Tropic marin test

#1 - 15 mars 2007 18:39
*suck*
skulle ha ett ph test för att kolla om jag måste höja ph lite i karet.
men nu är ju tabellen på eng.....

ngn som kan ngt? jag fick 7droppar sammanlagt på akvarievattnet i stora karet, 5 i kranvattnet.

ringde zoo å fråga men dom hade ingen koll på det testet (å det skicka dom på en amatör som mej, wohoooooo)

så är det ngn som har koll på det här testet??? och ska man räkna den första droppen innan vattnet blir blått (har räknat med den:-))
#2 - 15 mars 2007 19:22
vad har du i karet nu, och varför skall du höja. dom flesta "vanliga" fisk nöjar sig med kranvatten
mvh janne
#3 - 15 mars 2007 19:25
vet att vårt vatten är ganska kalklöst villket kan ge problem tydligen då dom ska yngla plus att jag har snäckor och räkor....
#4 - 15 mars 2007 19:39
:D skriv av texten då så kan jag översätta*ler*
#5 - 15 mars 2007 20:05
hahahaha nja lite krångligare än så:( är ju typ tyska degree, eng degree osv i skalan så jag funtade på villken katigori jag skulle spana å hur jag än vänder häcken till så ligger mitt ph på 6,5-7,5 ?????
#6 - 17 mars 2007 14:53
hmmm hitta detta:
http://www.solleftea.se/download/18.5c6abe1b10da597555b80008928/Hardhetsgrad.pdf enligt den ligger vårt kommunala vatten (det vi har) under 2 DH vilket betyder mycket mjukt vatten, medans testet säger 5 DH på vattnet från kranen och 7 DH i karet.
vilket ger mjukt-medelhårt vatten.
ska man då tillföra kalk för att få det bra för snäckan eller???
ngn som vet?
#7 - 17 mars 2007 18:09
Till snäckor är det alltid bra att tillföra lite krossat snäckskal för burfåglar.

Jag sköljer det krossade snäckskalet några gånger under vattenkranen (för att de inte ska grumla vattnet) innan jag häller ner ung. 2 teskedar på lämplig plats i akvariet.

Snäckorna kryper själva dit och gnager på snäckskalen, när de behöver material till sitt eget skal.

MVH/Anita
#8 - 17 mars 2007 18:42
Limia1 skrev:
Till snäckor är det alltid bra att tillföra lite krossat snäckskal för burfåglar.

Jag sköljer det krossade snäckskalet några gånger under vattenkranen (för att de inte ska grumla vattnet) innan jag häller ner ung. 2 teskedar på lämplig plats i akvariet.

Snäckorna kryper själva dit och gnager på snäckskalen, när de behöver material till sitt eget skal.

MVH/Anita

ooooo smart..... då ska jag knalla ner på affären i morgon och inhandla lite så slipper jag oroa mej för snäckan iaf.
Tack:)

Annons