Tropheus moorii "Chipimbi - Red stripe"

#1 - 3 november 2004 17:39
Är det någon som har lite info om denna jätte fina troffe
Tropheus moorii "Chipimbi - Red stripe"
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 november 2004 17:44
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=587
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 november 2004 19:44
Kan väl också sägas att den är relativt vanlig i handeln. Om man håller den i ett rätt ljus akvarium så blir också fisken något ljusare (ljust rött på kroppen) än i sjön (se fotot) men i gengäld blir då inte bandet så tydligt.
I övrigt är den väl ungefär som övriga "red"-varianter.
#4 - 3 november 2004 21:20
Okey tack för svar. Så att ha korallsand och 7x54watts T5 lysrör är helt okey då.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 november 2004 21:26
Så att ha korallsand och 7x54watts T5 lysrör är helt okey då.

Är det hela kvarteret du skall lysa upp[;)]
Så mycket belysning och vitt grus - en himla massa alger blir det nog.
#6 - 4 november 2004 08:20
ja visst skall jag detta. Nja alger är ju la bra då troffarna gillar att beta alger.
det blir ju 378watt på karet så får la kanske minska lite på ljuset.

Vet du vad som är rätt ljus för att dom skall trivas då?
Akvariet och ljus uppsättningen har ju varit för saltvattensakvarium som jag nu laggt ner. Det är olika kelvintal från 6500 - 22000kelvin
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 november 2004 08:37
Nja alger är ju la bra då troffarna gillar att beta alger.

Visst men för att de skall kunna beta rejält så krävs det en rejäl algmatta och då är definitivt inget vitt i akvariet längre.

Fiskarna är ganska ointresserade av ljuset i sig - det enda skulle i så fall vara lite negativt om det blir för ljust - så ljuset är mer till för betraktaren (om det inte är ett växtkar fösrtås).
Den ljusa färgen fiskarna får är ju "skräckfärgen"
#8 - 4 november 2004 09:25
okey så du menar mer att är det mycket ljus så blir dom ljusare i färgen än dom jag sett nu.
Dom var mörka med ett mycket snyggt ruterformad röd prick vid skärtfenanan.
UV-c i för karet är det bra på något sätt eller bara en sak som kan vara bra ifall det skulle bli nått
Om så vad är UVC bra för
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 november 2004 09:30
okey så du menar mer att är det mycket ljus så blir dom ljusare i färgen än dom jag sett nu.

Dom var mörka med ett mycket snyggt ruterformad röd prick vid skärtfenanan.

Jepp

UV-c i för karet är det bra på något sätt eller bara en sak som kan vara bra ifall det skulle bli nått

Har själv aldrig använt det i sötvattensakvarium - vet däremot en del storodlare som använder det i sina centralfilter.
Tror dock knappast att det behövs.
#10 - 4 november 2004 09:36
tackar för svaren
Får la köra med en 25watts glödlampa så behåller de deras mörka färg [:-134] [:-94]

Kanske ej okey att fråga detta men vad tycker du själv om denna röda variant på troffe...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 november 2004 10:10

Nu är jag väl inte någon troffe-fan direkt så det är ju inte mig du skall fråga.
Dock har jag haft denna art och den var helt OK för att vara troffe[;)]
Min favoritroffe är utan tvekan duboisi, vad gäller övriga så kan alla vara riktigt snygga om miljön är den rätta och man får en bra balans i gruppen.

Annons