Trollhassel i akvarium ?

#1 - 2 januari 2006 13:18
Någon som vet om man kan använda trollhassel som inredning
i akvarium eller om den är giftig /mindre lämplig än andra trädslag?

Hittade denna bild på google för den som inte vet hur den ser ut:
http://miaolsson.web.surftown.se/fotodagbok041215.htm
#2 - 2 januari 2006 15:50
Vet tyvär inte.. men snyggt skulle det va :P
#3 - 3 januari 2006 11:09
[quote=matt.is]Någon som vet om man kan använda trollhassel som inredning
i akvarium eller om den är giftig /mindre lämplig än andra trädslag?[/quote]

Barken av trollhassel innehåller mycket garvämnen och annat som är lite giftigt för oss och antagligen mer giftigt för akvariets invånare. Avkok av trollhassel har använts som läkemedel. Men det går att laka ur giftet ganska lätt om man bara har tålamod eftersom det är vattenlösligt.
#4 - 3 januari 2006 11:35
[quote=Krax]Barken av trollhassel innehåller mycket garvämnen och annat som är lite giftigt för oss och antagligen mer giftigt för akvariets invånare. Avkok av trollhassel har använts som läkemedel. Men det går att laka ur giftet ganska lätt om man bara har tålamod eftersom det är vattenlösligt.[/quote]

Men sitter giftet bara i barken? Trollhassel man kan köpa på ex blombutiker brukar vara skalade.
#5 - 3 januari 2006 11:45
[quote=Krasch]Men sitter giftet bara i barken? Trollhassel man kan köpa på ex blombutiker brukar vara skalade.[/quote]

Ja det har du rätt i. De brukar vara skalade. Gifterna sitter mest i barken eftersom det är det som växten helst vill skydda mot insektsangrepp och annat. Om man lägger pinnarna i vatten någon vecka och byter vatten då och då borde giftet lakas ut. Att koka dom hjälper säkert ännu snabbare.

Jag vet att timmer som man lagrar i vatten släpper ifrån sig mest gift de första veckorna. Sedan sjunker det snabbt. Och det handlar ju om hela granar.

När det gäller trollhassel kan man faktiskt smaka på lite av vattnet för att kolla att garvämnena är borta. De smakar beskt och det värsta som kan hända är att man blir illamående. Det har ju använts som medicin.
#6 - 3 januari 2006 16:00
jag har sett det användas i flera kar.... verkar funka bra!!!
#7 - 3 januari 2006 17:24
Sökte lite det finns iallafall fall minst fem olika arter av trollhassel. Är det ok att dra alla över en kam? Eller är vissa lämpligare än andra?
#8 - 4 januari 2006 18:43
Jag använde det i mitt förra 220-liters sällskapskar, hade inga problem. Alla vattenvärden var perfekta och fiskarna mådde toppen!
#9 - 5 januari 2006 10:37
[QUOTE=skadedjur]Jag använde det i mitt förra 220-liters sällskapskar, hade inga problem. Alla vattenvärden var perfekta och fiskarna mådde toppen![/QUOTE]

Du har inga bilder på hur det såg ut??
Lakade du ur grenarna på något sätt innan du stoppade ner dem i akvariet?
#10 - 9 januari 2006 21:57
[QUOTE=matt.is]Du har inga bilder på hur det såg ut??
Lakade du ur grenarna på något sätt innan du stoppade ner dem i akvariet?[/QUOTE]

Ursäkta det sena svaret, håller på att flytta och har inte tillgång till internet än. Har nog inte någon bild här för tillfället... det enda jag gjorde var att lägga dem i blöt i varmvatten, totalt 1-2 dygn. Kokade inte, utan hällde bara på nytt varmvatten då och då.
#11 - 10 januari 2006 18:36
jag har det i mitt 540 kar och har inga problem med det fina värden . men skålla den i badet i ett par 3 dar .
#12 - 10 januari 2006 19:18
Jag har en färsk trollhasselgren, räcker det alltså att ajg låter den ligga i varmvatten ett par dagar?
#13 - 13 januari 2006 16:01
Jag har haft två färska grenar trollhassel i ett tavelakvarium i ungefär 2 månader tillsammans med två gröna svärdbärare tre ancusitrus samt en massa växter. klippte bara av dom från busken och stoppade ner dom i burken utan att gära något speciellt innan.
Fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt och akvariet ser mycket välmående ut.
#14 - 25 maj 2013 09:39
orm/trollhassel

Orm-och trollhassel är INTE samma sak. Ormhassel har krokiga grenar och trollhassel har raka grenar. Helt olika växtarter
#15 - 25 maj 2013 11:27
Sju år gammal tråd :p men jag håller med dig, rätt ska va rätt :)

Annons