Trött på guramisar!

#1 - 27 september 2005 15:56
Hej
Mina guramisar är så bråkiga, så jag nästan tröttnar på att ha dem.
Hade en ensam marmorhane som fick 2 honor som sällskap. Det funkade ett tag, sen fick han flytta pga bråket (finns en annan tråd om detta).

Nu är alltså honorna kvar ensamma, det är en gul marmor och en blå gurami.
Funkade oxå ett tag, men nu håller den blå på att terrorisera den gula hela tiden. Hon får stå i ena hörnan mellan gaveln och filtret och trycka för jämnan, medans den andra äger 80% av akvariumet.

Den blå honan uppträder som en hane som sköter sitt revir, gör verkligen honor så? Den gula får komma fram till en viss gräns, där blir det stopp och den blå kommer o kör iväg henne. Hon nafsar henne på undersidan/magen men skadar henne inte fysiskt. Detta händer med mest frenesi vid matning, men även annars.

Nu undrar jag om det finns nån erfaren guramiexpert som kan ge något tips.
Någonting som skulle kunna lugna ned tempot lite. Jag tycker ju egentligen om dem, därför skaffade jag dem. Men det är inte kul att se en som blir mobbad.

Svea
#2 - 28 september 2005 07:33
[QUOTE=svea] Nu är alltså honorna kvar ensamma, det är en gul marmor och en blå gurami.
Funkade oxå ett tag, men nu håller den blå på att terrorisera den gula hela tiden. Hon får stå i ena hörnan mellan gaveln och filtret och trycka för jämnan, medans den andra äger 80% av akvariumet.

Den blå honan uppträder som en hane som sköter sitt revir, gör verkligen honor så? Den gula får komma fram till en viss gräns, där blir det stopp och den blå kommer o kör iväg henne. Hon nafsar henne på undersidan/magen men skadar henne inte fysiskt. Detta händer med mest frenesi vid matning, men även annars.[/quote]
Jag har tyvärr ingen lösning. Ville bara säga att jag har varit med om exakt samma grej som du. En hane och två honor. Trakasserier. Bort med hanen. Ena honan beter sig som en hane och trackar den andra honan. Då lämnade jag bort den elaka honan. Nu har jag bara en ganska snäll (bortsett från att hon envisas med att rycka upp mina nyplanterade Hemianthus callitrichoides...) blå hona kvar.

Vill också gärna ha en bra lösning, men är tveksam till om det finns. Man kanske ska ha tur och få tag på två väldigt snälla guramis.
#3 - 28 september 2005 09:26
Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha ligister. Det står ju i artbeskrivningen att dom är "mycket fredliga". Det går man ju på när man skaffar dem.
Det kanske är så att det är individuellt. Ska man behöva ha dem i 3 olika akvarium, det var ju inte meningen förstås.
Hoppas nån kan rekommendera nån lösning.
Svea
#4 - 28 september 2005 18:08
Köp fler.Om någon andledning så fungerar dom mycket bättre när man har fler,
typ 5 eller fler.
#5 - 28 september 2005 18:33
Ja, kanske är det en lösning. Problemet är att det inte är så gott om plats just nu. Jag har plats för dessa 3, men knappt fler.
Skulle det funka att sätta tillbaks hanen, tror du? Eller hellre skaffa någon hona till, vilket är bäst?

Vilket snyggt akvarium du har, lipton!
Svea
#6 - 29 september 2005 17:28
[QUOTE=svea]Ja, kanske är det en lösning. Problemet är att det inte är så gott om plats just nu. Jag har plats för dessa 3, men knappt fler.
Skulle det funka att sätta tillbaks hanen, tror du? Eller hellre skaffa någon hona till, vilket är bäst?

Om du bara kan ha några få så skulle jag nog testa bara att ha samma kön.
Att sätta in hanen igen blir nog bara samma vissa igen.
Men det är väl bara att testa,du kanske har läxat upp han.
#7 - 29 september 2005 17:44
Jag har problem med mina två dvärgar. Visst är de vackra, men hanen är elak mot alla fiskarna och honan står mest och gömmer sig. Ganska tråkigt faktiskt.

Har de verkligen fungerat så här alltid? När jag var liten minns jag att farsan hade ett akvarium (bland sina många malawikar) med guramis, men de var snälla och gick som kärlekspar. Är de sönderavlade månne?
#8 - 29 september 2005 18:07
Detta är inte bara ett gurmis problem många fiskarter blir lite jobbiga vid för få antal.
Medan andra vill var själv.
Det är bara synd att dom flesta zoo affärer inte säger till eller så vet dom inte.

Min första fiskart var Sebraciklid och tyvärr fick jag jag ingen info att
den hade ett grävskopa på vänster och en boxninghandske på andra,sammt förökar sig lika snabbt som kaniner.

Tack och lov att man hittade zoopet,nu slipper göra alla misstag i alla fall.
#9 - 29 september 2005 19:16
Jo, det var nog annorlunda förr. Jag tror att de är om inte sönderavlade, så i alla fall manipulerade på ngt sätt. Det sa t.o.m. en zoohandlare, att uppfödarna ger dem hormoner så de ska växa fort och bli fina i färgerna. Då gällde det just dvärggurami faktiskt. Och så är det kanske med många. Fiskarna får inte växa i sin egen takt utan ska säljas snabbt, på några månader numera när det förr tog kanske 2 år, enligt honom.
Om det är sant så är det hemskt, både för fiskarnas skull och för oss som ska ta hand om dem.
Tror du Lipton att hanen fattade det där med uppläxningen, att han numera får vara utan sina flickor? Nja, kanske. Men jag testar nog med en gul hona till. Det kan ju inte bli värre, eller hur?
Svea
#10 - 30 september 2005 18:30
Har två marmorguramihonor som bråkar såsom beskrivs. Nafsande mot bukdelen, hävdar "revir" men skadar inte varandra. Har hänt att den mer dominanta helt enkelt rammat in sin kompis i rutan på kortsidorna. Funderade ett tag på om det verkligen var två honor jag hade... Upplever att beteendet tilltar om jag lägger ned en maltablett till malen. De har dock lugnat sig lite på senare tid när de blivit lite tryggare i tillvaron (har haft dem snart 2 månader), det tog lång tid innan de vågade sig fram när man var nära akvariet.
#11 - 2 oktober 2005 16:52
Mina är glada

Hej, Jag har ett 160 liters akvarium med 2 honor o 2 hanar dvärgguramis. Och platys o guppys. Dvärgguramisarna har varit snälla. En hanne dock dominerande så den andra var väl lite ledsen att inte få så mycket uppmärksamhet av honorna. Men de har alla fått plats i akvariet och inte alls behövt gömma sig i något hörn. Det var häftigt att se när hannarna spände sig mot varandra och färgerna blev jättefina. Men de bet inte varandra utan bara spände upp sig. Honorna spänner sig också mot varandra ibland. Den dominanta hannen har gjort skumbo som han vaktade med iver-han hann knappt äta. Det var också spännande att se-jag vågade knappt göra rent i akvariet för att han inte skulle bli störd.
På Alba-zoo i stockholm där jag köpte fiskarna rekommenderade dom 3 honor och 2 hannar/akvarium. De sa också att guramisarna vill ha mycket växter och rätt stort akvarium för att trivas.
Jag tycker mina dvärgguramisar är jättefina och intressanta fiskar!!
Mint
#12 - 4 oktober 2005 18:29
Hej igen, nu är jag här igen med mina stridstuppar till gurami.

Jag följde alltså rådet att skaffa en hona till, tyckte det lät som en vettig lösning som jag ville pröva.
Vad har hänt?

Jo, den nya blev oxå mobbad av den blå, så den blå fick flytta till ett mindre akvarium!!
Och inte nog med det, den tidigare mobbade gula honan har nu sett till att den nya gula står i hörnan för jämnan. Hon får knappt komma fram för att äta!

Så där är dom nu utspridda i olika akvarium i st f att vackert segla fram tillsammans i lugn o ro. Hemskt tråkig utveckling. "fredliga fiskar" hmm, inte mina i alla fall.

Om jag bara hade nån att skänka hela gänget till så skulle problemet vara löst - för mej i alla fall. Men men, så är det inte.

Svea
#13 - 5 oktober 2005 08:29
Kan du inte lämna eller sälja tillbaks dom till affären?
#14 - 5 oktober 2005 11:18
De har dock lugnat sig lite på senare tid när de blivit lite tryggare i tillvaron (har haft dem snart 2 månader), det tog lång tid innan de vågade sig fram när man var nära akvariet.

Så skrev Skudd.
Jag kanske helt enkelt haft lite för bråttom. Ville se till så de inte fick skador och blev sjuka, fysiskt och psykiskt.

Men de kanske ska få lite mer tid på sej, få fajtas några veckor innan jag fattar nästa beslut. Mat lär väl den nya rädda hitta ändå, hungern driver väl fram den så småningom.

Tack alla som svarat.
Svea
#15 - 8 oktober 2005 18:31
Mina gurami har inte bråkat alls sedan de dog av :D
Jag har idag endast en hane och en hona (guld resp marmor) kvar och bråken är borta!!
Men jag ger mig inte! Det ska inhandlas i fler gurami's bara jag har ett större kar.

Annons