Trodde tetror ville ha surt

#1 - 22 april 2005 21:10
Jag satte igång ett 80-liters med bara torv, javamossa och ett par posthornssnäckor. Ingen uppvärmning (23 grader). Satte över ett par rödryggstetror (Hyphessobrycon pyrrhonotus) som fick spelet och dök rakt ner i torven och stannade där i tre dar. Janne Wester(Södermalms akvarieaffär) tror att det var temperaturchocken (jag har lite onödigt 27 grader i vardagsrummet). Jag börjar luta åt att vattnet helt hade tappat buffringsförmågan och vattnet var typ pH5 och för mycket för dom. Men jag vet inte. Mina dropptester visade gult på pH (JBL:s grön-blåa) och gav ingen kH-grad. Är det en bra rödryggstetramiljö?
#2 - 22 april 2005 21:13
dom flesta tetror ska väll inte bry sig så mycket, om vi inte snackar lek. Dock kan ju snabba förändraingar / stora förändringar i värdena vara förödande.

min erfarenhet är att stabila (men fel) värden är mycket bättre än "mer rätt" värden som är ostabila som man ofta får när man exprimenterar med torv, ph säkare etc. Bästa vägen att gå isåfall är väl osmos vatten för att börja från en stabillgrund. Men nu är jag ute och fablar efter som jag inte har hållt pp med sådant mycket alls.
#3 - 22 april 2005 21:17
Låter som ett helt normalt odlingsförsök av tetra.
Alla gånger jag försökt ge tetror "bra lekbetingelser" med surt & mjukt vatten etc har de reagerat sådär - stress & skräck & matvägran. Tar man inte ut dem dör de av stressrelaterade sjukdomar inom nån vecka. Sätt dem i kranvatten så repar de sig.

Lever dina posthornssnäckor? Isf har du inte ett pH under 6, snäckor packar ihop först av allt.
#4 - 22 april 2005 21:57
När jag väl grävde fram dom små liven så trivdes dom igen tillbaka som fisken i vattnet utan några större acklimatiseringtsåtgärder ner i storburken.

Snäckorna lever. Ska testa att sänka ner temperaturen i det stora och komplettera med lite flytväxter och mer bakterier i lekburken. Desigin´ fit for a fuck.

[QUOTE=Azur]Låter som ett helt normalt odlingsförsök av tetra.
Alla gånger jag försökt ge tetror "bra lekbetingelser" med surt & mjukt vatten etc har de reagerat sådär - stress & skräck & matvägran. Tar man inte ut dem dör de av stressrelaterade sjukdomar inom nån vecka. Sätt dem i kranvatten så repar de sig.

Lever dina posthornssnäckor? Isf har du inte ett pH under 6, snäckor packar ihop först av allt.[/QUOTE]

Annons