Trött på grävandet!!!

#1 - 11 oktober 2006 09:40
Nu åker alla mina Malawi ut! Finns det något mer irriterande än att komma upp dagen efter att man har gjort i ordning hela karet med grottor mm så ligger allt i en enda röra med djupa gropar för mina förberedda grottor passade minsann inte alls. Hädanefter ska jag ha scalarer och neontetror!
#2 - 11 oktober 2006 10:01
Hoppsan! Här var man less ser jag! Vad är det för grävlingar du har då?
#3 - 11 oktober 2006 10:02
De gräver ut grottorna så de ska bli större. Fiskarna tycker nog det är minst lika irriterande, när de dagen efter att de har förberett en jättefin lekgrotta, så ligger all sand på samma ställe igen, så de måste börja om :p De möblerar i sitt hem ;)
#4 - 11 oktober 2006 10:05
Det är mest lombardi och röd zebra som gräver men sen har min electrahane också fått för sig att det kan vara kul. Nu är det kratrar överallt igen.
#5 - 11 oktober 2006 10:12
Jag tycker att det är en del av charmen med malawiciklider, att de gräver och möblerar som de själva vill ha det. :)
#6 - 11 oktober 2006 10:13
Jag accepterar det till en viss gräns men när de flyttar i princip all grus från bakkanten och lägger på framrutan så ser det för jäkligt ut. Jag kan inte fatta att de bara orkar och att de kan göra det så snabbt.
#7 - 11 oktober 2006 10:14
Nicke lilltroll: Har du inga bilder på ditt 720l? *Nyfiken* ;)
#8 - 11 oktober 2006 10:16
Nej, jag har inte haft tid att fixa det och nu håller jag på att tömma det igen och ska se om jag kan hitta någon som vill ha firrarna idag. Nu ska de bort!
#9 - 11 oktober 2006 10:21
Fast jag är också mer av en "scalaremänniska", är mer intresserad av ciklider därifrån, eftersom de har mer variation i sitt lekbeteende. Cikliderna därifrån går också att blanda mer med andra fisktyper än det går med malawi. Och så tycker jag akvarier med rötter och växter är vackrare än akvarier fulla med sten :) Men malawi är vackra, men utséendet är inte det viktigaste. Har haft malawi några gånger. Har kvar en kull Pseudotropheus "acei" se´n förra malawiförsöket, som jag väntar på ska komma upp i säljbar storlek.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 oktober 2006 10:26
Finns ju egentligen ingen anledning att ha mer än 1 cm tjockt lager med sand i ett malawiakvarium (om man inte har växter i).
Täcker man sedan de delar av bottnen som inte är täckt med stenar med ett tunt lager med silikon och sedan lägger i sand i silikonen innan den torkar så kan de ju inte heller gräva så mycket att bottenglaset blir synligt.
#11 - 11 oktober 2006 10:34
Jag har Anubis så jag har ganska mycket sand i ena sidan. Den andra halvan är i princip bara ett grottsystem men så har jag fyllt en del skrevor med sand för att få det snyggare och så har jag tjockast med sand i bakkanten för att få en djupeffekt. Det gillade inte fisakarna alls. Som dehåller på och gräver så flyter det runt skräp i vattnet hela tiden och det är inte heller särskilt snyggt.
#12 - 11 oktober 2006 10:39
Själv har jag bara haft malawi i ett par veckor men det känns som ett bra komplement till de andra tre akvarierna som är fulla av växter och rötter... Nu har jag ju förstås några växter däri också men väldigt sparsamt om man jämför...
Jättebra tips där om silikon i botten, Kjell! Ska lägga det på minnet...
#13 - 11 oktober 2006 10:43
Jag har ett liggunderlag i botten under gruset och stenarna. Det ser inte klokt ut när det har grävt sig ner till det och sen har de dessutom lyckats slita loss små bitar av underlaget. Jag hade inte en tanke på att jag kunde täcka det med silicon och sand men det är för sent nu i vilket fall som helst. Det är ett alldeles för stort projekt att dra igång bara för att behålla malawicikliderna.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 oktober 2006 12:05
[quote=Nicke Lilltroll;855409]Jag har Anubis så jag har ganska mycket sand i ena sidan. Den andra halvan är i princip bara ett grottsystem men så har jag fyllt en del skrevor med sand för att få det snyggare och så har jag tjockast med sand i bakkanten för att få en djupeffekt. Det gillade inte fisakarna alls. Som dehåller på och gräver så flyter det runt skräp i vattnet hela tiden och det är inte heller särskilt snyggt.[/quote]
Anubias kan ju också fästas vid stenar och rötter så de behöver inte planteras.
Om man ändå vill plantera växter så lägg några större stenar runt om så de inte kommer åt att gräva där.
Vill man ha högre i bakkant så funkar ju mitt tips lika bra om man limmar dit en frigolitskiva på botten som sedan täcks med sand och silikon på samma sätt som bottenrutan ovan.

Jag har malawi i flera omgångar och fasktiskt aldrig haft några större problem med grävandet - just för att jag har inrett akvariet med tanke på att dessa fiskar gräver.
#15 - 11 oktober 2006 12:54
[quote=Kjell Fohrman;855404]Finns ju egentligen ingen anledning att ha mer än 1 cm tjockt lager med sand i ett malawiakvarium (om man inte har växter i).
Täcker man sedan de delar av bottnen som inte är täckt med stenar med ett tunt lager med silikon och sedan lägger i sand i silikonen innan den torkar så kan de ju inte heller gräva så mycket att bottenglaset blir synligt.[/quote]
Riskerar man inte att fiskarna skadar sig om sanden dom vill flytta sitter fast?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 oktober 2006 12:58
[quote=jolon;855472]Riskerar man inte att fiskarna skadar sig om sanden dom vill flytta sitter fast?[/quote]
Varför skulle dom det?????
#17 - 11 oktober 2006 19:06
[quote=Kjell Fohrman;855474]Varför skulle dom det?????[/quote]
Tja, kan tänka mig att en fisk som vill gräva som faen helt plötsligt hittar sandpapper,, (har aldrig haft grävande fiskar men funderar ändå) ;)
#18 - 12 oktober 2006 14:58
dom skadar sig ju inte på stenar.

mena en fisk e inte så dum så den försöker gräva i nått som verkar vara sten
#19 - 12 oktober 2006 15:40
Malawis som gräver & möblerar om? Kom igen när du haft centralamerikaner...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 oktober 2006 15:46
[quote=Azur;856144]Malawis som gräver & möblerar om? Kom igen när du haft centralamerikaner...[/quote]
ja eller påfågelciklider:p

Tja, kan tänka mig att en fisk som vill gräva som faen helt plötsligt hittar sandpapper

Stenarnas form förändras väl inte för att de limmas fast - eller har du tänkt att sandpappra gruset;)
#21 - 13 oktober 2006 18:56
Nicke Lilltroll: Hehe köp dej ingen redclaw crayfish, har den tillsamans med malawi den gör en ny grotta varje dag och äter upp mitt liggundelag[:(!] .
Mina malawi´s gräver inte särskilt mycket. Dom gör som Kjell säger för att för att fixa sina lekgrottor sen e det lugnt fast jag har 5-10 cm sand.
Nja prova med med grannsjön tanganyika ist för SA!!:D

//Mattias
#22 - 13 oktober 2006 19:16
Vi får se hur det går. Nu ser det ut som kriget i akvariet i alla fall. Ska ta mig en rejäl funderare innan jag skaffar de nya fiskarna i alla fall. Malawina ska ut i vilket fall som helst. Det kanske t o m slutar med att jag skrotar hela akvariegrejen.
#23 - 26 oktober 2006 21:43
asså jag har också malawi men jag tycker de är för grävande och sånt så jag ska bytta till tankanika istället :D

Annons