Tropheus tilll 600L

#1 - 12 januari 2008 11:21
Hej.
Har ett 600 liters hörn akvarium som vi tänkte foga om och satsa på någon va[FONT=Verdana][SIZE=2]riant p[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]å Tropheus. Men grejen med detta val är att jag inte vet något ting om [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus eller [/SIZE][/FONT]Tanganyika ciklider.

Varför [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus?
Var i norrköping med akvarie föreningen och kollade olika affärer.
Vi besökte även en odlare som odlade bla. Malawi, Tanganyika. var bara intresserad av malawi då jag bara hade ett malawi kar.
Vi stog och pratade vid ett akvarium när jag plötsligt märkte att alla [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus i akvariet hade bytt färg så randen var svart.
Fastnade direkt för firarna men dess värre var dom ju inte malawi:mad:

Min dumma frågor:D
Vilken [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus borde vara lämpligast? (ikola?)

Går det att blanda olika [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus?

Har ganska stor yta så hur många individer kan jag ha? tänkte bara att ha [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus i akvariumet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]
Är det en rolig fisk?

ynglar den av sig? munruvare?

känslig?

Inredning, Pump?

Foder?

Borde jag veta något innan jag köper [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Tropheus[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]?

Och sist vart finns dom att köpa i närheten av stockholm? till bra pris?.

//// Patrik Nordlöf

[/SIZE][/FONT]
#2 - 12 januari 2008 20:11
Trodde någon visste här på zoopet:confused:
#3 - 12 januari 2008 21:51
PatrikN skrev:

Borde jag veta något innan jag köper Tropheus?

Jo, det är väl en del man bör veta. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger. Men läckra fiskar är det. De är väl inte de mest anspråkslösa fiskar om man säger så men kan säkert ge lön för mödan, för det finns ju många vackra Tropheus.

Ett par länkar: http://www.simontorp.se/newsPage.aspx?SiteMenuID=1&MenuID=10&NewsID=32
http://www.ciklider.se/artiklar/ce_troffar.shtml
#4 - 13 januari 2008 11:49
Tack för länkarna!
Nu har vi bestämt oss för att det blir tropheus.

Är det någon som vet vad man kan köpa tropheus i stockholm?.
Vet en som säljer i Norrköping men det blir en bit att åka :D
#5 - 13 januari 2008 11:55
Akvarielagret eller Bromma lär väl ha även tropheus. :)

Annons