Jag har ingen bra kamera just nu, men ska se om jag kan få till något. Jag har engelsk sjösten blandat med mindre sten på botten. Jag startade upp akvariet i mitten av juli förra året.
Jag har ett Eheim innerfilter anpassat för storleken på akvariet, jag gör inte rent det särskilt ofta, sköljer det i akvarievatten kanske var tredje månad.
Jag har inget annat såsom filterkultur i vattnet, ingen medicin eller algbekämpning har heller använts.
Jag har inga flytväxter.
Lite dumma frågor:
Kan du ta en bild på akvariet och kanske någon närbild på växterna?
Vad har du för bottensubstrat? Som åheim säger kand det vara lite dåligt med botten näring för Svärdsplantorna.
Normalt sätt "rammlar" det ned näring i botten om sanden inte är för fin. Men har men exempelvis blästersand så blir det ofta för tätt.
Hur länge har ditt akvarium varit i gång?
Vad har du för sorts filter? Hur ofta gör du rent det?
Växter behöver Ljus, Kol, Kväve, Fosfor + Spårämnen. Med PMDD rätt doserat får du allt utom Ljus och Kol.
Ljust tycks du ha från rampen då äterstår kolet. Undervattensväxter är normalt anpassade till kol och kanske ljus som limiterande faktorer men det styr också tillväxten.
Så logiken säger att det inte hjälper att överdosera PMDD om ljus eller kol är begränsande.
Har du i något annat i akvariet förutom PMDD? Exempelvis beredningsmedel eller filterkultur?
Har du använt någon medicin eller algbekämpnings medel?
Har du mycket flytväxter?