Tror jag hittat rom...

#1 - 27 december 2006 14:20
Gjorde rent pumpen i går och på insidan satt det 4 små geleaktiga klumpar, de är genomskinliga och är ungefär lika stora som en vattendroppe, om man tittar nog så är det 5 - 8 små "prickar" i geleklumparna, jag flyttade över dessa klumpar till en yngelkasse.

Kan det vara rom ? Och i så fall från vilken fisk ?

Jag har 4 st Koi ( som jag tror är aldeles för unga för att kunna lägga rom, de är ca 5 månader gamla)

3 st silverhajar som inte är direkt kända för att föröka sig.

2 st malar (tror de heter Ancistrus dolichopterus)

Samt 4 st Platy och 2 st Guppy som jag tror är ganska oskyldiga till rommen... :)
#2 - 27 december 2006 14:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Snäckor kanske[/COLOR][/FONT]
#3 - 27 december 2006 14:26
Har du rätt i, har inte tänkt på det.
Låter beskrivningen som att det skulle kunna vara snäckor ?
#4 - 27 december 2006 14:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag tycker det låter så. I alla fall om du hittade den inne i pumpen/filtret. Tror inte någon av dina fiskar skulle ta sig in där för att lägga rom :)[/COLOR][/FONT]
#5 - 27 december 2006 14:34
Nej det är klart, men jag trodde att rommen sugits in där men men...
Du har säkert rätt, hittade en annan tråd med samma beskrivning
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=873357#post873357
#6 - 27 december 2006 15:15
jag tror att det är sniglar/snäckor det låter som det det brukar vara en geleklump om man tar på det så är det lite slimeit
#7 - 28 december 2006 11:18
Gren78 skrev:
Gjorde rent pumpen i går och på insidan satt det 4 små geleaktiga klumpar, de är genomskinliga och är ungefär lika stora som en vattendroppe, om man tittar nog så är det 5 - 8 små "prickar" i geleklumparna, jag flyttade över dessa klumpar till en yngelkasse.

Kan det vara rom ? Och i så fall från vilken fisk ?

Jag har 4 st Koi ( som jag tror är aldeles för unga för att kunna lägga rom, de är ca 5 månader gamla)

3 st silverhajar som inte är direkt kända för att föröka sig.

2 st malar (tror de heter Ancistrus dolichopterus)

Samt 4 st Platy och 2 st Guppy som jag tror är ganska oskyldiga till rommen... :)

Platy och guppy föder levande ungar
#9 - 30 december 2006 10:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanske därför dom är oskyldiga kanske.[/COLOR][/FONT]

Precis vad jag menade :)

Annons