Tropheus med sår och mask..

#1 - 26 januari 2005 19:51
Tjenare..
Det är så att en kompis till mig har införskaffat lite malawisar och tropheus. Jag är inte så uppdaterad när det gäller dom, men till saken iallafall..
En av Tropheusarna (tror det är en morii) har ett sår på höger sida precis bakom gälan och fenan, man kan se in i såret och det är mask där. Vad kan man göra för att kanske rädda fisken.. Själv så funderade jag på om saltbad skulle kunna vara något.. Men jag frågar här eftersom att jag är lite osäker. Även dom andra malawisarna kliar sig, så jag undrar om dom kan ha gälparasiter med.. Men skulle vara tacksam för all hjälp..!
#2 - 26 januari 2005 20:04
hmm...

Hur köpte han dem? om det varit jag hade jag nog gått raka vägen tillbaka..
#3 - 26 januari 2005 20:17
[QUOTE=Triana]Hur köpte han dem? om det varit jag hade jag nog gått raka vägen tillbaka..[/QUOTE]

På Herkules Zoo, men han har haft dom ett tag, så det har fiskarna åstakommit själva.. Lite bråk m.m...
#4 - 27 januari 2005 07:50
hmm.. låter dock inte bra om det är mask i såret.. hmm.. jag är ingen expert på sjukdomar dock..
#5 - 27 januari 2005 08:06
det finns en masksort som trivs i mänskliga sår, den lever på att rensa bort allt "dött kött" i såret. Kanske kan finnas något motsvarande hos fiskarna men risken är väl att de äter mer än vad som är till fördel för fisken. Jag skulle nog försöka hitta ett sätt att bli av med dem för säkerhets skull.
#6 - 27 januari 2005 16:05
Tack för svaren.. Dom va på Herkules och dom fick fixat fram någon medicin mot detta..!

Annons