Hm...följt tråden och skrivit flera ambitiösa inlägg som bara försvunnit ut i cyberrymden, får bli ett mastodontinlägg istället där jag tagit mig friheten att välja ut russinen ur kakan...
*Sanningen finns i betraktarens ögon*
Känns som en bra förutsättning innan man ger sig i kasst med den här typen av spörsmål. Förresten, titta på Kjells "nekande" huvud nedan. Är det bara jag som tycker att huvudet snurrar runt? Isf åt vänster eller höger? [:-129]
Jag är bara en fullt normal person som av någon anledning "utvecklat" en förmåga som andra saknar(eller inte utvecklat).
Man "lär" sig det ena eller det andra. Sådana barriärer (inetsade nervbanor) är oerhört svåra att förändra. Krävs stark viljekraft.
Besläkta med detta måste ju detta med utomkroppsliga upplevelser vara.
Säkert och det bedrivs faktiskt vetenskaplig forskning på området även om alla vetenskapsmän inte är av samma åsikt som "de övertygade". Inte helt otippat var det ett hett ämne under kalla kriget då man ville spionera på varandra. Sådana eventuella resultat har såklart inte offentliggjorts i sin helhet.
Sambon är/var skeptiker (dessa akademiker... *S*).
Återigen en fråga om "uppfostring" och sociala barriärer då en akademiker gärna vill ha rykte om sig att vara förnuftig, kan faktiskt vara av betydelse för dennes försörjning... Förnuftet kan dock lägga fällben för ett fritt användande av perceptionsförmågan vilket inte sällan är just det som skiljer den "normalutbildade" från den galne (geniale) "professorn" vars teorier ligger till grund för den "normalutbildades" bergfasta uppfattning...;)
De av oss som anser att vi har förmågor av de här diskuterade slagen, är inte alltid intresserade av att bevisa detta för de som tvivlar. Dessutom är det inte alltid en tillgång med sk mediala förmågor, de kan både vara obehagliga och ta mycket kraft både kropppsligt och psykiskt.
Humanisternas tonläge även i en så rumsren fråga som religion är inte särskilt trevligt och inbjuder inte till diskussion.
Jag tror att det är olyckligt att blanda in religion över huvud taget då det även där ibland är fråga om någon slags begränsande fostran.
En person som mår dåligt av sina "förmågor" har förmodligen inte rätt inställning eller problem med att finna en balans. Vad som anses obehagligt eller inte är ochså ofta något som är förvärvat. Vi "lär" oss ofta att något är skrämmande.
Jag vet inte själv vad det är och jag är en person som vill veta saker, det okända har alltid på nåt sätt skrämt mej och detta är även oförklarligt detta har tyvärr utvecklats till min största fobi, allt som har med övernaturliga saker att göra, så det tog mej nån dag innan jag ens vågade öppna den här tråden för att se vad som sägs men den är inte så farlig. Tycker det är fascinerande och vill veta mer men VÄLDIGT skrämmande.
Det är en mänsklig egenskap att känna osäkerhet inför områden där vi har begränsad förståelse. Intressant att du inte kan låta bli att intressera dig för något som skrämmer dig så. Rädsla har en förmåga att attrahera det man är rädd för så antingen får du ta till FÖR-nuftet och förneka allt okänt eller konfrontera rädslan. Finns nog ingen medelväg.
Tar en till händelse. Jag skulle ringa ett viktigt samtal om vad hör inte hit men väldigt viktigt av personliga skäl. Jag trycker in telnumret men hinner bara slå sista siffran så säger en kvinnoröst: Du har slagit fel nr. Jag bara tittade på telefonen en stund och la på den. Kollar upp telnumret och hade kastat omkring någon siffra.
Kan vara artig och bjuda på en "telefonhistoria" själv.
En anhörig fick helt oväntat en vacker tavla som hon ville rama in och ringde därför upp ett litet företag där en man åtog sig uppgiften och lämnade ett prisföslag. Efter att de båda kommit överrens föreslog mannen att min släkting skulle komma förbi med tavlan dagen därpå vilket hon ochså gjorde. När hon gick in i butiken möttes hon av en äldre dam som frågade om hon kunde hjälpa till med något och min släkting nämnde samtalet dagen innan varpå den äldre damen bröt ihop och förklarade att hennes man varit död i flera år!
Att du trodde att att knapparna var ögon när du var liten berodde nog på, dels på att många barn besjälar världen, dvs tror att föremål runt omkring oss besitter en själ, det kallas panteism, dels på att barn aktivt söker erfarenheter för att förstå och begripa världen.
Atomer har aldrig någon sett, men bevisen för att de finns är så många och övertygande att det inte lär finnas någon rationell människa som idag förnekar deras existens, och istället hävdar att allt är uppbyggt av de fyra elementen luft, vatten, jord och eld.
Självaste A.Einstein var anhängare av panteismen det vill säga att allt i universum är besjälat. Denna uppfattning är inte ovanlig bland vetenskapsmän även om det ibland är fråga om ett metaforiskt synsätt.
Appropå atomer och de fyra elementen så...existerar universum i fyra dimensioner (enl. Einstein) nämligen tre rumsliga och tiden som den fjärde. Strängteorin (som vinner alltmer mark) talar istället om att de rumsliga dimensionerna är avsevärt fler än tre. Strängteorin har den något svettiga uppgiften att förena den allmäna relativitetsteorin med kvantfysiken/kvantmekaniken. Jag är övertygad om att kvantfysiken kommer att förklara merparten av det vi idag anser är "övernaturligt". En del saker som skett i kvantmekaniska experiment är förbluffande och hade någon förr talat om dem så hade de absolut förkastats som "övernaturliga".
Hur som helst så är det redan svårt för gemene man att på makroskopisk nivå förstå vad som sker i mikrokosmos.
Det var faktiskt inte så länge sedan vi uppfann datorn och mobilen, du får ge vetenskapen en chans.
Det mesta som som vi tar för givet idag har uppfunnits mycket nyligen sett mot mänsklighetens historia.
En vetenskapsman tar reda på vad okända saker är förutsättningslöst.
Ja, de flesta vetenskapliga framstegen är resultatet av ett öppet sinne och av personer som vågat gå emot rådande strukturer.
Svårigheten med sådana här diskussioner är att skeptiker gärna ber om vetenskapliga förklaringar men det är ju meningslöst ifall skeptikern själv inte har tillräckliga vetenskapliga kunskaper.