1. Jag har släktingar som jobbar på skattemyndigheten - företagsbeskattning och är därför välinformerad om vad det är som gäller..inte står de med piskan om du åker på semester..bara du kan separera dina pengar från företagets (gäller enskild firma) och betalar alla dina skatter.
Du har nog missförstått en del - vad som avsågs med detta
"Kan kanske vara så att man inte kan ta semester när man vill och kanske att det finns andra som står med piskan istället t ex. skattemyndigheten, hyresvärden och leverantörerna?"
var säkert att man inte har råd att ta semester pga att man måste betala alla räkningar och jag tror nog inte att skattemyndigheten tycker det är OK om man ringer dom och säger - sorry men någon moms och sakta får ni inte denna månad pga jag måste ha semester.
Att man dessutoom håller på med djur gör det än svårare att ta semester - det går ju inte bara att lämna djuren vind för våg och dra iväg.
Själv har jag väl varit en ganska framgångsrik företagare inom akvaristiken, men det har varit tufft många gångar. De första 10 åren tog jag inte ut en enda semesterdag. Detta inte sagt för att beklaga mig - tvärtom jag har helt frivilligt valt vad jag skall pyssla med.
Tycker också att det är lite märkligt att de som aldrig har haft ett litet företag ofta är de som är de stora experterna på hur man skall driva företag och klagar på att priserna är så höga.
Själv tycker jag att det är tämligen meningslöst att klaga över detta - oavsett vad det gäller om jag skall handla något och inte är är nöjd med priset, kvalitén eller servicen så handlar jag någon annanstans.
Visst 20 spänn för ett T-kors är hutlöst, men om man nu ändå köper det får man väl skylla mig själv istället för att gnälla om det på någon hemsida.
Behövde själv nya torkarblad till bilen och köpte dem på Shell för 430 kronor, hutlöst tycker jag, men inte sjutton beklagar jag mig över det istället kollar jag upp alternativ så nu vet jag var jag nästa gång kan köpa dom till halva priset.
"När ens hobby blir ens jobb är det inte en hobby längre"
Citat av min kompis som driver en inlinesaffär.
Det stämmer delvis men inte helt. Även om jag har haft både akvarieaffär (slutade för ca. 15 år sen) och varit grossit på akvarieprylar (slutade för ca. 4 år sen) så har jag inom alla de år jag varit inom branschen (som företagare - 22 år) också varit föreningsaktiv (drygt 25 år). Man måste dock skilja på de bägge sakerna även om det är inom samma gebit. Dvs förenings- och hobbyverksamhet är en sak - företagandet är ett annat.