Tropheus

#1 - 18 maj 2007 15:41
Hej
Jag funderar på att köpa troffar nu.Men jag har aldrig haft sådana tidigare.En kompis ska sälja yngel av Ikola,Bemba och red.Vilken skulle ni ha köpt?
#2 - 18 maj 2007 16:04
Red, finns det ju flera varianter av. Vilken sort handlar det om???

Tycker själv att det är riktigt svårt att bara välja en sort. Ta den sort som ser bäst ut kvalitetsmässigt, där ynglen är piggast eller där hans avelsdjur ser bäst ut.......
Själv är jag svag för Red-varianterna så det skulle nog ha blivit en sån grupp om föräldrarna var förstklassiga.
#3 - 18 maj 2007 16:05
Red, fast det beror naturligtvis lite på vilken variant.
#4 - 18 maj 2007 16:17
Jag vet inte riktigt vilken red variant det är.Men odlaren hör till Sveriges bästa odlare och han har hålligt på i ca 35 år med fiskodling.Sedan är hans fiskar VF så mina yngel blir då F 1: or.
#5 - 18 maj 2007 16:29
Jag vet inte riktigt vilken red variant det är.Men odlaren hör till Sveriges bästa odlare och han har hålligt på i ca 35 år med fiskodling.Sedan är hans fiskar VF så mina yngel blir då F 1: or.

Jaha, du kan ju titta på artregistret på forumet så kanske du kan avgöra om de påminner om någon. Det finns ju några riktigt snygga (tex Tropheus sp. "red", Chimba) och några som jag inte skulle vilja ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 maj 2007 16:33

Då måste han ju tala om vilken variant han har. Det finns ju många varianter (finns 6 st inlagda bland Zoopets artbeskrivningar) och det skiljer en hel del mellan dom.

Annars hör väl Pemba till mina favoriter.

Ojdå Tor svarade visst medan jag skrev mitt inlägg
#7 - 18 maj 2007 16:45
Ja, jag måste höra efter riktigt vad de heter.Men han sa bemba eller pemba har jag för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 maj 2007 16:48
Ja, jag måste höra efter riktigt vad de heter.Men han sa bemba eller pemba har jag för mig.

Bemba eller Pemba eller orangemoori är samma fisk (Tropheus sp. "black", Pemba) - bara olika handelsnamn http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=591

Däremot så finns det många olika Tropheus sp. "red"
#9 - 18 maj 2007 17:06
Ok då är det bemba eller pemba för fiskens färg gick i oranget.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 maj 2007 17:11
Ok då är det bemba eller pemba för fiskens färg gick i oranget.

Nu förstår jag inget - du skrev att han ville sälja yngel av 3 olika arter (ikola, Bemba och "Red"). Nu är det bara en art helt plötsligt - varför frågar du då vilken av dom som du skall köpa?
#11 - 18 maj 2007 17:18
Säljaren sa att de hette Ikola , bempa eller pemba och red.Det är bemba eller pempa som jag anser vara samma art kanske efter ditt inlägg.
#12 - 18 maj 2007 17:19
Det är fortfarande 3 arter men bemba eller pemba kanske är samma art?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 maj 2007 17:22
Säljaren sa att de hette Ikola , bempa eller pemba och red.Det är bemba eller pempa som jag anser vara samma art kanske efter ditt inlägg.

OK missförstod det eftersom du skrev "eller" - hade du skrivit "och" hade det ju varit annorlunda.

Som sagt bland artbeskrivningarna så finns såväl
ikola (kallad kejsarmoorii)
pemba (kallad orangemoorii)
samt 6 st "red" (fast det finns många fler)
#14 - 18 maj 2007 17:48
Är det orangemoori som du rekomenderar, av dessa?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 18 maj 2007 19:35
Är det orangemoori som du rekomenderar, av dessa?

Allt handlar ju om vilken man tycker är snyggast och då är det ju din smak som är viktigast och inte min.
Men visst JAG tycker orangemoorii är snyggast.
Har också för mig att Christian tycker Ikola är den snyggaste
Och red Chimba blev en gång framröstad som den snyggaste tangnayikan på ciklid.se
så smaken är som sagt delad - välj det du tycker är snyggast
#16 - 18 maj 2007 19:48
ok, tack

Annons