Tror mig vara i deep shit

#1 - 4 oktober 2004 18:20
Hej, var på djuraffären idag och bad uttryckligen om en LITEN mal som ska få äta lite alger i mitt akvarium. Upptäckte nu att den ser misstänkt lik ut en Segelfenspleco, L165 (Glyptoperichthys gibbiceps), den är visserligen bara några centimeter nu men växer väll snabbt ur mitt 75 liters akvarium :( Känner inte för att vara någon djurplågare så vad ska jag nu ta mig till? 50 centimeter lång, det är längre än vad mitt akvarium är :´-( Kommer den att må jätte dåligt hos mig nu, finns det NÅGONTING jag kan göra? Kan det vara en liten dvärgversion tror ni? (hoppas hoppas hoppas...)/Anna
#2 - 4 oktober 2004 18:22
Är du säker på att det inte är en ancistrus?
#3 - 4 oktober 2004 18:24
Hmm...liten mal va ju rätt ord för en segelfenspleco =)
Hur stor e den nu ?
Det tar ju rätt lång tid ju mindre plats fisken har att bli stor.
Hade senast en sån i våras som växte från ca:7 cm till 15 på några månader i mitt 375 liters kar som då var rätt stort.
Men ska du ha nån liten algätare så köp en otocinclus eller va dom nu heter, eller siamesisk algätare.
#4 - 4 oktober 2004 18:42
Det kan ju vara en Hypostomus plecostomus, men jag har fortfarande ett alldeles för litet kar. Blir så arg när de gör sådär!!! Den är bara några centimeter stor ÄN SÅ LÄNGE, kommer att få jätte dåligt samvete när den blir större. Den är sisådär 4-5 centimeter nu, fasst mitt ögonmått är inte det bästa :-P

Hoppas verkligen detta löser sig.. nån som har ett förslag??
#5 - 4 oktober 2004 18:44
lämna tillbaka den
#6 - 4 oktober 2004 19:02
Lämna tillbaks den, den skitar nog ner mer än vad den gör nytta...Köp ancistrus eller otocinclus.

Sitter i samma sits som dig, men jag har ett lite större kar. Skulle ha sålt den på gårdagens auktion, men jag lyckades inte fånga nån fisk förrutom siamesen....som fick åka pga. aggressionsproblem...

#7 - 4 oktober 2004 19:13
Ja jag hoppas att de tar tillbaka den! Känns lite pinsamt som om det var jag som inte tänkt efter ordentligt, men jag frågade ju faktiskt dem om den blev stor eller inte. Nu vet man iaf att man ska veta hellt och hållet vad man vill ha och inte lita på vad de säger i affärerna. Läskigt, tur att jag upptäckte detta ganska så snart iaf. /Anna
#8 - 4 oktober 2004 19:36
Om det är en Gibbiceps och du uttryckligen hade önskan om en liten algätande mal så ska de givetvis ta tillbaka den. Det är ju bedrövligt om de gett dig "en liten som blir väldigt stor"...dålig kundservice så det brakar om det!

Nej lämna tillbaka den så fort du kan...
#9 - 4 oktober 2004 20:12
Ursprungligen skickat av Anna Munkhammar

Det kan ju vara en Hypostomus plecostomus, men jag har fortfarande ett alldeles för litet kar. Blir så arg när de gör sådär!!! Den är bara några centimeter stor ÄN SÅ LÄNGE, kommer att få jätte dåligt samvete när den blir större. Den är sisådär 4-5 centimeter nu, fasst mitt ögonmått är inte det bästa :-P

Hoppas verkligen detta löser sig.. nån som har ett förslag??

Du är inte ensam om att ha fått en större fisk än du tänkt dig.
När jag köpte min första omgång påfågelciklider var de väl c:a 5 cm. Jag frågade hur stora de skulle bli och undrade om man kunde ha dem tillsammans med tigerbarbar. Svaret jag fick var att de inte skulle bli så mycket större och att tigerbarbarna var så tuffa så det nog inte skulle bli några problem.
Ungefär en vecka senare hittade jag den sista tigerbarben i munnen på ena påfågeln.
Antar att det beror på dåligt kunnande hos personalen.
#10 - 4 oktober 2004 21:06
Råkade ut för samma sak... bad om en liten en. Den dog när den hunnit bli typ 15 cm.... (innan jag viste vilken sort det var!)upptäckte något år senare att det varit en segelfenspleco.
Litade ju på att de inte skulle sälja saker de inte vet något om. Nu litar jag INTE på något de säger på akvarieaffären... dubbelkollar upp på internet först. Sorgligt. [:-28]
#11 - 4 oktober 2004 23:24
Lämna tillbaka malen, de har sålt något till dig som du inte ville ha.

Siamensis är stimfisk (och SKALL hållas om minst 6 st fiskar) och kan bli 15 cm stora. De hör INTE hemma i ett akvarium under 350 liter.

Till ett 75 liters akvarium skulle jag välja Anamoräkor till städgumma/algätare. De är helt i klass med Siamansisk algätare när det gäller att hålla efter alger (dvs duktigare än Ancistrus och Otociculus). De är heller inte lika känsliga som Otociculus är. De städar även upp matrester från fiskarna. De blir heller inte så stora (runt 4-6 cm), och är roliga att titta på. Köp fyra-fem stycken till ditt akvarium, det blir lagom.
PatrikMalmo
#12 - 5 oktober 2004 04:18
Lämna tillbaks malen, och be om kompensation för strulet. Du har köpt något du inte ville ha, trots din specifika fråga. Hänvisa till Zoopetmaffian om de trilskas... ;)

Malen kommer visserligen att funka ett bra tag i ditt kar om du vill behålla den ändå. Vet flera som köper sådana "småttingar" för att de tycker om dem, och så får de växa till sig lite i ett mindre kar. Sedan byter man den större malen mot en mindre.

Rekommenderar annars Otocinclus (de vanliga med olivgrön rygg, svart band på sidan och vit undersida). Snäll, liten och väldigt bra på alger på rutor och släta ytor. 3-4 st håller ditt kar snyggt (de är delvis stimfisk). Du kan behöva vara lite uppmärksam på att de verkligen får mat, de rensar snabbt ett litet kar. Komplettera med någon form av vegetabilisk tablett då och då. Amanoräkor är inte lika duktiga på släta ytor, men annars är de också fenomenala "städare".

Hilsen!!
#13 - 5 oktober 2004 06:34
När jag köpte min första omgång påfågelciklider var de väl c:a 5 cm. Jag frågade hur stora de skulle bli och undrade om man kunde ha dem tillsammans med tigerbarbar. Svaret jag fick var att de inte skulle bli så mycket större och att tigerbarbarna var så tuffa så det nog inte skulle bli några problem.

Ungefär en vecka senare hittade jag den sista tigerbarben i munnen på ena påfågeln.

Visst kan det bero på dåliga kunskaper hos personalen, men frågan är om du skulle köpt fiskarna om du visste hur stora dom skulle bli?

Om svaret är nej så beror det ändå mer på dina dåliga kunskaper än på personalens.

Ett tips är att alltid ta reda på vad man köper för fisk innan man tar beslutet. Hur skall man veta hur man skall sköta dom om man inte vet något annat om dom?
MVH
Magnus
#14 - 5 oktober 2004 06:43
Jag tycker att man borde lita på personalen i affären. De ska iallafall ge en ett namn på fisken. Jag har också gjort misstag, fick en vanlig algätare på halsen. Ville också ha en liten algätare och bad om otocinclus. Men de var både dåliga på att äta alger och känsliga. Ännu är min algätare snäll men minsta lilla gnutta agressivitet blir det avlivning. Den är en otroligt nervös fisk.
#15 - 5 oktober 2004 12:22
Ska försöka gå tillbaka med den imorrn. Fasst hellst så ger jag den till någon annan så att den verkliogen kommer till ett stort akvarium! Annars lär det väll bara sälja den till nån annan stackare :-(
#16 - 5 oktober 2004 17:37
varfor frågar du inte i affären efter det latinska namnet och tar beslut om vad du skall göra med malen .vad jag vet finns ingen mal som hetar"liten mal"
#17 - 5 oktober 2004 18:00
När man ber om en liten mal och berättar hur stort akvarium man har så är det självklart man ska få fisk som passar!!
Men vi alla har lärt oss att man ska be om det latinska namnet, åka hem kolla på zoopet och åka dit igen och köpa den. Det är bara tråkigt när man har över 2 mil till akvarieaffären!
Fast tur ändå annars hade man varit pank....
#18 - 5 oktober 2004 19:26
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]När jag köpte min första omgång påfågelciklider var de väl c:a 5 cm. Jag frågade hur stora de skulle bli och undrade om man kunde ha dem tillsammans med tigerbarbar. Svaret jag fick var att de inte skulle bli så mycket större och att tigerbarbarna var så tuffa så det nog inte skulle bli några problem.

Visst kan det bero på dåliga kunskaper hos personalen, men frågan är om du skulle köpt fiskarna om du visste hur stora dom skulle bli?

Om svaret är nej så beror det ändå mer på dina dåliga kunskaper än på personalens.

Ett tips är att alltid ta reda på vad man köper för fisk innan man tar beslutet. Hur skall man veta hur man skall sköta dom om man inte vet något annat om dom?
MVH
Magnus
[/quote]

Jag var ganska ny inom akvarieområdet då. Man kan inte kräva att en nybörjare ska känna till alla fiskar. Tycker att ansvaret ligger hos personalen.
#19 - 5 oktober 2004 19:46
Jag köpte en mal i helgen till mitt 170 liters kar. Den hetter bara pleco och kostade 60 kr. Den är typ 7-8-9 cm nu och jag undrar bara vad det kan vara för sort? De har några större akvarium i affären med malawi ciklider och där finns det såna malar som ser ut som monster. Nämen dom är ganska bamsiga (enlig min åsikt). De har även en som går tillsammans med ett pirayastim. Kan det vara samma? De ha samma teckning och är bruna i botten och svarta fläckar.. Isåfall; har jag för litet akvarium? Det är 95 cm långt.. 45 högt.
Hur fort kommer den isåfall växa? Hur hanterar man än sån där bamsing till mal egentligen? När man ska städa oså menar jag... :O
#20 - 5 oktober 2004 19:47
Jag köpte en mal i helgen till mitt 170 liters kar. Den hetter bara pleco och kostade 60 kr. Den är typ 7-8-9 cm nu och jag undrar bara vad det kan vara för sort? De har några större akvarium i affären med malawi ciklider och där finns det såna malar som ser ut som monster. Nämen dom är ganska bamsiga (enlig min åsikt). De har även en som går tillsammans med ett pirayastim. Kan det vara samma? De ha samma teckning och är bruna i botten och svarta fläckar.. Isåfall; har jag för litet akvarium? Det är 95 cm långt.. 45 högt.
Hur fort kommer den isåfall växa? Hur hanterar man än sån där bamsing till mal egentligen? När man ska städa oså menar jag... :O
#21 - 5 oktober 2004 21:07
har för mig att segelfensplecon är ca 13 ggr dyrare än en ancistrus( 550/40 ) så risken att en säljare inte skulle se skilnad på en sån goding är liten, min egna ancistrus liknar inte alls bilden här på zoopet emellan åt.

hur som helst är 75L för litet för en ancistrus, 110 minst, och även om du kanske inte visste det så ska du nog köpa otoclinus istället
#22 - 5 oktober 2004 21:27
Innan vi beskyller butikspersonal för att vara hemskt okunniga kanske vi skulle fundera över om den identifierng av mal som gjorts är korrekt. Jag vet inte så många nybörjare på malar som ser skillnad på en gibbiceps och ancistrus efter att ha sett en bild på Internet. En ung ancistrus och en gibbi är rätt så lika i en ovan betraktares ögon.

Om fisken man köper däremot heter Pleco vid köpet är det med största sannolikhet antngen en gibbiceps (segelfenspleco) eller en vanlig plecostomus. Den blir i vilt tillstånd bortemot 50cm, i akvarier säkert gott och väl över 30cm. Den kommer växa ur ett 170L på mindre än ett halvår, men brukar vara duktig på att hålla efter alger under tiden.
#23 - 7 oktober 2004 18:25
Innan vi beskyller butikspersonal för att vara hemskt okunniga kanske vi skulle fundera över om den identifierng av mal som gjorts är korrekt. Jag vet inte så många nybörjare på malar som ser skillnad på en gibbiceps och ancistrus efter att ha sett en bild på Internet.

Det spelar inte så stor roll vilken mal det är för alla malar som ens liknar min kommer att växa ur mitt akvarium :-(

Hur som hellst har problemet löst sig nu:-) En tjej i min klass håller på att starta upp ett nytt akvarium och hon låter gladeligen Buz (som jag nu har döpt honom till) flytta till henne. Tur för mig, nu behöver jag inte oroa mig och känna dåligt samvete längre. /Anna
#24 - 7 oktober 2004 18:55
Hur stort ska det akvariet bli... man ska inte ha en gibbiceps i ett akvarium under 600 L... tycker jag
#25 - 7 oktober 2004 19:07
I de affärer jag har varit i har Gibbicepsen kostat runt 50 kronor, och ancistrusen 40. Var kostar en Gibbiceps 550 ?

MVH Mazi
#26 - 8 oktober 2004 19:47
Jag tror att det skulle kunna vara en Kungstiger-peckoltia, L066. Inte så lätt att se från bilder men, försökt att titta på olika bilder men som ni kanske förstår är det inte särskilt lätt efterssom t.om. fiskar v samma sort ser totalt olika varandra ut :-S. Vilket som är ju alla de olika alternativen för stora för mitt akvarium.

Hennes akvarium är på 250 liter, och det är ju betydligt bättre än mitt 75 liters. Hoppas verkligen på att det är en kungstigerpeckolita.

Tycker iaf att det viktigaste när man köper ett djur är att man tar ansvar för det, och jag har verkligen försökt lösa det här problemet INNAN det blir för sent. Bra att hon kan ta den nu iaf. Men den ska bo hos mig ett tag till tills deras akvarium har kommit igång och det finns lite alger så att den inte svälter ihjäl eller nått för det vore väldigt tråkigt. Kan sova gott om nätterna nu iaf.

såhär med fasit i hand så vet jag nu iaf att man ska VETA vad man vill ha när man går till djuraffären och inte bara lita på vad de säger. Och när man tänker efter, hur ska de egentligen kunna hålla alla fiskarter i minnet?? Finns bra djuraffärer men de flesta vill ju bara käna en massa pengar och bryr sig inte särskilt mycket. /Anna

Annons