Trolldeg???

#1 - 9 april 2006 14:12
Hallå!!!

Trolldeg kan man ju tillverka väldigt otroligt billigt, men då det innehåller bl.a. salt & mjöl, så är det kanske inte riktigt bra att ha i karet!!!

Kan man kanske pensla det med något (ovanpå eventuell färg eller direkt på trolldegen) som möjliggör att man kan ha det i karet???

Finns det kanske någon annan liknande lera som man kan göra superbilligt som man kan ha i sitt kar???
#2 - 9 april 2006 14:14
Trolldeg

Om inte annat så kan man väl ta fram limpistolen och dränka trolldegen med den ;) !!!
#3 - 9 april 2006 14:46
jag skulle definitivt inte stoppa ner trolldeg i mitt akvarium. möjligen kan du försöka lacka den med någon akvariesäker lack.
#4 - 9 april 2006 14:55
jo, det var det jag menade, finns det någon relativt billig "akvarielack"???

Man kan ju bygga grottor eller något, sedan måla i naturfärger och sedan lacka dem så vattnet ej får kontakt med degen!!!
#5 - 9 april 2006 14:58
annars kan du ju göra grottor o stenar o bakgrunder av frigolit som du målar o lackar
#6 - 9 april 2006 15:14
jo, men jag tycker inte om frigolit riktigt, det smular så jävligt :P!!!
#7 - 9 april 2006 15:18
de finns dammsugare :)
#8 - 9 april 2006 15:42
jo, iofs!!! Var kan man köpa frigolit billigt då :D??? Har inte själv ;)!!!
#9 - 9 april 2006 15:56
På byggvaruhus har du frigolit.
MvH Richard
#10 - 9 april 2006 16:02
vilken lack ska man ha förresten, och var köper man den???

Om man bara lackar ordentligt så kvittar det väl egentligen vilken färg man har :)!?
#11 - 9 april 2006 19:13
Första tanken på vilket lack är ju 2-komponent epoxy-lack (klarlack). Men den är ju ganska dyr... Har funderat på sån lera som man drejar med, om man kunde göra något av dom och fixa så att dom inte löser sig i vattnet, det gör dom ju om man inte behandlar dom med något?
#12 - 9 april 2006 20:10
leonard: man bränner dem, då löser de sig inte i vatten.
#13 - 9 april 2006 22:05
Jag hade en idé att göra sten av lera, Panduro har en del olika. Men den enda sorten som är godkänd för att förvara livsmedel i (typ göra en syltkruka) är vanlig hederlig blå- eller rödlera. Och då får man som sagt smila in sig hos nån som har en schysst ugn som klarar lite drygt 1000 grader...

Om du väljer att måla och lacka så kan du använda alla möjliga sorters lera. Vad det gäller lack så är det upp till dig vad du vill stoppa ner hos dina fiskar. Epotex lack är väl en av få som är beprövade, dvs som håller för väta och inte avsöndrar nåt i vattnet. Dyrt men bra om du blandar väl, kolla själv.

/Magnus
#14 - 9 april 2006 22:15
jisses va dyrt :S
#15 - 9 april 2006 22:29
Japp, kostar att ligga på topp :(

Du får anmäla dig till en skulpturkurs och envisas med att göra sten av leran. Då kan du bränna med livsmedelsgodkänd glasyr. Du lär inte få toppbetyg av läraren :) "Men, men, har du gjort en klump till???"
#16 - 9 april 2006 22:57
Men kan man inte använda cernit-lera då? Sån man köper på Panduro Hobby och bränner i vanlig hushållsugn? Vet inte om det är farligt, men om man ändå ska lacka den borde det väl funka?
Jag undrar också för jag behöver bättre grotta åt min mal (vill inte ha kokosnötskal eller blomkruka).

Tyvärr kostar det ju en del, speciellt jämfört med trolldeg. Men billigt jämfört med att snika åt sig en lerbrännar-ugn genom keramik-kurs. Dessutom slipper man låtsas va intresserad av att dreja. :)
#17 - 10 april 2006 01:39
Betong/cement går att gjuta grottor med.
men dock bör man laka ur dom då dom annars strular med ph/kh men det kan gå rätt fort.

gäller det grottor kan man ta plastbytta petflaska eller liknande och klippa/skära/värma/bocka och sen kleta in med akvariesilikon som man trycker in grus/sand på.
kan tänka mej de kan bli riktigt snyggt med en grotta med lite storre grus på.
#18 - 10 april 2006 06:47
[quote=carlw]Men kan man inte använda cernit-lera då? Sån man köper på Panduro Hobby och bränner i vanlig hushållsugn? Vet inte om det är farligt, men om man ändå ska lacka den borde det väl funka?
Jag undrar också för jag behöver bättre grotta åt min mal (vill inte ha kokosnötskal eller blomkruka).

Tyvärr kostar det ju en del, speciellt jämfört med trolldeg. Men billigt jämfört med att snika åt sig en lerbrännar-ugn genom keramik-kurs. Dessutom slipper man låtsas va intresserad av att dreja. :)[/quote]

Jag var så ambitiös att jag ringde Panduro, och den enda leran de har som inte avger kemikalier i vattnet är vanlig hederlig drejlera. För att slippa förklara ("göra sten till akvariet") frågade jag om jag kunde göra en liten tillbringare i Cernitlera eller "Hobby Clay" t ex. Panduro avrådde från det.

Men förseglar man med lack så kan man väl bygga sten av kreosot eller papier maché om man vill. :)
#19 - 10 april 2006 07:42
nusse: jag skulle inte lita på lacken överdrivet mycket. minsta lilla repa på lackerad papiermache och den drar åt sig vatten, och då får du allskönskemikalier i vattnet.

lättaste är att göra en grotta i betong/cement. du behöver en hink, cement, snäckkross, ett pvc-rör med samma diameter som din ingång, ca 10 cm långt, hanskar, vatten, blomspruta och tejp.
för tejpar du för ena änden av rören, häler ner blöt sand och tejpar sedan för andra änden. sen tar du en hink och häller i sand(minst lika tjockt som du vill ha grottan hög, plus 1 dm) sen i med vatten, sanden ska vara ordentligt fuktig, så att den håller ihop ordentligt ungefär, sen tar du lite sand åt sidan och sparar till senare. sen gräver du ett hål i sanden(den i hinken). blanda sen cementen ganska tjock, ha i lite snäckkross. ta på dig handskar, ta cementblandning motsvarande 1/5 del av hålet och lägg(den ska inte rinna) ner den i hålet, sen tar du ditt rör, lägger ner den så att det blir en ingång (du tar bort röret sen). sen försöker du göra en slags skål av betongen, i hålrummet lägger du blöt sand.
låt nu detta stelna, se till att du sprejar rikligt med vatten. när den sen har stelnat fyller du hinken med vatten. efter ett par dagar kan du ta upp skålen och röret ur hinken, och lägga ner den i en hink fylld med vatten, låt den sedan ligga där, och byt vatten varje vecka i minst en månad. betongen kommer att brinna(ta åt sig vatten i princip) under ganska lång tid och under den här processen kommer den att göra vattnet kraftigt basiskt. har du tillgång till ett ph test kan du testa när den slutar påverka vattnet alltför mycket.
ta sedan bort pvc-röret och borsta av sand som fastnat med en stålborste.

du kan också göra tvärtom, att du bygger upp ett "innandöme" i hinken, som du sedan bygger med cement kring,

http://www.garf.org/MPegs/AragocreteArch.html
#20 - 10 april 2006 08:44
[quote=plorozen]och byt vatten varje vecka i minst en månad[/quote]

bättre å byta vatten oftare än varje vecka.
typ varje dag, då kan man laka ur de på så kort tid som en vecka om man har tur.
2 veckor är definitivt ingen omöjlighet.
#21 - 10 april 2006 08:49
[quote=nusse]Men förseglar man med lack så kan man väl bygga sten av kreosot eller papier maché om man vill. [/quote]

[quote=plorozen]nusse: jag skulle inte lita på lacken överdrivet mycket. minsta lilla repa på lackerad papiermache och den drar åt sig vatten, och då får du allskönskemikalier i vattnet.
[/quote]

För att inte tala om jag gör grottan i kreosot då. :)
#22 - 10 april 2006 10:11
raven: i http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/6279/RaiseCementRock.html rekommenderar man 6 veckor+2 veckor i saltvatten.

nusse: när ph värdet i vattnet inte stiger över 8,3 efter ett vattenbyte, så har betongen brunnit färdigt.

jag skulle inte rekommendera att du gjorde en grotta i ett material som är beroende av en "lackförsegling" för att inte förstöras eller läcka ut kemikalier.
istället för papiermache kan du använda glasfiber och epoxy.
#23 - 10 april 2006 11:34
[quote=plorozen]raven: i http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/6279/RaiseCementRock.html rekommenderar man 6 veckor+2 veckor i saltvatten.[/quote]

1 sida är just bara 1 sida :/
en sida ja läste där tog det 2 veckor att laka ur en grotta så den slutade påverka vattnet.
#24 - 10 april 2006 13:02
raven: länk?
#25 - 10 april 2006 16:05
[quote=Nusse]Jag var så ambitiös att jag ringde Panduro, och den enda leran de har som inte avger kemikalier i vattnet är vanlig hederlig drejlera. För att slippa förklara ("göra sten till akvariet") frågade jag om jag kunde göra en liten tillbringare i Cernitlera eller "Hobby Clay" t ex. Panduro avrådde från det.[/quote]F*n vad ambitiös! Tack!
Jag ska nog testa Ravens petflaske-grotta istället då.
Blanda cement är förmycket för mig i alla fall [:-73]
#26 - 10 april 2006 16:19
Beror nog lite på tjockleken på betongen hur lång tid det tar, Eller har jag fel där?????
#27 - 11 april 2006 08:16
dejenicke: det beror på ett par faktorer, dels hur mycket betong man har, hur tjock man gör den, hur hårt vattnet är som man har det liggande i. sen kan man skynda på processen genom att tillföra koldioxid eller använda havsvatten.
en del metoder som skyndar på processen kan också göra betongen sämre.

Annons