Trött på alla oseriösa trådskapare!!

#1 - 16 mars 2008 19:32
En drar igång en oseriös tråd och andra hänger på....

Less på att behöva lägga ner tid på att bedömma om tråden i fråga är seriös eller bara ploj.
Snart tar ju ingen någon på alvar här. Visst, kul första två gångerna men det räcker nu.

Ska Kjell behöva godkänna tråden innan den läggs ut?
Tycker jag han ska få slippa i alla fall..

Skärpning...
#2 - 16 mars 2008 19:35
Troll finns överallt på nätet. Zoopet är ganska skonade, men har den senaste tiden drabbats..
Det enda man kan göra är att tiga ihjäl ett troll. Så det är det vi får göra; svara inte på trådar som är trams.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Bilagor:
#3 - 16 mars 2008 19:37
Kan vi inte ha lite kul...

Måste allt vara så seriöst och allvarligt???

Jag håller med om att det inte är roligt när någon skapar en tråd bara för att retas om de gör det på fullaste allvar men om de har glimten i ögat är det okej, tycker jag. [:-174]
#4 - 16 mars 2008 19:39
Kan bara inte låta bli...
Är det här en seriös tråd eller...
;)
#5 - 16 mars 2008 19:43
Jag är gravallvarlig..
#6 - 16 mars 2008 19:53
lili76 skrev:
Troll finns överallt på nätet. Zoopet är ganska skonade, men har den senaste tiden drabbats..

Det enda man kan göra är att tiga ihjäl ett troll. Så det är det vi får göra; svara inte på trådar som är trams.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Vad menas med troll?? [B)] Jag tror det bäta är att tiga. eventuelt om Kjell tar bort dom. Ta tex den tråden som kom upp för några minuter sedan om att allt under 500L är djurplågeri.. Är det inte bara bättre att någon tar bort en sådan tråd?
#7 - 16 mars 2008 19:54
patriksg skrev:
Vad menas med troll?? [B)]

Om du läser på länken som jag skickade med, så får du svar.. ;)
#8 - 16 mars 2008 19:55
lili76 skrev:
Om du läser på länken som jag skickade med, så får du svar.. ;)

Ska nog gå och lägga mig ;) Missade den :P
#9 - 16 mars 2008 19:56
patriksg skrev:
Ska nog gå och lägga mig ;) Missade den :P

Misstänkte det, därför vågade jag mig på en "halvspydig" kommentar! *S*
#10 - 16 mars 2008 20:00
lili76 skrev:

Då har man lärt sig ett nytt ord idag :), tackar :D
#11 - 16 mars 2008 20:00
patriksg skrev:
Vad menas med troll?? [B)] Jag tror det bäta är att tiga. eventuelt om Kjell tar bort dom. Ta tex den tråden som kom upp för några minuter sedan om att allt under 500L är djurplågeri.. Är det inte bara bättre att någon tar bort en sådan tråd?
Du skriver att ta bort tråden,det är väl inte bra alla måste säga sitt i ett demokratiskt Forum som det ändå fast man läser det mest oseriösa ibland man kan inte dra alla över en kam,det kan faktiskt finnas folk som menar det och då måste man respektera det som skrivs och man kan kommentera det till personen som skrev det.:)
#12 - 16 mars 2008 20:18
Håller med Stene

Borttag, spärrningar osv är ju detsamma som förbud som tråden i fråga handlar om också. Inskränkningar av yttrandefriheten, känns det lite som.. Jag tycker att det är mycket bättre om man kan låta bli att svara på dumheterna, och istället för att gå in på tråden och klaga så kan man låta bli att gå in, tycker jag. Om man inte gillar tråden så ska man inte förstöra för andra genom dålig attityd, även om jag i detta fallet har fullt förståelse för åsikten.

Men då tycker jag att det är mycket värre med personliga påhopp som är omotiverade, även om de motiverade inte kan motiveras heller [:o][:I] lr nått sånt.. :D
Det är hur som helst svårt att inte bita tillbaka om någon "ordvrängare" går in och plockar ut ett stycke ur ens inlägg och hittar ett negativt sätt att tolka det på eller angriper en som person. Det är dem man verkligen ska nobba, men det är svårt.. Lätt att man hugger tillbaka.. [:-30] [:o] :D
#13 - 16 mars 2008 20:39
vilka trådar menar du nina? är det "troll"-trådar eller är det mer off-topic trådarna du syftar på?

troll-trådar kan man ju inte så lätt bli av med, off tpoic går ju lättare men som katharina säger, lite annat än fisk ska man ju diskutera med.. :)
#14 - 16 mars 2008 20:48
smurfmats skrev:
vilka trådar menar du nina? är det "troll"-trådar eller är det mer off-topic trådarna du syftar på?

troll-trådar kan man ju inte så lätt bli av med, off tpoic går ju lättare men som katharina säger, lite annat än fisk ska man ju diskutera med.. :)

Troll-trådar, off topic som endast går ut på att skapa osämja här på forumet.

Dessa trådar kväver nästan de som är seriösa och det blir bara fler och fler.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 16 mars 2008 20:56
Nina82 skrev:
Troll-trådar, off topic som endast går ut på att skapa osämja här på forumet.

Dessa trådar kväver nästan de som är seriösa och det blir bara fler och fler.

Uppriktigt sagt så tycker jag att detta är grovt överdrivet. Jag deletar i snitt 1 trolltråd i veckan och det skapas faktikst hundratals nya trådar varje vecka.

Sedan är det klart att som vissa gång på gång gör, nämligen att gå in och lägga en massa energi på de trådarna - antingen för att varna andra för trollet, eller för att skälla på trollet, eller t.o.m kanske svara seriöst på trollet - då går det åt energi.
Detta är dock ett åtagande som man tar på sig själv, om det nu är för att man tycker det är kul att jäklas med troll, eller helt enkelt gillar att plåga sig själv.

Vad man istället skall göra är att skicka en anmälan till admin och sen inte bry sig om detta.
#16 - 16 mars 2008 20:59
Off-topic ämnet finns just för allt sånt som inte rör akvaristik. Det är väl bara att inte läsa där om du stör dig på ämnena - man har ingen rätt att kräva att andra människor aldrig skall irritera en med sina åsikter.

Om nån skriver nånting direkt förolämpande eller olagligt, klicka på den röda varningstriangeln nere till vänster på meddelandet. Då rapporterar du meddelandet till moderatorerna, så kan de ta hand om saken.
#17 - 16 mars 2008 20:59
Är det inte alla trådKapare vi ska vara trötta på istället? De som "gör en liten instickare" hela tiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 mars 2008 21:07
Är det inte alla trådKapare vi ska vara trötta på istället? De som "gör en liten instickare" hela tiden.

Well internet har många fördelar, men också nackdelar.
Jag själv är inte ens någon större vän av internet som ett sätt att kommunicera med andra - dels eftersom det är rätt ytligt, man har svårare att värdera infon man får och det kan oerhört lätt missförstås.
Trots dessa brister så är jag relativt internetaktiv eftersom jag också ser fördelarna - snabbheten i att få info.
Så att gå runt och irriteras sig på än det ena, än det andra på internet känns lite meningslöst eftersom det handlar lite om - take it or leave it. Nackdelarna med internet är en förutsättning för att man skall kunna dra nytta av fördelarna.

Om man anser sig trådkapad så funkar det i 99 fall av 100 om man bara försiktigt bara nämner. Ursäkta, men nu tycker jag att vi har hamnat långt från ämnet och jag har ännu inte fått svar på min fråga, så jag vore tacksam om vi återgick til frågan...........

Detta funkar nästan alltid eftersom de flesta trådkapningar sker utan ond avsikt utan helt enkelt bara på att man glömmer av sig
#19 - 16 mars 2008 21:11
Uppriktigt sagt så tycker jag att detta är grovt överdrivet. Jag deletar i snitt 1 trolltråd i veckan och det skapas faktikst hundratals nya trådar varje vecka.

Sedan är det klart att som vissa gång på gång gör, nämligen att gå in och lägga en massa energi på de trådarna - antingen för att varna andra för trollet, eller för att skälla på trollet, eller t.o.m kanske svara seriöst på trollet - då går det åt energi.

Detta är dock ett åtagande som man tar på sig själv, om det nu är för att man tycker det är kul att jäklas med troll, eller helt enkelt gillar att plåga sig själv.

Vad man istället skall göra är att skicka en anmälan till admin och sen inte bry sig om detta.

Har väl inte lärt mig skilja på troll och seriöst. Kommer kanske med tiden. Skriver seriöst i inlägg och får reda på att det är troll -inte kul. Är inte en speciellt allvarlig person i vanliga fall, men känner att jag slösar energi på dessa. Blir kanske bättre på att se skillnad med tiden som sagt. Har ju inte hängt här så länge.
#20 - 16 mars 2008 21:17
Azur skrev:
Off-topic ämnet finns just för allt sånt som inte rör akvaristik. Det är väl bara att inte läsa där om du stör dig på ämnena - man har ingen rätt att kräva att andra människor aldrig skall irritera en med sina åsikter.

Om nån skriver nånting direkt förolämpande eller olagligt, klicka på den röda varningstriangeln nere till vänster på meddelandet. Då rapporterar du meddelandet till moderatorerna, så kan de ta hand om saken.

Jag stör mig inte på ämnet, tvärt om. Trevligt att kunna prata om annat oxå som omväxling. Och folk får ha åsikter, inte det heller jag syftar på.

Syftar på att jag lägger ner energi på att svara på inlägg som egentligen är troll. Inte chysst tycker jag, men det verkar som det bara är jag så jag får väl acceptera läget.
#21 - 16 mars 2008 21:24
Kjell har haft mycket bra inlägg i detta ämne, tycker jag, och Azur som vanligt.[:-174]
Nina. Jag försökte varna er att inte vara seriösa på ett tidigt stadium... :D Det är svårt att låta bli.. [:-174]Man lär så länge man lever som sagt..
#22 - 16 mars 2008 21:32
Katharina skrev:
Kjell har haft mycket bra inlägg i detta ämne, tycker jag, och Azur som vanligt.[:-174]

Nina. Jag försökte varna er att inte vara seriösa på ett tidigt stadium... :D Det är svårt att låta bli.. [:-174]Man lär så länge man lever som sagt..

Får väl acceptera läget då...

Vill ju verkligen inte skapa ovänner här och verkar som jag e den ende som tycker så.
#23 - 16 mars 2008 21:37
Nina82 skrev:
Får väl acceptera läget då...

Vill ju verkligen inte skapa ovänner här och verkar som jag e den ende som tycker så.

Nej, jag förstår din tanke men som sagt.. man får väl låta bli att läsa där även om man blir såååå frustrerad... ;) Det är ju lika viktigt att du får uttrycka din åsikt som att andra får göra det.. Du lär ju knappast bli lika påhoppad som vissa andra... [:-174]
#24 - 16 mars 2008 21:40
Katharina skrev:
Nej, jag förstår din tanke men som sagt.. man får väl låta bli att läsa där även om man blir såååå frustrerad... ;) Det är ju lika viktigt att du får uttrycka din åsikt som att andra får göra det.. Du lär ju knappast bli lika påhoppad som vissa andra... [:-174]

Nej, det hoppas jag verkligen inte :)
#25 - 16 mars 2008 22:24
Nina82 skrev:
Nej, det hoppas jag verkligen inte :)

[:-174][:-174][:-174]
#26 - 17 mars 2008 05:02
Nina82 skrev:
Jag stör mig inte på ämnet, tvärt om. Trevligt att kunna prata om annat oxå som omväxling. Och folk får ha åsikter, inte det heller jag syftar på.

Syftar på att jag lägger ner energi på att svara på inlägg som egentligen är troll. Inte chysst tycker jag, men det verkar som det bara är jag så jag får väl acceptera läget.
Ja lägger ner energi på att svara på det är väl en handfull sen du gick med i Zoopet så farligt är väl det inte:)men om du tycker det är jobbigt att svara på alla dessa Troll så får väl jag och många andra respektera det:)
#27 - 17 mars 2008 15:06
I offtopic / övrigt är de allra flesta inläggen trams egentligen. Vissa roliga trådar som tex vädertråden, och andra helt kassa som associationsleken.
Men de övriga forumdelarna tycker jag sällan innehåller trams. Ok, svaren kanske är trams i bland, men frågorna är allvarliga och de allra flesta kommenterarena är relevanta.
Men visst. Somliga hänger enbart i offtopic och svarar enbart på trådar utan tanke bakom. Men låt dem hållas då. Offtopic / övrigt är ju fria forumdelar.
#28 - 17 mars 2008 17:55
Ja, jo, nog är väl mycket ganska tramsigt i offtopic. Men det är en del trams som är ganska kul och aktuellt, framför allt nytt. För i akvarieämnena har 98% av alla frågor redan ställts och en sökning i respektive forum ger ofta bättre svar än de (lekmannasvar)som kommer in i den aktuella tråden.
#29 - 17 mars 2008 18:09

Jo det kan vara lite jobbigt, men måste erkänna att jag gör det ganska ofta,
Känns bättre om man bara har en liten fråga så det inte skapas 100-tals trådar med bara någon kort fråga och kanske bara 2 eller 3 innlägg i. Eller vad tycker ni andra?

(Detta var ju ännu en trådkapning[:o])

Axel
#30 - 17 mars 2008 18:14

axeisi skrev:

Känns bättre om man bara har en liten fråga så det inte skapas 100-tals trådar med bara någon kort fråga och kanske bara 2 eller 3 innlägg i. Eller vad tycker ni andra?

[COLOR=Red] (Detta var ju ännu en trådkapning[:o])[/COLOR]

Axel

:D :D :D

Jag tycker att det är ett bevis på att ämnet lever, att forumet lever och att människorna som är på forumet lever.. Sen går man ju bara in och styr upp det genom att sätta foccus på frågan igen utan att vara otrevlig.. Är man grinig så kan man sitta där med sin tråd själv, tycker jag.. :D [:-174]
#31 - 17 mars 2008 18:20
axeisi skrev:

(Detta var ju ännu en trådkapning[:o])

Axel

Trådkapning ser inte jag som nåt problem på ett "faktaforum". Det är väl ganska bra om man däremot håller sig till ursprungsämnet, inte minst med tanke på att man förmodligen vill ha svar. :)
#32 - 17 mars 2008 19:21
Det kanske inte har med saken att göra, men jag tycker att vissa saker borde klistras såsom man ser på andra forum, typ "Vad ska jag göra om min fisk håller på att dö", "Ifall din fisk håller på att dö, läs det här innan du startar en tråd" typ, det är ju rätt mycket upprepningar på forumet känns det som?

Vet att jag själv startar trådar som blivit svarat på tidigare, men iallafall..
#33 - 17 mars 2008 19:39
taxidermy skrev:
Det kanske inte har med saken att göra, men jag tycker att vissa saker borde klistras såsom man ser på andra forum, typ "Vad ska jag göra om min fisk håller på att dö", "Ifall din fisk håller på att dö, läs det här innan du startar en tråd" typ, det är ju rätt mycket upprepningar på forumet känns det som?

det har varit på tapeten förut, problemet ligger i att ingen vill göra dessa trådar. Kjell är vad jag förstått öppen för detta men som sagt, någon måste göra det...
#34 - 17 mars 2008 19:45
taxidermy skrev:

Håller med dig lite där... Men om alla letar svar i äldre trådar kommer ju forumet snart att dö ut :P
Ofta är det nya medlemmar som skriver en ny tråd om något vanligt. Då är det viktigt att man inte bara skriver "sök i forum"´, för det är det första intrycket som håller i sig.
#35 - 17 mars 2008 19:54
jag tycker om att läsa disskussionerna på off topic, är rätt duktig på att skapa nya trådar där :D
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 17 mars 2008 20:03
patriksg skrev:
Håller med dig lite där... Men om alla letar svar i äldre trådar kommer ju forumet snart att dö ut :P

Ofta är det nya medlemmar som skriver en ny tråd om något vanligt. Då är det viktigt att man inte bara skriver "sök i forum"´, för det är det första intrycket som håller i sig.

Nej då forumet kommer inte att dö ut - oavsett hur många artiklar det redan finns om ett ämne, oavsett hur många artbeskrivningar det finns, oavsett hur många klistrade trådar det finns, oavsett hur många svar på ens fråga det redan finns i forumet så kommer de allra flesta inte att bry sig om att kolla denna info innan utan frågar istället direkt.
Man får nog leva med att forum funkar så.
#37 - 17 mars 2008 20:13
Nej då forumet kommer inte att dö ut - oavsett hur många artiklar det redan finns om ett ämne, oavsett hur många artbeskrivningar det finns, oavsett hur många klistrade trådar det finns, oavsett hur många svar på ens fråga det redan finns i forumet så kommer de allra flesta inte att bry sig om att kolla denna info innan utan frågar istället direkt.

Och det är bra att dom ställer en fråga som har vart uppe flera gånger tidigare, gör att det blir lite liv i det hela... :D
#38 - 17 mars 2008 20:58

Det vore nog ett ganska så dött forum om medlemmar skulle bara söka efter svaren... Finns alltid en annan formulering på frågan man vill ställa.
Detta ÄR poängen med ett forum :)
#39 - 17 mars 2008 21:01
Koksalt skrev:
Det vore nog ett ganska så dött forum om medlemmar skulle bara söka efter svaren... Finns alltid en annan formulering på frågan man vill ställa.

Detta ÄR poängen med ett forum :)

Annars hade det inte varit ett forum, utan en databas. :)
#40 - 17 mars 2008 21:17
Jag retar mig mest på "surströmmingar" som bara verkar gå runt i trådar för att tala om att "Om du söker på detta ämne så får du svar på din fråga" Det tråkigaste som finns är databaser och jag tycker att det är perfekt (som koksalt skriver) att själv få sätta formuleringen och tonvikten som man vill på ett ämne. Och ganska ofta då jag söker så finner jag inte det jag söker för att jag inte kan den exakta stavningen på namn osv. Att då stöta på "Vän av ordning" som skrivit samma kommentar i 20 andra topicar blir bara irriterande. Ser man att samma fråga kommer upp igen och igen så kan man ju bara låta bli att svara. Kommer ju nya medlemmar hela tiden, och bästa sättet att skrämma bort dem är att bete sig grinigt. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 17 mars 2008 22:15
Fridas skrev:
Jag retar mig mest på "surströmmingar" som bara verkar gå runt i trådar för att tala om att "Om du söker på detta ämne så får du svar på din fråga" Det tråkigaste som finns är databaser och jag tycker att det är perfekt (som koksalt skriver) att själv få sätta formuleringen och tonvikten som man vill på ett ämne. Och ganska ofta då jag söker så finner jag inte det jag söker för att jag inte kan den exakta stavningen på namn osv. Att då stöta på "Vän av ordning" som skrivit samma kommentar i 20 andra topicar blir bara irriterande. Ser man att samma fråga kommer upp igen och igen så kan man ju bara låta bli att svara. Kommer ju nya medlemmar hela tiden, och bästa sättet att skrämma bort dem är att bete sig grinigt. ;)

Får vara lite opportunist och hålla med alla.
Visst så lever ett forum av frågorna och det finns många vinklingar på samma fråga - utan frågor inget forum.
Samtidigt så blir ju också resultate av att så många frågor upprepas gång på gång att de som är mest insatta i just den frågan till slut tröttnar på att svara. Det känns som om ingen lyssnar när man ena dan lägger ner en massa jobb på att skriva ihop ett bra svar på en fråga och så dyker samma fråga upp igen nästa dag, och nästa.....
Detta leder i förlängningen till att de som är mest insatta tröttnar på att fråga.

Rent generellt så hittar jag t.ex. väldigt mycket info på nätet när jag skriver artbeskrivningarna här på Zoopet, men det är väldigt sällan som jag hittar den matnyttiga infon just i forum på olika sidor utan snarare istället i olika artiklar, artbeskrivningar etc. på olika sidor.
#42 - 17 mars 2008 23:50
Får vara lite opportunist och hålla med alla.

Visst så lever ett forum av frågorna och det finns många vinklingar på samma fråga - utan frågor inget forum.

Samtidigt så blir ju också resultate av att så många frågor upprepas gång på gång att de som är mest insatta i just den frågan till slut tröttnar på att svara. Det känns som om ingen lyssnar när man ena dan lägger ner en massa jobb på att skriva ihop ett bra svar på en fråga och så dyker samma fråga upp igen nästa dag, och nästa.....

Jag förstår att det blir jobbigt att se samma ämne gång på gång. Bara under den tiden jag varit medlem (några månader) så har flera frågor av samma typ dykt upp flera gånger, ibland innan de första topicarna ens hunnit hamna på sida två. Men vill man slippa detta så måste man förmodligen fixa så att vissa ämnen klistras. Tyvärr är det faktiskt så att det inte är alla som riktigt har pejl på hur man söker, och har man problem med stavningen så blir det ännu värre.

Ett forum är ett ställe där man pratar, och att (som vissa gör) kräva att man ska behöva söka bland alla dessa hundratals topicar är nästan elakt. Ett forum är inte till för att man ska hacka runt i en massa sökfunktioner tycker jag, utan till för att kunna ställa frågor till personer med erfarenhet. Sen kan man aldrig tvinga någon att svara, det är ju upp till var och en att svara.

Som jag ser det så kan man hjälpas åt. Någon har ställt frågan före mig, fått svar på den, sen kanske jag ställer frågan och då kan den som ställde frågan först och som nu vet svaret svara mig. Det måste ju inte vara samma gamla rävar som svarar på alla inlägg.

Jag tycker att det är mer oseriöst att skriva en sur kommentar i ett ämne än att råka skriva samma fråga igen som 100 andra ställt före.
#43 - 18 mars 2008 07:49
Fridas skrev:

Jag tycker att det är mer oseriöst att skriva en sur kommentar i ett ämne än att råka skriva samma fråga igen som 100 andra ställt före.

Håller med!
Men dock så tycker jag inte att "använd sökfunktionen" är en sur kommentar. Snarare en information om hur man kan hitta mer information.
Vissa ämnen är verkligen färdigbehandlade. Det finns kilometervis av information om ämnet och en lätt sökning räcker för att nå denna.
Men zoopet är ingen databas, utan ett levande forum. Och blir det allt för många "använd sökfunktionen" svar så är det risk att forumet inte kvarstår som levande. Dock är detta ett tämligen litet problem då zoopet växer och knakar som aldrig förr :)
#44 - 18 mars 2008 08:15
Stew skrev:
Håller med!

Men dock så tycker jag inte att "använd sökfunktionen" är en sur kommentar. Snarare en information om hur man kan hitta mer information.

Vissa ämnen är verkligen färdigbehandlade. Det finns kilometervis av information om ämnet och en lätt sökning räcker för att nå denna.

Men zoopet är ingen databas, utan ett levande forum. Och blir det allt för många "använd sökfunktionen" svar så är det risk att forumet inte kvarstår som levande. Dock är detta ett tämligen litet problem då zoopet växer och knakar som aldrig förr :)

Håller med till viss del, men det beror så mycket på hur man skriver det också. Vet att vissa gör det med en grinig attityd eftersom de oftast bara besöker topicar för att påpeka just detta. Och då uppfattas det som grinigt tycker jag. Och på forum så brukar det funka så att moderatorerna klistrar ämnen som inte ska behöva frågas om igen och igen och igen. Vem ska annars sitta och bedömma vilka topicar som anses okej igen och inte? Och klistrar man inte så tycker jag ändå inte att man ska klaga på detta fenomen.

Det är så lätt för dem som sett frågan förr att antingen svara eller låta bli. Ser inte problemet. Det är helt naturligt att ett ämne kommer upp flera gånger, det gör det på alla andra forum också, och ska man söka igenom alla de topicarna när man söker ett svar på en fråga så är det oftast betydligt svårare att hitta rätt än att skriva och formulera sin egen fråga och få svar på just den, inte någon annans. Och eftersom forumet växer precis som du säger så borde det finnas många nya hela tiden som kan svara, inte bara dem som sett frågan förr.

:)
#45 - 18 mars 2008 08:22
Fridas skrev:
Håller med till viss del, men det beror så mycket på hur man skriver det också. Vet att vissa gör det med en grinig attityd eftersom de oftast bara besöker topicar för att påpeka just detta. Och då uppfattas det som grinigt tycker jag. Och på forum så brukar det funka så att moderatorerna klistrar ämnen som inte ska behöva frågas om igen och igen och igen. Vem ska annars sitta och bedömma vilka topicar som anses okej igen och inte? Och klistrar man inte så tycker jag ändå inte att man ska klaga på detta fenomen.

:)

Detta har Kjell redan svarat på i denna tråden

Antar att du anser mig som ättika nu:)
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 18 mars 2008 08:30
Detta med klistring har varit uppe många gånger förut och min inställning är
1/ Klart positiv. Dock med förbehållet att det bara skall vara en klistrad tråd där de vanligast frågorna skall finnas med - inte med svar utan med länkar till var man kan hitta svar.
Att lägga in en klistrad tråd för varje vanlig fråga skulle sabotera hela forumet och bara göra alla irriterade om de varje gång de skall skriva ett nytt inlägg skall behöva "gå förbi" mängder av klistrade trådar.
Ytterligare ett förbehåll - någon måste göra dessa klistrade trådar

2/ Uppriktigt sagt så tror jag inte att klistrade trådar ändå kommer att funka. Det finns grovt sett 2 sorters personer
a) de som söker
b) de som inte gör det
Grupp a är faktiskt väldigt stor och de är oftast inte ens aktiva i forumet. T.ex. är en majoritet av goldmedlemmarna inte "forumaktiva". De använder Zoopets artbeskrivningar, artiklar, forum etc. för att söka reda på sin information. De frågar sällan i forumet.
Grupp b är helt enkelt inte mycket för att söka - de frågar istället direkt. Som flera påpekat - poängen med ett forum är ju att man frågar. Dessa kommer inte att bry sig om hur många klistrade trådar det än finns - de vill ha svar på sina frågor.
#47 - 18 mars 2008 08:39
Jag tillhör grupp B. Jag får hybris när jag ska leta efter något. Det spelar ingen roll om det är en bok, i en bok, en strumpa eller på nätet...
Jag vill hitta det jag söker innan jag började söka helst... Jag får även gåshud och myrkrypningar av bruksanvisningar, jag frågar hellre sambon efter att han har läst det. Ska jag spela in på DVD t ex så blir jag galen om det inte bara går att slå upp hur man gör på ett enkelt sätt i bruksanvisningen.. (då sitter jag och svär) [:o] Sen är jag inte så duktig på att skriva och läsa engelska så jag har ännu svårare att leta info i utländska trådar... [:-27]

Jag är jätteglad för att det finns ett forum där man kan fråga andra och svarar gärna själv när jag kan eller för att plocka upp en obesvarad tråd t ex.. ;)
#48 - 19 mars 2008 21:59
Guy Palm skrev:
Detta har Kjell redan svarat på i denna tråden

Antar att du anser mig som ättika nu:)

Inte alls [:)] , men då borde det ju vara utrett nu då, så det inte komma fler griniga kommentarer åt folk som inte använder sökfunktionen??? ;) [:)]
#49 - 20 mars 2008 07:52
Jag tycker inte att det finns anledning att ge folk griniga kommentarer om att använda sökfunktionen. Det stora skälet till att använda sökfunktionen är att man för det mesta får det bästa svaret (svaren). Det är många gånger svårt att orka svara på frågor som man redan besvarat flera gånger tidigare och upplever jag det så antar jag att andra gör det också - eller är jag bara ovanligt lat? :)
#50 - 20 mars 2008 22:38
Problemet med sökfunktionen är att förutom 3-4 hjälpsamma topicar så får man också upp 30-40 som inte alls är till någon hjälp alls. Och att leta mellan dessa är tidsödande om man har bråttom eller dåligt med tid. Det är ofta skälet till att jag kanske tar upp ett ämne på nytt. Själv söker jag ofta efter något jag undrar över, men tyvärr har jag inte lust eller tid att leta i tid och otid mellan topicar som inte innehåller det jag söker.
#51 - 20 mars 2008 22:56
Du kan väl inte veta när/hur fort du kommer att få svar? :)
#52 - 21 mars 2008 13:11
Piscator skrev:
Du kan väl inte veta när/hur fort du kommer att få svar? :)

Nej, men då kan jag alltid göra något annat mer givande under tiden jag väntar på svar. Jag behöver ju inte sitta och vakta topicen. Ska man söka måste man ju leta mellan alla topicar (om man inte är medial) för att hitta det man söker, vilket ibland är lättare sagt än gjort. Vissa ämnen finns det inte så många trådar om så då hittar man det man söker ganska snabbt, och i sådana lägen skriver jag inga nya trådar. Men söker jag och upptäcker efter att jag letat i 10-20 trådar på vardera 3-5 sidor att det inte finns något svar på min fråga så skriver jag en ny topic. Om nu någon vill sura över det och kommentera det i mina trådar så var så god, jag tänker fortsätta på mitt spår ;)[:D] [:)]
#53 - 21 mars 2008 13:20
2/ Uppriktigt sagt så tror jag inte att klistrade trådar ändå kommer att funka. Det finns grovt sett 2 sorters personer

a) de som söker

b) de som inte gör det

Grupp a är faktiskt väldigt stor och de är oftast inte ens aktiva i forumet. T.ex. är en majoritet av goldmedlemmarna inte "forumaktiva". De använder Zoopets artbeskrivningar, artiklar, forum etc. för att söka reda på sin information. De frågar sällan i forumet.

Grupp b är helt enkelt inte mycket för att söka - de frågar istället direkt. Som flera påpekat - poängen med ett forum är ju att man frågar. Dessa kommer inte att bry sig om hur många klistrade trådar det än finns - de vill ha svar på sina frågor.

Du glömde den viktigaste gruppen... Grupp c: De som sitter på kunskapen. När dessa bli alltför få relativt de i grupp b, så bruter forumet samman, eftersom ingen (utom kanske Defdac?) orkar svara på samma enkla frågor gång på gång trots att forumet redan har hundratals svar på samma fråga sedan tidigare...
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 21 mars 2008 16:31
petnym skrev:
Du glömde den viktigaste gruppen... Grupp c: De som sitter på kunskapen. När dessa bli alltför få relativt de i grupp b, så bruter forumet samman, eftersom ingen (utom kanske Defdac?) orkar svara på samma enkla frågor gång på gång trots att forumet redan har hundratals svar på samma fråga sedan tidigare...

Nu menade jag väl - två grupper av "informationssökare".

Det du nämner har jag pekat tidigare på i denna tråd
Citat från tidigare inlägg

Detta leder i förlängningen till att de som är mest insatta tröttnar på att fråga.
#55 - 21 mars 2008 18:39
defdac, petnym och batski är någr av dem som jag beundrar mycket för deras ork att gång på gång besvara frågor som upprepas! defdac-Daniel tror jag för en kamp att få oss alla att upptäcka växtakvarismens mycel så att växtakvarier ska ploppa upp som svampar över hela landet. Heder åt er alla tre och delvis tack vare deffen och petnym har jag sedan något år ett, ..växtkar! :)

Men hedras för denna typ av ork ska naturligtvis först och främst Kjell! [:-159] [:-76]
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#56 - 22 mars 2008 06:32
Defdac fick mig att börja med växtakvarium, efter jag sökt och läst massor av svar från honom.
#57 - 22 mars 2008 08:04
Piscator skrev:
defdac, petnym och batski är någr av dem som jag beundrar mycket för deras ork att gång på gång besvara frågor som upprepas! defdac-Daniel tror jag för en kamp att få oss alla att upptäcka växtakvarismens mycel så att växtakvarier ska ploppa upp som svampar över hela landet. Heder åt er alla tre och delvis tack vare deffen och petnym har jag sedan något år ett, ..växtkar! :)

Men hedras för denna typ av ork ska naturligtvis först och främst Kjell! [:-159] [:-76]

admin skrev:
Defdac fick mig att börja med växtakvarium, efter jag sökt och läst massor av svar från honom.

Jag håller med... [:-174] [SIZE=3]Azur [/SIZE]är en till som har hjälpt mig jättemycket!!! [:-76]
Räkguruna Johnny, [SIZE=3]Paatsu och Sonja [/SIZE]är två till... [:-76]
#58 - 22 mars 2008 08:25
Och när vi ändå ger lite cred till forumister som sliter, så måste jag ge dagens fång av påskliljor till Ansjo som banne mig alltid står redo med ett svar på mina frågor! [:-94]
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 22 mars 2008 09:08
I specialtrådaran finns det många som ger bra svar, förutom de ovan nämnda även Lasse (Salt, Akvarievatten), Erikthur killis, Kramfors dammar, Daniel malar etc. etc.
Skulle nog vilja påstå att i alla specialkategorier så finns det alltid en eller flera som ger bra svar.
Problemet är väl egentligen kategorin "Mitt första akvarium" - där händer det tyvärr alldeles för ofta att folk får dåliga svar, eller inte svar alls, eller t.o.m. rent felaktiga svar.
Det är ju också i denna kategori som de flesta "upprepningsfrågorna" dyker upp gång på gång vilket också är en anledning till att många "experter" inte ids svara där.
Så främst tycker jag de skall hedras som hela tiden orkar med att ge bra svar i denna kategori.
#60 - 23 mars 2008 22:09
Signaturen "Danne och Anzo" har gjort en bra tråd just för nybörjarna, antar att det är under "Mitt första akvarium". Den är ganska lång och jag har inte läst allt (bara första sidan egentligen) men jag antar att de flesta inlägg är för att lyfta tråden. Ett sätt att slippa upprepningsfrågor genom att hålla en tråd som svara på det mesta aktuell.

Det är ju förresten inte bara i forumet men kan få svar på sina frågor. Zoopet har ju svar på det mesta som är grundläggande via menyerna.
#61 - 24 mars 2008 17:06
Det med att det ofta blir lite otrevliga svar till dom som är nya. Man kan inte ha en avdelning eller tråd där man kan presentera sig om man är ny? Då kanske det första intrycket blir lite bättre? Bara en tanke =)

Annons