Troffe

#1 - 1 april 2008 19:36
Jag har en fundering som jag tror att många här kan hjälpa mig med.
Jag har Precis köpt mina första Black Pemba dom har bott i mitt kar nu i ca:5 dagar, har läst mycket i forumet innan jag införskaffade dom, men har en fundering ändå, tycker dom "beter" sig underligt, dom kliar sig mot botten, "skopar" upp sand i munnen, rycker som om dom försöker skaka av sig något.(inte det rycket som dom har när dom leker) mer som dom viker sig(vet inte om nån kommer att fatta min beskrivning) dom äter och verkar inte "dåsiga" utan fullt aktiva förutom de ovan nämnda verkar dom kry.
mitt kar är relativt nystartat har stått och gått tomt i ca:2 veckor kört med Nitrivec "kur" har sen lagt i 2 prakt botior i innan jag sedan stoppade i mina troffar.
utöver Nitrivecen så har jag Bikarbonat och grovsalt utan jod.
mina aktuella värden (mätt med stickor)
PH =7,6-8
KH = 10-15
NO2= 0
NO3=10-25
GH=>6
vatten temp 26
#2 - 1 april 2008 21:31
Vad matar du dem med?
Bilagor:
#3 - 1 april 2008 21:53
Samma mat som uppfödaren fick mat av honom
#4 - 2 april 2008 05:37
Lamer skrev:
Samma mat som uppfödaren fick mat av honom

Får jag fråga vad det är för mat?
#5 - 2 april 2008 06:24
Låter som om du har haft lite bråttom och fått nitrit, hur stor vattenvolym har du i akvariet, modell av filterpump och typ av filter, att du har kört bakteriekultur typ nitrivec osv ser jag men kulturen gör ingen nytta utan dör om den inte får mat.

Att köra tomt i 2 veckor skapar inga nitrifikationsbakterier utan dag 1 för ditt akvarie var dagen du satte i dina praktbotior och stickor är sågade av expertisen som icke tillförlitliga så kör på dropptest istället.

Varför du justerar ditt kH innan ditt kar kommit i balans förstår jag bara inte men det finns det säkert andra som kan förklara för mig.

Lasse vaknar säkert snart så jag överlåter med glädje åt honom att syna dina testvärden lite närmare då jag fortfarande har svårt att se interaktionen mellan kH/gH och pH.
#6 - 2 april 2008 06:58
Känns som det mest intressanta (med tanke på sticktesterna) är att veta hur länge dina Praktbotior gick i karet innan du stoppa i fler fiskar..

Dedär med 0 mg nitrit tror jag inte riktigt på.
De är ganska mycket nitrat...

Har du mycket växter?
#7 - 2 april 2008 09:18
Grodlund skrev:

Dedär med 0 mg nitrit tror jag inte riktigt på.

De är ganska mycket nitrat...

Varför då? Menar du att mycket nitrat måste betyda nitrit med? :confused:
Jag hade 100 mg/l nitrat och 0 nitrit. pH var 7,5 och KH 5-6.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 april 2008 09:37
Det är rätt vanligt att de kliar sig och rycker. Lägg i salt 2 dl/100 liter vatten så brukar det försvinna efter en tid.
Att de skopar upp grus är helt normalt.

Fortsätt med Nitrivec - kuren du la i innan fiskarna kom i var sannolikt rätt meningslös.
Mata väldigt försiktigt (högst varannan dag och då väldigt lite).
#9 - 2 april 2008 10:46
Gaffel skrev:
Låter som om du har haft lite bråttom och fått nitrit, hur stor vattenvolym har du i akvariet, modell av filterpump och typ av filter, att du har kört bakteriekultur typ nitrivec osv ser jag men kulturen gör ingen nytta utan dör om den inte får mat.

Att köra tomt i 2 veckor skapar inga nitrifikationsbakterier utan dag 1 för ditt akvarie var dagen du satte i dina praktbotior och stickor är sågade av expertisen som icke tillförlitliga så kör på dropptest istället.

Varför du justerar ditt kH innan ditt kar kommit i balans förstår jag bara inte men det finns det säkert andra som kan förklara för mig.

Lasse vaknar säkert snart så jag överlåter med glädje åt honom att syna dina testvärden lite närmare då jag fortfarande har svårt att se interaktionen mellan kH/gH och pH.

Gaffel:
Min vatten volym är 343 l jag har en pump av märket Fluval 405.
Bakteriekultur Nitrivec.
Det är inte KH jag försöker att ändra på utan PH vilket jag gjort genom att hälla i bikarbonat det i sig höjer nog även KH iof.
vet inte riktigt vad du menar med "interaktionen mellan kH/gH och pH"

Kjell:
Jag har hällt i salt men endast 1msk/100l ska jag kompletera med mer anser du? Hur länge ska jag forsätta med Nitrivec? dom äter med stor aptit så dom verkar inte direkt sjuk.

rsoderberg:
Det är en hemmagjord mix av räkor och ärtor. (70%ärtor 30%räkor)

Grodlund:
Mina praktbotior skulle ha gått längre innan det vet jag men det vart bara ett par dagar, så det i sig gjorde nog ingen nytta.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 april 2008 12:05
Lamer skrev:
Kjell:

Jag har hällt i salt men endast 1msk/100l ska jag kompletera med mer anser du? Hur länge ska jag forsätta med Nitrivec? dom äter med stor aptit så dom verkar inte direkt sjuk.

Det minskar effekten av nitritförgiftning något, men mot kliandet är så lite helt meningslöst.
Nitrivecen har du för att bygga upp en bra bakteriekultur i akvariet och är vettigt att använda i nya akvarier.

Annons