Hej!
I slutet av förra veckan gick min kampfiskhane bort i vad som verkade vara bukvattensot. Slutade äta och blev tjock, tappade färg och låg en morgon döende uppe vid ytan - hjälpte då honom ur sitt lidande.
Nu har två av mina Guppy gått bort. Började visa tecken på att de ej mådde bra med att ligga nere i gruset, efter en dag började "simkunskaperna" att sluta fungera, en av dem kunde ta sig framåt men ej uppåt och idag så låg en av guppisarna och försökte simma på sidan.... Färgmässigt hade de också bleknat om man nu kan beskriva det så.
I akvariet finns nu 8 guppy och 1 kampfiskhona och 2 sugmalar (vet ej namn men de är inte så stora trots att de hunnit bli mer än ett halvår gamla.) Hur stor är risken att även dessa fiskar ska bli sjuka? Kan jag göra något förebyggande, hjälper vattenbyte lite tätare eller? Jag tror att sjukdom kom när jag skaffade en kampfiskhona till min hane för ca 2 veckor sedan.
Akvariet har varit igång sen början av april är på 54 liter, har aldrig haft bekymmer med nitrit eller annat utan detta akvarie har fungerat relativt problemfritt förutom lite vita prick sjuka när jag fick mina första Black Molly men detta åtgärdades lätt med lite ektozonsalt i vattnet.
Någon som har uppslag på vad jag ska göra - det ser lite tunnt ut med fisk i akvariet just nu - hur länge ska jag vänta med att skaffa nya fiskar?
Hälsningar från Anna