Eftersom det finns några på sidan som har Tropheus så tänkte jag att vi kunde starta en Troffetråd här på zoopet.
Här ställer vi frågor om dessa underbara fiskar och lägger upp lite bilder och filmer på våra Troffar.
MVH/Freddan
Fanbyalperna skrev:Var är bilderna? En arttråd utan bilder är inte mycket att hänga i gran.
stpe04 skrev:Suveränt initiativ!!:D:D:D
Underbar timing, ska hämta upp 30 stycken Tropheus Moorii Kasanga (F1) idag.
Dom ska bo i ett 480l tillsammans med 8 multisar (Lamprologus Multifasciatus).
Använder denna tråd till att berätta kring händelseutvecklingen och ställa frågor när såna dyker upp. Antar att det är det som är meningen med denna tråd!?
//Stefan
127bubbel skrev:Jag kan ju börja med att ställa en fråga då. Skaffade 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2 för några dagar sen, och jag undrar här om någon vet hur dom ser ut som vuxna? Har sökt på google men bara hittat ungdjur. Mina har en ganska bra storlek och honan i gruppen har börjat att färga ut, och det ser ut som skall vara grön/svarta över kroppen, och så ett gult band i mitten.
MVH/Freddan
endymion skrev:Här är en video som visar vad som händer om man stoppar ner en sten täckt med tofsalger till mina Tropheus moori Ilangi." target="_blank">
Jemmba skrev:Hej,undrar om det finns någon tropheus som skulle trivas bättre i ett 120 cm kar än någon annan tropheus.
Är så sugen på dessa men karet är ju lite kort:mad:
Å inte får man köpa störe heller för det har tjejen satt P för.
Kjell Fohrman skrev:Jag tycker att Duboisi är den fredligaste arten (vet att en del inte håller med mig om detta), men oavsett vilket så tycker jag att vare sig den eller någon annan troffe skall gå i ett så kort akvarium.
Men visst kan man ha tur och det funkar - men jag gillar inte att man chansar med levande djur.
Rickeboy skrev:Mkt trevligt att se dessa fantasiska djur spännande betende o fängslande skönhet.....
canary cheek.... hur ser dom ut?
MaxB skrev:Jättefina!:)" target="_blank">
Här är ett par länkar;
http://animal-world.com/encyclo/fresh/cichlid/images/TropheusSpKabimbaWFCiaf_Ap18BT_med.jpg
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/thumbnails/thumb_tropheuscanary.jpg
http://homepage.mac.com/ddaquaria/.Pictures/Tropheus/Canary%20Cheek_4.jpg
Rickeboy skrev:maxB vad har du för grund foder till dinna troffar
MaxB skrev:Jag gör en hutlöst enkel räkmix bestående av räkor och ärtor. Jag skalar räkorna men låter lite av skalet följa med, sedan skalar jag ärtorna också - har märkt att det bara blir en massa överblivna ärtskalsbitar som ligger och dräller annars. Ärtorna är det bara att klämma till om så åker innanmätet ur och skalet slänger man.
Sedan brukar jag blanda i lite smått och gott i mixen t.ex. lite bra flingor - har jag lite mysis hemma kan det också få gå med, och så vidare. Har även i en knivsudd spirulinapulver. Gelatin skippar jag helt... Detta mixas till en slät gröt eller välling, hälls i plastpåsar och fryses in.
Räkmixen är grundfodret och de älskar detta. Förutom räkmixen får de cyklops som de gillar att simma omkring och käka.
Sedan brukar jag slänga i några algtabletter lite då och då som dom får gå och jobba med.
Rickeboy skrev:Den räkmixen lät mkt bra.... Cyklops skulle jag villja veta mer om vad det är,samt va som bra dåligt med det...
Algtabbletter var får man tag i sådana, är dom dyra, vad innehåller dom för alger?
Rickeboy skrev:Tack för svaren....
vad tror ni om att mala ner algtableter i räkmix..... de ju alger o lite ryggrad löst djur som e deras natur föda....?
Limmet skrev:Funderar på o liva upp mitt Tanganyikakar lite. Det är på 320 liter och i det bor för närvarande 3 apelsinciklider och en multiskoloni på kanske 20-30 stycken varav de flesta är bara yngel. Multisarna gör inte heller anspråk på någon större del av akvariet. En tråkig grej är att alla fiskar befinner sig 99% av tiden på 1/3 av akvariets yta. Så lite mer frisimmande fiskar som troffarna skulle liva upp detta kar. Vars funktion är att pryda vårat vardagsrum (dvs bryr mig inte direkt om att odla upp yngel. Bara de starkaste överlever...)
Har läst att man kan hålla troffar i en grupp av 3. Är det då två honor och en hane man bör skaffa. Då är dock frågan hur får jag tag i exakt denna kombination. Kan en duktig säljare se könsskillnader på dem.
Bor i Linköping så om någon vet om någon privat odlare som säljer i närheten så får ni gärna tipsa mig.
I övrigt tror ni att kombinationen skulle funka? Planerar att mata med räkmix + endel nykäckt artemia (främst för multisynglen).
Limmet skrev:Fullt medveten om att den vanligaste varianten är att hålla de i ett så stort stim som möjligt.
Ett stort stim är som du säger ingen möjlighet då som du säger karet är för litet.
Men i olika forumtrådar (t.ex. denna) och på diverse internetsidor nämner folk att de håller grupper med 1+2 troffar vilket verkar kunna funka? Detta jag skulle vilja ha mer information om.
Limmet skrev:Men i olika forumtrådar (t.ex. denna) och på diverse internetsidor nämner folk att de håller grupper med 1+2 troffar vilket verkar kunna funka? Detta jag skulle vilja ha mer information om.
127bubbel skrev:Tja Limmet. Antar att det är mitt inlägg du läst i denna tråden, där jag berättat att jag håller Troffarna i grupper som 1+2. Jag har flera varianter utav troffar där jag har dom i små grupper som du nämner 1+2 och detta funkar alldeles utmärkt för min del, och under 1 år så drar jag väl upp ca 50-60 troffe yngel, utav dessa små grupper dom leker som bara den och jag har fullt med troffar i mina kar. Hemligheten är väl att hitta en hanne och två honor som trivs ihop precis som jag gjort utav alla mina arter, så brukar det funka fint. Men du har änd ett hyfsat stort kar så en grupp på 8-10 st tycker jag nog att du kan släppa i ditt kar, utan problem.
MVH/Freddan
Limmet skrev:
endymion:
Ja det kanske man skulle göra. Men vet inte riktigt om det är för mig. Jag har ett kar ett sällskapskar och är inte (iaf för tillfället) intresserad av något annat än tn.
127bubbel skrev:Det finns dom zooaffärer som säger en sak och en annan säger en annan. Jag vet vad som funkar i mina kar iallafall, och att ha 1+2 är inga problem för mig, och då har jag ändå 3 st olika Tropheus-arter i karen.
MVH/Freddan
Limmet skrev:Han tyckte absolut inte 2+1 lät som någon bra idé. Han sa även att om jag köper ca 10st så kommer troligen en dominant hane bli kvar till sist. Resten blir ihjälslagna.
Så han föreslog 25-30! Individer i ett 320 liters kar och 80%iga vattenbyten 2ggr om dagen. Vet inte alls om det kan funka. Känns trångt. Han använde sig iaf av denna vattenbytesmetod och motiverade det med att vattnet här i Linköping var så bra.
endymion skrev:. Jag har sett fungerande grupper på ca 10 individer i 262, 375 och 530 Liters.
Jemmba skrev:Hmm.Jag håller ju på att göra om mitt 375 här hemma och jag var/är så sugen på att skaffa dessa vackra fiskar men fick rådet att avstå för att mitt kar e lite kort.120 cm.Men ett 262 liters kan väll inte vara längre än så???
Om det funkar så vill jag ju ha ett gäng:)
Har ju fått rådet att avstå men e det nånn som har en annan mening?
Limmet skrev:Efter ett besök på Akvarievalvet i Norrköping kom jag hem med 10 "pemba" (bemba) dvs den svarta varianten med oranget streck. Skitsnygga. Några har färgat ut det röda bandet och på övriga är det på väg. Skulle bedömma att de är 5-6 cm långa. Är eg inte en person som brukar falla för impulsköp man jag kunde inte motstå frestelsen och när "Robban" i affärn trodde det skulle fungera så fick det bli så.
Det roliga är följande:
15:00 Inkoppning avklarad och fiskarna sätts i akvariet som släcks ned och jag mörklägger rummet.
19:00 tänder akvariet (nyfiken som ett barn på julafton och kan inte hålla mig). Fiskarna verkar pigga och friska men håller sig i ett kompakt stim.
22:30 En hane har lockat till sig en hona och "lockar" denna till ena hörnet av akvariet där han "spelar" för henne frenetiskt samtidigt som han ser till att inga andra fiskar får närvara.
Seriöst kan det vara lek på gång såhär snabbt?!? Av vad jag sett på filmer på youtube på troheus är det precis samma beteende mina redan uppvisar. Övriga 8 simmar fortfarande i sitt stim.
Iaf hoppas jag inte gjorde bort mig nu som införskaffade en grupp på 10 individer och att de håller tillräckligt sams så att ingen kommer till skada.

Eric_H skrev:1,5 år sedan nån skrev här. Dags att liva upp denna kanske? :) Jag har pracis köpr ett 600l kar med medföljande troffar! 17st Duboisi och 12st (Moori) sp. "Red".
Är skitnöjd än så länge och tycker det verkar vara riktigt roliga fiskar!
MaxB skrev:Helt klart en tråd som borde livas upp (så man får nåt att läsa och kika på här på Zoopet-forumet). Det var i och för sig ett tag sedan jag hade troffar, men dessa är alltid lika kul att kolla på!
Hoppas du kan länka upp lite bilder på ditt nyförvärv - det vore intressant!:)
Här är ett par bilder på några av de cirka 40-50 T. Moliro jag hade i 960-baljan.
Eric_H skrev:Tack ska ni ha! Planen är väl att få detta att fungera och så småningom skramla ihop till ett nytt kar med btn och lite flashigare inredning. Men som sagt, vill inte lägga massa pengar när jag inte har helt kläm på det än :)
Tråkiga nyheter är att två yngel tyvärr har lyckats krångla sig in och fastnat i insuget på ett av powerheadsen..
Positiva nyheter är att jag har en Duboisihona som går och tuggar :)
Någon annan här som matar med spenat som kan råda mig till hur mkt som är lagom till 30 hungriga troffar? ;)
Mvh /Eric
pontulf skrev:Är det verkligen bara Duboisi yngel som blir svart prickiga?
pontulf skrev:Är det verkligen bara Duboisi yngel som blir svart prickiga?
Kjell Fohrman skrev:Nja svartprickiga blir väl inga troffeyngel. Däremot är det bara dubbeyngel som är vitprickiga.
MaxB skrev:Alltid svårt att säga hur mycket man skall mata, men de här figurerna har ju ett invecklat tarmsystem som inte skall belastas för hårt - de går och betar kontinuerligt i det vilda och får på så sätt ett jämnt "flöde" av mat igenom sina magar. Jag brukade sätta mig ner framför karet och portionera ut smådoser, så att jag såg att alla fick hyfsat lika mycket mat. Mellan matningarna släppte jag ner hårda algtabletter, såna man ofta ger malar, dessa var perfekta för dom, och de kunde gå länge och jobba med dessa.
:)
Eric_H skrev:Jo det är klart.:) Jag skriver lite klumoigt ibland, fiskarna jag tog över har gått på tropicals spirulina granulat fram tills idag. Men jag är lite intresserad av att gå över mer och mer till att köra spenat, gröna ärtor. Vad jag hört ska detta vara mkt bättre som huvudfoder och att man tom. kunnat se vissa förändringar i fiskarnas beteende efter ett tag.
Eric_H skrev:Vad ra, då är jag inte helt ute och seglar iaf!
Riktigt riktigt snyggt kar! Och vad läckert med de olika storlekarns ihop som sagt!
Har du stängt av endel pumpar medans du filmade eller? Såg väldigt lugnt och fridfullt ut :)
Ja om du har tid och lust så får du jättegärna leta fram det, alltid kul att veta vad som funkat bra hos andra!
Just nu är det fullt upp med att passa upp på de stackars ynglen jag fick med från mina nya puckelhövdade-hästnosar! :)
Lizz skrev:Vad är minimum på kar till troffar? Lizz.
MaxB skrev:Det låter bra! Jag körde en slags räkmix, med ytterst liten del oskalade räkor och en massa grönsaker i - bland annat ärtor och spenat, hade också en massa olika burkar med vegetabiliskt foder just för troffar, skall kolla någonstans i den låååååååånga 960-tanganyikatråden jag hade igång förr om jag kan hitta lite recept och olika namn på foder till troffar!
Här är en film (som är lite suddig - det var innan jag skaffade den riktiga HD-filmkameran) där man kan se hur moliro-ynglen går helt utan att bli attackerade av de stora - till slut blev det en massa generationer som samsades. En bit in i filmen ser vi även de karaktäristiska vit-prickiga Dubbe-ynglen!:)
mika71 skrev:Det finns ju dom som kör troffar i 200L:) Man får göra vatten byten lite oftare (2-3 ggr i veckan) så det går:d
kilova skrev:Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.
mika71 skrev:Kan mycket väl funka som du säger...men vad har du för mått på karet och vilken filter kapacitet har du?...själv har jag bl.a 27 vuxna i en 375a med pumpkapacitetpå 3000/liter i timmen och tycker att minst ett vatten byte är ett måste....ser för jäv..gt ut annars:confused:
kilova skrev:1200 långt kar .pumpar 2000L/H hela kortsidan med ppi 10 matta.. mkt växter och mkt sand i karet. detta har jag.
varför ser det för jäv..gt ut kan det vara maten som färgar vattnet kanske ..mitt vatten är kristallklart även efter 2 veckor.. jag matar med fiber havregryn iofs och det färgar inte vattnet.
mika71 skrev:Jag matar med NLS och räkmix;) Vad är fiber havregryn? matar du enbart med det? Är själv ganska ny på det här med troffar så man vill ju lära sig:)
kilova skrev:Fiber havregryn är vanligt havregryn som man gör gröt på dock använder jag fiber havregryn då det dammar mindre än vanligt havregryn.
Ja jag matar nästan uteslutande med haregryn + vanligt störfoder pellets 1 ggr per vecka(vet igentligen inte varför jag använder pellets troligvis bara en fix ide).
Räkmix skitar ner väldigt mkt i karret om du råkar mata lite för mkt och inte har ett riktigt bra bindemedel kanske därför du får byta vatten så ofta NLS är ett bra foder men är dyrt (jämfört med havregryn) och förgar även vattnet en del.
Kan väl tillägga att jag aldrig haft någon sjukdom eller dödsfall i mina akvarier med tropheus sen jag började mata med havregryn. det tar upp till 3 dagar att vänja dom vid havregryn.
mika71 skrev:Ok...ska nog prova havregryn:) maler du havregrynet? du har en imponerande fisk lista (man blir ju avis) du har inga yngel till salu;)
Tackar så mycke för mat tipset:)
kilova skrev:Man behöver inte alls byta vatten 2-3 ggr i veckan bara för man har troffar i ett 200L kar ..jag har själv det 28 st friska fina Tropheus (fullvuxna) i ett 220L och byter ca 35-40 % var 14onde dag, ibland inte ens så ofta . och det funkar aldeles utmärkt och har gjort det i flera år. gör rätt istället mata med förnuft (rätt foder) ha mycket sand ( typ finare) och en hel del filter i karet.
walak skrev:Hej nu har jag detta i mitt 240L akvarium räcker det för troffarna
Ytterfilter fluval 305 1000L/h
Eheim 2252 1200L/h
cirk pump 750L/h