trolltrassel

#1 - 3 september 2006 21:12
vart får man tag på de? i sthlm typ
#2 - 3 september 2006 21:23
Trollhassel? Många blomsteraffärer har det.
#3 - 3 september 2006 22:00
[QUOTE=svea]Trollhassel? Många blomsteraffärer har det.[/QUOTE]

hmm får kolla i blomsteraffärer
#4 - 4 september 2006 04:16
Jag fick tag på det på lilla Gotlan, så Stockholm är nog inga problem. Blomsteraffärer har det som sagt ofta :)

(Jag har förresten bild på det på min hemsida..)
#5 - 4 september 2006 04:19
Gotlan = Gotland (man måste ibland behandla mitt tangentbord som en skrivmaskin för att få med de bokstäver man vill)
#6 - 4 september 2006 16:27
haha okej.. mm ska kika på bauhaus nu när ja ska dit
#7 - 4 september 2006 16:30
det är inte massa gifter i trolltrassel väl?
#8 - 4 september 2006 17:02
JaXxS skrev:
det är inte massa gifter i trolltrassel väl?

man ska vara noga med att laka ur den ordentligt annars kan den vara giftig. har själv trollhassel i ett kar och det är väldigt snyggt. mina otosar och räkor äter på den så så värst giftig är den nog inte :)
#9 - 4 september 2006 18:32
Pechvogel skrev:
man ska vara noga med att laka ur den ordentligt annars kan den vara giftig. har själv trollhassel i ett kar och det är väldigt snyggt. mina otosar och räkor äter på den så så värst giftig är den nog inte :)

hmm jo de är klart.. spola rent dom o jävlas kan man göra ja:P
#10 - 5 september 2006 17:06
innan har jag fattat att man inte ska ha trollhassel eller kanske ormhassel vet inte om det är samma sak men om ni har det så är det ju bara att fixa. :p
Min granne äger 2 blomsterafärer så hon kan nog få tag i.
:) jag fick en asfin stubbe ab henne men det e nog barrträd och inte urlakan för borrade i den och det luktade kåda som fan :(
Men ska ta trollhassel istället.
#11 - 5 september 2006 17:15
Pechvogel skrev:

Och hur gör man det?
#12 - 5 september 2006 17:23
Vadå laka ur dom eller vad menar du??

Kanske räcker att koka dom några gånger :D
För dom är ju inte så tjocka.
#13 - 5 september 2006 17:48
Jag hade min i badkaret i 1,5 vecka, det fungerade alldeles utmärkt (de två fiskar som "provkör" akvariet mår prima iaf). Spolade i riktigt hett vatten (75-80 grader) och bytte vatten ett par gånger om dagen. Att koka dem är väl en bra lösning, men åtminstone min gryta till julskinkan var inte tillräckligt stor alls, på långa vägar. Det beror ju också på hur stora grenar, eller grytor, man har :D
#14 - 6 september 2006 08:10
Förtydligande

Trollhassel och ormhassel är inte samma sak. Jag förmodar att ni menar växten med skruvade grenar, som heter ormhassel. Trollhassel är något helt annat.
#15 - 6 september 2006 08:13
Trollhassel och ormhassel är inte samma sak. Jag förmodar att ni menar växten med skruvade grenar, som heter ormhassel. Trollhassel är något helt annat.

Kan man inte ha ormhassel i akvariet då??
Jag tycker iallafall det lilla jag sett av dom på bilder att dom ser väldigt lika t men kan ha fel..
#16 - 6 september 2006 08:15
Om dom kommer från Hassel är dom helt OK! Under förutsättning att inte leverantören behandlat dessa med något!
#17 - 6 september 2006 08:18
Jag vet inte huruvida de passa i akvariet, men ormhassel är släkt med vår vanliga inhemska hassel, vilket trollhasseln inte är.
#18 - 6 september 2006 09:58
Men alla hassel är ju lövträd så varför ska det inte gå.

jaa om dom nu inte är behandlade.
#19 - 6 september 2006 11:27
Jag tror säkert att det funkar, som sagt jag har inga erfarenheter av att använda ormhassel eller andra träd i akvariet.

Många har ormhassel i sina trädgårdar, så varför inte fråga runt bland bekanta? Jag tror dock att grenarna kan behöva torkas ett tag innan de läggs ner i akvariet, men det borde ju bli alla billigast på det sättet. Blomseraffärer har en tendens att ta överpriser för "pynt". Plockar man själv är det ju gratis...
#20 - 7 september 2006 01:03
batski skrev:
Och hur gör man det?

jag hade mina trollhasselbitar i badkaret i drygt två veckor. hällde på varmt vatten varje dag. smakade av vattnet och efter ett tag smakade det inte bäskt längre :P
#21 - 7 september 2006 08:09
Pechvogel skrev:
jag hade mina trollhasselbitar i badkaret i drygt två veckor. hällde på varmt vatten varje dag. smakade av vattnet och efter ett tag smakade det inte bäskt längre :P

Ok, men vad tyckte dina kompisar och bekanta om att du inte duschade på 2 veckor? ;)

Annons