Gaffel skrev:Men människa, skojar du eller är du dummare än tåget, ..
ansjo skrev:Det får vara till vilken trevare som helst, men jag tycker ändå att den meningen är helt obefogad till de inläggen som har varit i denna tråd. Ta det lite lugnare med vad du kallar folk annars blir det lätt dålig stämning helt i onödan!
Gaffel skrev:och den sista var riktad till Per/Hanaskog's "Bara för info.." Finns inga argument för att använde det aktuella bänkunderedet till ett 660 liters akvarie, punkt!
Gaffel skrev:Och för din info kan jag berätta för dig att strävorna som sitter i framkant och hindrar gavlarna från att ramla in eller ut är så sköra att jag med lätthet bryter dom utan att behöva lägga dom över knät, det är skillnad på spånplatta och spånplatta och den du ser på bilden tillhör inte spånplattornas "crème de la crème".
För min del är den här debatten avslutad, om du likväl bestämmer dig för att fortgå med projektet så kan du väl tipsa Arken eller Zooklart och be dom sponsra dig med en bänk..
Sniff skrev:En sak till, apropå stora kar på IKEA:s köksskåp, kolla in den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90660&highlight=jegt
ubjs skrev:Allvarligt talat tror jag det finns en risk att allt faller åt ena sidan.
Med tanke på hur kass spånskiva IKEA ofta har i sina möbler och hur infästningarna är gjorda så skulle jag aldrig våga.
Men man skulle förstås behöva en sprängskiss av möbeln där man i detalj ser hur infästningarna är gjorda.
För övrigt så kan du ringa IKEA och fråga hur mycket du får belasta bänken.
Det kommer ditt försäkringsbolag göra vid en ev skada....
Mvh UB
MattiasL skrev:Jag har byggt två IKEA kök och har granskat delarna på nära håll! IKEAs skåp skulle jag våga använda för mindre kar. Benen är ofta byggda för en viss belastning som står på förpackningen. (Minns ej vad det var 75kg/ben???) Men för ett stort tungt kar skulle jag helt klart använda en akvariebänk. Om man bygger en sådan själv kan man ju använda lecablock som är lätta och starka och mycket billiga. Framsidan kan man ju sedan klä med IKEAS luckor om man vill.
Här är en som använt block: http://webzone.lut.mah.se/ll031003/user_cmt02/user_cmt_page.asp?pageID=4
Obs Samtalstonen bör vara vänlig här på forumet...
petnym skrev:Jag har en TV-bänk från IKEA. Den har tjocka fanerade skivor som ser hållbara ut, men skenet bedrar för inuti är det inte ens spånskiva utan bara veckad papp... :D
ubjs skrev:Hej
Jag tror inte någon är dum i huvudet eller har social kompetens som en citron.
Det är så enkelt att slänga iväg några mindre genomtänkta formuleringar på ett forum. Det har hänt mig många gånger att jag träffat folk som jag tyckt skrivit helkonstiga saker på forum och dom har alltid visat sig vara trevliga typer och vi har oftast varit överens om det mesta.
Mvh UB
defdac skrev:
heeke skrev:Jag får väl yttra min åsikt också då, speciellt som jag tror det fungerar utmärkt med några mindre förändringar.
Steg 1, byta ut ikeas "snabb-fastsättnings-skruvar" mot långa skruvar direkt in i spånskivorna.
Steg 2, vrida främre och bakre staget så att dom står på högkant och i samma höjd som sidostyckena.
Steg 3, byta ut bakstyckena mot en hel spånskiva, också den kant i kant med sidostyckena och desutom golvet så att den tar upp tyngd.
Steg 4, naturligtvis skruva samman skåpen ordentligt, modifierat bakstycke ska skruvas i alla 3 skåpen.
Steg 5, fästa en bänksikva med vnkeljärn så att den också ger stöd åt hela konstruktionen.
Och när jag ändå är tvärtimot ;),
"Lecablocks-konstruktioner" må vara stadiga för dyngd, men det är betydligt större risk att det skiljer lite i höjd mellan olika block vilket kan resultera i att skivan uppepå inte ligger plant.