Tropic Marin dropp test ???

#1 - 4 februari 2008 16:29
Har nu ikväll prövat mitt nitrit/nitrat dropp test för första gången. Är nu brydd om jag gjort rätt :confused:

Enligt mitt test så kommer jag inte ens upp i 0 mg/L på nitrit skalan :confused:
På nitrat skalan blev det <1 mg/L

Kan detta stämma ??? Att provet för nitrit inte ändrar färg alls :confused:
#2 - 4 februari 2008 18:01
Japp, det kan stämma och är dessutom precis vad du vill att det ska vara. De kombinerade nitrit/nitrat testerna av Tropic Marins typ gäller bara mätvärdet för nitrat testet om nitrit testet visar noll.
mvh Mattias
#3 - 4 februari 2008 18:08
Japps. Ingen färg = ingen nitrit, helt perfekt. :)
#4 - 4 februari 2008 20:29
Ah ok :D Det var ju skönt att höra... Trodde att man kanske skulle få utslag på det lägsta värdet iallafall..

Men det var ju bra att det inte är någon nitrit :D

Tack för hjälpen :)
#5 - 4 februari 2008 20:42
Så för att låna tråden lite, seras 5 droppar av flaska 1(citrongul färg) och 5 droppar av flaska 2(fortfarande citrongul färg) i ett mätglas med 5ml akvarievatten, ska denna någonsin kunna visa ett lägre värde än det för just just citrongul färg?
#6 - 4 februari 2008 21:59
morphriz skrev:
De kombinerade nitrit/nitrat testerna av Tropic Marins typ gäller bara mätvärdet för nitrat testet om nitrit testet visar noll.

Det går faktiskt att få ut NO3 värdet även om NO2 inte är noll.
Nu vet jag inte exakt hur förfarandet ser ut på dessa kombinerade tester, men jag gissar att man droppar i en vätska, läser av NO2, sen droppar i en annan vätska och läser av NO3.

Den andra vätska reducerar NO3 till NO2, så det man egentligen mäter när man mäter NO3 är altså NO2.

Alltså kan man egentligen bara dra bort den först uppmätta NO2 från det uppmätta NO3 för att få det riktiga NO3 värdet.
Här är säkert någon typ av omräkningsfaktor nödvändig för att det ska bli rätt.

Rent praktiskt kan man bortse från ev. mätfel på NO3 pga NO2.
Man ska definitivt oroa sig mer för att man har mätbara NO2 nivåer än att man får någon/några procents mätfel på NO3.
#7 - 4 februari 2008 22:02
Tester som mäter bara NO3 fungerar för övrigt på samma sätt, dvs man reducerar NO3 till NO2 (oftast mha zinkoxid) som sedan ger en färgning av mätvätskan. Dessa ger alltså samma mätfel (som i praktiken är försumbart) om man har mätbara NO2 nivåer.
#8 - 4 februari 2008 22:11
Hehe,
med tanke på mätfelen överlag i dropptest typer är nog diskutionen överlag irrelevant :)
#9 - 5 februari 2008 18:31
Gaffel skrev:
Så för att låna tråden lite, seras 5 droppar av flaska 1(citrongul färg) och 5 droppar av flaska 2(fortfarande citrongul färg) i ett mätglas med 5ml akvarievatten, ska denna någonsin kunna visa ett lägre värde än det för just just citrongul färg?

Ah, det är precis därför jag inte gillar Seras tester. Citrongult + orange är inte helt lätt att se. I Tropic Marines tester är det bara en färg, så att färglöst=0. Mycket lättare.
#10 - 6 februari 2008 03:05
Mmm, speciellt som reagensen inte förändrar vattnets färg det minsta om man nu inte har nitrit vilket faktiskt gnager och odlar fantasier som "ingenting händer" och "Sitter jag på ett 100:- måndagsexemplar med citronsaft?" Skrivbordsprodukter utformade av akademiker är just ingenting annat än idiottester..

//Tack Jensa
#11 - 6 februari 2008 07:31
Har hittat en bra nitrit dropptest som heter API. 5 ml vatten, 5 droppar, vänta 5 minuter och läs av. Kostar 139 kr för 180 tester, jag har provat de flesta märken och även mätt med flera stycken samtidigt för att se om de ger samma resultat. Så den kommer jag att fortsätta med för den är så enkel att använda.

Annons