Trött på butiker med dåligt sortiment&höga priser

#1 - 7 februari 2004 15:37
<font color="red">Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm, man går in... och går nästan ut direkt när man har sett priserna. Finns det NÅGON affär i Sthlm som INTE har så sjukt höga priser? Om man skall köpa något tillbehör eller något liknande, då vet man direkt att det inte är någon idé att leta i butikerna eftersom de är så dyra, man får köpa Online istället, och det känns lite tråkigt.
Såg i ÅkersbergaZoo annons att det stod "Har låga priser". Stämmer det?

Som jag sagt förut... det enda billiga i Sthlm är mjukglassen på MC:Donalds.

</font id="red">
#2 - 7 februari 2004 15:41
dyrt är relativt. relativt till inköpspriser, butikshyra, personalomkostnader, foder etc. tycker inte det är speciellt dyrt. relativt.
#3 - 7 februari 2004 16:30
<font color="red">Kanske lite övedrivet med 20kr för ett T-kors till en syreslang, helt i plast?</font id="red">
#4 - 7 februari 2004 16:56
Det är inte akvariebutiken som är oseriös utan deras leverantör som tvingar dem att sätta så höga priser. En t-koppling t.ex är inget som affärerna säljer mängder av men de måste ändå betala frakt o dylikt, så jag tycker inte att 20:- är ett överpris. Jämför med andra reservdelar så skall du se att det samma gäller samtliga brancher.

Guy
#5 - 7 februari 2004 17:38
20:- är väl inte så farligt ändå, jag hade säkert tagit 39:- för det om jag haft affär... :-)

Om du tänker att personal kostar runt 200:-/timmen på lördagar med alla skatter och avgifter så behöver de ju "dra in" drygt 3:-/minut i täckningsbidrag (vinst) när de säljer saker, så ditt lilla T-kors räcker ungefär för att hålla en personal igång 4-5 minuter.

#6 - 7 februari 2004 18:20
Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm

Det är inte i min värld inte en butiks priser som avgör hur seriösa de är.

Nu har inte jag någon erfarenhet av zooaffärer i stockholm, men de dyrare affärernas högre pris kanske beror på högre standard på t.ex. djurhållningen? Sådant kostar, och om då folk inte är beredda att betala lite mer för det så kommer det bara leda till att det blir fler oseriösa handlare.

Får fiskarna gå i för små eller illa skötta akvarium klagar folk, och om de skaffar större akvarium eller bättre personal måste de höja priserna, men då slutar folk att handla där??? Konsumentkraft.
#7 - 7 februari 2004 18:37
<font color="red">Ett T-kors för 20kr är helt helt sjukt dyrt enlig mig. Kolla på Hjortgatanszoo t.ex, de har en hårdplast variant för 2-3kr, den som jag kollade på kostar 1,50kr. PWSS likaså. Men 20kr för ett litet grönt T-kors, är sanslöst tycker jag.</font id="red">

Det är inte i min värld inte en butiks priser som avgör hur seriösa de är.

<font color="red">
Inte i min värld heller, uttryckte mig lite dåligt där.

Det är faktiskt riktigt jobbigt när man pratar med en akvarist som inte är från Stockholm då han/hon berättar att han/hon köpt en så fin fisk för 50kr. Så tvingas man berätta att den kostar tre gånger så mycket här.
Jag får börja handla malar på postorder istället.
</font id="red">
#8 - 7 februari 2004 19:31
En grej är ju att kolla på andra butiker och se vad dom har. Biltema säljer en sats med olika varianter av (slangnipplar)
T-rör L-rör Y-rör och skarvrör av plast olika diametrar 3,5,6,8,10,12,19 mm
68 delar för 119 spänn.

Nu vet jag dock inte om denna sats är något att ha,
det slog mig bara att jag sett den i katalogen så jag blev tvungen att slå upp och se när jag läste tråden.
Du finner satsen ynder båt tillbehör på sidan 455
#9 - 7 februari 2004 20:34
<font color="red">Okej, T-korset var bara ett exempel.</font id="red">
#10 - 7 februari 2004 21:01
Jag tror att det blir lite av en "ond cirkel". Stockholm har landets högsta lokalhyror (tror jag) samt ligger ganska högt vad gäller löner till personal, detta har givetvis en påverkan på utpriset till kund. Internethandeln blir vad jag förstått mer och mer populär, mycket tack vare låga priser. Men om trenden fortsätter så lär vi ju i en framtid inte ha några fysiska butiker kvar vilket enligt mig är mycket tråkigt. Jag tycker att man bör stödja dom BRA butikerna genom att handla där även om dom håller lite högre priser, om man nu vill ha butiken kvar.

(blev lite svamligt men ni kanske förstår ändå? [:-89])
#11 - 7 februari 2004 21:05
T-kors har jag på jobbet =)
#12 - 7 februari 2004 21:16
Det är inte speciellt lukrativt att ha en akvariebutik, var glad att den finns över huvudtaget!

Mvh Jari
#13 - 7 februari 2004 21:49
Det finns ju alltid lycksökare.

Det är ju som vanligt, att vara medveten om priser och tjänster.

Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 7 februari 2004 21:56
Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm, man går in... och går nästan ut direkt när man har sett priserna.

Så det som avgör om en fisk är seriös eller inte är vilka priser de har, en märklig insatällning.
Men det ligger kanske en del i det efterom ALLT från hus till akvariefiskar är dyrt i Stockholm och det måste ju innebära att alla nollåttor är oseriösa vilket är något som jag tycker låter som en synnerligen sund inställning[;)]
#15 - 7 februari 2004 22:01
Så det som avgör om en fisk är seriös eller inte är vilka priser de har, en märklig insatällning.

Men det ligger kanske en del i det efterom ALLT från hus till akvariefiskar är dyrt i Stockholm och det måste ju innebära att alla nollåttor är oseriösa vilket är något som jag tycker låter som en synnerligen sund inställning[;)]

<font color="red">Jo, ungefär så [;)]</font id="red">
#16 - 7 februari 2004 22:07
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm, man går in... och går nästan ut direkt när man har sett priserna.

[/quote]

haha...kunde inte sagt det bättre själv *flinar lite*
#17 - 7 februari 2004 22:21
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm, man går in... och går nästan ut direkt när man har sett priserna.

[/quote][:-95] Ja exakt [:)], kan ju ta Akvarielagret som exempel, den butiken känns väldigt seriös enligt mig men är också ofta ganska dyr. Men det är det värt tycker jag eftersom att det är den sorts butik som jag vill se finnas kvar i framtiden.
#18 - 7 februari 2004 22:43
Är akvarielagret dyrt? Ju mer jag är där, desto mer inser jag att det inte alls är dyrt där. Dels finns det många artiklar som kostar mycket mer i andra affärer. Men sedan så har de ju ett enormt sortiment.

I vilken annan affär finns det 4-500 olika arter att välja mellan, färdiga att betala och ta hem? De har fisk till ett uppskattat försäljningsvärde av runt en miljon i sina kar, enligt min överslagsräkning. Och alla går i kar med BTN-bakgrunder. Det är säkert en miljon eller så nedlagt på bara bakgrunder.

Därtill finns det mycket växter, foder, mediciner, filter, böcker, reservdelar, lysrör, sten, rötter och akvarier där. Vad du än skall ha så löser de det direkt, och du kan åka hem med det du ville ha.

Jämför det med butiker där det skall specialbeställas, slås i listor så att det blir rätt, få höra övertalningsramsan om att du borde välja det de har hemma, inte det som du vill ha...

Det är alltid mycket kunder på lagret, och de köper en hel del, så uppenbarligen är inte alla Stockholmare oseriösa... :-)

#19 - 7 februari 2004 22:49
visst är lagret dyrare en genomsnitt men precis som du säger vem är inte villig att betala för kvalite?? sen att butiken ligger inom gång avstånd ger dom inga nackdelar i mina ögon heller =) Sen har ju vi NCS:are 10% ;)
#20 - 7 februari 2004 23:46
Akvarielagret är dyrare än resten av landet likaså Globefish t.ex. Och dyra hyror kan ingen av dem gömma sig bakom. Om så är fallet så vore de grundlurade. De håller helt enkelt ett högre pris för att de kan. Liksom många butiker i andra brancher. Dessutom är det dålig konkurrens bland akvarieaffärer i Stockholm. Övriga butiker som finns att tillgå och som ligger attraktivt belägna, är ju mest Djurmagazin och Arken-butiker. Med ett väldigt begränsat utbud.
#21 - 8 februari 2004 10:39
Gör man en gemförelse mellan landets två största städer på priser inom akvariehobbyn får man sig en större funderare..

Jag tror inte hyror mm. är så pass mycket dyrare i Göteborg än vad det är i Stockholm, endå är Götet klart billigast! Det som endå förvånar är när vissa butiker i Göteborgsregionen är billigare än många Webbutiker!! Allt för att gynna oss kunder... =))
#22 - 8 februari 2004 11:13
Att det är billigt i Göteborg sägs ofta, inte bara i denna tråd. Men hur mycket billigare är Göteborg då? Kan vi få lite exempel på både stort och smått?
#23 - 8 februari 2004 11:34
Ursprungligen skickat av swetrot

Är akvarielagret dyrt? Ju mer jag är där, desto mer inser jag att det inte alls är dyrt där. Dels finns det många artiklar som kostar mycket mer i andra affärer. Men sedan så har de ju ett enormt sortiment.

I vilken annan affär finns det 4-500 olika arter att välja mellan, färdiga att betala och ta hem? De har fisk till ett uppskattat försäljningsvärde av runt en miljon i sina kar, enligt min överslagsräkning. Och alla går i kar med BTN-bakgrunder. Det är säkert en miljon eller så nedlagt på bara bakgrunder.

Därtill finns det mycket växter, foder, mediciner, filter, böcker, reservdelar, lysrör, sten, rötter och akvarier där. Vad du än skall ha så löser de det direkt, och du kan åka hem med det du ville ha.

Jämför det med butiker där det skall specialbeställas, slås i listor så att det blir rätt, få höra övertalningsramsan om att du borde välja det de har hemma, inte det som du vill ha...

Det är alltid mycket kunder på lagret, och de köper en hel del, så uppenbarligen är inte alla Stockholmare oseriösa... :-)

Är akvarielagret bra?? http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5488&whichpage=1
#24 - 8 februari 2004 11:55
Exempel:
Juwel Rio 240L
3 olika butiker i Gbg ca 3000:-
Internet från PW** 4500:-
3 olika butiker i Sthlm ca 6500-7500:-

( det är nästan värt att ta bilen till Gbg och handla )

/Niklas
#25 - 8 februari 2004 12:00
Ja, Akvarielagret är bra! Senast jag var där hade de uppskattningsvis 4-500 olika arter fisk i lager. Ett handelspris på runt en miljon skulle jag tro. Och till det ett 50-tal olika växter, ett par hundra olika foder, något tusental rötter, hundratalet olika mediciner etc etc etc. Det är ett paradis att åka dit.
#26 - 8 februari 2004 12:06

Är akvarielagret bra?? http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5488&whichpage=1

Svar: JA! Åker man 24 mil så bör man kanska kolla att det man vill ha finns i lager först? Och säga att dom har illa skötta akvarier då tycker jag att man bör ta sig en titt efter en annan hobby. I övrigt så tycker jag att Akvarielagret är en otrolig inspirationskälla, vilket inte många butiker i Stockholmområdet kan stoltsera med.
Så om du inte har varit där så åk dit och titta nästa gång du har vägarna förbi och få din egen uppfattning.
#27 - 8 februari 2004 12:11
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">Jag är så less på de här oseriösa butikerna i Sthlm, man går in... och går nästan ut direkt när man har sett priserna. Finns det NÅGON affär i Sthlm som INTE har så sjukt höga priser? Om man skall köpa något tillbehör eller något liknande, då vet man direkt att det inte är någon idé att leta i butikerna eftersom de är så dyra, man får köpa Online istället, och det känns lite tråkigt.

Som jag sagt förut... det enda billiga i Sthlm är mjukglassen på MC:Donalds.

</font id="red">

Lite lustigt att du gnäller över priserna i stockholm, jag bor i Råneå i norrbotten och det jag retar mig mest på är att jag bor i fel landsände för denna hobbyn! Allting är betydligt billigare söderut plus att ni har ett MYCKET större sortiment att välja från. Bara för att nämna en sak, tänkt köpa 3 st färdiga akvariepaket för att ha som yngel kar, då jag odlar rätt mycket fisk. Dessa (60 l) fann jag hos min lokala handlare för 795:- st. Döm av min vrede när jag hittade samma paket hos en större handlare nere i skåne för 395:- st.

Alltså för halva priset. Blir rätt mycket pengar att spara när man skall ha tre stycken. Hade gärna tagit era höga priser och det enorma utbud ni har "down there" !

Nä, de blir till att ha lax i karen istället, den kan man iaf fiska upp gratis ![:-92][:-21]

[:-5] Mvh Jesper
#28 - 8 februari 2004 12:12
Det är väl tur att det finns postorder så vi har möjlighet att välja (en av kapitalismens grundprinciper tror jag). Jag tycker dock att man gärna titta på när man handlar, t.ex. en rot och då är jag beredd att betala några kronor mer.

Jag och sonen besöker gärna den riktigt stora akvarieaffären bara för att titta. Sonen kan sitta framför rockorna i timmar.... Jag stödköper alltid något litet då, istället för inträde... Det måste vara oerhört dyrt att driva en sådan affär!

Fast visst är det trevligt med postorder också. I onsdags skickade jag in en order till PSSW. I lördags levererade de mig personligen vid dörren. (men det var nog mest tur). Grejerna var väldigt mycket billigare än i akvarieaffärerna. Men då ska man tänka på att de inte har några kostnader för akvarier och väldigt lite personalkostnader.

Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 8 februari 2004 12:15
Jag tror inte hyror mm. är så pass mycket dyrare i Göteborg än vad det är i Stockholm, endå är Götet klart billigast!

Det är självklart många faktorer som påsverkar priset varav hyran är en. Antar att du skrivit fel eftersom hyrorna knappast är högre i Göteborg än i Stockholm, det är ju tvärtom.
Man kan ju t.ex. jämföra huspriserna - det hus jag bor i (ligger i Jonsered 10 km från Göteborgs centrum) är väl här värt ungefär 2 miljoner, hade motsvarande legat i Stockholm hade det kostat ca. 4.5 miljoner, hade det legat i Kopparberg (ca. 8 mil norr om Örebro) hade det kostat 500.000.
#30 - 8 februari 2004 14:39
Jag tror inte hyror mm. är så pass mycket dyrare i Göteborg än vad det är i Stockholm, endå är Götet klart billigast!

Jag menade att priserna på akvarier mm. var billigare i Göterborg, fast hyrorna säkert ligger på en liknande nivå.
#31 - 8 februari 2004 15:53
<font color="red">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,94765,00.html</font id="red">
#32 - 8 februari 2004 18:11
Jag har själv jobbat som försäljare på ett stort mode/kosmetika varuhus i centrala Stockholm (Norrmalm/City). Vi var inte tvingade till att sätta vissa priser av leverantörer på produkter vi skulle sälja.. utan prissättningen gick till såhär:

1. Vi tog emot varorna och packade upp dessa.
2. Tog fram en lista som företaget själv tagit fram för prissättningen, för att maximera vinsten.
3. Prismärkte varorna enligt listan, vanligtvis var utpriset 40-70% högre än inpriset.

De som hela tiden "tycker synd om" företag i Stockholm och försöker att försvara deras prissättning har jag en fråga att ställa till: Tror ni verkligen att om företagen sänkte sina utpriser med 25% att det skulle få dem att gå i konkurs?
#33 - 8 februari 2004 18:17
Ja just det en sak till.. jag studerar företagsekonomi just nu och där får vi göra en realistisk kalkyl för ett företag vart vi vill i Sverige. Jag valde att göra en kalkyl för en café i centrala Stockholm. Och jag upptäckte att om jag skulle ha 50% lägre priser än mina konkurenter på samma gata,så skulle jag ändå lyckas att gå med vinst.

Idag kostar en 33cl läsk i de flesta cafér i Stockholm 20kr. En liten macka med skinka och ost får du för 30-40kr. Det går inte att försvara dessa priser - det hela handlar om att caféägarna vill maximera sin vinst och kamma hem en jackpot varje vecka.
#34 - 8 februari 2004 18:26

<font color="red">Kanske lite övedrivet med 20kr för ett T-kors till en syreslang, helt i plast?</font id="red">

Varför tvunget köpa detta T-kors i akvariebutiken då?
#35 - 8 februari 2004 18:37
Givetvis gäller devisen att man tar betalt det man kan få för en produkt. Och de flesta prissätter för att de vill ha en marginal i sitt företagande, och inte riskera att gå i konkurs och göra persoanlen arbetslös om något oförutsett inträffar. Om man som egen företagare jobbar 60-70timmar/vecka så vill man ha bra betalt i form av lön också.

För en Zoo-affär så är det mycket som kan hända: Fiskar och djur kan bli sjuka. Svårt med försäkringar där. Skyltfönster krossas och även om försäkringen täcker en del så skall självrisken betalas, plus arbetet med att städa upp. Saker man köper in som inte går att sälja, och dessutom så är 25% av alla priser i zoo-butikerna moms som betalas till staten och inte alls kommer Zobutiksägaren tillgodo. Alla rabatter och sponsring till akvarieföreningarna, kennelklubbar m.m. är heller inte att förglömma :-)

Zoo-branschen är dessutom väldigt konsumentserviceintensiv, dvs kunderna tar inte sina varor själv och går till kassan för att betala, utan personalen måste svara på frågor, hjälpa kunden att fånga in fiskarna, paketera dem etc. Därtill kostar djur pengar när de finns i lager i form av mat, vatten och el till värme och lyse. De skall också skötas om, till skillnad från ett paket makaroner i snabbköpet så alla levande djur få rengjort och lite omvårdnad mest varje dag.

Jag roade mig med att dra ut några bokslutsresultat för några av Stockholms Zoo-affärer, och inte var det några större vinster de redovisade precis...
#36 - 8 februari 2004 19:05
Ha! De akvariehandlare jag har träffat på ser inte ut att ha det förr fett direkt!
Det viktigaste är kunskapen och kvaliteten på fisken. Det betalar jag gärna för!
Underbart om man kan prata tex centralare med en kunnig expedit, och nya uppslag trots att man letar på intenet jämt.
#37 - 8 februari 2004 20:40
Kan ni helt enkelt inte gå till akvariehandlarna, påpeka den stora prisskillnaden och fråga vad som motiverar deras höga priser?
Då har ni i alla fall gett dom en chans att svara för sig istället för att sitta här och berätta att de är profithungriga monster allihop.
#38 - 8 februari 2004 20:58
<font color="red">T-koret hade jag bett pappa att köpa, och jag visste inte vad det kostade då. Han frågade varför t-korset kostade 20kr, hans svarade:

"Det är ju plast"

Skall man skratta eller gråta...?</font id="red">
#39 - 8 februari 2004 20:59
Nu förtiden får inte tillverkarna sätta priset.Eu har jag för mig har bestämt det.Så om någon affär gör på det sättet är det bara att skicka ett brev till EG domstolen så blir det ett jävla liv.
Fredrik
#40 - 8 februari 2004 21:13
Tillverkarna får ha "rekommenderade" UT-priser, sedan är det upp till varje handlare att avgöra om denne vill ta ett annat pris.

#41 - 8 februari 2004 22:14
Är jag den enda som tycker att det är ett bristande växtsortiment (i de flesta afffärer)?
De flesta akvarieaffärer har ett redigt basic sortiment som består utav vattenpest, kolplanta och ett fåtal till. Och (som redan diskuterats) TILL VILKA PRISER!..
Det finns dock några affärer, bland annat akvarielagret, som har lite mer växter, men priserna där e ju inte direkt bättre.
Det skulle kännas mycket roligare om fler småaffärer hade ett lite bredare växtsortiment så man slapp beställa över internet eller åka lång väg för att få tag i lite speciellerare växter. Men detta är nog tyvärr inte möjligt pga en massa faktorer som redan nämnts.

(PS. Ingen som vet en affär i stockholm som har ett grymt växtsortiment?)
#42 - 8 februari 2004 23:11
Ursprungligen skickat av ia2004

Ja just det en sak till.. jag studerar företagsekonomi just nu och där får vi göra en realistisk kalkyl för ett företag vart vi vill i Sverige. Jag valde att göra en kalkyl för en café i centrala Stockholm. Och jag upptäckte att om jag skulle ha 50% lägre priser än mina konkurenter på samma gata,så skulle jag ändå lyckas att gå med vinst.

Idag kostar en 33cl läsk i de flesta cafér i Stockholm 20kr. En liten macka med skinka och ost får du för 30-40kr. Det går inte att försvara dessa priser - det hela handlar om att caféägarna vill maximera sin vinst och kamma hem en jackpot varje vecka.

Om du hade 50% lägre priser på samma saker så skulle du nog sälja ganska mycket mer och behöva nån som står och gör mackorna eller sänka kvaliten för att hinna göra dom själv, och då kommer ingen köpa dina mackor, alltså behöver du personal och personal kostar mer än någonting annat, och då skulle du få höja priset igen. Det är ju rätt mycket annat som spelar in också, om du vill hålla ditt cafe' snyggt och fräscht och tilltalande för gästerna, kanske en trevlig utsikt eller nåt annat så kan ju detta kosta lite i underhåll, städning eller kanske lokalhyra. Sen får du gärna räkna på en akvariebutik eftersom det är en helt annan sak. Jag försvarar inte vissa butikers höga priser då många försöker sko sig på "våran" bekostnad. Men jag förstår att det kostar endel att hålla en akvariebutik i Akvarielagrets kaliber och kan därför acceptera lite högre priser.

(Var kostar en ost och skinkmacka 40 spänn?, där tänker inte jag handla.)
#43 - 8 februari 2004 23:23
Tror ni verkligen att om företagen sänkte sina utpriser med 25% att det skulle få dem att gå i konkurs?

I vissa fall ja, och i andra fall nej.[:-93]
#44 - 9 februari 2004 03:42
Jag anser att de som startar eget inom en viss genre bör brinna för detta. Om man till exempel alltså älskar djur och beslutar sig för att starta ett djuraffär bör man alltså då kunna njuta av att man faktiskt jobbar med något som man tycker om. Att man har privilegiet att jobba med något man tycker om (älskar rent ut av),så bör detta ersätta stora inflödet av pengar.

Jag förstår inte dem som startar eget för att de "måste"..då förstår jag att de vill dra in så mycket pengar som möjligt,eftersom de lider på jobbet..då förstår jag att 60-70timmar/vecka kan kännas tungt.

Själv skulle jag aldrig kunna göra detta. I mitt lilla café skulle jag baka själv all kaffebröd,göra mackor osv. Som tur är,så har jag ju utbildning inom detta. Och så kan man ju i Cafét skapa en stämning med inredning m.m. som gör det trivsamt att jobba där. Det måste kännas "ledigt" att jobba med eget..ingen chef som står med en piska i handen och ger dig order - det är ju du som får bestämma hur du vill ha det. Och får du för dig att du vill sluta lite tidigare en dag,så är det bara att stänga butiken för dagen..samma gäller med om du vill åka på en semester.. =)
#45 - 9 februari 2004 06:12
Äh!,
bara för att man har eget företag behöver man väl inte bedriva någon slags välgörenhet. Det absolut bästa är väl om man kan jobba med något man tycker om och tjäna pengar.

Hälsningar
Linn
#46 - 9 februari 2004 06:53

Jag anser att de som startar eget inom en viss genre bör brinna för detta. Om man till exempel alltså älskar djur och beslutar sig för att starta ett djuraffär bör man alltså då kunna njuta av att man faktiskt jobbar med något som man tycker om.

"När ens hobby blir ens jobb är det inte en hobby längre"
Citat av min kompis som driver en inlinesaffär.
#47 - 9 februari 2004 07:42

Själv skulle jag aldrig kunna göra detta. I mitt lilla café skulle jag baka själv all kaffebröd,göra mackor osv. Som tur är,så har jag ju utbildning inom detta. Och så kan man ju i Cafét skapa en stämning med inredning m.m. som gör det trivsamt att jobba där. Det måste kännas "ledigt" att jobba med eget..ingen chef som står med en piska i handen och ger dig order - det är ju du som får bestämma hur du vill ha det. Och får du för dig att du vill sluta lite tidigare en dag,så är det bara att stänga butiken för dagen..samma gäller med om du vill åka på en semester.. =)

Ursäkta, men det var nog bland det naivaste jag har läst!
Kom igen när du har lyckats hålla det kafeet flytande några år så får vi se vad din uppfattning är då...
#48 - 9 februari 2004 07:50
Ingen chef och åka på semester när man vill hmmmmmmm...jag undrar varför inte alla driver eget café, zooaffär eller vad det nu må vara?
Kan kanske vara så att man inte kan ta semester när man vill och kanske att det finns andra som står med piskan istället t ex. skattemyndigheten, hyresvärden och leverantörerna?
Vissa lever tydligen i en underbar drömvärld, dit vill jag också flytta bara jag får adressen.
#49 - 9 februari 2004 09:15

<font color="red">

</font id="red">

På fisktillbehör, nej. Men jag har svårt att tro att de skulle ta 20kr för ett T-kors, kanske 5kr men jag har aldrig köpt det där. De är klart billigare än Arken i Täby Centrum men Zookompaniet i Arninge är billigare på tillbehör. Fiskpris och utbud är liknande i Åkersberga Zoo och Zookompaniet. Åkersberga Zoo är en lite mörkare och lummigare affär medans Zookompaniet har stora öppna ljusa ytor. Växter är lite billigare i Åkersberga Zoo tror jag men båda har standardutbudet.
#50 - 9 februari 2004 13:49
Jasså,drömvärld säger ni.. då har ni haft verkligen dåliga erfarenheter av att vara företagare..eller kanske inte har några erfarenheter av det alls.

1. Jag har släktingar som jobbar på skattemyndigheten - företagsbeskattning och är därför välinformerad om vad det är som gäller..inte står de med piskan om du åker på semester..bara du kan separera dina pengar från företagets (gäller enskild firma) och betalar alla dina skatter.

2. Jag känner ett flertal företagare, som hållit på i några decennier..de har startat eget inom ett område som de funnit mycket intressant och/eller stimulerande. De har inte tröttnat på jobbet,utan tycker att det fortfarande är roligt.

Som exempel kan jag ta min moster som alltid älskat hästar och hundar..hon driver sedan ett par årtionden tillbaka ett herrgård med uppfödning av vinthundar och träningsanläggning för travhästar..hon tycker att det är fortfarande mycker roligt och ser det inte ens som något jobb..fast det innebär en hel del jobb varje vecka..7dagar i veckan från den stunden hon vaknar till dess att hon går och lägger sig.

3. När jag skriver om ett café i Stockholm,så måste ni förstå att jag aldrig själv seriöst skulle lägga min själ i något så otroligt tråkigt som denna verksamhet...det är bara ett projekt som jag gör för kursen i företagsekonomi. Skulle jag starta eget,så skulle jag allra helst jobba med djur,precis som min moster. Och vill jag verkligen ha något,så får jag det också..om man verkligen har en stark vilja,så kan man lyckas med allt.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 9 februari 2004 14:11
1. Jag har släktingar som jobbar på skattemyndigheten - företagsbeskattning och är därför välinformerad om vad det är som gäller..inte står de med piskan om du åker på semester..bara du kan separera dina pengar från företagets (gäller enskild firma) och betalar alla dina skatter.

Du har nog missförstått en del - vad som avsågs med detta
"Kan kanske vara så att man inte kan ta semester när man vill och kanske att det finns andra som står med piskan istället t ex. skattemyndigheten, hyresvärden och leverantörerna?"
var säkert att man inte har råd att ta semester pga att man måste betala alla räkningar och jag tror nog inte att skattemyndigheten tycker det är OK om man ringer dom och säger - sorry men någon moms och sakta får ni inte denna månad pga jag måste ha semester.
Att man dessutoom håller på med djur gör det än svårare att ta semester - det går ju inte bara att lämna djuren vind för våg och dra iväg.
Själv har jag väl varit en ganska framgångsrik företagare inom akvaristiken, men det har varit tufft många gångar. De första 10 åren tog jag inte ut en enda semesterdag. Detta inte sagt för att beklaga mig - tvärtom jag har helt frivilligt valt vad jag skall pyssla med.
Tycker också att det är lite märkligt att de som aldrig har haft ett litet företag ofta är de som är de stora experterna på hur man skall driva företag och klagar på att priserna är så höga.
Själv tycker jag att det är tämligen meningslöst att klaga över detta - oavsett vad det gäller om jag skall handla något och inte är är nöjd med priset, kvalitén eller servicen så handlar jag någon annanstans.
Visst 20 spänn för ett T-kors är hutlöst, men om man nu ändå köper det får man väl skylla mig själv istället för att gnälla om det på någon hemsida.
Behövde själv nya torkarblad till bilen och köpte dem på Shell för 430 kronor, hutlöst tycker jag, men inte sjutton beklagar jag mig över det istället kollar jag upp alternativ så nu vet jag var jag nästa gång kan köpa dom till halva priset.

"När ens hobby blir ens jobb är det inte en hobby längre"

Citat av min kompis som driver en inlinesaffär.

Det stämmer delvis men inte helt. Även om jag har haft både akvarieaffär (slutade för ca. 15 år sen) och varit grossit på akvarieprylar (slutade för ca. 4 år sen) så har jag inom alla de år jag varit inom branschen (som företagare - 22 år) också varit föreningsaktiv (drygt 25 år). Man måste dock skilja på de bägge sakerna även om det är inom samma gebit. Dvs förenings- och hobbyverksamhet är en sak - företagandet är ett annat.

#52 - 9 februari 2004 14:21
Jo,visst är det så som du skriver Kjell..om priserna inte passar på ett ställe,så är det bara att handla i någon annan affär. Vi i Stockholm får väl ändå skatta oss lyckliga när det gäller just detta.. behagar inte en butik,så finns det oftast ett flertal andra att leta efter.
Geografiskt,så är Stockholm stort och kan förstå om inte någon vill ägna en hel vecka åt att hitta just perfekta priset på en sak..då kan jag ju bara tipsa om GULASIDORNA. Slå upp branschen (ex.zoologiskhandel) och ring till vartenda butik tills du hittat det du söker efter till ett rimligt pris.

När det gäller det här med fik och caféer..det var någon som skrev att det enda som är billigt i Stockholm är mjuglassen på Mc Donalds..ja,precis..då kan man ju ta sin 100-lapp dit istället och bjuda en kompis också (med tanke på priserna som cafér har).

=) ..don't worry, be happy...
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 9 februari 2004 14:32
När det gäller det här med fik och caféer..det var någon som skrev att det enda som är billigt i Stockholm är mjuglassen på Mc Donalds..ja,precis..då kan man ju ta sin 100-lapp dit istället och bjuda en kompis också (med tanke på priserna som cafér har).

Ja, ja smaken är som baken, dvs delad. Betalar hellre 5 gånger mer för en macka med kaffe på ett trevligt kafé även för en BigMac på MacDonalds - något otrevligare ställe finns knappast[V]
#54 - 9 februari 2004 14:36
På fisktillbehör, nej. Men jag har svårt att tro att de skulle ta 20kr för ett T-kors, kanske 5kr men jag har aldrig köpt det där. De är klart billigare än Arken i Täby Centrum men Zookompaniet i Arninge är billigare på tillbehör. Fiskpris och utbud är liknande i Åkersberga Zoo och Zookompaniet. Åkersberga Zoo är en lite mörkare och lummigare affär medans Zookompaniet har stora öppna ljusa ytor. Växter är lite billigare i Åkersberga Zoo tror jag men båda har standardutbudet.

<font color="red">Du vet ingen affär som har bra fiskpriser?</font id="red">
#55 - 9 februari 2004 14:41
Jag går inte heller på Mc Donalds, uatn helst på Burger King. Det är stoooora skildnader mellan restaurangerna..den trevligaste Mc Donalds måste vara i Nyköping vid E4..där har de (hade i alla fall) ett STORT saltvattensakvarium mitt i restaurangen..den var urläcker och hela restaurangen var alltid väldigt snygg och maten smakade gott...inte som jag vet att det kan smaka mitt i sthlm city på lunchen.

Har man en gång hittat ett snabbmatsställe med bra service,rena lokaler och rimliga priser,så byter man (eller alla fall jag) det inte. Och jag vet exakt vart jag kan få bästa käket när det kommer till snabbmatsrestauranger. Iofs..jag bor 10minuter från mest centrala Stockholm vilket göt det lätt att åka hem och käka när man blir hungrig och sedan åka tillbaka in till stan för att shoppa klart.. =)
#56 - 9 februari 2004 14:58

Du vet ingen affär som har bra fiskpriser?

en billig hobby är ingen riktig hobby.

ditt gnällandeom några spänn hit å dit gör mig [:-115]
#57 - 9 februari 2004 15:02
en billig hobby är ingen riktig hobby.

ditt gnällandeom några spänn hit å dit gör mig

<font color="red">Har du inget vettigt att säga kan du va tyst, jag frågar dom som vet och <b>inte</b> dig.</font id="red">
#58 - 9 februari 2004 15:07
Då har man ingen hobby alltså, har inte råd att slänga ut 600-700kr per fisk. Hittade ett ställe som tog 30kr/st billigare för kakaduahonorna jag ska köpa. Tänkte köpa dem där, även om det innebär att jag avskriver mig min hobby.
Ta inte livet för hårt, man lever bara en gång ändå.

MVH Markus
#59 - 9 februari 2004 15:18
Vilken idiotisk rubrik: "Trött på kassa butiker"!
En butik är väl inte kass för att den e dyr, utan om det de säljer är undermåligt, personalen okunnig m.m.
1. Är den dyr och högkvalitativ- Bra butik
2. Ar den billig och högkvalitativ - Ännu bättre butik (finns den?)
3. Ar den billig och undermålig - "kass butik"
4. Är den dyr och undermålig - ännu mer "kass butik"

Det står väl en valfritt och handla där man tycker det är lämpligt...
#60 - 9 februari 2004 15:18
det finns inget som du tycker är billigt i sthlmstrakten tyvärr. du gnäller över ett par spänn hit och dit när det gäller levande varelser som transporteras, matas och huseras. pinsamt. Du säger inget vettigt heller du bara gnäller, varför är inte du tyst då?

ett riktigt problem däremot är det som Kjell påpekar, man har inte råd med hus här i stockholm, så ja får aldrig min fisk-källare :-/
#61 - 9 februari 2004 15:27
Anli, du har sammanfattat det på ett mycket bra sätt.
Det stämmer på pricken.
#62 - 9 februari 2004 15:59
Måste bara få säga att de som bor i storstäder ska vara glada för att de ändå kan välja och vraka.. Passar inte en affär så kan man hitta en annan..

Det kan man inte på landet har jag märkt;D

Det är den största fördelen med sthlm!

Sen är det ju tyvärr som ORM säger att det är ju inte billigt att bo där..
#63 - 9 februari 2004 16:30
<font color="red">Definera "kass" tack.</font id="red">
#64 - 9 februari 2004 17:07
Ursprungligen skickat av anli

En butik är väl inte kass för att den e dyr, utan om det de säljer är undermåligt, personalen okunnig m.m.

Räcker väl som definition i det här falle´t,... man kan väl lägga till otrevlig personal, vanskött lokal you name it.

Sen finns det ju "kassa trådar! också, definera det du!
#65 - 9 februari 2004 17:37
<font color="red">Eftersom alla verkar tolka tråden fel och dess syfte kan vi lika gärna stänga tråden.</font id="red">
#66 - 12 februari 2004 14:32
Jag håller med! När jag var ute efter lite fiskar såg jag att guppyerna kostade trettio kronor styck! Lite dyrt? Dessutom kan de inte behandla djuren rätt.

De är så noga med att man skall vänja fiskarna ordentligt vid nytt vatten så att de kan aklimatisera sig, vilket är sant, men när jag avr där och handlade slängde hon i Guppy, Svärdbärare, två Mollyer och fyra Platyer i samma påse! De hade alltså varit i olika akvarium. Lite för oansvarigt för min del!

Väl mött.
#67 - 12 februari 2004 14:39
samma akvarium jaha och? har du tänkt på att många butiker har system som cirkulerar vattnet genom fler akvarium så att det exakt samma vatten i allihoppa?
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 12 februari 2004 15:00
men när jag avr där och handlade slängde hon i Guppy, Svärdbärare, två Mollyer och fyra Platyer i samma påse! De hade alltså varit i olika akvarium. Lite för oansvarigt för min del!

Okej att slänga fisk är definitivt inte acceptabelt, men som gosatta skriver så lär de sannolikt ha samma vattenvärden i alla akvarium i affären så att det rörde sig om olika akvarium spelar knappast inte någon roll.
#69 - 12 februari 2004 16:55
Till Stockholm och Uppsala och deras trevliga (och dyra) akvariebutiker åker jag för nöjes skull och då slösar jag gladeligen.
Har jag plankerade, icke akuta, dyra inköp på gång, då skriver jag ihop en beställning till Tysklands- eller Danmarksbutikerna tillsammans med kompisarna.

Det är lite av en högtidsstund att gå runt på Akvarielagret med en mugg ångande kaffe i handen och spana in alla fina fiskar som man annars bara ser i akvarieböckerna! Sen kan man ju faktiskt göra riktiga fynd i deras rea-korg.

Sen har Akvarieleasing begagnade prima akvarietillbehör till en bråkdel av nypriset, där kan man verkligen fynda ibland! Bättre begagnade akvarier med bänkar och alla tillbehör ska man också fråga efter där, de finns oftast inte i butiken utan ute på lagret.

Gröna plast t-kors köpte jag en hel karta av (20 st.)för 5 kronor ute vid konkursutförsäljningen nära Solvalla, de hade öppet från april till september förra året, vilken guldgruva! Allt är inte dyrt i sta´n, om man har tid att rota runt lite! [:-94]
#70 - 12 februari 2004 21:36
<font color="red">Även om jag är sjuk idag så blir det att åka iväg till några butiker på lördag, tack för svaret Ulla!</font id="red">
#71 - 5 mars 2004 17:16
Rekomenderar varmt Akvarieleasing i Sundbyberg. Billigt, stort och vänligt. En bit att gå från tunnelbana eller pendeltåg dock, men det är det värt. Annars så är Akvarielagret nästan lika billiga, men det brukar vara mer folk där (i allafall om man åker dit på en lördag).
#72 - 5 mars 2004 17:29
<font color="red">Jo, jag var där för 2 veckor sedan, mycket bra butik och priserna var helt OK! Jag tycker inte det var långt att gå från tunnebanan, du gick av i Duvbo va?</font id="red">
#73 - 8 mars 2004 12:27
Nån (jag har glömt vem eftersom den här tråden är så lång) skrev o beklagade sig över det dåliga utbudet av växter, och jag kan inte annat än att hålla med! Dessutom vet de i affärerna nästan aldrig något om växter. Så det finns bara en sak att göra och det är att köpa via nätet. Jag kommer (nog) aldrig att köpa växter i en affär igen. Det skulle vara om jag råkade springa på nån som jag visste vad det var, men aldrig mer köpa för att "prova".

Sen du med mostern eller vad det var, som hade uppfödning av vinthundar o travhästträning på sin herrgård. Om det är din verklighet så förstår jag din inställning till eget företagande lite bättre...
Många av mina kompisar har eget och de sliter häcken av sig med pappersarbete på "fritiden" och långa arbetsdagar och lite pengar. Phua, det skulle jag aldrig gå igång men.
#74 - 8 mars 2004 14:18
Som jag ser det så finns det inget fel i att fråga efter billiga affärer. Har man inte pengar så har man inte. Vill du få en billig hobby så gå med i en akvarieförening! Det finns ett stort gäng i Stockholm. Sedan kan man ju sköta sin fisk, då lever en hel del arter "för evigt". Däremot vill jag protestera rejält mot uppfattningen att det skulle vara fel/oseriöst av affäerna i Stockholm att hålla höga priser. Så höga är de inte dessutom. Priset på t ex Crenicichla är lägre än i både Göteborg och Köpenhamn. Normalt ligger priserna i Köpenhamn sjukt lågt (1/5 till 1/3 av de svenska) vilket knappast gynnar hobbyn. Ingen odlar och affärerna tjänar inget på att sälja fisk. Odlar man så går det inte sälja. Levande varelser ska kosta lite enligt mig dessutom.

När det gäller tillbehör så kan man diskuttera hur man kan lösa saken billigare t ex genom att handla på Claes Olson el dyl. Ofta har man en viss summa att lägga på hobbyn och blir det billigt så blir det mer hobby för pengarna.

Jag tillbringar en del tid på Västkusten och brukar då handla i en affär utanför Uddevalla. Där kostar grönsakerna hälften jämför med Stockholm.
#75 - 8 mars 2004 14:22
Bor på västkusten. Vart handlar du billiga växter utanför Uddevalla?
#76 - 8 mars 2004 14:27
"grönsaker" = tomater, paprika, salad, gurka osv. [:)]
#77 - 8 mars 2004 14:33
[:-100][:I] Ojdå! trodde du menade växter till karet.[:I][:-100]
#78 - 8 mars 2004 15:13
Oj, Ola. Vilken affär i Köpenhamn har du hittat där priserna ligger på 1/5 av de svenska??? Berätta. Jag har haft akvarie både i Sverie o Danmark och tycker att priserna är ungefär desamma.
(= Malmöpriser.)
#79 - 8 mars 2004 15:29
Alla. Jag köpte Thorichthys ellioti för 19 kr styck på planteimporten www.planteimporten.dk Den kostar mellan 100 och 150 spänn i Stockholm. När jag går in idag och tittar så är följande fiskar exceptionellt billiga (och de ger dessutom rabatt till NCS-medlemmar):

Aequidens sp. "JENARO HERRERA" F1: 10 DKR
Dicrossus filamentosus: 35 DKR
Thorichthys meeki Rio-Candelaria: 20 DKR

Även Tanganyika och Malawi är jämförelsevis billigt.
#80 - 9 mars 2004 08:50
Det var som...
Om du nu handlar från Danmark via nätet, så kan du ju titta på denna också. De är inte så "cilkidiska" men däremot har de massor med prylar, och jag köper alla mina växter och lysrör därifrån.
http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp
#81 - 9 mars 2004 09:21
Jag handlar inte via nätet utan brukar gå runt i Köpenhamnsaffärerna när jag är i Köpenhamn på SKS internationella killiutställning. Tyvärr är lagerlistorna kassa och visar snarare vad som funnits än vad som finns.

Annons