Jag behöver långtgående vetenskaplig statistik för att överbevisas om att duboisi verkligen ÄR snällare.
Kul då kräver jag samma av dig och eftersom inte heller du (eller någon annan) har vetenskapliga bevis så har vi då bägge fel enligt ditt resonemang[;)].
Självklart har vi alla olika erfarenhet av en art - uppenbarligen så håller en del inte med mig när jag hävdar att dubben är den fredligaste. Genom åren har jag väl hållt och odlat ett 20-tal olika dubbe-grupper utan att ha några större problem med aggressivitet - jag har även odlat olika moorii, sp.red, sp.black, annectens, ikola och brichardi dock inte mpimbwe.
Enligt min erfarenhet så är dubbarna snällast, sedan moori och sp. red, därefter ikola medan de övriga är betydligt tuffare. Detta är inte bara min erfarenhet utan de större troffe-odlare jag känner säger ungefär detsamma.
Därmed självklart inte sagt att detta stämmer i alla fall - alla fiskar är individer och det finns olika snälla resp. elaka exemplar i varje grupp, dessutom präglas de av den miljö de lever i.
T.ex. vet jag att många köper dubbar (yngeln är ju så söta) till sitt sällskapskar och då brukar det ofta gå åt skogen. Där utvecklar de en aggressivitet som brukar finnas kvar om man sedan släpper tillbaka dessa exemplar i en stor grupp.
Nåväl var och en blir salig på sin tro och vi lär väl inte komma längre i denna fråga.
Vi kanske dock kan vara ense om att svaret på ursprungsfrågan i denna tråd - "Kan man ha nån sort tropheus i 222 liters?" - är nej. Själv skriver jag ju i artbeskrivningen att min.längden för dubbar är 150 cm.
Akvaristiska hälsningar
kjell