Trött på innerfilter!

#1 - 8 augusti 2007 13:27
Hallå där!
Jag är i banorna efter byta från innerfilter till Ytterfilter.
Innerfiltret som jag har nu, Fluval 2plus.
Gör inte alls de den ska och dessutom har jag fått känslan av att den är för liten till min karet på 11o liter.
Hursom helst, har tummat på att byta till AM-top filter.
Grejen är då alltså, Den minsta dom har är till 200-250 liters akvarium.
Kan man ha ett förstort ytterfilter?

// MVH Caroline
#2 - 8 augusti 2007 13:34
Hej!
Jag kan inget om ytterfilter men Fluval 2plus är för litet till ditt 110 liters.
Fluval 2plus är till akvarium i storleksordningen 45 - 90 liter.
Du borde ha Fluval 3plus om du ska ha den sådan som innerfilter, den funkar till 90-130 liters akvarium. Själv har vi fluval 4plus i sonens 150 liters.
#3 - 8 augusti 2007 13:35
Svar nej, dom kan inte vara för stora. Du kan justera flödet på de flesta, jag har eheim, am-top och tetra-tec. Och jag skulle köpa tetra-tec istället, du får med filtermaterial och det är lättare på alla sätt.
#4 - 8 augusti 2007 13:43
Fiskius skrev:
Hallå där!

Jag är i banorna efter byta från innerfilter till Ytterfilter.

Innerfiltret som jag har nu, Fluval 2plus.

Gör inte alls de den ska och dessutom har jag fått känslan av att den är för liten till min karet på 11o liter.

Hursom helst, har tummat på att byta till AM-top filter.

Grejen är då alltså, Den minsta dom har är till 200-250 liters akvarium.

Kan man ha ett förstort ytterfilter?

// MVH Caroline
Jag tröttnade på ytterfilter istället så det kan vara hugget som stucket själv föredrar jag innefilter,du kan alltid skaffa dig ett större innefilter eller ett till som komplement till det andra:)
#5 - 8 augusti 2007 14:08
katlas skrev:
Hej!

Jag kan inget om ytterfilter men Fluval 2plus är för litet till ditt 110 liters.

Fluval 2plus är till akvarium i storleksordningen 45 - 90 liter.

Du borde ha Fluval 3plus om du ska ha den sådan som innerfilter, den funkar till 90-130 liters akvarium. Själv har vi fluval 4plus i sonens 150 liters.

Just precis vad jag anade, Alldeles för litet :(
Jo jag har haft i baktanken att kanske bara för enkelhetens skull bara köpa ett större filter men av samma märke.. :)
#6 - 8 augusti 2007 14:10
rsoderberg skrev:
Svar nej, dom kan inte vara för stora. Du kan justera flödet på de flesta, jag har eheim, am-top och tetra-tec. Och jag skulle köpa tetra-tec istället, du får med filtermaterial och det är lättare på alla sätt.

okej, de har du nog rätt i. Tetra-tec? Hm skall genast kolla upp det! :)
#7 - 8 augusti 2007 14:12
stene skrev:
Jag tröttnade på ytterfilter istället så det kan vara hugget som stucket själv föredrar jag innefilter,du kan alltid skaffa dig ett större innefilter eller ett till som komplement till det andra:)

Hehe, okej. Jo visst kan man göra så! :D Men själva tanken att man ska behöva rengöra och byta vatten så ofta i karet är inte så uppmuntrande.
Därav min övergång till Ytterfilter :)
#8 - 8 augusti 2007 14:27
jag tycker inte tetratecs innerfilter é nån höjdare. fyi.., ytterfilltret har jag inte koll på..
am-tops har jag och det är prisvärt.
#9 - 8 augusti 2007 19:10
dessutom gör det absolut inget om filtret skulle vara för stort (på pappret) Det är enligt mig bara fördelar med det.

Skulle det bli storm i karet går det att fixa med strilrör och sedan storleken på hålen i strilröret. På så sätt slipper man att strypa flödet genom filtret, vilket man vill undvika för att de inte skapas syrefattiga områdetn i det.

Så jag säger:
Köp ett redigt men enkelt ytterfilter och du kommer inte ångra dig.
#10 - 8 augusti 2007 19:29
jag tycker inte tetratecs innerfilter é nån höjdare. fyi.., ytterfilltret har jag inte koll på..

am-tops har jag och det är prisvärt.

Jag har både ytter och inner av tetra-tec och båda fungerar perfekt.
#11 - 8 augusti 2007 19:43
Fiskius skrev:
Hehe, okej. Jo visst kan man göra så! :D Men själva tanken att man ska behöva rengöra och byta vatten så ofta i karet är inte så uppmuntrande.

Därav min övergång till Ytterfilter :)
Byta vatten i karet gör ingen åt dig inte ens ett ytterfilter så det får du göra ändå,ett ytterfilter har större filtermassa än ett innerfilter det är det ända, vattenbytet får du ändå göra lika ofta som du gör det nu, det tillför inte nytt färskt vatten till akvariets slutna närmiljö som fisken lever i:)
#12 - 8 augusti 2007 21:20
stene skrev:
Om du ändå någon gång mot förmodan skulle bli sugen att göra ett nytt försök på ytterfilter fronten så prova detta otroligt lätthanterliga tillförlitliga filter[:-159][:D]
http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
#13 - 9 augusti 2007 05:14
åheim skrev:
Om du ändå någon gång mot förmodan skulle bli sugen att göra ett nytt försök på ytterfilter fronten så prova detta otroligt lätthanterliga tillförlitliga filter[:-159][:D]

http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
Nja det är säkert ett väldigt bra filter men problemet är att ett av mina kar var halvtomt en kväll på grund av ett Tillförlitligt ytterfilter[:(!]så ett ytterfilter kommer det aldrig innanför detta hus mer.Men man ska aldrig säga aldrig;)
#14 - 9 augusti 2007 05:55
stene skrev:
Nja det är säkert ett väldigt bra filter men problemet är att ett av mina kar var halvtomt en kväll på grund av ett Tillförlitligt ytterfilter[:(!]så ett ytterfilter kommer det aldrig innanför detta hus mer.Men man ska aldrig säga aldrig;)

Vad hände med ytterfiltret, varför tömde det karet ?
#15 - 9 augusti 2007 06:13
Karon skrev:
Vad hände med ytterfiltret, varför tömde det karet ?
Det var nåt med Strilröret som gjorde så det blev som en fontän ut genom den lilla springan slangarna går in i karet.
#16 - 9 augusti 2007 10:19
stene skrev:
Man ska tänka positivt, -karet var halvfullt:D:D:D
#17 - 9 augusti 2007 13:49
åheim skrev:
Man ska tänka positivt, -karet var halvfullt:D:D:D
Och mitt trägolv var fullt;)och det lyfte sig för att dansa till näckrosvalsen:Dvad jag tror när nån har varit med om något sådant så överväger man det alltid med ytterfilter det skrämmer en att något sådant kan hända igen det finns inget som är säkert allting kan hända,är det värt det för lite mer filtermassa i min sits aldrig mer jag hellre 3 st innerfilter än ett ytterfilter.:)
#18 - 9 augusti 2007 14:29
Shit happens all the time :(
En anledning till att säkra alla skarvar med slangklämmor !
Tyvärr är inte livet garanterat fritt mot missöden ens om man har innerfilter.
En granne till mig hade ett akvarium med innerfilter. Vid ett tillfälle hade filtret av okänd anledning kommit på sniskan så att en inte obetydlig mängd vatten sprutat över kanten. Okej, risken är kanske mindre men den finns där ;)
#19 - 9 augusti 2007 14:33
Är det nån här som har ett Fluval 2 plus iner filter och kan skriva måtten? =P behöver ett nytt men måste veta om den får plats bakom bakgrunden =)
#20 - 9 augusti 2007 14:38
????...
Fluval2+ bakom bakgrund...
Asså jag skulle satsa på ett sera bio innefilter.
Super B biologiskrening och mekanisk.
#21 - 9 augusti 2007 14:48
Kan du länka?
#22 - 9 augusti 2007 15:03
Jisses nu vart de många svar på en och samma gång :D De flesta verkar låta övervägande om att jag ska fortsätta med innerfilter. Jag vet, Stene att vattenbyterna inte försvinner MEN som borde inte behöva komma så ofta. En kompis till mig har inte allt för länge sen skaffat innerfilter och hon gör inte alls lika ofta vattenbyten? Hur som helst lutar de åt en Tetra Tec ytterfilter, Den verkar vara vettig för en nybörjare av ytterfilter. Stenes skräckupplevelse låter minst sagt förjävligt men jag har som sagt tummat på de här med ytterfilter ett bra tag. By the way, läste här ngn stans att man istället köper reflektorer målar/sprayar insidan av "locket" med matt vit färg. Kan ju funka, eller iallafall värt ett försök ! :)
#23 - 9 augusti 2007 17:03
Fortsätt med innerfilter! Enklare och säkrare på alla sätt.
#24 - 9 augusti 2007 19:09
Jag tycker du ska kolla in eheims classic ytterfilter med. De är som duracell batterier de bara går och går. överdimensionerar du ytterfiltret blir det ännu längre mellan rengörningarna
#25 - 9 augusti 2007 21:12
Skiren skrev:
dessutom gör det absolut inget om filtret skulle vara för stort (på pappret) Det är enligt mig bara fördelar med det.

Skulle det bli storm i karet går det att fixa med strilrör och sedan storleken på hålen i strilröret. vilket .

Hur gör man det, fixar med strilröret?
#26 - 9 augusti 2007 21:19
strilrör är en bit plaströr med små hål i för att sprida utblåset. om man borrar upp hålen så de blir större blir det mindre fart på vattnet eftersom trycket i hålen minskar.
#27 - 9 augusti 2007 21:33
Skiren skrev:
strilrör är en bit plaströr med små hål i för att sprida utblåset. om man borrar upp hålen så de blir större blir det mindre fart på vattnet eftersom trycket i hålen minskar.

Är det något man kan köpa till filtert eller tillverkar man det själv?
(ursäkta om det är en korkad fråga men jag är ett levande frågetecken just nu [:o])
#28 - 11 augusti 2007 09:00
rödtoppen skrev:

(ursäkta om det är en korkad fråga men jag är ett levande frågetecken just nu [:o])

Ingen som vet ?
#29 - 11 augusti 2007 09:11
rödtoppen skrev:

Det följer med filtret.
#30 - 11 augusti 2007 09:14
Skiren skrev:
Jag tycker du ska kolla in eheims classic ytterfilter med. De är som duracell batterier de bara går och går. överdimensionerar du ytterfiltret blir det ännu längre mellan rengörningarna

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja det är det enda eheim ytterfiltret som har någon kvalitet, jag har ett själv och det är det sämsta ytterfiltret som jag har.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men det är mycket meckigare att sköta jämfört med de tetra-tec som jag också har.[/FONT][/SIZE]

Annons