Tror det är svamp, hur gör jag?

#1 - 8 mars 2009 17:21
[ATTACH]18122[/ATTACH]
Såg precis att min prickiga pansarmal har ludd och rosa i gälen,
tror ni att det är svamp och hur går man då tillväga?
Tyvärr kunnde jag inte zooma närmare.
#2 - 8 mars 2009 17:32
[ATTACH]18127[/ATTACH]
en bild till
Bilagor:
#3 - 8 mars 2009 17:32
Ser inte så bra ut, men det går inte riktigt att avgöra på den bilden vad det är. Om det är så mycket undrar jag om du inte sett detta tidigare?
Tror du det är svamp så kan du testa att behandla med 1 dl salt/100 liter akvarium, och du kommer ganska snart att se om det blir en förbättring. Det allra bästa är om du har ett eget akvarium till fisken när du gör detta.
Är angreppet lite allvarligare är det kanske läge för en medicinering med riktig fiskmedicin.
#4 - 8 mars 2009 17:34
Syns det bättre på den nya bilden.
Bilagor:
#5 - 8 mars 2009 17:36
Troligen ett mastodontkraftigt svampangrepp, och jag har aldrig sett en levande fisk med en sådan stor buske någonsin, så grattis;).
#6 - 8 mars 2009 17:39
Ska jag vara stolt:confused::p
Då är det svamp och den behöver medicin med andra ord.
#7 - 8 mars 2009 17:42
Jag skulle medicinera den snarast, och det angreppet är såpass kraftigt så det är tveksamt att det räcker med en saltbehandling.
Det förra inlägget var lite ironiskt, så ta inte illa upp;):).
#8 - 8 mars 2009 17:45
Jag förstod det, jag bara skämtade tillbaks, ska gör något åt detta snarast, fiske alltså.
#9 - 8 mars 2009 17:50
Jag hade en Silverhaj som hade riktigt mycket svamp på ryggraden tre dubbla vad din har,jag tog upp den och doppade en öron tops i salt lösning och rullade det på angreppet det påskyndade hela läkningen tyckte jag.
#10 - 8 mars 2009 18:18
Ska jag salta den eller topsa den hehehe :d skämt och sido, ska jag ta upp den och salta såret med tops och släppa tillbaks den i karet igen eller ska jag ha den någon annanstans istället tills den är frisk eller ska jag försöka mig på någon svampkur istället.
Hur mycket salt och vatten om jag ska toppsa den?
Bilagor:
#11 - 8 mars 2009 18:23
Salta, topsa och 2 minuter i micron så är det nog färdigt:p.
Att direktbehandla fisk så har jag aldrig gjort, men det kan vara väldigt effektivt så tillvägagångssättet får Patrik svara på:).
#12 - 8 mars 2009 18:28
Svampen kanske försvinner men jag tror inte att fisken frisknar till, får nog göra en annan behandling utan micro:d
#13 - 8 mars 2009 18:29
solis skrev:
Ska jag salta den eller topsa den hehehe :d skämt och sido, ska jag ta upp den och salta såret med tops och släppa tillbaks den i karet igen eller ska jag ha den någon annanstans istället tills den är frisk eller ska jag försöka mig på någon svampkur istället.

Hur mycket salt och vatten om jag ska toppsa den?
Jag behandlade hela karet med Salt tror jag minnas och tog upp den ett par gånger om dagen och behandlade angreppet med en tops..Hur mycket vet jag inte tog ett glas och löste i lite salt där i exakt mängd vet jag inte så det smakar salt kanske..;)På mina dammfiskar som har fått ett sår så brukar jag göra samma sak men då kan jag inte salta hela dammen då blir det att jag tar upp den angripna fisken och behandlar det som är angripet med en tops som jag doppar i en salt lösning:)
#14 - 8 mars 2009 18:32
Jag ska gå och göra det svåraste av allt, fiska upp den rakaren så att den kan få sin behandling hoppas att jag får tag i den:p
#15 - 8 mars 2009 18:34
ansjo skrev:
Salta, topsa och 2 minuter i micron så är det nog färdigt:p.

Att direktbehandla fisk så har jag aldrig gjort, men det kan vara väldigt effektivt så tillvägagångssättet får Patrik svara på:).
Det funkar faktiskt jag brukar göra det ofta med mina Dammfiskar om det är nåt som har hänt med dem,jag har bara gjort det med den Silverhajen inom Akvarieväg och det påskyndade det hela tror nästan dagen efter hade det mesta försvunnit faktiskt,men det är en viss skillnad på storleken och det kanske gör en del tänkte då mest på om en liten pansarmal klarar av det.
#16 - 8 mars 2009 18:51
Jag fick faktiskt tag i den, tänkte toppsa den nu och lägga den i ett 3 liters kar i det stora karet, hur mycket salt kan jag hälla i för 3 liter vatten.
Jag väntar med microbehandlingen tills jag vet att detta inte fungerar men jag tror inte att jag blir mätt.:D
#17 - 8 mars 2009 18:56
solis skrev:
Jag fick faktiskt tag i den, tänkte toppsa den nu och lägga den i ett 3 liters kar i det stora karet, hur mycket salt kan jag hälla i för 3 liter vatten.

Jag väntar med microbehandlingen tills jag vet att detta inte fungerar men jag tror inte att jag blir mätt.:D
Det är inte mycket salt som ska tillsättas hur mycket vet jag inte..Men se till att du har riktigt god rörelse på ytan under behandlingen och försiktigt dutta på det som är angripet inte bara vräka på så det rinner över allt,men att behandla direkt hade jag nog inte gjort jag hade kanske väntat tills imorgon så fisken hade vant sig vid sin miljö först annars kan den bli stressad av att du tar upp den och kanske dö efteråt:)
#18 - 8 mars 2009 19:26
Nu har jag topsat och satt den i sitt eget kar med lite salt, får hoppas att den överlever.
Något mer tips.
[ATTACH]18134[/ATTACH]

[ATTACH]18135[/ATTACH]
#19 - 8 mars 2009 19:30
Håll tummarna;).
#20 - 8 mars 2009 19:31
Det är inte mycket salt som ska tillsättas hur mycket vet jag inte..Men se till att du har riktigt god rörelse på ytan under behandlingen och försiktigt dutta på det som är angripet inte bara vräka på så det rinner över allt,men att behandla direkt hade jag nog inte gjort jag hade kanske väntat tills imorgon så fisken hade vant sig vid sin miljö först annars kan den bli stressad av att du tar upp den och kanske dö efteråt:)

Då ger jag ingen mer behandling ikväll, kanske det blir för lite rörelse i ytan med syresten, isåfall sänker jag ner karet mer så att det blir ytcirkulation från det stora karet och nytt vatten hela tiden.
Har det ovanför ytan nu bara för att det saltade vattnet inte skulle försvinna direkt.
Vad tycker ni?
#21 - 8 mars 2009 19:32
ansjo skrev:
Håll tummarna;).

Bra tips:)
#22 - 8 mars 2009 19:33
Kasta i lite mer växter till den så den känner sig tryggare...sen är det bara hålla tummarna som Anders skriver det är nästan som den kommer till Akuten..:-)
#23 - 8 mars 2009 19:35
solis skrev:
Då ger jag ingen mer behandling ikväll, kanske det blir för lite rörelse i ytan med syresten, isåfall sänker jag ner karet mer så att det blir ytcirkulation från det stora karet och nytt vatten hela tiden.

Har det ovanför ytan nu bara för att det saltade vattnet inte skulle försvinna direkt.

Vad tycker ni?
Helt perfekt tycker jag helt rätt av dig bra rörelse av stenen:)
#24 - 8 mars 2009 19:41
Tack för tipsen då går jag och planterar lite växt till den, tror du det räcker med syrestenen då, det säjs ju att den inte gör nytta[:o]
#25 - 8 mars 2009 19:46
solis skrev:
Tack för tipsen då går jag och planterar lite växt till den, tror du det räcker med syrestenen då, det säjs ju att den inte gör nytta[:o]
Klart den gör nytta det blir ju rörelse på ytan av alla miljonor bubblor som träffar den:)plantera?bara att tynga ner en växt med hjälp av en sten eller nåt eller det var kanske det du menade:)
#26 - 8 mars 2009 19:57
Jepp, satte fast växter i en sten och lade dit några extra småstenar att ligga vid så nu är sjukhuset färdigt, hoppas bara att min patient inte dör.:)
#27 - 8 mars 2009 20:00
solis skrev:
Jepp, satte fast växter i en sten och lade dit några extra småstenar att ligga vid så nu är sjukhuset färdigt, hoppas bara att min patient inte dör.:)
Som sagt håller tummarna du får uppdatera så småningom hur det går jag har ett stort hopp att det ska gå vägen..Det är som att dra jämförelsen få antibiotika i pillerform eller få det via dropp ut i blodet vad funkar bäst jo via dropp:D
#28 - 8 mars 2009 20:06
Hoppas också att det går vägen, den är lite slö men konstigt är det ju inte, tackar för dina tips och uppdaterar så fort jag ser förändring både åt det positiva och negativa hållet.:)
#29 - 8 mars 2009 20:08
solis skrev:
Hoppas också att det går vägen, den är lite slö men konstigt är det ju inte, tackar för dina tips och uppdaterar så fort jag ser förändring både åt det positiva och negativa hållet.:)
Att den är slö beror på det enorma svampangreppet som den är drabbad av det är mycket för en så liten firre.
#30 - 8 mars 2009 20:12
Ja och så mitt i gälen med[:o]
#31 - 9 mars 2009 13:25
Den klarade tyvärr inte ens natten, det var ett dåligt sjukhus den kom till[:(][:-86][:-87]
#32 - 9 mars 2009 15:40
solis skrev:
Den klarade tyvärr inte ens natten, det var ett dåligt sjukhus den kom till[:(][:-86][:-87]
Beklagar det var ju tråkigt verkligen, många gånger när fisken är sjuk så klarar dem inte en flytt:(
#33 - 9 mars 2009 15:50
Den var ju också väldigt sjuk, men flytten innebar samma vatten och samma kar och den blev inte jagad utan jag lade håven brevid och föste in den så det hade nog varit svårt att rädda den.
Jag hittade den andra död idag också, men den hade nog bara varit i karet en vecka så nu finns det bara metalpansarmalar kvar, så jag behöver inte fundera på att skaffa den en kompis nu ivarjefall.
#34 - 9 mars 2009 16:00
Det var riktigt tråkigt.:( Hoppas "metallarna" får fortsätta vara friska.
#35 - 9 mars 2009 17:02
Jo visst var det tråkigt, metallerna tror jag inte är några problem det var den nya fläckiga som dog och den såg lite tanig ut när jag fick hem den för en vecka sen, dom var egentligen 2 men den ena dog första natten, sen är det prövotid i mitt kar eftersom att det är så många stora fiskar + öronålar som nog inte är så snälla, och dom nya fiskarna måste lära sig att hålla sig undan på natten.[:o]
#36 - 9 mars 2009 17:03
Tack för erat stöd och era råd ivarjefall.:)

Annons