tropheus duboisi i 180liter

#1 - 14 september 2004 11:56
hej,
läste i ad konings bok tanganyikaciklider att man kan hålla t duboisi i mindre grupper ty det är den fredligaste av alla troffar. skulle jag med framgång kunna köpa och hålla tre st. duboisi i mitt 180l tang. kar? greets..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 september 2004 12:01
Om det skall funka måste man nog ha rejäl tur. Det viktiga är dock inte litertalet utan att akvariet är långt - minst 130 cm.
#3 - 14 september 2004 12:04
Okej, jag förstår. Då kan det nog bli svårt. Tack för svaret. /henrik
#4 - 14 september 2004 13:23
Surfer: tilläggas kan att många, inklusive jag, inte alls håller med om att duboisi är det minsta fredliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 september 2004 13:54
tilläggas kan att många, inklusive jag, inte alls håller med om att duboisi är det minsta fredliga.

Även om vi inte är överens om just detta så är vi väl i alla fall överens om att ett 180 liters kar är väl litet, eller hur?
#6 - 14 september 2004 21:35
Om man skulle inreda det med en stenhög full med grottor och hålrum. Så kanske kanske..
#7 - 14 september 2004 22:29
Kjell: Totalt medhåll.
Surfer: Det finns folk som lyckats ha Tropheus i små akvarier och i små grupper, men risken är <b>mycket</b> stor att de dödar varandra. Du kan förstås prova, men antagligen kastar du bara pengarna i sjön... Normalt sett brukar Tropheus hållas i stora grupper och i stora akvarier, för att hålla förlusterna på acceptabla nivåer.
#8 - 15 september 2004 05:18
enligt min personliga erfarenhet sa blir det bara varre om man har mkt grottor osv i sma kar eftersom alla fiskar kommer att halla territorium och bli mordarmaskiner, nej enda sattet att halla Tropheus i 180 liters kar ar att ha en firre eller eventuellt ett par , dar hanen bara introduceras for lek. Det har ar val kanske inte varldens basta alternativ , vare sig det ena eller det andra :)

Annons