Tropheus i 310l?

#1 - 24 januari 2007 19:04
Funderar på att införskaffa en grupp tropheus då jag verkligen fått upp ögonen för dessa underbara fiskar.
Har nu ett tanganiykakar med lite blandade ciklider och malar i men funderar på att bara inrikta mig på tropheus och lite malar.

Undrar om mitt 310l är för litet, läste att man minst skulle ha 150cm, mitt är ju bara 125 men har mycket gömställen och så.

Gillar duboise och har hört att dom ska vara en av dom "enklaste" och fredligaste eller är några andra arter att föredra?
Sen är ju frågan om hur många också, hur många kan man ha utan att det blir för trångt?

/norsen :)
#2 - 25 januari 2007 09:42
Tyvärr måste jag bara säga nej till 310liter! Det är på tok för litet! Skulle rekommendera minst 540liter!
Underbar fisk, tyvärr tar den så mycket plats :-(!
MVH Henrik Goth
#3 - 25 januari 2007 11:17
Jag skulle helt klart testa att ha dubbar i ett 125cm långt kar. Med en del fixande och många gömställen så tror att det kan funka hur bra som helst.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 januari 2007 11:36
Längden på akvariet är det viktigaste. I ett akvarium som är 125 cm är det väl 50-50 att det funkar. Funkar det inte så går dock i regel alla åt (eller alla utom en).
Viktigt är dock att det är yngel som du låter växa upp tillsammans. Är det vuxna så ha max 1 hane.
#5 - 25 januari 2007 18:52
norsen skrev:
Funderar på att införskaffa en grupp tropheus då jag verkligen fått upp ögonen för dessa underbara fiskar.

Har nu ett tanganiykakar med lite blandade ciklider och malar i men funderar på att bara inrikta mig på tropheus och lite malar.

Undrar om mitt 310l är för litet, läste att man minst skulle ha 150cm, mitt är ju bara 125 men har mycket gömställen och så.

Gillar duboise och har hört att dom ska vara en av dom "enklaste" och fredligaste eller är några andra arter att föredra?

Sen är ju frågan om hur många också, hur många kan man ha utan att det blir för trångt?

/norsen :)

jag har sj haft trophar i 200l utan några större problem men är lite jobbigt att hålla vatten kvaliten bra. blir många och stora vatten byten. sen så på 80talet odlade farsan lite olika sorters trophar även det i 200l så är ju inte någon omöjligt het att få det att funka i ett 310l. mitt tips för att få det att funka för dig är väll att antingen sätta in massor med sten. problemet med det är att det fastnar mycke skit bland stenarna så de blir svårare att rengöra. el så gör du tvärt om inge sten alls. jag tycker att du inte ska något mindre än 15st men gärna de dubbla. sen vilken sort du ska välja är upp till dig sj. dubbar räknas väll som dom lugnaste men är så olika från grupp till grupp vissa grupper av dubbar kan vara jätte agresiva och vissa är väldigt lugna så de gäller att hitta en bra grupp. Men ta den sorten som du gillar för de är så enorm olika mellan grupperna.

Annons