Tropheus moori bemba

#1 - 27 juni 2006 21:37
Jag har en liten fråga till alla er kunniga har på forumet!

Jag har ett nystartat ciklid akvarium 200L som innehåller följande.

2st Tropheus moori bemba

4st Neolamprologus brevis

3st Neolamprologus pulcher, Kalambo

2st Som jag har tappat bort namnet på :)

Nu är det så att den ena av mina två Tropheus piskar på den andra nått fruktansvärt så han får bara inrikta sig på att gömma sig hela dagarna, så vad jag undrar är om det skulle hjälpa om jag köpta någon mer Tropheus så han får fler att avreagera sig på eller blir det för mycket fiskar i akvariet då.

Tack på förhand!
#2 - 27 juni 2006 21:45
troffar e bråkiga ofta
#3 - 27 juni 2006 21:46
[quote=Intercepter]troffar e bråkiga ofta[/quote]

Tror du att det hjälper att köpa några fler eller är akvarit för litet.

Tack för dit svar!
#4 - 27 juni 2006 21:58
du kan nog släppa i fler men troffar bör man ha sen små och i stor grupp för att undvika att det blir för mycket bråk , kan också vara att dina är båda hanar o då blir det krig
#5 - 27 juni 2006 22:00
[quote=Intercepter]du kan nog släppa i fler men troffar bör man ha sen små och i stor grupp för att undvika att det blir för mycket bråk , kan också vara att dina är båda hanar o då blir det krig[/quote]

Tack, jag försöker väll släppa i någon mer, jag har också misstänkt att det är två hanar men vad jag förstår så är det svårt att se skillnad på hanar och honor.
#6 - 27 juni 2006 22:04
enklast är det o se på analfenan , bara att söka lite på nätet efter en hane och jämföra
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 juni 2006 06:46
[quote=Intercepter]enklast är det o se på analfenan , bara att söka lite på nätet efter en hane och jämföra[/quote]

Och hur skulle man kunna se skillnad på dom genom att jämföra analfenan!!!!!!

Enda någorlunda säkra könsskillnaden är att jämföra könsöppningarna men denna metod kräver en hel del erfarenhet.

Troffar kräver framförallt ett långt akvarium så det kan bli många revir (minst 150 cm). Sedan skall man ha en stor grupp minst 10 st men gärna betydligt fler och dessa skall släppas ner samtidigt annars är det uppenbar risk för att det går åt skogen.

Sedan heter arten du har också Tropheus sp. "black", Pemba
#8 - 28 juni 2006 15:39
[quote=Kjell Fohrman]

Sedan heter arten du har också Tropheus sp. "black", Pemba[/quote]

Tack, alltid roligt att lära sig!
#9 - 28 juni 2006 16:21
Precis som kjell skriver ska troffar gå i grupp..Och alla ska helst köpas in på samma gång..Men ska man ha troffar så ska man ha en stor burk då dom kräver yta. Själv har jag en grupp på 36 kiriza. Grymt rolig fisk det händer alltid något i burken.Troffar is the shit =)
#10 - 29 juni 2006 15:45
håller med om de som kjell skriver. om du frågar på andra forum skulle jag gissa att du får som svar att du måst ha minst 375l eller 540l men har inte liter antalet som är de viktiga. utan botten ytan som kjel skriver. nu kan man hålla och odla trophar i akvarier som är under 150cm... farsan odlade en rad olika trophar när jag var liten i akvarier som låg mellan 200-300l och var 120cm.. sen för att bestämma kön finns de lite olika saker som folk säger (ägg fläckar på analfenan, den ena ska ha starkare färger, hanarna är kraftigare osv). men de enda som är säkert är som kjell skriver jämföra könsöpningarna..

Annons