hej
1 av mina diskusar bara simmar runt i karet och äter nästan intenting,, kan jag göra nogot ?
hambli skrev:det var ju ett informerande svar
solbacka skrev:Jag har fått tips när mina diskusar varit/är krassliga. Salta upp lite i taget samtidigt som du höjer temp lite i taget till 35grader och 1-2 dl salt/100l vatten. Se till at fiskarna får extra syre med luftpump för 35 grader är varmt! Och syrefattigt. Byt vatten varje dag!
Nu byter JAG vatten varje dag ca 30% (100l) har 31 grader och tillsätter 5 salttabletter. Ska göra så här ett tag för att jag ser att mina diskus mår bättre, äter bättre och är piggare. jag har en del som inte hänger med riktigt men de ser inte sjuka ut.
Jag vill inte tillsätta någon medicin om det inte är kris t.ex. vita prick, hål i huvudet, fenröta m.m.
OBS! Jag har bara haft diskus i ca 6 månader och är ingen expert:) Lycka till:)
Strixxx skrev:Men tyvärr ett väldigt verkligt svar, skaffa dig ett gäng på 12-15 en gång ska du se.
Jag kan nästan garantera att innan de når vuxen ålder har du iaf inte 12-15 kvar av original discusarna.
Man gör vad man kan, men allt vi gör kan inte bli rätt, tänk om det var så enkelt.
amazonfarmen skrev:Hhade du ett kar på 100l eller byter du 100l :confused:
I vilket fall som helst ökas med största sanolikhet salthalten då du tillsätter 5 tabletter, gör du 30% vattenbyte i 100L karet, ja då blir det VÄLDIGT salt :D
//Calle
teletubis skrev:Den har förmodligen fått någon parasit antingen i jälarna eller magen om den står med huvudet uppåt mot ytan är det jälarna annars magen skulle jag tro.När jag hade problem med en diskus som hade jälparasiter så stoppade jag fisken i en halv hink med vatten och 2 matskedar ektosonsalt i jag hade fisken under uppsikt under tiden och när jag såg att den började må dåligt så lade jag tillbaka den och efter det har den mått prima.Är det magen så hjälper det att ha den i en eget kar med 35 grader i några dagar .
alcar skrev:hej
1 av mina diskusar bara simmar runt i karet och äter nästan intenting,, kan jag göra nogot ?
solbacka skrev:Jag har fått tips när mina diskusar varit/är krassliga. Salta upp lite i taget samtidigt som du höjer temp lite i taget till 35grader och 1-2 dl salt/100l vatten. Se till at fiskarna får extra syre med luftpump för 35 grader är varmt! Och syrefattigt. Byt vatten varje dag!
Nu byter JAG vatten varje dag ca 30% (100l) har 31 grader och tillsätter 5 salttabletter. Ska göra så här ett tag för att jag ser att mina diskus mår bättre, äter bättre och är piggare. jag har en del som inte hänger med riktigt men de ser inte sjuka ut.
Jag vill inte tillsätta någon medicin om det inte är kris t.ex. vita prick, hål i huvudet, fenröta m.m.
OBS! Jag har bara haft diskus i ca 6 månader och är ingen expert:) Lycka till:)
NoZ skrev:jag kollade din zoon ehmm du har 11 diskusar i en 350 e de inte lite litet 4 de
Alexander72 skrev:Allt beror väl på hur man sköter dom?
Själv har jag 20 i mitt 540.
Stendker har väl 30 jumbo discus på 200 liter. :-)
Alexander72 skrev:Allt beror väl på hur man sköter dom?
Själv har jag 20 i mitt 540.
Stendker har väl 30 jumbo discus på 200 liter. :-)
NoZ skrev:han odlar de han har inte allt plats i värden har sett bilder e de som man vill ha de hemma eller?
C.Ciklid skrev:Personer får väll trycka in så mycket fisk de kan i sina kar, har inte jag med att göra. Men konsekveserna blir ju där efter. Det sägs att diskus är svåra.. jag vet inte. Har inte riktigt stött på något större problem än. Kanske är för att jag läst på om och om igen och använder mina egna normer och filosoferingar för vad en fisk klarar av. Har det vart något jag undrat över har jag vänt mig till framför allt Kaj på diskus varberg för råd.
//Camilla