Grejen med prinsessor är att de, liksom ett fåtal andra Neolamprologus-arter, bildar kolonier med gemensamt försvar. Dvs avkomman till ditt första par kommer att hjälpa föräldrarna att föda upp fler ungar och att försvara reviret. Dvs de har en tendens att ta över hela akvariet, för till och med stora ciklider får problem när en hel svärm prinsessor anfaller. Dvs ett par prinsessor går bra att hålla i ett litet kar, men när de bildar koloni kan de, beroende på de andra fiskarna, gå dåligt med andra fiskar om karet inte är mycket stort.
Ytterligare en komplikation är att Tropheus är fantastiskt, häpnadsväckande aggressiva... men bara mot varandra. Regeln verkar vara att de inte ens försvarar sig mot andra fiskar, och får däng av t.ex. prinsessor trots att prinsessorna är mycket mindre och egentligen inte så där fasansfullt elaka ciklider.
Hur många Tropheus har du tänkt ha? Det finns tydligen nåt slags regel att man bör ha cirka en tropheus per tio liter akvarie (dvs i ditt fall cirka 35 st) för att hindra att stimmet skall kunna enas om vilken medlem av stimmet de skall döda först. Det blir förstås ganska dyrt, men jag tror i alla fall personligen inte jag skulle ha färre än 20, oavsett storlek på karet eller vilken art av Tropheus det var, och fler är bättre.
Vad gäller matningen tror jag det överdrivs en smula. Jag håller med din bok om att de matvaror du räknar upp inte är lämpligt foder, men SÅ fantastiskt känsliga är de inte. Dessutom kan prinsessor, jullar mfl äta foder avsett för Tropheus.