Tror jag behöver HJÄLP!!

#1 - 5 juli 2005 17:14
Behöver jag göra något åt mitt lilla ancistrus-yngel, som kanske inte ens är som tidigare nämnts 1.5 cm. Vi ska ju fira lite semester och sån't, och kommer inte att kunna se till akvariet på samma sätt som vanligt. Överlever ynglet på svältkost och algerna som frodas på mitt bakre glas några veckor i stöten? Den lille gynnaren glufsar på ganska friskt mellan vallisnerieskogen och glaset.

Jag tror att jag bara har ett yngel, jag har åtminstone inte sett fler än ett åt gången. Men även stora ancistrusar är ju bra på att gömma sig.

En någorlunda erfaren tidigare akvarieägare har lovat pytsa i någon nypa flingfoder samtidigt som blommorna får en skvätt vatten. Jag tror inte att övermatning kommer att bli något problem. Peppar, peppar.

Någon med lite erfarenheter som kan hjälpa en nybliven ynglist?
#2 - 5 juli 2005 17:53
Jag tror inte det blir ett problem. Ynglet klarar sig nog. I värsta fall kommer han nog att ge sig på lite av växterna.
#3 - 5 juli 2005 19:42
Ja vallisneria har jag gott om, så slafsa på bara lillen :)
#4 - 6 juli 2005 07:42
kan mat-och-blom-personen inte slänga ner några algpiller till ynglet? Det är säkert flera yngel som du ser inte ser..

jag försöker mata mina ancistrusyngel 3ggr per dag och alltid ha zuccini i.
mvh
Lena Maria

edit: ett algpiller räcker nog om du till synes bara har ett yngel :)
#5 - 6 juli 2005 08:01
Ja det kunde ju vara en tanke förstås och äter inte lillen/småttingarna upp pillren så lär väl de vuxna malarna eller räkorna ta hand om ev. rester. Men att laborera med zucchini när jag är bortrest känns lite vanskligt. Vill ju inte direkt överlämna ett jäsande akvarium till vår "mat-och-blom-person". :)

Hur funkar det här med algtabletter? Jag har klarat mig utan det hittils med hjälp av ärtor, broccoli, gurka, zucchini, en period av allmän alginvasion och vanlig fiskmat. Mina malar är inte så kräsna. Löser tabletterna upp sig eller ska de gnagas på ungfär som ärtor?
#6 - 6 juli 2005 20:10
alguewafers kallas tabletterna. dessa kommer dina malar att älska, små som stora.. det gör iaf mina... eller älska och älska.. de äter dom iaf :)

ett piller samtidigt som flingfodret borde bli perfekt
#7 - 18 juli 2005 06:57
Ja nu är man inte ofta vid datorn ...

Du hade rätt lenis3. Ingenting har kolat på två veckor, men nu har jag sett två malyngel smaska runt bland algerna på bakre glaset. Jag köpte något som heter Sera Catfish Chips. Malar och räkor slåss nästan om dem och även paletthanen har visat intresse som jag sett hittills.

Jag fattar fortfarande inte när malarna gjort smått, de verkar ju inte tåla varandra utan far iväg åt var sitt håll när de råkar stöta ihop.
#8 - 19 juli 2005 09:14
haha "gjort smått", det var ett nytt utryck för mig!

visst är ynglena söta? Jag har också ancsitrusyngel men har tyvärr nån form av massdöd i ena akvariet (och jag vet inte varför!!)

mvh
lenis
#9 - 19 juli 2005 12:42
Jättesöta, synd bara att de gömmer sig så mycket. Ser dem oftast fram på kvällen. Och snart är det iväg några veckor till kusten igen. Hoppas de fortfarande lever i augusti.

Tråkigt det där med ditt akvarium. Jag har haft någon sorts märklig sjuka som långsamt tagit kål på flera av mina billiga akvarieinnevånare. Flera tetror har strukit med, liksom korallplaty. Nyss försvann dessutom min paletthona, men hon kanske bråkade ihjäl sig med malarna eftersom de hade tillökning på gång. Guramina, malarna och räkorna var lite dyrare investeringar, men de lever å andra sidan fortfarande.

Annons