Tropheus=222L?

#1 - 21 oktober 2003 19:17
Kan man ha nån sort tropheus i 222 liters?[:-134]
#2 - 22 oktober 2003 18:52
Skulle inte rekommendera det.
#3 - 22 oktober 2003 19:32
De kommer slå ihjäl varandra direkt när de är vuxna.
#4 - 22 oktober 2003 20:30
Det man kan ha är Tropheus duboisi. Jag har exempel där jag enbart haft ett par som funkat bra i flera år. Man kan även ha Tropheus duboisi i mindre grupp än de övriga då den inte alls är lika arg.

Självklart är det bra med ett större akvarium och vi rekommenderar 375 liter eller 1,5 meter.

Har du planer på att köpa större akvarium kan du alltid köpa en grupp yngel och dra upp. Min vackraste grupp Tropheus spec "ikola" gjorde jag så med.
#5 - 22 oktober 2003 21:08
Borde inte typ 1+9 med god filtrering funka? Jag har liten erfarnhet av Tropheus men har fått för mig att det största felet folk gör är att hålla flera hanar. Jag har hört om odlare som kör i små kar och med endast en hane går det bra.

Mikael
#6 - 22 oktober 2003 21:09
Som jag sagt här, och på ciklid.se, är min erfarenhet inte att duboisi är fredlig. Alls.
Som också kom fram på ciklid.se var jag inte heller den ende som haft psykopatiska duboisi.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 oktober 2003 06:52
är min erfarenhet inte att duboisi är fredlig

Alla troffar är tuffa, den i genomsnitt fredligaste arten är dock duboisi vilket dock självklart inte hindrar att enstaka exemplar av dessa också kan vara väldigt tuffa.
Det viktigaste med ett Tropheus-kar är att det skall vara långt, inte literantalet, som Christian skriver är 150 cm att rekommendera.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 23 oktober 2003 07:26
Det är fullt möjligt mina tio (som, så fort de blev könsmogna, blev en) var ovanligt aggressiva, men, som sagt, det verkar inte vara så ovanligt att de är ovanligt aggressiva:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4026&SearchTerms=tropheus
#9 - 23 oktober 2003 07:36
Det går utmärkt att hålla Tropheus i ett 222Liters kar 10-15 st....
Har haft det själv + att jag har 10st ikola på 8-9 cm i ett 250 Liters.
#10 - 23 oktober 2003 07:43
222 -> 375 liter är inte så stort steg.. köp nytt kar =)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 oktober 2003 07:53
Allt kan fungera om man har tur. Jag vet en som hade ett dubbe-par i ett 60 liters akvarium ihop med neontetror under flera år utan problem. Å andra sidan har man otur kan de slå ihjäl varandra i ett akvarium som är 200 cm långt.
Enligt min erfarenhet (dock inte så stor av troffar (föredrar andra Tanganyika, även om just dubbar är troffefavoriten) - har säkert inte dragit fram mer än några få tusen yngel av dem genom årens lopp) så brukar det dock oftast funka med ett 150 cm långt akvarium till dubbar.
Men som en del skriver ovan kan man ha tur och de funkar i ett mindre akvarium och otur och råka ut för en "psykopat".
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 23 oktober 2003 21:54
Detta är ett intressant ämne. Jag vill så gärna tro på att det är sant att duboisin är snällare men jag tror det inte.

Jag hörde dig, Kjell och Christian hävda det redan för 2-3 år sedan då jag själv skaffade Tropheus för första gången och jag vet att ni har lång erfarenhet. Jag behöver dock starkare bevis. Jag har en stor grupp danskar som säger att duboisin är absolut aggressivast. Jag har min arbetskamrat och akvarie-mentor Gunnar Menander (Kjell kanske minns namnet? Omnämnd bland annat här: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8405&LOPNR=7)som var en av de första direktimportörerna av Tropheus kring -74 som hävdar att duboisi är absolut aggressivast.

Enligt min egen, mycket ringa erfarenhet på tre Grupper (2 moori och en duboisi) så har duboisin visat sig vara totalt oöverträffbar i aggressivitet. Jag behöver långtgående vetenskaplig statistik för att överbevisas om att duboisi verkligen ÄR snällare.

mvh,
#13 - 24 oktober 2003 06:25
Fredrik jag håller med dig ,Duboisi är den aggresivaste troffen jag har haft i ett akvarium också , går inte ens att jämföra med Mooriin...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 oktober 2003 08:54
Jag behöver långtgående vetenskaplig statistik för att överbevisas om att duboisi verkligen ÄR snällare.

Kul då kräver jag samma av dig och eftersom inte heller du (eller någon annan) har vetenskapliga bevis så har vi då bägge fel enligt ditt resonemang[;)].

Självklart har vi alla olika erfarenhet av en art - uppenbarligen så håller en del inte med mig när jag hävdar att dubben är den fredligaste. Genom åren har jag väl hållt och odlat ett 20-tal olika dubbe-grupper utan att ha några större problem med aggressivitet - jag har även odlat olika moorii, sp.red, sp.black, annectens, ikola och brichardi dock inte mpimbwe.
Enligt min erfarenhet så är dubbarna snällast, sedan moori och sp. red, därefter ikola medan de övriga är betydligt tuffare. Detta är inte bara min erfarenhet utan de större troffe-odlare jag känner säger ungefär detsamma.
Därmed självklart inte sagt att detta stämmer i alla fall - alla fiskar är individer och det finns olika snälla resp. elaka exemplar i varje grupp, dessutom präglas de av den miljö de lever i.
T.ex. vet jag att många köper dubbar (yngeln är ju så söta) till sitt sällskapskar och då brukar det ofta gå åt skogen. Där utvecklar de en aggressivitet som brukar finnas kvar om man sedan släpper tillbaka dessa exemplar i en stor grupp.
Nåväl var och en blir salig på sin tro och vi lär väl inte komma längre i denna fråga.
Vi kanske dock kan vara ense om att svaret på ursprungsfrågan i denna tråd - "Kan man ha nån sort tropheus i 222 liters?" - är nej. Själv skriver jag ju i artbeskrivningen att min.längden för dubbar är 150 cm.
Akvaristiska hälsningar
kjell

#15 - 24 oktober 2003 09:18
Hvis man laver et special-akvarie på 150cm men kun 30cm højt...kan det vel ikke lade sig gøre??? eller kan det. MIn oplevelse af troffer er at de bevæger sig i alle vandlag!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 oktober 2003 09:27
Naturligtvis är det en fördel om akvariet är högre och bredare än 30 cm (t.ex. 50x50 eller 45x45) men det viktigaste måttet är längden eftersom det då blir lättare att bygga upp flera olika separerade revir.
Så jag tycker nog att 30 cm är väl litet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 24 oktober 2003 10:25

Har aldrig själv haft tropheus men har haft olika sorters malawi i mitt 222 liters kar och det gick inget vidare hade en stor Yelly Belly zebra som gav allt annat stryk så 6 andra fullvuxna malawi låg och gömde sig bakom en liten pump så jag fick flytta dom till mitt 375 helt omöjligt. har även provat med andra malawi med dålig erfarenhet.

Nederlagen vill jag påstå beror på ett för kort kar reviren räcker inte till därför brukar jag rekomdera 150cm till alla som skall ha revirhävdande ciklider oberoende om det är amerikanska eller afrikanska.

Då kan man tänka vad som händer med 10 trohpeusar.

Dessutom är det väll inte så enkelt att se skillnad på hane hona så att man garenterat kan köpa 1 hanne 9 honor utan vad jag förstått så får man vad man får.
#18 - 24 oktober 2003 19:05
"Dessutom är det väll inte så enkelt att se skillnad på hane hona så att man garenterat kan köpa 1 hanne 9 honor utan vad jag förstått så får man vad man får."

Munruvande Tanganyika-ciklider är relativt enkla att könsbestämma under förusättning att de är könsmogna.

Mikael
#19 - 24 oktober 2003 20:00
[i]Munruvande Tanganyika-ciklider är relativt enkla att könsbestämma under förusättning att de är könsmogna.

Hm. Enda pålitliga sättet jag känner till är att fånga fisken, vända den uppochned, och titta på könsporerna - inte vad jag skulle kalla enkelt...
#20 - 24 oktober 2003 21:13
Har set min dyrehandler gøre det og det går ret hurtigt men det kræver en del træning!!!!
Rimeligt enkelt og han rammer næsten rigtigt hver gang.
#21 - 24 oktober 2003 21:19
Hur många demasonis kan man ha i ett 222 liters?
#22 - 24 oktober 2003 21:23
Golfbollen: Se her
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15695
#23 - 24 oktober 2003 21:25
är det ett ja lr nej?
#24 - 25 oktober 2003 07:26
vad?
#25 - 25 oktober 2003 07:53
Om du läser den angivna tråden så ser du att svaret är nej. Välj någon annan art som passar i ett så litet akvarium

Guy
#26 - 25 oktober 2003 08:44
afra lion?
#27 - 25 oktober 2003 09:40
Hej
Jag tror nog att afra lion skulle funka
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=49

Hälningar
Guy
#28 - 25 oktober 2003 09:53
Hade det funkat i ett 253 l med tropheus?????
Blev grovt förvånad när jag läste det.
Vilken sort isåfall?
#29 - 25 oktober 2003 15:56
Hur många afra lion skulle man kunna ha i ett 222 liters?
#30 - 25 oktober 2003 16:37
Man brukar väl räkna 15 l/fisk när det gäller malawi upp till 11 cm....???

Eller har jag helt fel??
#31 - 25 oktober 2003 17:28
Vill väll inte påstå att man kan säga 15L per fisk i malawi fins ju så många olika sorters fiskar olika storlek och olika aggresiva.

Skall du bara ha samma sort så kör med 1-2 hannar till 4-8 honor funkar bäst så eller vill du ha fler så kör 1 hanne 2-3honor

Dom agresiva sorterna typ zebra och demasoni brukar vara svåra i så små kar som 222L

Prova då med Hongi eller någon lite mindre både till agressiviteten och storleken.
#32 - 25 oktober 2003 19:16
Kan jag ha fler än 2 hannar och 8 honor?
#33 - 26 oktober 2003 18:42
eller?
#34 - 26 oktober 2003 19:28
Du bör deffenitivt inte ha fler än 10 fiskar om du tängt ha dom i vuxen storlek senare.

Och mer än 2 hannar är ochså svårt kan även tänkas att du enbart skall ha 1 hanne med tanke på att ditt akvarie inte är längre än 110cm vilket gör att den svagaste hannen kommer ha svårt att gömma sig utanför den dominerande hannens område.

Däremot har jag ingen erfarenhet av just afra lion men det brukar vara samma riktmärken vad gällande alla mbunas.

Annons