Trött Leoparharneskmal, Gammal?

#1 - 9 februari 2009 12:17
Min leopardharneskmal "Onor" har börjat uppföra sig skumt. Han verkar "trött" eller vad man ska säga. I vanliga fall är han jätteaktiv och simmar förbi framsidan av akvariet och "visar upp" sig i all sin prakt, men senaste 2-3 dagarna har han börjat verka hängig och "ramlar" ner på botten och fastnar där...

Några tips om det finns nåt att göra för honom?

Han är rätt gammal och 33-34 cm lång.

Annan fisk i akvariet:

5 st vuxna palettciklider och ett tiotal yngel.
1 st orange sugfisk som jag inte vet vad det är för sort.
3 st Hoplosternum. 12-13 cm (Megalechis thoracata eller Hoplosternum thoracatum)
2 st Påfågelpilnäbbar. 14-15 cm (Macrognathus siamensis)
10 st Kardinaltetror

Akvariet är på 540 liter...

Justja. Tidigare har han alltid markerat lite när han tyckt att de andra fiskarna varit lite närgångna. Han har tolererat de andra malarna när de inte knuffade alltför mycket på honom men när de började böka under honom brukade han vispa till med stjärten så att de försvann. Nu ligger han bara trots att de bökar runt så att han puffas runt av dem.
#2 - 9 februari 2009 23:00
Jag är inte så jätteerfaren vad det gäller standardlösningar på sjukdomar och sånt vad det gäller fiskar, så jag är öppen för alla förslag. Vill ju göra vad jag kan för att rädda min mal.
#3 - 9 februari 2009 23:15
Underligt när en sån gammal jätte bara tacklar av och känns som han ska lägga ner.....själv så fick jag göra av med en jätte-jättestor ancistrus hane idag som var helt apatisk och hängig och hade nog inte överlevt natten.
#4 - 10 februari 2009 00:15
En sak som slog mig just... Jag hade impellerhaveri i mitt eheim 2217 ytterfilter för ett par dagar sedan och hade en hel del strul vid bytet av den. Den ville inte dra igång och jag rotade runt rätt mycket med filterburken. Kan detta ha påverkat bakteriefloran såpass drastiskt?
#5 - 10 februari 2009 09:57
drd skrev:
Underligt när en sån gammal jätte bara tacklar av och känns som han ska lägga ner.....själv så fick jag göra av med en jätte-jättestor ancistrus hane idag som var helt apatisk och hängig och hade nog inte överlevt natten.

Usch. Trist att behöva ta bort en sån jätte. Jag bävar inför att behöva ta bort "Onor". Han är ju visserligen väldigt gammal. Isåfall ska jag nog hitta en efterträdare relativt snabbt. Det är ju den fisk med mest "personlighet" jag har i akvariet. Nån som har en potentiell "Abnor" till övers? =)

(Antar att mitt namnväljarmönster börjar bli uppenbart... ;))
#6 - 10 februari 2009 21:41
R.I.P "Onor" :(

Annons