad alla har att säga, eller STÄNG NER HELA sidan, om det nu är för jobbigt med åsikter. herregud.
#27 - 4 januari 2004 18:47
dessutom ansåg jag (ve och fasa) att "dricka grogg och surfa zoopet" VAR KUL. ojojoj.
#28 - 4 januari 2004 18:48
Jag skrev ju också att jag inte tycker att ZMHI ska låsas Balzani, även jag läser och skriver där imellanåt.

Nej, det är klart:

Om Kjell och GooGoo ständigt ska tjata om väder eller damfotboll eller annat totalt meningslöst kan ni väl göra det på chatten eller över telefon.

Jag antar att Du istället då menar att Kjell, som trots äger den här sidan och jag skall stängas av från att skriva i ZMHI istället....eller????????

Med risk för att jag nu blir anklagad för att gulla med Kjell så måste jag ändå säga att alla vi medlemmar på Zoopet skall vara tacksamma för att vi får lov att skriva något här överhuvudtaget! Vill han så kan han stänga ner hela siten och det förvånar mig att han inte redan har gjort det för mer otacksamt jobb får man antagligen leta efter. Att ständigt få kritik och mothugg måste vara fruktansvärt jobbigt, speciellt om man som Kjell lägger ner all sin tid på att BJUDA (se nu skrek jag igen!) oss på enormt mycket information och tillhandahålla en mötesplats där han antagligen helst skulle vilja att det blev som det var en gång i början -glatt och trevligt!

Jag säger som Patrik_växjö, fast tvärtom: stå på Dig Kjell!

Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 januari 2004 18:50
Det som inte passar Herr moderator låses utan att någon anledning ges!

I de få fall där jag låst en tråd (mindre än en promille av de som skrivs) så har jag talat om varför.
Sedan att alla inte håller med mig om detta är en helt annan sak.
Vad gäller "groggtråden" så har detta diskuterats på en annan plats även om inte JR orkade leta reda på den utan startade en helt ny tråd där han t.o.m. motsäger sig själv.
Detta är trots allt min och Christians hemsida och vi har ansvaret (både juridiskt och moraliskt) för vad som skrivs här och då får det ju bli våra moraliska övervägande som får gälla. Självkklart kan den nivån inte passa alla och det är ju därför kanon att det finns andra hemsidor där man förhoppningsvis kan hitta en nivå som bättre överensstämmer med ens egen nivå.

man kan inte säga åt folk att försvinna för att dom har en åsikt. det blir jag riktigt sned på.

Det har jag inte gjort vad jag skrev är att om man inte kan leva med mina "moralpredikningar" så är tyvärr den enda möjligheten för att slippa dessa är att lämna zoopet, vilket är något helt annat.

om det nu finns folk som stör sig på groggtråden, sätt in en extra inloggning med åldersgräns där då?

Var nu inte löjlig - skall vi begära personummer och kontrollera personummer hos alla som läser på zoopet.
Zoopet är till för alla åldrar och därför skall också inläggen anpassas för alla åldrar - take it or leave it.
#30 - 4 januari 2004 18:54
Haha Googoo, vi går åt samma håll, fast tvärtom... ses i mitten! [:D]

Jag tror inte detta är ett otacksamt jobb! En åsikt är en åsikt. Ingen har nånsin tvingat Kjell att ta allt ansvar, ens starta siten, men ingen har heller klagat över zoopets existens!

Jag förmodar att Kjell trivs i rollen som forumspappa och tycker om att förklara AKVARIERELATERADE SAKER.... eller..? Den här humormaniadelen av zoopet är väl bara till att acceptera! Kommentera inte det du inte bryr dig om så blir det ju bäst!

Trevligheten på Zoopet tycker jag försvann när medlemsantalet exploderade!

#31 - 4 januari 2004 18:54

[quote]Jag skrev ju också att jag inte tycker att ZMHI ska låsas Balzani, även jag läser och skriver där imellanåt.

Nej, det är klart:

Jag antar att Du istället då menar att Kjell, som trots äger den här sidan och jag skall stängas av från att skriva i ZMHI istället....eller????????

Med risk för att jag nu blir anklagad för att gulla med Kjell så måste jag ändå säga att alla vi medlemmar på Zoopet skall vara tacksamma för att vi får lov att skriva något här överhuvudtaget! Vill han så kan han stänga ner hela siten och det förvånar mig att han inte redan har gjort det för mer otacksamt jobb får man antagligen leta efter. Att ständigt få kritik och mothugg måste vara fruktansvärt jobbigt, speciellt om man som Kjell lägger ner all sin tid på att BJUDA (se nu skrek jag igen!) oss på enormt mycket information och tillhandahålla en mötesplats där han antagligen helst skulle vilja att det blev som det var en gång i början -glatt och trevligt!

Jag säger som Patrik_växjö, fast tvärtom: stå på Dig Kjell!

[/quote]

men är det då inte en varnings singal till honom att om han nu får så himla mycket kritik o mothug. är allt detta då tagit ur luften elelr kan det ligga någo substans i det som sagts. det är väl inte den första personen som fått kritik på något sätt. huvudsaken är väl ändå att man lyssnar objektivt o tar åt sig av det som sägs.

sen så kanske det bara är min åsikt men jag tror inte kjell gör detta helt på ideelt basis. om han gör det så är det en eloge till honom. men säkert ligger det något vinst intresse i det o då tycker jag inte synd om honom.vill påpeka det är inget fel att ha en sita och en ide att tjäna pengar på inget fult med det. men ibland så får man leken tåla om man ger sig in i leken. det hela handlar om att det ska var lika för alla varför ska vissa ämnen tillåtas o inta andra när det inte finns nåt som är sagt innan om vad som är ok eller ej. lös den punkten så är mycket avklarat.
/johan
#32 - 4 januari 2004 18:54
citat:

--------------------------------------------------------------------------------

om det nu finns folk som stör sig på groggtråden, sätt in en extra inloggning med åldersgräns där då?

--------------------------------------------------------------------------------

Hur skulle det fungera, mig veterligen är det inte många som skriver ut sitt personnummer.

Guy
#33 - 4 januari 2004 18:54
Om man skall prata om att inte vara löjlig.. det finns spritreklam på hela internet..så om ingen läser om öl på zoopet.. vill de aldrig testa då?
och varför tjata om att jag motsäger mig? det är inte mig diskussionen handlar om, det är om att det enbart är din moral det handlar om här. Och jag motsa mig inte heller..det var fortfarande det DU sa i googoo's måntråd jag hakade upp mig på.

jag påstår heller inte att det är nåt FEL på din moral, utan bara att det varierar lite i dina beslut om vad som är bra & dåligt ibland...
#34 - 4 januari 2004 18:56
Kan ni inte bara lägga ner denna tråd? Är den inte lite onödig eller?
Kanske det är roligt att vara uppkäftig som googoo, eller gnällig som JR?!!
LÄGG NER DENNA DISKUSSION

Mvh// Alexander
#35 - 4 januari 2004 18:58
Jag är inte gnällig, bara påpekar saker jag inte alltid gillar.
jag svarar gärna på frågor om jag tror att jag kan & ställer gärna frågor.. utan gnäll..
#36 - 4 januari 2004 18:58
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Det som inte passar Herr moderator låses utan att någon anledning ges!

I de få fall där jag låst en tråd (mindre än en promille av de som skrivs) så har jag talat om varför.
Sedan att alla inte håller med mig om detta är en helt annan sak.
Vad gäller "groggtråden" så har detta diskuterats på en annan plats även om inte JR orkade leta reda på den utan startade en helt ny tråd där han t.o.m. motsäger sig själv.
Detta är trots allt min och Christians hemsida och vi har ansvaret (både juridiskt och moraliskt) för vad som skrivs här och då får det ju bli våra moraliska övervägande som får gälla.

man kan inte säga åt folk att försvinna för att dom har en åsikt. det blir jag riktigt sned på.

Det har jag inte gjort vad jag skrev är att om man inte kan leva med mina "moralpredikningar" så är tyvärr den enda möjligheten för att slippa dessa är att lämna zoopet, vilket är något helt annat.

Var nu inte löjlig - skall vi begära personummer och kontrollera personummer hos alla som läser på zoopet.
Zoopet är till för alla åldrar och därför skall också inläggen anpassas för alla åldrar - take it or leave it.

[/quote]
löjlig? knappast. skulle vara kul om det fanns en vuxnare avdelning på zoopet där det inte är regeler och förmaningar. du kan ju tänka på saken iallafall? jag tycker också att fler borde sitta i "styrelsen" and denna sida, för som sagt, det kan omöjligt bli demokratiskt om EN person ska ha ansvaret. det finns dom som har tycket att dom "förbjudna" trådarna har varit roande, kan vi inte få ha kvar dom då? ingen har påstått att man ska kräva personnummer, men en avdelning för dom äldre vore ju skojsigt.
vad gäller dina "moralpredikningar"; jag ser det snarare som överreaktioner än moralpredikningar. det skulle med all säkerhet gå att omforma sidan så att den passade alla. om man nu har lust vill säga.
#37 - 4 januari 2004 19:01
Hallå dom flesta av er är ju över 25 just nu låter ni som 14
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 4 januari 2004 19:01
Jag förmodar att Kjell trivs i rollen som forumspappa och tycker om att förklara AKVARIERELATERADE SAKER.... eller..? Den här humormaniadelen av zoopet är väl bara till att acceptera! Kommentera inte det du inte bryr dig om så blir det ju bäst!Trevligheten på Zoopet tycker jag försvann när medlemsantalet exploderade!

Forumpappa nja - förklara akvarierelaterade saker ja med tvekan, men däremot så blir det ju en helt annorlunda sida med så många inlägg och det blir lite för stort. Då tänker jag inte på "kontrollfunktionen" eftersom den sköts rätt hyfsat genom funktionen "stötande inlägg" utan snarare på att man missar många intressanta frågeställningar i forumet. Det skrivs ju trots allt 6-7 gånger fler inlägg i zoopet än i övriga stora akvarieforum i Sverige - men så är det inte så mycket att göra åt.

det kan omöjligt bli demokratiskt om EN person ska ha ansvaret.

Det är ingen demokratisk sida och kommer inte att bli. Själv plöjde jag ner några tusen timmars arbete på sidan innan den startade + ett sexsiffrigt belopp.
Om någon är intresserad så är dock både jag och Christian beredda att sälja sidan om något betalar självkostnaderna.

#39 - 4 januari 2004 19:07
Hallå dom flesta av er är ju över 25 just nu låter ni som 14

Vad menar du med det???? stahl_mikael????[:(!]
#40 - 4 januari 2004 19:08
vad tråkigt. ja, då finns det väl risk för att man tröttnar. men, livet är ju hårt. whatever, ingen vinner här idag. tack för mig.
#41 - 4 januari 2004 19:08
Det skrivs ju trots allt 6-7 gånger fler inlägg i zoopet än i övriga stora akvarieforum i Sverige - men så är det inte så mycket att göra åt.

Det fnns saker man kan göra- om man vill, såsom fler moderatorer, som ställer upp helt frivilligt och gratis, blir ansvarig över olika ämnen, kan diskutera och rådfråga sinsemmellan om vissa trådar, om de kan tolkas som stötande osv.
En trygghet för alla blir det ju då.

Då slipper du också "ta en massa skit"
Enskilda personer slipper ta skit då det är fler än en som beslutar.

Jag rör mig på forum med tredubbelt så många besökare och inlägg, där medlemsantalet ökar med måånga nya per dag, mycket mer än här och kan säga att det flyter på mycket bra.

Allt blir ju vad man gör det till.
#42 - 4 januari 2004 19:08
Diktatur är aldrig bra...

Och som diktator gör du det Kjäll tyvärr ganska bra som...

#43 - 4 januari 2004 19:10
EEE va fan sluta bråka om småsaker va!
Kom igen nu va bussiga mot varrann o lägg ner mer tid åt att hjälpa folk en att kritisera dom!
Tänk om jell stänger detta forum b ara för att han blir kritiseard av lite moraliska skäl va säger nidå??
Tobbe som hatar alla dessa meningslösa kritiserar trådar!
#44 - 4 januari 2004 19:13
Nu har jag inte vart här på zoopet så himla länge men av det jag sett sköts det hur bra som helst.

Jag sitter som moderator på en av Sveriges största bilmärkessidor och kan säga att det inte är lätt att behaga alla.
Det finns alltid nån som anser att det är fel hit och dit.
Ni glömmer bort tiden som lägs ner på zoopet och vad har tex Kjell för det? Ja ekonomiskt inte ett skit!

Kanske är så att det behövs moderatorer men detta kommer inte heller att hjälpa då gnället kommer fram ändå.
Eller kanske ännu enklare ta bort avdelningarna som inte är om fisk och vips så höjs ribban direkt.

Nä acceptera forumet som det är för Kjell gör ett bra jobb va jag sett......... fjäskar jag nu? *skratt*
#45 - 4 januari 2004 19:14
Att vissa orkar hålla på och gnälla? Är det så konstigt at en tråd om groggdrickande stängs på ett akvarieforum? Jag tycker inte det och även om jag tyckt att det var ett felaktigt beslut så hade jag ju fått acceptera Kjells bedömning eftersom det som sagt är han som bestämmer här.

Jag är oerhört glad att Zoopet finns och förstår inte hur vissa kan göra en så stor sak av en tråds stängning.
#46 - 4 januari 2004 19:14
Det skrivs ju trots allt 6-7 gånger fler inlägg i zoopet än i övriga stora akvarieforum i Sverige - men så är det inte så mycket att göra åt.

En idè som kanske är värd en extra tanke är väl att försöka framhäva sökfunktionen på forumsdelen!? Hur många har inte frågat "Hur ofta ska man byta vatten" eller liknande?

Själv använder jag alltid söket innan jag drar iväg en fråga! Man kan få leta lite men vad gör det när man ändå kommer fram till ett svar!?

#47 - 4 januari 2004 19:17
En idè som kanske är värd en extra tanke är väl att försöka framhäva sökfunktionen på forumsdelen!? Hur många har inte frågat "Hur ofta ska man byta vatten" eller liknande?

Eller så kan man också ankra en fast tråd på varje forumsdel, överst
där det överskriften lyder tex : "ny på forumet, läs här"
Alla frågor som vattenbyte, besvaras här
Frågor om tofsalger? Läs här

osv osv
#48 - 4 januari 2004 19:17
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

Nu har jag inte vart här på zoopet så himla länge men av det jag sett sköts det hur bra som helst.

Jag sitter som moderator på en av Sveriges största bilmärkessidor och kan säga att det inte är lätt att behaga alla.

Det finns alltid nån som anser att det är fel hit och dit.

Ni glömmer bort tiden som lägs ner på zoopet och vad har tex Kjell för det? Ja ekonomiskt inte ett skit!

Kanske är så att det behövs moderatorer men detta kommer inte heller att hjälpa då gnället kommer fram ändå.

Eller kanske ännu enklare ta bort avdelningarna som inte är om fisk och vips så höjs ribban direkt.

Nä acceptera forumet som det är för Kjell gör ett bra jobb va jag sett......... fjäskar jag nu? *skratt*

Jag var tidigare aktiv på NA (name:patrikka) och måste säga att det sköttes då ljusår bättre än här. Men jag tycker ändå inte att denna site suger, den funkar bra tycker jag! Zoopet är ju överlägset den största å bäst fungerande akvariesiten i Sverige! SÅ jag är nöjd med Zoopet som det är iaf! [:D]
#49 - 4 januari 2004 19:21
Du med det snygga namnet :)
Varför tycker du detta forum sköts så mycke sämre?
Inte tycker då jag det sköts dåligt. Jag kanske har vart här för
lite länge för att märka nått eller?
#50 - 4 januari 2004 19:22
Håller med Tobbe...
Kan vi inte fokusera på det vi alla är här för. Brinnande intresse för fiskar och allt där omkring.

Kjell! din sajt = du bestämmer, MEN föregå med gott X-empel.

Ni/vi andra skärpning. Synpunkter & tips är alltid en frisk fläkt men va' konkreta. Flum och klankande på andra tas aldrig på allvar.

(Nu tänkte jag fokusera på de som vill ha tips/hjälp med akvariefrågor)

//Peter
#51 - 4 januari 2004 19:25
Å vad e det för fel på det namnet? Baaaah... [:D]

haha.. nä jag vet inte "sköts sämre" är rätt ord, men jag har en känsla av att "ditt" forum har en högre snittålder hos användarna och därför har en större moral och liknande!

Från början hade detta forumets anv ungefär samma trevliga ordalag och inställning som över allt annars, men som jag redan skrivit tror jag att zoopets plötsligt ökande anv.antal bidragit till att humör och attityd förändrats!

#52 - 4 januari 2004 19:26
stahl_mikael, vad menar du med att säga: Hallå dom flesta av er är ju över 25 just nu låter ni som 14?
Jag blev 15 för ett par dagar sen och jag tycker inte att jag har varigt omogen eller nåt' sånt här på forumet.
Jag är så trött på att folk tycker att man är omogen bara för att man är lite yngre, det finns många män och kvinnor som är äldre än mig som beter sig mycket mer omoget än vad jag gör.
#53 - 4 januari 2004 19:27
Detta börjar likna farmen o robinson!
Tobbe
#54 - 4 januari 2004 19:30
MichaelE .. jag håller med, tycker mer det var hans uttalande som var barnsligt!
sen, peterF, det är väl inte riktigt så att det är kjells site? han kanske står för den, men utan "oss" så hade det bara varit en till meningslös hemsida som handlade om fisk.
Det är interaktiviteten som gör sidan bra.. och utan all input i forumet som kommer från "oss" hade zoopet inte varit mycket mer än ett fiskuppslagsverk..
med andra ord är zoopet vår också, bara det att vi inte har nåt att säga till om tydligen..
#55 - 4 januari 2004 19:30
Ursprungligen skickat av cool

Detta börjar likna farmen o robinson!

Tobbe

Nu blir det inte kul för dig när kjell läser detta! Att jämföra med Svensk TV`s lågvattenmärken alla kategorier va! ... *ironi!
#56 - 4 januari 2004 19:31
Som jag sa nyss, jag håller med MichaelE, inte är man väl omogen eller kaxig om man är 14. 15 år ??
#57 - 4 januari 2004 19:31
Ursprungligen skickat av MichaelE

stahl_mikael, vad menar du med att säga: Hallå dom flesta av er är ju över 25 just nu låter ni som 14?

Jag blev 15 för ett par dagar sen och jag tycker inte att jag har varigt omogen eller nåt' sånt här på forumet.

Jag är så trött på att folk tycker att man är omogen bara för att man är lite yngre, det finns många män och kvinnor som är äldre än mig som beter sig mycket mer omoget än vad jag gör.

Fjortiss om du tycker det låter bättre då.... Fjortiss är ett betende
#58 - 4 januari 2004 19:33
Från början hade detta forumets anv ungefär samma trevliga ordalag och inställning som över allt annars, men som jag redan skrivit tror jag att zoopets plötsligt ökande anv.antal bidragit till att humör och attityd förändrats!

Lösa genom att inrätta ett senior forum där vuxna kan diskutera relevanta vuxna frågor som sex och matreceept eller vad som helst, ej akvarierelaterat?
Samt ett ungdomsforum och barnforum som vänder sig till yngre generationer med sånt som rör dem?

Då slipper man diskusssioner vad som är relevant och onödigt bland akvarietrådarna. Man slipper även diskussioner vad som är lämpligt för barn då de ombedes hålla sig till sitt forum.

Min erfarenhet av forum är att när man diskuterat tusen och en saker om sitt inytresse så hamnar man på ett djupare plan, man lär helt enkelt känna varandra och vill då kanske diskutera och fundera över annat än sin hobby. Man blir vänner, och vänner diskuterar annat än bara vatten, djur och alger.
Jag anser att trådar/forum utöver hobbyn gynnar ett forum.

Så om det finns vänskapliga trådar, där man tillåts diskutera annat, kanske berätta mer om sig och sitt liv
kommer även stämningen här ändras, bli bättre och mer vänskaplig

Är inte detta något alla vill sträva efter? Om man är vänner slutar också påhoppen hagla, och det borde beröra alla, speciellt moderator(erna)
#59 - 4 januari 2004 19:34
Nu blir det inte kul för dig när kjell läser detta! Att jämföra med Svensk TV`s lågvattenmärken alla kategorier va! ... *ironi!

Va menar du??[?]
Tobbe
#60 - 4 januari 2004 19:35
Ironi är en sorts skämt! jag skojjade....
#61 - 4 januari 2004 19:35
Jag har inte varit här på länge, och det jag slås av är att ni bråkar så mycket?

Varför?
Kan det bero på att ingen är vän med den andra här?
#62 - 4 januari 2004 19:35
Fjortiss om du tycker det låter bättre då.... Fjortiss är ett betende

Jag tycker att 19 åriga kaxiga killar speciellt såna som heter mikael ståhl ska sluta, och bara hålla sin [:-20] käft stängd!
#63 - 4 januari 2004 19:36
men ja skojade inte me det inlägget bara va öppen o sa va ja tyckte
#64 - 4 januari 2004 19:36
och fjortiss är inget beteende!!!!!!
#65 - 4 januari 2004 19:37
Ursprungligen skickat av JR

MichaelE .. jag håller med, tycker mer det var hans uttalande som var barnsligt!

sen, peterF, det är väl inte riktigt så att det är kjells site? han kanske står för den, men utan "oss" så hade det bara varit en till meningslös hemsida som handlade om fisk.

Det är interaktiviteten som gör sidan bra.. och utan all input i forumet som kommer från "oss" hade zoopet inte varit mycket mer än ett fiskuppslagsverk..

med andra ord är zoopet vår också, bara det att vi inte har nåt att säga till om tydligen..

Med "Kjells" menar jag att någon trots allt är ansvarig för vad som publiceras. Jag tror säkert att "vi" har mycket att säga till om. Bara det görs på rätt sätt. Ett tips med förklaring, läses garanterat och om det är möjligt att genomföra, görs det säkert. Jag tror INTE att personangrepp är rätt anda.(Det sista är menat generellt JR.)

//Peter
#66 - 4 januari 2004 19:37
Hmm... nu blir det lite väl personliga påhopp här...hajen89, lugna ner dig lite =)

peter...jag tar inte åt mig =)
#67 - 4 januari 2004 19:37
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

haha.. nä jag vet inte "sköts sämre" är rätt ord, men jag har en känsla av att "ditt" forum har en högre snittålder hos användarna och därför har en större moral och liknande!

Namnet äre inget fel på.... utom utom det där med Växjö då ligger det i Sverige!? *skratt*
Sen att det är högre snittålder på "NA" (mitt forum var väll att ta i jag hjälper bara till där) kanske gör att det
blir högre nivå vad vet jag. Men jag tror ändå inte det är hela sanningen.
Kanske ska avdelningen humormania bort helt för den tillför ju inte direkt mycke här på zoopet. Tar bara upp plats.

zoopet kanske håller på växa ur kläderna helt enkelt, kanske dax att
se över allt.
#68 - 4 januari 2004 19:38
Alla har olika åsikter
#69 - 4 januari 2004 19:40
snälla sluta bråka så det inte slutar me att kjell stänger zoopet
!
Hoppas på att kjell låser denna tråd snart
#70 - 4 januari 2004 19:43
förresten så undrar ja om nån tog illa uåp om det dära robinson o farmen??
#71 - 4 januari 2004 19:58
ok sorry, ska va lite coolare......
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 4 januari 2004 20:17

I början så svarade jag ofta i olika inlägg genom att be folk använda sökfunktionen och kolla i gamla foruminlägg eller i artregistret innan man frågar, men då fick jag ofta höra att jag var var snorkig och oförskämd som inte ville svara folk så det gav jag upp. Dessutom hjälpte det ju ändå inte eftersom samma fråga ändå återkom något dygns senare ställd av någon annan.
Det är väl helt enkelt så ett internetforum fungerar dvs folk ids inte anstränga sig med att leta utan vill ha svar själv direkt. Detta har också lett till att kvalitén på svaren idag ofta håller en lägre nivå än vad de gjorde för ett år sedan - de som har lite mer erfarenhet och kan ge bra svar tröttnar på att svara.
Men det är väl som sagt så internet funkar, inte så mycket att göra åt. Idag är jag nog lite mer krass när det gäller min inställning till internet - internet är en oerhört bra informationskälla om man kan mycket (och kan sovra i det som skrivs) men inte alls så bra om man är nybörjare.

Med "Kjells" menar jag att någon trots allt är ansvarig för vad som publiceras. Jag tror säkert att "vi" har mycket att säga till om. Bara det görs på rätt sätt.

Jo det stämmer helt klart - anledningen till att jag stängde just t.ex. "Grogg-tråden" var att det kom in så många önskemål om detta - så visst följer jag önskemålen[;)].
Imorgon kommer jag att prata med Christian om Zoopet och då kommer vi knappast alls att prata om denna tråd - däremot diskuterar vi den tråd som handlar om "modem-problemen" som tagits upp på ett bra sätt.
#73 - 4 januari 2004 20:23
Ursprungligen skickat av cool

förresten så undrar ja om nån tog illa uåp om det dära robinson o farmen??

Nej, fortfarande var det ett skämt, ett försök att pigga upp tråden lite...

Tar inte av mig av något ...
#74 - 4 januari 2004 20:26
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

[quote]Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Namnet äre inget fel på.... utom utom det där med Växjö då ligger det i Sverige!? *skratt*
Sen att det är högre snittålder på "NA" (mitt forum var väll att ta i jag hjälper bara till där) kanske gör att det
blir högre nivå vad vet jag. Men jag tror ändå inte det är hela sanningen.
Kanske ska avdelningen humormania bort helt för den tillför ju inte direkt mycke här på zoopet. Tar bara upp plats.

zoopet kanske håller på växa ur kläderna helt enkelt, kanske dax att
se över allt.
[/quote]

Hörrö TQ.. Växjö ligger nånstans mittemellan Polen, Danmark å Norge... [:D]

Vad e TQ för fisk?? Eller är det en Volvomodell [:P]??

#75 - 4 januari 2004 20:29
ja tycker att om det skulle finnas en "grogg" tråd borde den heta "sitta o sörpla vi datan " så alla kan skriva även vi omyndiga som inte dricker alkohol!
Tobbe
#76 - 4 januari 2004 21:20
"Jag tycker alla ska få rösta demokratiskt om allt på zoopet. Med antal röstprocent efter hur mycket tid, arbete och pengar de lagt på sidan! Sketenkelt!!"

hehe :)
#77 - 4 januari 2004 21:56
Kjell du moralpredikar en del

...

Nu såg jag att du stängt min "surfa zoopet & dricka grogg" tråd för att den inte handlade om fisk..

Det är nog inte så mycket Kjell ni skall vara sura på i detta fall, utan den gamla hederliga svenska sprit (dubbel) moralen.

Det finns många ungdomar på denna site. Tänk er att en lättstött person från IOGT-NTO eller nåt åt det hållet kommer förbi här, och sen kontaktar sin kompis på Aftonbladet eller Expressen. Resultatet skulle se ut något åt det här hållet:

"HÄR LÄR SIG DINA BARN DRICKA SPRIT.

&lt;bild på ett par åttaåringar som ser ledsna ut bredvid en dator&gt;

Nisse Pärlemo, förste suppleang i Ödegårda IOGT-NTO, är heligt förbannad. Zoopet, en av Sveriges största akvariesiter och upplagd som hemsida på Ödegårda gymnasiums NO-datorer, lär ungdomar att dricka sprit:
- Under rubriken "surfa zoopet & dricka grogg" hetsar minderåriga varandra att dricka, och kan också lägga upp bilder på sig i mer eller mindre berusat tillstånd i sina 'presentationer'. Barnen sitter på skoltid och lär sig dricka sprit!
När Aftonbladet besökte hemsidan innehöll fanns många hundra inlägg om att dricka sprit, och de hade lästs av nästan 6000 personer, många av dem barn.
- Det är fruktansvärt, säger Kurt Wallenberg, dataansvarig på Ödegårda gymnasium, mina egna barn går ju i gymnasium, och riskerar alltså också utsättas för denna spritpropaganda! Vi kommer naturligtvis i fortsättningen att filtrera bort Zoopet så den inte går att nå från skolans datorer.
- Jag är chockad. Spritpropaganda riktad mot barn är ett grovt brott, säger åklagare Martin Lindeman. - Vi skall naturligtvis omedelbart utreda Zoopets agerande.

Barnen på skolan är bedrövade. - Jag ville läsa om guldfiskar, men där stod bara en massa om sprit, säger Pelle, 12 år."

Om ni tror jag överdriver så har ni aldrig sett ett kvällstidningsdrev på nära håll. I själva verket skulle de säkert vinkla ännu hårdare, och vara ännu selektivare i sin rapportering.

Kjell har utmärkt anledning att vara försiktig med vad han tillåter - som ansvarig utgivare för Zoopet är det han som kan bli åtalad. Ni är helt enkelt förbaskade på fel person av fel anledning.

#78 - 4 januari 2004 22:07
Mycket bra sagt azur
#79 - 4 januari 2004 22:08
Underbart Azur :-)

Vill kommentera en annan grej: alltid när en tråd blir så här lång och handlar om något som kan utmynna i pajkastning, säger nån "oj vad hemskt att så många som X personer läser och skriver i den här tråden, medan en massa frågor i forumet om den och den ovanliga fisken är obesvarade."

Det är väl inte så himla underligt? Ämnen som dessa har alla en åsikt om, därför diskuteras de mer flitigt. Men väldigt få känner till något om den där fisken, och varför ska man svara på något som man inte vet svaret på?
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 4 januari 2004 22:10
Om ni tror jag överdriver så har ni aldrig sett ett kvällstidningsdrev på nära håll.

Jag har inte varit utsatt för ett kvällstidningsdrev (ännu) men väl en häxjakt i en dagstidning (det var före internets tid) och jag vet hur det känns och tänker inte hamna i den situationen igen. Jag fick faktiskt först kalla kårar när jag såg Azurs inlägg, innan jag upptäckte att det var fiktivt. Faktum är att azurs inlägg i mångt och mycket liknar det som jag en gång utsattes för - inte så jäkla kul att stå för 90% av rubrikerna på en löpsedel.
#81 - 4 januari 2004 22:13
Nu blev man nyfiken, vill du berätta, Kjell?
#82 - 4 januari 2004 22:21
ok, kan medge att jag kanske var lite hård i min rubrik, men det handlade ändå inte enbart om groggtråden, utan zoopet & kjell i allmänhet. jag gillar zoopet, men tycker inte att alla regler skall sättas & ändras när en enda person känner för det.
Men som jag skrivit innan, har inget emot kjell och hoppas inte han heller är arg =) alltid bra att ventilera saker så länge det inte spårar ur.
#83 - 4 januari 2004 22:28
Eftersom jag startade den förra tråden angående att Groggtråden blev stängd så tänkte jag kommentera det hela lite.

Jag startade inte tråden för att jag blev sur över att Grogg tråden blev stängd, jag startade tråden för att jag inte gillade sättet som trådar stängs på, ingen riktig motivering utan något vagt som att dom inte passar i Humormania till exempel. (vilket många trådar inte gör)

Som jag skrev i den andra tråden, om Kjell får klagomål på grund av innehållet i en tråd så vore det på sin plats att ange det som orsak.

Och sen en motivering till varför tråden inte funkar på Zoopet, till exempel att den handlar om alkohol och om att folk sitter och dricker framför sina datorer och att det kan anses stötande för vissa personer.

Jag hoppar absolut inte på Kjell och försöker dumgöra honom på något vis, det enda jag vill är att det ska vara konsekvent när han gör ingrepp som att stänga trådar. Om en riktig anledning hade angetts hade inte dom här diskutionerna kommit, och hade dom det hade det varit väldigt enkelt att bemöta dom.

//Marcus

(i den förra tråden tog jag upp andra trådar som inte hade med fiskar att göra, enbart för att det var ett av skälen till att Grogg tråden stängdes, och jag menade INTE att dom trådarna borde stängas)
#84 - 4 januari 2004 23:06

Om någon är intresserad så är dock både jag och Christian beredda att sälja sidan om något betalar självkostnaderna.

HAHA ibland är du underbar Kjell :D

Men du Kjell, precis aldeles nyss satt ja på toan å bläddrade i en Ciklidbladet från 2002. Där har du skrivit en underhållande artikel om Interzoo 2002 som jag uppskattade .... i den artikeln näms det festande, drickande, ölmärken (vid flera tillfällen) och handgemäng. Du är/var vid tillfället redaktör för tidskriften och ansvarig för websidan knuten till den. Denna tidning ges ut till ett antal minderåriga så vitt jag vet. Hur motivierar du att det är ok med alkohol och minderåriga i den publikationen men inte en tråd på zoopet? Du är ju ansvarig för båda.
#85 - 4 januari 2004 23:26
Tycker tråden var bra....dricka grogg.....
Många föreningar klubbar mm brukar väl också dricka grogg tillsammans!
#86 - 4 januari 2004 23:34
Tänkte bara påpeka för de som inte själva driver forum eller siter: Det _är_ ingen demokrati. Ägare-Admin bestämmer. Oavsett om du/ni anser att du/ni tillför alldeles så mycket så _är_ ni inte ägare eller admin och om ni så önskar så är internet så öppet att det är upp till var och en att starta en egen sida och "konkurrera" med de andra.

You don't like it? Then get the *bleep* out. ;P

Det sista är skrivet med ett *fniss* eftersom jag tycker mig märka att stämmningen inte längre är så hård. Däremot så är det på detta sätt som det "fungerar". Om man inte gillar admin eller hur han/hon sköter saker så lämnar man och vandrar vidare. Det finns ingen "rättighet" att få skriva eller läsa på någons forum/site. Det är en tjänst som tillhandahålls.
/J
#87 - 4 januari 2004 23:36
Jísses... Trodde detta var en sida om små söta firrar å blöta växter... Vad ni bråkar... Som vi säger i Göteborg... Lôgna ner daj nåra hektå!

Nä, men seriöst, inte för att jag vill låta som någon hippie eller så men kan vi inte alla bara komma överens?
Nu e de ju ändå Kjells sida så då får vi la tåla vad han vill göra med den...
Jag är iaf nöjd för jag har fått jättebra hjälp när det gäller akvarie- och fiskskötsel...

Sådär, nu var mitt sagt...
#88 - 5 januari 2004 00:31
Min tur att gnälla lite... Jag tycker du (Kjell) är lite väl gammeldags stelbent som stänger trådar grundat på outtalade anledningar samtidigt som du nog kunde vara aningen mindre kaxig och pompös då du ger dig in i trådarna (tex. de svar du har skrivit till JR var faktiskt onödigt dryga och man fick känslan av att du uppfattar dig själv som allsmäktig envåldshärskare över både dig själv, denna sajt samt dess medlemmar). Å andra sidan finns det gott om kaxiga, stöddiga och nedlåtande medlemmar som drar ner känslan här på zoopet och som tydligen behöver lära sig hur man uttrycker sig "rätt och slätt" utan att samtidigt vara nedlåtande eller dryga. Jag tillhör heller inte de som har en gloria ovanför huvudet men skriver vad jag tycker och vill ha framfört, och tål mothugg (om dom nu inte är medvetet utstuderat elaka). Skaffa fler moderatorer så ni kan dela på arbetet eller lägg ner forum som "egentligen" inte hör hemma här. Måste dock säga att tråden om att dricka grogg har varit väldigt underhållande, rolig och skapat en social gemenskap här på forumet för oss akvarienördar som hellre sitter hemma och skåpsuper än "dansar till nått som kallas för musik". Både trist och lite väl diktatoriskt att ta bort denna tråd utan någon närmare motivering. Bestäm dig Kjell: Antingen lägger du ribban lika högt för alla (medlemmar som administratörer) eller så tar du bort den helt!
#89 - 5 januari 2004 00:56
Känns egentligen inte som det behövs fler inlägg här, men vore inte ett förslag att någon startar ett "systerforum" till Zoopets där man diskuterar saker som INTE har med akvaristik att göra?
Jag menar bara att om någon startar ett nytt forum och tar eget ansvar för det så kan ju alla skriva vad dom vill där (allt som det forumets moderator tillåter).
Forumet behövde ju inte heta något med Zoopet, men sprider man det bland alla zoopare här så vet ju alla att det finns, och vill man fortsätta prata iceakvaristik, men med zoopet-folk så går man helt enkelt dit. Det är ju inte särskillt svårt att "flippa" mellan 2 siter... Då kunde Kjell utan minsta protest kunna stänga "Humormania" och satsa mer på att moderera bland "fisktrådar".
1.Kjell slipper ta ansvar för saker han inte vill ha på sin sida
2.Alla som vill får diskutera det dom vill.
3.Det nya forumet skulle fortfarande består av zoopare
4.Ingen kan klaga på stötande saker (om moderatorn tillåter det)
5.Zoopet fortsätter vara det zoopet borde vara - en site om akvaristik.
6.Man kanske skulle få bort folk som är här bara pga ickeakvaristikrelaterade diskussioner (för det finns säkert folk här som inte alls är akvarieintresserade, så är det på alla forum som har en "allmän" del).

Bara ett förslag för att om möjligt kunna blidga båda parter...
#90 - 5 januari 2004 01:02
Just det...det där med att framhålla sökfunktionen är väl iofs bra, men vad som kanske kunde vara ännu bättre är att göra sompå många andra "teknik/informations"-siter.
Man gör en låst FAQ som alltid ligger överst i varje forum och som behandlar de vanligaste frågorna i respektive del.
Det går ju att börja smått med att svara på de 2-3 vanligaste frågorna, men med tiden så är det ju bara att komplettera då nya "vanliga" frågor uppkommer.
Visserligen ser det ju ofta lite tråkigt ut i forum där man i vart å varannat inlägg ser "Kolla i FAQen"...men det skulle säkert underlätta, särskillt om man som Kjell är rätt bra på att svara på frågor på ett lättbegripligt sätt.

Så...ordna FAQ:er i varje forum och gör som jag föreslog i ovanstående inlägg så kanske Zoopet kan tilltala alla parter igen...

Once again...bara ett förslag ;)
#91 - 5 januari 2004 01:14
Ursäkta att jag glider lite från ämnet nu, men alla har väl fattat hur ett internetforum fungerar nu, så ni slipper kommerntera Kjells jobb mer nu hoppas jag.
Det jag däremot tänkte säga medans jag ändå var i skrivartagen var det faktum som leder till många "pajkastnignar" på detta forum. Nämligen då folk vill hålla olämpliga fiskar i olämpliga kar.
Om nu någon vill hålla en Arowana i sitt 120L-kar så kommer han å göra det hur mycket man idiotförklarar personen i fråga.
Endast genom att ge relevant info kan han om möjligt övertalas att ändra sitt beslut. Men alltför ofta slutar det med att folk "skäller" på varandra för att man tycker att den andra parten är "djurplågare" eller "dum i huvet".
Om någon nu vill hålla monsterfiskar i sin guldfiskskål så låt personen göra det, det kommer ju inte gå, men det kommer han/hon ju att märka med tiden.
Så...ge saklig info i måttliga mängder på denna form av inlägg, men börja aldrig hacka, det sänker bara stämneingen och gör oftast ingen nytta för fiskvalet...
#92 - 5 januari 2004 02:54
"Men du Kjell, precis aldeles nyss satt ja på toan å bläddrade i en Ciklidbladet från 2002. Där har du skrivit en underhållande artikel om Interzoo 2002 som jag uppskattade .... i den artikeln näms det festande, drickande, ölmärken (vid flera tillfällen) och handgemäng."

Vem har sagt att Kjelle inte gillar att festa?

<font size="6">"JAG TAR DET PÅ KORTET": </font id="size6">
http://www.zoopet.com/akvarium/vykort/jag_tar_det_pa_kortet.jpg

Mikael
#93 - 5 januari 2004 04:43
Jag kan ärligt säga att jag inte läst alla inlägg i dena tråd eftersom jag tycker att många inlägg är rent löjliga.

Vill vi akvarie intresserade ha kvar detta forum? Jag antar att svaret är ett rungande ja....?!

Då får vi också acceptera att Kjell och Christian kan göra vad f*n dom vill, utan att vi andra kan säga något om det.

Sedan kan vi naturligtvis tycka en massa om vilka trådar som tillåts existera (den här tex) eller inte, men trots allt är det "ägarna" av forumet och sidan som har 100% beslutsrätt. Tycker vi inte om deras beslut beöver vi inte vara kvar här!

Visst, om "ägarna" "lyssnar" på användarna så kan forumet bli bättre, och då menar jag inte att dom inte gör det nu, men frågan är om ett forum blir bättre av en diskussiom där man bara säger imot varandra utan att komma fram till en gemensam lösning.

Man kan ha olika uppfattning även om akvaristik, men eftersom (antar jag) alla här på forumet är mer eller mindre intresserade av akvarium (även om andra ämnen finns) så brukar en gemensam lösning gå att nå.

Om man börjar diskutetra saker som inte rör karen så blir det lätt så att man inte kan enas om en åsikt, eftersom "man" "alltid" har åsikter även om sådant man är mindre insatt i. Detta gör att det lätt spårar ur till bara mun-hugg.

Jag menar inte att trådar som humormania inte ska finnas, däremot kan jag som relativt ny medlem (några månader) säga att det är tur att det finns personer som är villiga att hjälpa till på ett seriöst sätt när man har frågor man vill ha svar på.

Har också märkt att det ibland förekommer svar på frågor som mer eller mindre idotförklarar frågeställaren på en gång (personligen har jag, tack och lov, inte råkat ut för detta). I dom flesta fall detta förkommer verkar det vara så att det är en "ny medlem" (dvs få inlägg på zoopet) eller "ung medlem" (under 20 år). Jag tycker att man kan kolla antal inlägg och ålder (om nu denna är angiven, brukar i och för sig märkas på språket som används) innan man svarar. Det är ju trots allt skillnad på både erfarenhet om akvarium och övriga sakerr hos en "nybörjare" kontra en mer "livs erfaren" person. Man behöver faktiskt anpassa sina svar efter frågeställare (jag har förmodligen gjort "fel" någon gång också men det gör alla?!).

Finns även en tendens att "felaktiga/mindre lämpliga" svar ges under tex tråden "mitt första akvarium" pga att "nybörjare" ger svar till "nybörjare". I detta fall kan det vara svårt för mer erfarna akvarister att svara utan att verka vara "kaxiga", men i detta fall bör man nog försöka svara ändå för att "hjälpa till", men att ge ett svar i stil med: "så här är det, och alla som säger annorluna har fel" är helt meningslöst eftersom det leder till att fler "erfarna akvarister" hugger i mot och ger svar på tal. Detta leder kanappast till att den ursprungliga frågeställaren blir något klokare då trådarna gärna spårar ur och blir allt för komplicerade för en "nybörjare"

Detta var bara några tankar jag ville dela med mig av som relativt ny akvarist och zoopetmedlem.

Hoppas inte detta inlägg (trots längden) gör fler personer "upprörda"

MVH/
heeke
#94 - 5 januari 2004 08:10
Datate: Det där med systerforum kanske skulle vara en lösning..Ingen som kan fixa?
#95 - 5 januari 2004 11:12
Nu har jag läst halva den här tåten... ledsnade på sidan fyra. Tänker inte bemöta några inlägg, bara skriva vad jag känner just nu!

Sedan Kjell tog fram storsläggan och rättade upp allt "skitkastande" på forumet så har det blivit mycket roligare att vara här. Nu kan man bara undvika vissa tåtar, som den här, för att få surfa runt i en rätt bra miljö. Man bara undrar om alla glömt hur det var innan Kränkande/stötande inlägg kom till??? Visst har den funktionen även ställt till det lite för somliga, som dricka grogg tåten då (jag gillade den!) Men jag förstår om Kjell stängde den, eftersom det tydligen var många som inte klarade av att låta bli att läsa den trots att de inte gillade vad som skrevs, dessa klickade tydligen en massa på Kränkande/stötande och Kjell gav upp och stängde tåten....

Som jag skrivit tidigare så får vi faktiskt acceptera Kjells ibland plumpa uttalanden, han är vår Aquapappa och det är i hans ”hem” vi befinner oss. Jag hoppas också att Kjell har sådan självinsikt att han är medveten om att han skriver (och gör) saker som andra uppfattar som mera stötande än han tänkt sig, och därför även accepterar eller skakar av sig en del av den ”skit” han får tillbaka.

Sådana här tåtar är också bra! Här kan alla vräka ur sig spydigheter och ilska, så slipper man det i andra tåtar (oftast)! Kanske läge att skaffa en avdelning med namnet Gödselstacken eller liknande???? Då kan Kjell flytta skitkastartåtarna dit och sedan blir det valfritt om man vill läsa och reta upp sig eller inte... Man får väl fundera på om det skall krävas läkarintyg för tillträde till Gödselstacken då förståss, på samma sätt som åldersgräns till groggtåten, eftersom stor risk för hjärtproblem föreligger!!!!

Till sist vill jag bara skriva till Kjell! Jag hoppas verkligen att du inte ger upp det här, jag fattar inte hur mitt liv som akvarist skulle fungera utan Zoopet!!! Detta forum är en del av mitt akvaristliv och jag vet inte om det skulle bli lika kul om jag inte hade forumets deltagare att dela det livet med! Tack för det du ger oss Kjell!!!
#96 - 5 januari 2004 11:26
har faktist funderat på att sätta upp en akvariesite, som hobbyprojekt.. är nog dags att kolla på det igen? =)
måste ju ändå damma av databas & programmeringskunskaperna inför vårens kurser...
vi får väl se om jag får tid över =)
nu tycker jag det är slutdiskuterat i denna tråden.. gott nytt år på er alla..även kjell *blink*
#97 - 5 januari 2004 11:31
Det där var bra tänkt Datate. FAQ:er skulle definitivt dra ner antalet trådar som handlar om samma sak, systerforum skulle också kunna fungera men det räcker egentligen med några större huvudkategorier, mer om detta längre ner.

Problemet med att "fel" personer snubblar in i "fel" trådar och stöter sig på innehållet löses enkelt genom att man inte visar trådarna från humormania på listan över de senaste inläggen på förstasidan. Är det bara fisktrådar som syns på förstasidan så tror jag att 80% av besökarna missar de övriga trådarna och det kanske är lika bra då det ofta är ungefär samma personer som skriver om annat än fisk. Dessa personer får på så sätt sitt lilla krypin och de slipper oroa sig för att någon "utomstående" råkar besöka tråden och störa sig över vad som skrivs i den.

Ju fler trådar som syns på förstasidan och som inte handlar om fiskar desto färre personer som bara är intresserad av akvariefiskar hittar trådarna. Själv kollar jag bara på förstasidan, jag har ett väldigt smalt akvarieintresse och det är egentligen bara om det står något om jaguarciklider, rovfiskar, ovanliga malar eller centralamerikanska ciklider som jag läser trådarna och skriver något svar... Lite tråkigt kanske... Jag letar hur som helst sällan runt på forumet efter något intresset, min personliga åsikt är att forumet har på tok för många kategorier för att det ska vara särskilt kul att "surfa" runt på forumet.

På gott och ont så kan man väl säga att zoopet har blivit för stort för det upplägg som sidan är byggd på, att ha en lista med de 15 senaste inläggen fungerar bara på ett forum där besökarantalet är ganska lågt, på ett forum med zoopets besökarantal så måste forumet vara uppbyggt på ett annat sätt. T.ex så skulle man kunna ha en förstasida med enbart kategorierna: Ciklider, Rovfiskar, Malar, Akvarium, Växter, Övrigt, Tjafs. Dessa kategorier leder en sedan vidare till 5-10 nya underkategorier och det är först då man har klickat på huvudkategorin som listan över de senaste inläggen visas. På så sätt så ser inte den som bara är en inbiten akvarist grogg- och vädertrådarna (som lämpligen placeras under tjafs) eller liknande trådar som folk kan störa sig på.

Det är pga att de populära tjafstrådarna alltid finns med på listan på förstasidan som stämningen alltid blir hetsk, de drar till sig folk som i vanliga fall hade hoppat över trådarna. En smart rubrik drar till sig folk på samma sätt som löpsedlarna för kvällstidningarna... Att bara skriva "Nej nu får det vara nog!!!..." skulle säkert dra till sig hundratals besökare, en tråd med "Kjell" eller "Zoopet" i kombination av ett par utropstecken skulle förmodligen dra till sig tusentals besökare...
Varför??
Givetvis för att trådarna ligger på förstasidan, som en typ av löpsedlar, och precis alla ser trådarna.

Det är givetvis imponerande att zoopet har blivit så populär och stor på så kort tid som den har varit igång men jag tycker inte att forumet är upplagt för att kunna hantera alla dessa mängder besökare. Kolla på andra stora och populära forum, gärna amerikanska, det finns inget forum som har en "senaste inläggen"-lista direkt på indexsidan, i bästa fall så ser man rubriken för det senaste inlägget i respektive huvudkategori men ofta ser man bara namnet på personen som postade det senaste inlägget.

På PredatoryFish.net finns det en kategori med namnet "Watercooler"... Vilka typer av diskussioner man hittar där kanske går att lista sig fram till... Då det blir lite för hetsk stämning i huvudkategorierna så brukar moderatorerna säga "Take it to the Watercooler boys" och antingen låsa tråden eller helt enkelt flytta tråden till Watercooler-kategorin där alla de hetska icke-akvarierelaterade diskussionerna samlas. Det fungerar rätt bra. Visst kan det fortfarande bli rätt het stämning i trådar under de normala kategorierna men alla som besöker dessa kategorier är intresserade av samma saker och detta dämpar helt klart risken för att någon ska känna sig stött av det som skrivs.
På zoopet lockas guppy-, guldfisk-, malawi-, rovfisk, mal-, och pirayaägare in till samma trådar pga listan "senaste inläggen", detta gör att man sällan törs ha några djupgående diskussioner eftersom man givetvis inser att folk kan bli stötta om man pratar för vidlyftigt om t.ex att mata jaguarciklider med guldfisk då en guldfiskägare bara är ett musklick från att läsa om hur hemsk man är mot dennes favoritfisk... Man får istället locka ägare av t.ex jaguarciklid till andra forum om man vill ha en djupare diskussion eller också riskera att folk hoppar in i tråden och börjar tjafsa...

Plocka bort "senaste inläggen"-listan och dela upp forumet i några stora huvudkategorier så kommer allt att bli betydligt bättre, jag törs nästan garantera att en gemytligare stämning kommer att infinna sig och att även diskussionerna kommer att bli intressantare och djupare och att tjafstrådarna endast kommer att locka till sig de personer som gillar att diskutera heta ämnen. Att minimera risken att "fel" person snubblar in i "fel" diskussion är A och O för ett fungerande diskussionforum, inte ser man särskilt många musikforum där folk som är intresserade av blackmetal och deathmetal har samma "senaste inläggen"-lista som de som är intresserade av gospel och pop...

Oj nu blev det ett långt inlägg... Förlåt. Hoppas ni inte somnade av allt mitt pladder. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#98 - 5 januari 2004 11:34
Haha, Aquapappa, den var bra [:-88]

Tycker också stämningen på forumet kunde behöva lyftas upp lite. Men nog lyssnar jag även om ni idiotförklarar mig (nej, tycker inte ni gör det, men det var någon som sa att folk har vilka fiskar de vill trots att man idiotförklarar dem) då jag vill ha för stora fiskar i ett litet akvarium, vill ju inte det ska gå dåligt och då är det bäst att lyssna på experterna...

#99 - 5 januari 2004 19:42
Ursprungligen skickat av Poseidon

Diktatur är aldrig bra...

Och som diktator gör du det Kjäll tyvärr ganska bra som...

Å jag som alltid trott att en Human diktatur vore det bästa.. Minst gnäbb iaf! (Helt utan ironi)
#100 - 5 januari 2004 21:47
jag tycker inte att man behöver läsa inläggen om man bara stör sig på dem...
Ser jag en rubrik som verkar ointressant eller 'opassande' så läser jag inte inlägget.
Enklast så...
Don´t you think?
#101 - 7 januari 2004 11:34
Kjelle måste vara en ganska slapp diktator med tanke på att den här tråden fortfarande lever. *ASG*
#102 - 7 januari 2004 12:01
Jag tror fortfarande att folk retar/stör/stöter sig på ämnen för att det kan finnas ett kommunikationsbehov. Finns det något mer uppfriskande än en riktig urladdning i samband med en diskussion! [:-94]
Sen är inte idén om en "tjafs"-sida inte helt fel. Men vi har ju en oanvänd chatt här!!!
#103 - 7 januari 2004 12:26
tjatten är inte bra placerad på denna site direkt.. forumet är ju liksom medelpunkten, och det "lever" ju, så folk orkar inte gå in på chatten.. man får helt enkelt fundera ut en annan lösning för att en chat skall fungera då tydligen..
men skulle många vara på chatten skulle det behöva censureras där med? för man får ju inte chatta om sånt spm inte handlar om fisk eller? =)
#104 - 7 januari 2004 12:53
Man är inte 14år bara för att man vågar säga vad man tycker...

Men till dom som gillar forum som har en oseriös nivå och nästan inga regler så är http://www.onkel.biz forumet alldeles utmärkt [8D]
#105 - 7 januari 2004 15:07
Kjelle måste vara en ganska slapp diktator med tanke på att den här tråden fortfarande lever. *ASG*

Äsch, han undviker den numera, eftersom det dök upp ett par frågor han tyckte var lite obekväma att svara på ;-)

Eller vad säger du Kjell? Är väldigt nyfiken på svaren!
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 7 januari 2004 15:19
Eller vad säger du Kjell? Är väldigt nyfiken på svaren!

Har faktiskt inte läst vad som skrivits i denna tråd de sensate dagarna. Väl värt att notera är att denna tråd faktiskt har placerats på "Humormania"-avdelningen och jag följer faktiskt rätt sällan med om vad som skrivs här - förutom när jag får tips om t.ex. "Stötande inlägg" (vilket jag inte fått denna gång).
Har man seriösa synpunkter på något som skulle kunna förbättras på zoopet så finns det faktiskt en speciell avdelning för detta (zoopet.com) och där brukar både jag och Christian att hålla koll på och försöka svara på de synpunkter som kommer in på sidan.
#107 - 7 januari 2004 15:24
Men Orm stälde ju ex-vis en intressant fråga direkt till dig. Nämligen varför det är ok att som ansvarig utgivare skriva/publicera texter om festande i en tryckt publikation, men inte i ett internetforum.
#108 - 7 januari 2004 15:33
Kjell: Kolla gärna in mina förslag och funderingar i det långa inlägget på förra sidan, kanske kan någon av idéerna förverkligas på något sätt.
Det där med att plocka bort "senaste inläggen"-listan tror jag skulle fungera bra, det är den som lockar in "fel" personer till "fel" trådar. Stoppar man istället in huvudkategorier och gör en "senaste inläggen"-lista i samtliga huvudkategorier så fyller den samma funktion som tidigare men ställer inte till med en massa elände i och med att fel person luras in till fel tråd pga de luddiga och ibland väldigt klyftigt skrivna rubrikerna.

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 7 januari 2004 15:39
1/ Den artikeln var knappast spritförhärligande utan snarare ett bevis på att där spriten går in går förståndet ut[:-36].
2/ "Grogg-tråden" har massor med personer (mer än 50 vilket är oerhört mycket) skickat mail till mig och klagat på - totalt en person klagade på artikeln.
3/ Oavsett detta hade jag nog idag inte skrivit en sådan artikel till Ciklidbladet, man lär sig. Jag har ju inte heller plockat bort "groggtråden" - den finns fortfrande kvar på samma sätt som artikeln fortfarande finns kvar.
#110 - 7 januari 2004 15:40
FI - sorry, men det är det sämsta förslaget jag nånsin läst! Det är den enda sida jag (och troligen många andra) använder på Zoopet, skulle vara skitjobbigt att kolla manuellt på varenda avdelning.

I så fall får man väl ta bort humormania från listan, som flera redan föreslagit.
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 7 januari 2004 15:43
Kjell: Kolla gärna in mina förslag och funderingar i det långa inlägget på förra sidan, kanske kan någon av idéerna förverkligas på något sätt.

Det där med att plocka bort "senaste inläggen"-listan tror jag skulle fungera bra, det är den som lockar in "fel" personer till "fel" trådar. Stoppar man istället in huvudkategorier och gör en "senaste inläggen"-lista i samtliga huvudkategorier så fyller den samma funktion som tidigare men ställer inte till med en massa elände i och med att fel person luras in till fel tråd pga de luddiga och ibland väldigt klyftigt skrivna rubrikerna.

Mvh Fredrik Isaksson

Hej kan du inte kopiera ditt inlägg och lägga in det i avdelningen zoopet.com istället, så blir det kanske en del diskussion i frågan. Dessutom brukar jag och Christian då och då gå igenom de synpunkter som kommit in i just avdelningen och diskutera när vi möts.
#112 - 7 januari 2004 16:08
*pust*.. sicket tjaffs
#113 - 7 januari 2004 16:37
Ursprungligen skickat av B-ianca

FI - sorry, men det är det sämsta förslaget jag nånsin läst! Det är den enda sida jag (och troligen många andra) använder på Zoopet, skulle vara skitjobbigt att kolla manuellt på varenda avdelning.
Precis det är ju det som är problemet, det skrev jag också i det längre inlägget. Jag kollar ENDAST på "senaste inläggen"-listan, det som hinner falla bort ur listan ser jag aldrig såvida inte någon petar upp tråden på listan igen. Så ska det inte vara. Hade det funnits huvudkategorier för Ciklider, Malar och Rovfiskar så hade jag klickat in i dessa kategorier och sett liknande "senaste inläggen"-listor och samtliga inlägg på dessa listor hade varit mer eller mindre intressanta för mig. Som det är nu så är max ett inlägg på listan intresserant pga att nybörjarfrågor-trådar, tjafstrådar, malawiciklidstrådar, pirayatrådar, skotträddahundar-trådar m.m är på samma plats som den promille inlägg som handlar om sånt som jag själv är intresserad av.

Det är möjligt att den där listan fungerar för en del men för mig så fungerar den inte, den drar mig bara till en massa tjafstrådar som denna för det är i huvudsak dessa trådar som lyckas hålla sig uppe på den där listan en längre tid. De fisktrådar jag skriver i försvinner spårlöst någonstans i djungeln av kategorier och jag har ingen aning om någon har frågat mig något i tråden i efterhand... I så fall så måste jag dyka in i den där djungeln och börja leta reda på en tråd som hette...
Få se nu? Vad var det den hette??...
Var det "Funkar det?"...?
...eller var det "Går det här?"...?
Nej vänta nu! Det var ju "Varför gör dom så??" ... Ja så var det!

Förstår du problemet? ;)

Eftersom man inte har klickat på någon kategori då man går genom listan på förstasidan så vet man inte var tråden man skrev i låg, har det gått ett tag så kommer man inte heller ihåg vad rubriken på tråden var eftersom alla skriver så luddiga rubriker, och eftersom alla tjafstrådar fyller 50% av listan så lär man inte hitta den där utan man tvingas helt enkelt leta runt bland alla kategorier och försöka lista ut var (den förmodligen helplacerade) tråden med luddig rubrik ligger.

Det finns en anledning varför jag hellre skriver på ciklid.se än zoopet.com... och det har inte med personerna på forumet att göra utan endast pga att forumet känns så ostrukturerat och komplicerat. Man måste även vakta tungan eftersom en guldfiskägare bara är ett klick från att snubbla in på en tråd där man själv pratar om guldfisk i sammanhanget foder och näringsvärde... Hela forumet är som uppgjort för att det ska bli tjafs och allmänt irriterad stämning.

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#114 - 7 januari 2004 16:47
Som sagt FI lägg upp ditt dikussionsinlägg på zoopet.com avdelningen istället.
Sedan blir det lite konstigt att jämföra forumen på ciklid.se och zoopet.com. På ciklid.se har det aldrig skrivits mer än 100 inlägg per dygn - på zoopet.com skrivs det idag mer än 500 inlägg per dygn. Vore i så fall bättre att ta upp något annat forum med ungefär lika många inlägg som du tycker funkar bättre.
Sedan är det ju också så att ciklid.se är ett specialforum för de som har ciklider som specialintresse och det innebär att den genomsnittliga kunskapsnivån om ciklider självklart är högre på ciklid än zooopet, vore väl konstigt annars.
#115 - 7 januari 2004 17:10
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Sedan blir det lite konstigt att jämföra forumen på ciklid.se och zoopet.com. På ciklid.se har det aldrig skrivits mer än 100 inlägg per dygn - på zoopet.com skrivs det idag mer än 500 inlägg per dygn.
Jo men om man delade upp forumet så skulle man inte märka av den större mängd inlägg som görs per dag på samma sätt, problemet speciellt för oss som håller på med ovanliga arter är att trådar som handlar om dessa arter bara försvinner i mängden och man hinner inte ens upptäcka tråden innan den är "död". Att ha stora huvudkategorier skulle göra att diskussionerna blev bättre, det skulle bli en bättre stämning och samhörighet eftersom alla på den delen av forumet var intresserade av samma saker, och färre personer skulle snubbla in i tråden och störa sig på innehållet eftersom tråden inte skulle synas på huvudsidan.
För att återknyta till vad den här tråden handlar om så hade förmodligen inte de som har mailat dig om groggtråden upptäckt tråden om de inte hade sett den på förstasidan.

Mvh Fredrik Isaksson
#116 - 7 januari 2004 17:14
problemet speciellt för oss som håller på med ovanliga arter är att trådar som handlar om dessa arter bara försvinner i mängden och man hinner inte ens upptäcka tråden innan den är "död".

Det håller jag med om! Jag ska starta ett västafrikakar snart och har startat trådar om dess fisk, men knappt nån vet något. Tror det beror mer på okunskap hos oss läsare/skribenter än på zoopets uppdelning! Kolla bara på innefiskarna Malawi, hur mycket inlägg som helst för att "alla måste ha dom"...
#117 - 7 januari 2004 17:17
En nackdel med att dela upp forumet är ju att man då missar en massa information, nu kan man snubbla in på något som visar sig vara intressant eller något som är viktigt att kunna. det går ju redan nu att gå in i forumet och endast välja sin specialkategori och strunta i framsidan..
#118 - 8 januari 2004 09:00
Eftersom man inte har klickat på någon kategori då man går genom listan på förstasidan så vet man inte var tråden man skrev i låg, har det gått ett tag så kommer man inte heller ihåg vad rubriken på tråden var eftersom alla skriver så luddiga rubriker, och eftersom alla tjafstrådar fyller 50% av listan så lär man inte hitta den där utan man tvingas helt enkelt leta runt bland alla kategorier och försöka lista ut var (den förmodligen helplacerade) tråden med luddig rubrik ligger.

Det finns en alldeles utomordentlig funktion här på Zoopet, nämligen prenumeration! Genom att använda Dig av denna så får Du reda på om någon har svarat. Då slipper Du också se det så kallade tjafset, vilket uppenbart stör Dig så mycket. Du kan också prenumerera på en hel avdelning om Du vill.
#119 - 8 januari 2004 09:30
Mao, kanske det behövs mera INFO om alla funktioner och finesser som finns på forumet??
#120 - 8 januari 2004 09:39
Patrik - vad sägs om den här sidan:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/faq.asp

Knappen till "FAQ" hittar Du i den grå rutan här oanför till vänster.

#121 - 8 januari 2004 09:44
Vad sa du, Patrik, kunskap är makt :)
MVH
Magnus
#122 - 8 januari 2004 09:46

Patrik - vad sägs om den här sidan:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/faq.asp

Knappen till "FAQ" hittar Du i den grå rutan här oanför till vänster.

GooGoo, JAG vet. Men jag har oxo zoopettat i över ett år. Jag tänker främst på alla nya zoopettare! Hur många tror du det är som bryr sig om FAQknappen? Inte många tror jag!

Men alla förslag beaktas tydligen inte på detta forum, inte lustigt det blir skit av alltihop då!
#123 - 8 januari 2004 09:47
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Vad sa du, Patrik, kunskap är makt :)

MVH

Magnus

Ja i en diskution måste det väl vara så va? :D
#124 - 8 januari 2004 11:22
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

GooGoo, JAG vet. Men jag har oxo zoopettat i över ett år. Jag tänker främst på alla nya zoopettare! Hur många tror du det är som bryr sig om FAQknappen? Inte många tror jag!

Men om man är så d***va lat så man inte orkar gå igenom hur sidan fungerar så är det knappast kjelles fel

Men alla förslag beaktas tydligen inte på detta forum, inte lustigt det blir skit av alltihop då!

Det brukar ju annars vara svarens kvalitet som drar ner ett forum och inte huruvida man får igenom sin egna ide,, eller?
#125 - 8 januari 2004 15:14
Men alla förslag beaktas tydligen inte på detta forum, <u>inte lustigt det blir skit av alltihop då</u>!

Det där sista finns det nog många som inte alls håller med om:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19032

Jag är helt övertygad om att det bara är en ytterst liten klick av alla medlemmar här som inte är nöjda. Alla vi andra är nog väldigt tacksamma att kunna ha tillgång till så mycket information samt att få lov att skriva av oss, fråga och diskutera allt mellan himmel och jord här på forumet.

#126 - 12 januari 2004 02:51
Man får inte diskutera allt mellan himmel & jord på forumet, enligt kjell skall det vara fiskrelaterat....
och det är kul att det finns en tråd med beröm, men för det så måste ju inte allting vara bra?
förstår inte varför saker inte kan vara både bra & dåliga på en & samma gång?
jag tycker det mesta med zoopet är bra, medans vissa saker inte är det.
#127 - 12 januari 2004 13:05
Oj! nio sidor diskussion och inte ett enda steg framåt. För det första: Tack Kjell för en kanonbra sida.
2: Det är Kjells hemsida, har alltid varit och kommer alltid att vara.
3: Alla inlägg bör väl hålla en sådan nivå att alla har glädje av dem inkl. barn
4: Om Kjell har gett en vettig förklaring till varför han han har stångt en tråd så är det inget att tjafsa om. Kjell är sidans moderator och ägare så han gör precis vad sjutton han vill.
5: Till alla er som inte tycker att dessa regler passar er så finns det andra akvariesidor där ni säkerligen är välkomna.
Och ännu en gång tack Kjell.
#128 - 29 juli 2005 12:11
Jävla tråd det här.
Kjell Fohrman
Administrator
#129 - 29 juli 2005 12:49
[QUOTE=jonisg]Jävla tråd det här.[/QUOTE]
Om det nu är så - varför då väcka en 18 månader gammal tråd till liv:(
Dessutom har det ju det senaste året varit minst sagt lungt och fridfullt här i forumet - bortsett från att en och annan guldfiskskålsägare får sig en känga då och då - och då är det ju ännu mindre anledning till att väcka denna tråd till liv igen.

Annons