jag börjar nästa tro att mina Tropheusar har fått kollektiv släng av galna kosjukan...
-det vibreras och skakas så det går vågor på ytan.... -nä kanske inte riktigt men ändå.
jag har varit borta en vecka och när jag kommer hem så måste man ju titta till sina akvarium
ordentligt innan man packar upp väskor och andra oväsentligheter
och jag märker på en gång att det inte är samma relativa harmoni som det var när jag for.
Det är ett jävla liv i burken på ren svenska mellan varven.
man börjar ju på en gång undra vad som kan ha utlöst detta,
dom har inte matats mer än tre gånger på 10 dagar, kan det utlösa lekbeteenden?
Dom har ju haft det lugnt framför burken och det kanske ger dom mer tid att koncentrera sig på
annat än mat för dom står vanligtvis halva dagarna i det hörn maten brukar komma ner.
-kan väderomslag ha utlöst något?
En annan sak jag tycker mig se hos dom vildfångade Tropheusarna är att framförallt honorna
verkar vara "intelligentare" när hanarna gör sina utfall.
-I stället för att ta till flykten när hanarna går på dom så tippar dom bara åt sidan och
jakten uteblir oftast.
Mina Odlade Ikola drog gärna ett par varv runt burken innan det lugnade ner sig.
Detta gjorde att jag drog vissa paraleller mellan Tropheusgruppen och en vargflock.
Hos en vild vargflock så är bråk och aggressivitet inom gruppen för det mesta destuktiv
för hela flocken, därav den strikta rangordningen och deras signalsystem.
Den kontrollerar flockens sammanhållning och när en individ visar aggressivitet så svarar
oftast den som blir utsatt för det med dämpande signaler och ordningen bibehålls.
Det kanske är samma beteendemönster som Tropheusarna uppvisar?
Jag blev så intresserad av detta att jag undrar om någon vet var man kan läsa om detta,
jag vet att beteendeforskare har gjort studier på just Ciklider men finns dom publicerade?
-ja vad skulle man roa sig med om man inte hade sina Ciklider...
Jag tänker då roa mig med att vänta på att dom börjar leka och spotta yngel,
hoppas jag inte får vänta för länge.
http://hem.passagen.se/turbonito/
Simma Lungt!