Tropheus

admin
Christian Alfredsson
#1 - 7 april 2012 08:03
Jag har ett tomt 1125-liters som jag haft malawiciklider i nästan ett år för att få igång filter osv. Samt se hur karet funkar. Nu är det redo för Troffar.

Denna gången skrev jag en lista på vilken sort jag inte ska köpa. Lite kul att titta igenom bilder på de sorter jag haft:

Arter jag haft
Tropheus duboisi "Maswa"
Tropheus sp. "Ikola"

Tropheus sp. black "Pemba"
Tropheus sp. black "Bulu Point"

Tropheus moorii "Murago" (Lusingu)
Tropheus moorii "Linangu" (N'konde?)
Tropheus moorii "Ilangi" (Nkamba)
Tropheus moorii "Chaitica"
Tropehus moorii "Katoto"
Tropheus moorii "Kapampa"
Tropheus moorii "Kambwimba"
Tropheus moorii "Kasakalawe"

Tropheus sp. red "Kachese"
Tropheus sp. red "Chilanga"
Tropheus sp. red "Moliro"

Tropheus brichardi "Kipili"
Tropheus brichardi "Gold", länge länge sedan, grön med gul prick på.

Önskelista
Tropheus brichardi "Kigoma"

Jag har inte bilder på alla men kanske några jag kan få in i tråden....
admin
Christian Alfredsson
#2 - 7 april 2012 08:07
Tropheus duboisi "Maswa"

Tropheus duboisi Maswa

Fisken med ett vitt band är en fullvuxen hane. Den med prickar på är ett yngel. Alla yngel förlorar prickarna och blir som den stora fisken när de blir stora.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 7 april 2012 08:10
Tropheus sp. ikola

Tropheus sp. ikola

Min favorittropheus som jag haft längst. Hade en grupp nästan 10 år innan jag sålde den.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 april 2012 08:18
[QUOTE=admin;1585547]Jag har ett tomt 1125-liters som jag haft malawiciklider i nästan ett år för att få igång filter osv. Samt se hur karet funkar. Nu är det redo för Troffar.

Denna gången skrev jag en lista på vilken sort jag inte ska köpa. Lite kul att titta igenom bilder på de sorter jag haft:

Arter jag haft
Tropheus duboisi "Maswa"
Tropheus sp. "Ikola"

Tropheus sp. black "Pemba"

Tropheus moorii "Linangu" (N'konde?)
Tropehus moorii "Katoto"
Tropheus moorii "Kapampa"
Tropheus moorii "Kambwimba"
Tropheus moorii "Kasakalawe"

Tropheus sp. red "Kachese"
Tropheus sp. red "Chilanga"
Tropheus sp. red "Moliro"

Tropheus brichardi "Kipili"
Tropheus brichardi "Gold", länge länge sedan, grön med gul prick på.

Önskelista
Tropheus brichardi "Kigoma"

Jag har inte bilder på alla men kanske några jag kan få in i tråden....[/QUOTE]
Och du har tröttnat på alla - ger du aldrig upp:p

Min favorit är Mazwa-dubben
admin
Christian Alfredsson
#5 - 7 april 2012 08:20

Denna bild är riktigt gammal, från den tid då min digitalkamera kunde ta 10 bilder på diskett. Bilden är från 1999

Muragon är fin med härlig prickar på huvudet. Mina blev riktigt arga när de blev stora. Honan på bilden har yngel i munnen.
admin
Christian Alfredsson
#6 - 7 april 2012 08:22
Jag har inte tröttnat på alla, men jag vill gärna ha en ny variant att fota på. Kanske kan bli Murago igen ;-)

Dessutom har jag idag Tropheus duboisi Mazwa och Tropheus sp. black Pemba i ett annat akvarium
admin
Christian Alfredsson
#7 - 7 april 2012 08:25
Tropheus sp. black Pemba

Tropheus sp. black Pemba

En vanlig variant som jag haft i många omgångar. Otrolig snygga som tonåringar, men blir lite mindre orange som stora

Den vuxna fisken är bilden från 2005 och den lilla från 2000
admin
Christian Alfredsson
#8 - 7 april 2012 08:27

En av de argaste jag haft. Blev inte långlivade utan hade dem för riktigt länge sedan. Bilden är från Tony Englund och inte från mitt akvarium så det måste varit runt 96-97 jag hade dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 april 2012 08:42
Orangemooriina hör även till mina favoriter - det är verkligen "back to basic" när det gäller vilka troffar jag föredrar.

Sen föredrar jag också troffar där man inte behöver inreda hela akvariet med vit inredning för att de skall se färga ut
admin
Christian Alfredsson
#10 - 7 april 2012 08:45
De röda varianterna blir ju ofta helt mörka om man inte "skrämmer" dem med vit inredning. I början hade jag engelsk sand och kolsten i mina Tropheusakvarium och det var få arter som färgade bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 april 2012 08:47
[QUOTE=admin;1585558]De röda varianterna blir ju ofta helt mörka om man inte "skrämmer" dem med vit inredning. I början hade jag engelsk sand och kolsten i mina Tropheusakvarium och det var få arter som färgade bra.[/QUOTE]
Jo, men varför skall man ha fiskar som behöver en ful inredning för att bli snygga.
Nåväl nu finns det ju en del som tycker att vit inredning är snyggt och för dom är det väl OK.
#12 - 7 april 2012 08:50
Roligt Christian, hoppas att du hittar någon fin variant, den urvalsodlade helgula kirizan eller den urvalsodlade helröda som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på kanske kan vara något för dig.
Jag själv försöker bli av med min duboisegrupp för att byta till någon annan variant, är sugen på orangemoorie igen, det gäller bara att hitta en stam med riktigt breda band.Janne

malawi.forum24.se
#13 - 7 april 2012 08:55
[QUOTE=admin;1585558]De röda varianterna blir ju ofta helt mörka om man inte "skrämmer" dem med vit inredning. I början hade jag engelsk sand och kolsten i mina Tropheusakvarium och det var få arter som färgade bra.[/QUOTE]

Det finns som sagt var en röd variant som verkligen är röd, den tror inte jag är lika känslig för det problemet, att man måste ha ljus inredning för att fiskarna skall färga maximalt.Janne

malawi.forum24.se
#14 - 7 april 2012 08:56
[QUOTE=Kjell Fohrman;1585559]Jo, men varför skall man ha fiskar som behöver en ful inredning för att bli snygga.
Nåväl nu finns det ju en del som tycker att vit inredning är snyggt och för dom är det väl OK.[/QUOTE]

Ha ha ha, ja så kan man också se på det.
Man kan även säga så här, varför stoppa i en massa växter för att få ett snyggt akvarium, man kan ju knappt se fisken för allla växter.Janne

malawi.forum24.se
#15 - 7 april 2012 08:57
Troffar är faktiskt något som jag inte provat de är ju snygga men som Kjell skriver oftast lite tråkig inredning. Fast å andra sidan gillar jag ju malawi och det är väll inte jätte upphetsande inredning till de heller. Det som skrämmer mest är ju att de kan vara lite känsliga och börjar det krångla kan hela gruppen stryka med.
#16 - 7 april 2012 08:59
Kanske lite röda troffar.Janne
admin
Christian Alfredsson
#17 - 7 april 2012 09:01
Supersnygga (med vit inredning)
#18 - 7 april 2012 09:01
Eller lite gula ilangi.Janne

malawi.forum24.se
admin
Christian Alfredsson
#19 - 7 april 2012 09:15
Tropheus moorii "Linangu"

Tropheus moorii "Linangu"

Köpte en VF grupp för otroliga 13.000 kr, hade sett dem på bild och de var grymma. Dumt nog så hade jag dem inne i huset i ett mörkt kar, för jag ville ha dem nära. Blev en jätteflopp. Alla tyckte bruna Tropheus var fula. Sålde gruppen efter några månader.

Tog tyvärr inte så många bilder, men här är en.
#20 - 7 april 2012 09:21
Snygga om dom går med rätt inredning, Christian, du har väl inte en länk på den där nya röda urvalsodlade varianten, jag har googlat en del men jag hittar den inte.Janne
#21 - 7 april 2012 09:27
Här har du länken på troffen som jag tycker verkar rätt så snygg, och den verkar inte vara så beroende av ljus inredning för att färga, red phoenix kallas den.
" target="_blank">

malawi.forum24.se
admin
Christian Alfredsson
#22 - 7 april 2012 09:31
" target="_blank">

En video kanske funkar
#23 - 7 april 2012 09:36
[QUOTE=admin;1585576]
" target="_blank">

En video kanske funkar[/QUOTE]

Skapligt röda lysrör på den videon, ja allt är, tillåtet i krig, kärlek och fiskar, undrar om det är samma variant som red phoenix.
Det skulle vara skoj om någon har bilder eller videos på alla dessa nya albinos och urvalsodlade varianter på troffar.Janne

malawi.forum24.se
admin
Christian Alfredsson
#24 - 7 april 2012 09:42

Tropheus moorii Ilangi (Nkamba)

Köpte tidigt yngel från en av de första grupperna med Ilangi. Tyvärr så är den krävande, massa vattenbyten och vit inredning så blir den fin. Mina blev aldrig bättre än så här

Bild när de slåss, bild på gruppen, en bild på hane och en på hona.
#25 - 7 april 2012 10:52
[QUOTE=admin;1585579]Tropheus moorii Ilangi (Nkamba)

Köpte tidigt yngel från en av de första grupperna med Ilangi. Tyvärr så är den krävande, massa vattenbyten och vit inredning så blir den fin. Mina blev aldrig bättre än så här

Bild när de slåss, bild på gruppen, en bild på hane och en på hona.[/QUOTE]

Riktigt fina :)
admin
Christian Alfredsson
#26 - 8 april 2012 06:47

Bifogar en bild från förr. Den med blå bakgrund. Sedan ett gäng från en VF grupp som jag och en kompis importerade. Han skulle ha Chaitikan men de var inackorderade hos mig något år.

Tycker det är kul att visa flera bilder. De visar vilken skillnad det blir på en troffe som trivs och en som inte trivs. För Chaitikan var vattenbyten och rent vatten det viktigaste. (liksom alla andra)
admin
Christian Alfredsson
#27 - 8 april 2012 06:49
Här kommer en snygg stimbild på Tropheus duboisi
#28 - 8 april 2012 16:06
Är det dina nya Troffar, Christian? Jäkligt trevliga iaf:)...
admin
Christian Alfredsson
#29 - 8 april 2012 16:10
Nja inte riktigt. Hade de haft så snygga band som min förra grupp hade jag varit glad.

Jag går och funderar på vad jag ska köpa som jag inte haft innan (kolla inlägg 1)
admin
Christian Alfredsson
#30 - 10 april 2012 16:49
Tropheus moorii, Kasakalawe

Tropheus moorii, Kasakalawe eller som den kallas Bärnsten. Jag har haft den i ett par omgångar och alltid haft otur med en arg hane som stressat ihjäl andra fiskar. Ska jag ha dem någon gång igen kommer det blir riktigt många.

Snygga som bara den är de iallafall!
admin
Christian Alfredsson
#31 - 12 april 2012 07:47
Tänkte åka och köpa ett 100-tal Tropheus på fredag... men såg att det är den 13:e. Fråga är om det är att utmana ödet.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 12 april 2012 07:58
[QUOTE=admin;1586228]Tropheus moorii, Kasakalawe eller som den kallas Bärnsten. Jag har haft den i ett par omgångar och alltid haft otur med en arg hane som stressat ihjäl andra fiskar. Ska jag ha dem någon gång igen kommer det blir riktigt många.

Snygga som bara den är de iallafall![/QUOTE]
Ja bärnsten är riktigt snygga och i alla fall förr var de också rätt billiga
admin
Christian Alfredsson
#33 - 12 april 2012 08:01
Om jag inte missminner mig är de ganska lättlekta. Ungefär som orangemoorii. Kan bero på det?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 12 april 2012 08:03
[QUOTE=admin;1586611]Om jag inte missminner mig är de ganska lättlekta. Ungefär som orangemoorii. Kan bero på det?[/QUOTE]
Nja, inte riktigt så lättlekta som "black" utan snarare är de billiga för att de är väldigt vanliga i naturen så de är (i alla fall var) billiga vildfångade
admin
Christian Alfredsson
#35 - 13 april 2012 17:14
Det visade sig vara fredagen den 13:e idag. Omständigheter gjorde att jag inte hann. Kan inte med gott samvete komma in i akvarieaffären 10 min innan de stänger och köpa massa fisk. Väntar till imorgon.
admin
Christian Alfredsson
#36 - 14 april 2012 09:48
Nu är det nära. Åker om någon timme. Hoppas kunna hitta 30 st av en Tropheus brichardi och 30 st av en Tropheus moorii och ha tillsammans. Ad sa på sin föreläsning om Kongo att man hittade ofta en brichardi och en moorii på samma ställe. Brichardin brukade gå djupare än mooriin.

Tänk om det finns inne två sorter från samma lokalitet som jag inte haft innan... mmmm.... önsketänkande.
#37 - 14 april 2012 10:36
var tusan hittar du en butik som har den mängden av samma sorts fisk inne? å just dom där fiskarna också?
det måste vara ett helt fantastiskt utbud i affärerna söder ut för här i dalarna finns det då inte :/
admin
Christian Alfredsson
#38 - 14 april 2012 10:47
Nols Ciklidhobby (Kjell får radera om det betraktas som reklam).

Förra gången jag var där hade han inne ca 10 sorters Tropheus och med minst 30 st av varje sort. Men det kan vara skillnad idag. Tar med kameran dit så kommer bilder senare idag ;-)
#39 - 14 april 2012 11:13
ja lägg gärna upp lite bilder :)
fasen att de inte finns någon sådan affär här uppe :/ så himla tråkigt.
admin
Christian Alfredsson
#40 - 14 april 2012 15:17
Det kommer lite bilder senare ikväll. Jag köpte 33 st Tropheus brichardi, Katonga och 23 st Tropheus moorii, Red Rainbow Kapere
admin
Christian Alfredsson
#41 - 14 april 2012 15:34
Bilder från shopping

Här kommer dåliga bilder tagna med min mobil på alla kar med Tropheus.

En himlans massa Troffar var det.
#42 - 14 april 2012 15:46
den där affären vore ju inte jätte tråkig att besöka :D riktigt tjusiga å intressanta fiskar.
admin
Christian Alfredsson
#43 - 14 april 2012 17:42
Bra dag idag. Har fått 7 st Tropheus till. Orangemooriin's yngel var klara och ville ut.
admin
Christian Alfredsson
#44 - 15 april 2012 16:04
Här kommer första bilden. Det är en Tropheus brichardi, Katonga som dominerar. De får då ränder och blir ljusare på ryggen.
admin
Christian Alfredsson
#45 - 15 april 2012 16:12
Här kommer bild på Tropheus moorii, "Red Rainbow", Kapere

Ni ser på bilden att det är ganska grumligt fortfarande.
#46 - 15 april 2012 16:16
riktigt fina fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 15 april 2012 16:29
Speciellt brichardin ser ju riktigt snygg ut - lite synd bara att fullvuxna brichardi-hanar oftast inte har så mycket färg (bortsett från brunt då)
Å andra sidan blir ju red rainbow riktigt snygg i sinom tid
admin
Christian Alfredsson
#48 - 15 april 2012 16:53
Brichardihanen är över decimetern. Är lite ovan att hanen får ränder, brukar vara tvärtom.
admin
Christian Alfredsson
#49 - 21 april 2012 18:46
Firar en vecka med fiskarna. Riktigt roligt att alla äter bra och alla lever! Första veckan brukar vara lite orolig. Hanarna spelar för att honorna ska komma och leka. Det är tuffa strider. Till nästa vecka har de nog lugnat ner sig.

Jag har aldrig haft ett så stort akvarium med Troffar, men det märks att de gillar det. Finns massa utrymme för fiskar att få lugn och ro på.
#50 - 22 april 2012 09:33
[QUOTE=admin;1588632]Firar en vecka med fiskarna. Riktigt roligt att alla äter bra och alla lever! Första veckan brukar vara lite orolig. Hanarna spelar för att honorna ska komma och leka. Det är tuffa strider. Till nästa vecka har de nog lugnat ner sig.

Jag har aldrig haft ett så stort akvarium med Troffar, men det märks att de gillar det. Finns massa utrymme för fiskar att få lugn och ro på.[/QUOTE]

Fint att det funkar so fare.
Är du inte orolig att du har för få fiskar i baljan! Framförallt brichardin har ju ett rykte att vara en riktig elaking.
Jag hade red cheek, för några år sen, dom hannarna var inte att leka med, riktiga mördare.
Men det var stora VF.Janne

malawi.forum24.se
#51 - 25 april 2012 20:27
Då är man med Troffe igen. :D
Var och hämtade en grupp med Yellow Cheeks idag.

Nu är mitt största bekymmer att snabbt få tag på NLS som de är uppväxta på.

För det verkar ju inte finnas i en enda butik varken i Linköping eller Motala.
admin
Christian Alfredsson
#52 - 26 april 2012 04:52
Söker du på NLS och varukorg på Google hittar du internetbutiker som har inne.

När jag haft grupper som varit vana vid en typ av mat har jag kört spirulinaflingor och matat otroligt sparsamt. De nya jag köpte matar jag lite 4 ggr / dag. Efter en månad matar jag lite mer för att sedan gå upp i lagom med mat.
#53 - 26 april 2012 05:35
[QUOTE=Faliz;1589392]Då är man med Troffe igen. :D
Var och hämtade en grupp med Yellow Cheeks idag.

Nu är mitt största bekymmer att snabbt få tag på NLS som de är uppväxta på.

För det verkar ju inte finnas i en enda butik varken i Linköping eller Motala.[/QUOTE]

Hur du kollat hur det är i Norrköping? Akvarievalvet kanske har..
#54 - 26 april 2012 06:56
Då har en vänlig människa slängt sig iväg till posten och skickar lite NLS till mig så jag har tills min beställning från nätet anländer hemmet.

För övrigt lyckades man ju komma för sent till jobbet imorse. :-)
I tiden från klockringning till man är på jobbet var visst inte tiden för att sitta och beundra juvelerna inräknad. :-D
admin
Christian Alfredsson
#55 - 2 mars 2013 15:43
En film på mina Tropheus från idag

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
admin
Christian Alfredsson
#56 - 3 mars 2013 17:46
Jag har mina duboisi, röda regnbågar och orange utlånade. De kom inte igång i akvariet. Har nu byggt om hela filtersystemet och gjort en totalrengöring. Karet har sedan stått i ca 1 månad.

Idag var det äntligen dax att handla nya. Blev 40 Tropheus spec. ikola, "Kejsare". Har haft dem i många år förr, men varit utan dem ett tag. Tror det är svårt att hitta mycket snyggare!

Bild eller film kommer när de har acklimatiserat sig i några veckor.
admin
Christian Alfredsson
#57 - 28 juli 2013 19:29
Tropheus sp. red "Chilanga" är på ingående. Kan bli spännande. Lovar kort om de kommer igång.
admin
Christian Alfredsson
#58 - 1 augusti 2013 18:34
Efter bakslaget så är nu mina nya Tropheus sp. red "Chilanga" på plats. 10 hanar och 11 honor i en äldre grupp som varit ihop länge. De fick ett 600-liters akvarium

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=588&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 1 augusti 2013 19:30
Snygga fiskar
admin
Christian Alfredsson
#60 - 1 augusti 2013 19:33
Tyvärr inte än så länge. De är svart/grå. Men jag har vit sand och bra belysning så de ska nog gå att få färg på dem.
admin
Christian Alfredsson
#61 - 2 augusti 2013 05:02
Idag är det dags att köpa Tropheus sp. "Ikola". Har bokat en grupp som jag ska hämta. Den absolut snyggaste Tropheusen enligt min smak

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=24

Förhoppningsvis finns andra Tanganyikaciklider inne så det kan bli lite av dessa också. Tror dock bara det blir en grupp Tropheus.
admin
Christian Alfredsson
#62 - 5 augusti 2013 18:20
Fick hem Tropheusboken idag. Så gott att få en riktigt bok att läsa. iPadversionen är bra, men känslan från en riktig bok är oslagbar.
admin
Christian Alfredsson
#63 - 7 augusti 2013 16:59
Här kommer en bild på den dominante hanen i min nya grupp med Tropheus sp. ikola, Kejsare

Får han yngel och de har lika fina band blir jag glad
#64 - 7 augusti 2013 17:06
En riktig snygging det där:)!
admin
Christian Alfredsson
#65 - 7 augusti 2013 17:48
Jag har aldrig sett en hane med bättre band. Hona har jag ägt en som hade band nästan hela vägen ut... skulle haft kvar henne nu...
admin
Christian Alfredsson
#66 - 10 augusti 2013 19:09
Kejsarna var riktigt svåra att få igång. Några klarade inte flytten utan var för klena från start. Jag rekommenderar inte att köpa en grupp om några är mobbade och de inte har fina pannor. MEN det börjar ordna sig. Har fått bryta mot regel 1. Dvs jag matar på ganska mycket i början. Det betyder att jag får byta vatten varannan dag.

Annons