Tropheus???

#1 - 24 oktober 2004 16:26
Hej!

Har länge funderat på att skaffa tropheus.
Har precis köpt ett 375 liter, så det passade ju bra.
Men går det att ha tropheus i ett 375 L?
Har inte haft tropheus förut. Har hört att om man inte haft dem förut så skall man börja med duboisi, stämmer det?
Hur skall man göra för att få en bra grupp. Alla verkar ju ha så bra grupper med t.ex 3 hannar och 25 honor. Vad gör man om man får 25 hanar och 3 honor[:-118]?

Och vad brukar tropheus kosta? Har hört att dem skall vara ganska dyra.
Hur skall inredningen se ut? Mycket sten eller lite glest?

Patrik//
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 oktober 2004 16:56
Som sagt det är bättre ju större gruppen är - har man otur kan det ju bli en snedfördelning som du skriver - det är väl svårt att gardera sig mot sådana bakslag.
Det är bättre med flera mindre separerade (med lite sand emellan) stenpartier än med ett stort.
#3 - 24 oktober 2004 17:02
Ok. Skall det vara lavasten då eller vill dem nån annan sten?
Om det skulle bli en snefördelning skulle man då kunna tillsätta några fler?

Patrik//
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 oktober 2004 17:12
Skall det vara lavasten då eller vill dem nån annan sten?

Jag rekommenderar aldrig lavasten eftersom det har många vassa kanter vilket lätt skadar fiskarna. I övrigt spelar det väl inte någon större roll vilka stenar man använder - det viktiga är ju bara att de skapar grottor som är lagom stora för fiskarna.
Om det skulle bli en snefördelning skulle man då kunna tillsätta några fler?

Det brukar inte funka. Men när man skriver att man t.ex. skall köpa 15 st så bör det ju rent statistiskt bli minst 7-8 honor och det är rätt OK. Om de har fått växa upp ihop så brukar också några underkuvade hanar accepteras.
#5 - 24 oktober 2004 17:12
Helst ska du nog försöka få tag på runda stenar t ex ifrån naturen eller om du köper från Zoobutiken.
Lavasten är lite vassa och kan skada fiskarna då Tropheus är väldigt livliga och den dominerande hanen jagar gärna runt på gruppen.

Jag har haft olika Tropheus i omgångar och jag har nu precis börjat om med denna underbara art.

Allmänt så kan man säga att de "röda" Moori nog är de svåraste...medan Duboisi och sp. Black är enklare, men inte "lätta".

Jag har skaffat ungdjur av Tropheus sp. Ikola och de var inte speciellt dyra. Jag skaffade 30st för 1400kr. De är odlade och mätte ca 4-5cm på de största och 2-3cm på de minsta (endast några få).

Om man är ny med Tropheus så kan man kanske först försöka sig på odlade och gärna en ungdjursgrupp som får växa upp med varandra. Just detta med vad som går bäst råder det väldigt spridda meningar om, men jag har haft absolut bäst resultat med odlat.

Jag tycker att Tropheus Duboisi Maswa kan vara ett alternativ, men främst skulle jag nog sätta Tropheus sp. Black "Pemba" som "start-troffe".

Inredning kan bestå av tre mindre stenröshögar som får utgöra revir. Så har jag i min 375L...

Du kan titta i min Zoon så ser du lite hur det ser ut i mitt akvarium.
#6 - 24 oktober 2004 17:54
Kjell är det okej om man frågar efter odlare i forumet?

Annons