trött diskus

#1 - 28 september 2006 05:25
hej

1 av mina diskusar bara simmar runt i karet och äter nästan intenting,, kan jag göra nogot ?
#2 - 28 september 2006 15:41
Den har förmodligen fått någon parasit antingen i jälarna eller magen om den står med huvudet uppåt mot ytan är det jälarna annars magen skulle jag tro.När jag hade problem med en diskus som hade jälparasiter så stoppade jag fisken i en halv hink med vatten och 2 matskedar ektosonsalt i jag hade fisken under uppsikt under tiden och när jag såg att den började må dåligt så lade jag tillbaka den och efter det har den mått prima.Är det magen så hjälper det att ha den i en eget kar med 35 grader i några dagar .
#3 - 29 september 2006 16:03
tack så mycket det är nog magen ska fölga dina råd ska det vara mågot salt i det litta karet i 35 ggrader i?
#4 - 29 september 2006 17:20
litegrann kan du ta i
#5 - 29 september 2006 22:51
Du kan köpa medicin från bl.diskus eller skita i det och sluta oroa sig. En viss förlust får man annars räkna med om man inte har all tid i världen till skötseln.
#6 - 2 oktober 2006 15:25
StefanA skrev:
Du kan köpa medicin från bl.diskus eller skita i det och sluta oroa sig. En viss förlust får man annars räkna med om man inte har all tid i världen till skötseln.

det var ju ett informerande svar
#7 - 2 oktober 2006 17:12
Jag har fått tips när mina diskusar varit/är krassliga. Salta upp lite i taget samtidigt som du höjer temp lite i taget till 35grader och 1-2 dl salt/100l vatten. Se till at fiskarna får extra syre med luftpump för 35 grader är varmt! Och syrefattigt. Byt vatten varje dag!
Nu byter JAG vatten varje dag ca 30% (100l) har 31 grader och tillsätter 5 salttabletter. Ska göra så här ett tag för att jag ser att mina diskus mår bättre, äter bättre och är piggare. jag har en del som inte hänger med riktigt men de ser inte sjuka ut.
Jag vill inte tillsätta någon medicin om det inte är kris t.ex. vita prick, hål i huvudet, fenröta m.m.
OBS! Jag har bara haft diskus i ca 6 månader och är ingen expert:) Lycka till:)
#8 - 3 oktober 2006 06:36
tac hör alla tipsen men diskusne har tyvär dött, pircis innan jag fick första tipset:mad: men mina andra diskus mår bra :)
#9 - 3 oktober 2006 09:52
hambli skrev:
det var ju ett informerande svar

Men tyvärr ett väldigt verkligt svar, skaffa dig ett gäng på 12-15 en gång ska du se.
Jag kan nästan garantera att innan de når vuxen ålder har du iaf inte 12-15 kvar av original discusarna.

Man gör vad man kan, men allt vi gör kan inte bli rätt, tänk om det var så enkelt.
#10 - 3 oktober 2006 12:27
solbacka skrev:
Jag har fått tips när mina diskusar varit/är krassliga. Salta upp lite i taget samtidigt som du höjer temp lite i taget till 35grader och 1-2 dl salt/100l vatten. Se till at fiskarna får extra syre med luftpump för 35 grader är varmt! Och syrefattigt. Byt vatten varje dag!

Nu byter JAG vatten varje dag ca 30% (100l) har 31 grader och tillsätter 5 salttabletter. Ska göra så här ett tag för att jag ser att mina diskus mår bättre, äter bättre och är piggare. jag har en del som inte hänger med riktigt men de ser inte sjuka ut.

Jag vill inte tillsätta någon medicin om det inte är kris t.ex. vita prick, hål i huvudet, fenröta m.m.

Hhade du ett kar på 100l eller byter du 100l :confused:

I vilket fall som helst ökas med största sanolikhet salthalten då du tillsätter 5 tabletter, gör du 30% vattenbyte i 100L karet, ja då blir det VÄLDIGT salt :D

//Calle
#11 - 3 oktober 2006 12:57
Strixxx skrev:
Men tyvärr ett väldigt verkligt svar, skaffa dig ett gäng på 12-15 en gång ska du se.

Jag kan nästan garantera att innan de når vuxen ålder har du iaf inte 12-15 kvar av original discusarna.

Man gör vad man kan, men allt vi gör kan inte bli rätt, tänk om det var så enkelt.

nej det är sant, är ganska svårt att inte få alla att komma in i gruppen osv.
Dock så behöver det ju inte bero på vanskötsel att en fisk dör.

/hampus
#12 - 3 oktober 2006 18:36
Hhade du ett kar på 100l eller byter du 100l :confused:

I vilket fall som helst ökas med största sanolikhet salthalten då du tillsätter 5 tabletter, gör du 30% vattenbyte i 100L karet, ja då blir det VÄLDIGT salt :D

//Calle

Akvariet är på 350l, Jag byter ca 30% och det blir väll ca 100l:). Nu i kväll är mina ännu piggare. Alla trängdes vid rutan. Det såg ut som alla, det var trångt:) Jag räknar diskus-pigghet är när alla är framme och tigger mat!:)
#13 - 13 oktober 2006 18:20
teletubis skrev:
Den har förmodligen fått någon parasit antingen i jälarna eller magen om den står med huvudet uppåt mot ytan är det jälarna annars magen skulle jag tro.När jag hade problem med en diskus som hade jälparasiter så stoppade jag fisken i en halv hink med vatten och 2 matskedar ektosonsalt i jag hade fisken under uppsikt under tiden och när jag såg att den började må dåligt så lade jag tillbaka den och efter det har den mått prima.Är det magen så hjälper det att ha den i en eget kar med 35 grader i några dagar .

ungefär hu länge ska den vara i spannen ungefär?
#14 - 13 oktober 2006 18:31
alcar skrev:
hej

1 av mina diskusar bara simmar runt i karet och äter nästan intenting,, kan jag göra nogot ?

Alcar
Om du skall då ett lite bättre svar. Så behöver man iallafall, för och kunna göra en kvalificerad gissning veta följade.

1. Hur länge har fisken varit sjuk.
2. Har det kommit in någon ny fisk senaste månaden.
3. Har det använts någon medicin den senaste månaden(om ja vilka).
4. Andra symtom på fisken.
5. Hur mycket vatten byter ni i veckan.
6. Vad ligger ph , kh på och har ni mätt nitriten?
7. Vilken temperatur har ni i akvariet.
8. Vad matar du med.
9. Hur stort är akvariet och hur många fiskar går i det.
#15 - 21 oktober 2006 20:47
solbacka skrev:

jag kollade din zoon ehmm du har 11 diskusar i en 350 e de inte lite litet 4 de
#16 - 22 oktober 2006 09:05
NoZ skrev:
jag kollade din zoon ehmm du har 11 diskusar i en 350 e de inte lite litet 4 de

Allt beror väl på hur man sköter dom?
Själv har jag 20 i mitt 540.
Stendker har väl 30 jumbo discus på 200 liter. :-)
#17 - 22 oktober 2006 09:16

Tycker att om man inte har riktigt med tid/koll för att trycka in så mycket diskus i ett litet kar skall man inte göra det heller med risk för att få sjukdommar/dåliga vattenvärden osv. Det kostar ju trots allt några hundringar till tusenlappar för ett ex. diskus. Lite tråkigt att förlora en då. Tycker att man åtminstona kan försöka ge diskusarna ett drägligt liv om man skall ha dem i ett akvarium. Jag har haft diskus i snart 1år eller mer och aldrig haft en enda död diskus (eller mal). Jag är helt ny i ämnet diskus, men endå lyckats hållt dem vid liv.

//Camilla
#18 - 22 oktober 2006 11:48

han odlar de han har inte allt plats i värden har sett bilder e de som man vill ha de hemma eller?
#19 - 22 oktober 2006 17:51
NoZ skrev:
han odlar de han har inte allt plats i värden har sett bilder e de som man vill ha de hemma eller?

Alltså ni vet hur mycket tid och koll Solbacka har för sina discusar när ni förkastar hennes antal discus i 350 liters akvarium?

Bara undrar...

Mvh Alexander. :-)
#20 - 22 oktober 2006 20:26
Personer får väll trycka in så mycket fisk de kan i sina kar, har inte jag med att göra. Men konsekveserna blir ju där efter. Det sägs att diskus är svåra.. jag vet inte. Har inte riktigt stött på något större problem än. Kanske är för att jag läst på om och om igen och använder mina egna normer och filosoferingar för vad en fisk klarar av. Har det vart något jag undrat över har jag vänt mig till framför allt Kaj på diskus varberg för råd.

//Camilla
#21 - 22 oktober 2006 22:17
C.Ciklid skrev:
Personer får väll trycka in så mycket fisk de kan i sina kar, har inte jag med att göra. Men konsekveserna blir ju där efter. Det sägs att diskus är svåra.. jag vet inte. Har inte riktigt stött på något större problem än. Kanske är för att jag läst på om och om igen och använder mina egna normer och filosoferingar för vad en fisk klarar av. Har det vart något jag undrat över har jag vänt mig till framför allt Kaj på diskus varberg för råd.

//Camilla

Jag har bara goda erfarenheter av att ha discus trångt, desto bättre äter dom och blir betydligt mindre rädda och växer snabbare.
Såklart man får anpassa vattenbyten, slamsugning och filtrering efter mängden fisk.
Allt beror på hur mycket tid man är beredd att lägga ner på allt kring jobb.
Själv har jag just gjort klart mina dagliga vattenbyten (varje dag) vilka tar ca 3 timmar! *puuuuuust*

Mvh Alexander
#22 - 22 oktober 2006 22:23
.

jaaaooooo hallåååå deeee eeee olleee!!!
#23 - 22 oktober 2006 22:42
Rooster skrev:
jaaaooooo hallåååå deeee eeee olleee!!!

Fastnade du i dörren?:confused:
#24 - 23 oktober 2006 05:52
Gnällde du på att jag hade för mycket diskus i mitt 350l. Suck, innan hade jag 6 skalare och 1 gibbi också:) Nu har dessa flyttat till ett eget akvarie. Jag bytade vatten varje dag då och nu bytar jag var tredje dag.Jag har inte haft mycket dödsfall, lilla snake dog igår och det är det enda....Så nu har jag endast 10 diskus inget annat. 2 är vuxna, de andra är födda i januari. Jag läser allt och försöker lära mig allt om diskus. Varför det blev så att jag köpte 8 diskus och fick snake på köpet är att den som sålde sa alla eller ingen, för 900kr.
#25 - 23 oktober 2006 11:34
Mina första 2 diskus fick jag med mitt hörn 350l så jag blev en ofrivillig diskusägare. jag har ingen mobbing i mitt akvarie. Inte ens lilla snake var mobbad fast den var hängig. Den simmade med de andra fiskarna.

skickar med en bild på min allra minsta som är brevid min "nr 2".
Innan färgade min nr2 ut och det blev ett j-la liv mellan 1 an och 2 an men det är lugnt igen.
#26 - 24 oktober 2006 15:55
Ledsen för botgången men vad jag har läst och sett deta med diksus variera så mycket så att man inte e klok va e sant och inte sant så om de funkar keep upp the good work om inte 2 bad ändra vanor. hmm en fråga då hur många diskus på 310L som skall växa i den och aldrig flytas till en störe kar svara på den ni? om de e 8-9 cm när de köps
#27 - 24 oktober 2006 16:21
Man brukar säga 50l/diskus. Jag vet ej vem som kom på detta?
Jag får flytta de diskus som ev. bildar par för då ka de bli ilskna på de andra. Men nu är det lugnt:)
Om det blir så ska jag ha dessa par i 50x50x50 kuber. Fast detta är ju i framtiden...för din del skulle det gå med 6 diskus...
#28 - 24 oktober 2006 16:36
de va de jag menade de går än så länge men sedan de e de jag hatar att flyta mina firrar så jag funderar att skafa 6 eller vänta på 720 och skafa 12 hmmm?
#29 - 24 oktober 2006 16:42
I akvarievärlden ställs man ofta för svåra val:)
#30 - 24 oktober 2006 19:32
sant so sant hatar att vänta
#31 - 25 oktober 2006 05:48
Det med antal diskus är ju väldigt beroende på hur mycket vatten man byter.
Så hur mycket vatten ska du byta?
Och vad ska du mata dom med.
Sen kanske man kan svara på din fråga!
#32 - 25 oktober 2006 09:57
hmm har karen uppsat i toaleten prcis vid duschen so kan byta 90% om jag vill tar 25 sek att tömma halva karet med en fin bred slang muhaha ok nu tillbaks till frågan hmm blandat föder har inte bästemd mig en riktigt men de blir nog en variation på mat from frys till levande till torr så :D har tänkt 8 st men jag tror jag skall ha 6 st med tanke på att de e unga men vad säger ni?
#33 - 25 oktober 2006 13:09
Jag skulle köpa 8st för att minimera risken med att få en hackkyckling.
Och om du byter 90%/dag så är det ju inga problem!!
Då kan du mata med oxhjärta mm.
#34 - 28 oktober 2006 11:57
va på BL diskus i Hbg han sa 10 på 310 men jag tror att de blir 8 som matte sa
#35 - 28 oktober 2006 13:17
Det är ju beroend på storlek på diskusarna och om man ska ha inredning i karet mm..
Men jag tror det går bra med 8st.

Annons