Trodde rosentetror var stimfisk

#1 - 8 januari 2006 21:06
.. men det verkar som om satan har infiltrerat dig i gruppen utav 2 hanar och 4 honor och nu lever dom som ensamvargar på botten... en i varje hörn, och någon som simmar runt lite.

Har haft dem i några veckor i i början så gick dom alla tillsammas i stim.... men nu har de delat upp sig.

Är dom osams eller trivs dom inte?
#2 - 8 januari 2006 21:08
köper du fler så kanske dom börjar stimma bättre
#3 - 8 januari 2006 21:12
[QUOTE=Deep Blue].. men det verkar som om satan har infiltrerat dig i gruppen utav 2 hanar och 4 honor och nu lever dom som ensamvargar på botten... en i varje hörn, och någon som simmar runt lite.

Har haft dem i några veckor i i början så gick dom alla tillsammas i stim.... men nu har de delat upp sig.

Är dom osams eller trivs dom inte?[/QUOTE]

tetror stimmar när dom inte trivs(rädsla). så dom trivs när dom vågar sprida ut sig i akvariet
#4 - 8 januari 2006 21:17
så behöver de inte va heller. finns allt fisk som stimmar fast om inte e rädda,
vore nog fel o säga att alla stimfiskar e rädda
#5 - 9 januari 2006 02:07
stimfiskar kan va allt ifrån overallt till mycket stimmiga när dom trivs men rädsla förstärker stimbeteendet.
#6 - 9 januari 2006 07:31
Jag har 10 rosentetror som bor i ett 200 liter ihop med ett blåciklidpar. Dessa är nog rätt trygga och lugna för det mesta men är ibland mer eller mindre rädda för cikliderna då dessa är rätt på hugget när de leker.:rolleyes: En viss grupp håller alltid ihop medan 1-4 är ute och simmar någon annanstans. Märkte dock att när jag hade färre så stimmade de mindre så att ha runt 10 st är nog en bra början om man vill att de ska stimma.
Bra att du har många honor. Upptäckte att jag var tvungen att ha minst hälften honor för att hanarna inte skulle bli helt odrägliga mot varandra.[B)]

Lycka till!
#7 - 10 januari 2006 16:36
Till saken hör att jag har extremt litet akvarium.. så jag betvlivlar att jag får ner 4 till =)
Det som oroar mig med tetrorna är att dom ofta står still längst botten och simmar oftast inte runt alls..... och gör dom det så är det 2-3 stycken i taget.
#8 - 10 januari 2006 23:21
att dem trycker på botten är inget bra tecken.. Vill man ha stimfisk kan jag rekommendera saxfisk, inge färgglada men uuuuh vad dem stimmar snyggt!!!!
#9 - 11 januari 2006 17:05
hm.... dom blev förstås genast piggare å gladare så fort jag slängde in en fråga här om den... men nu har en utav mina otocinclus vittatus gått å dött inom loppet av några timmar... tetrorna och den andra ottosen är dock pigga å glada....

jag är inte generellt ute efter stimfisk.. igentligen struntar jag fullständigt i vad dom gör.. så länge dom beter sig "normalt för rasen" och inte ramlar i hop å dör (som otton gjorde..)
#10 - 13 januari 2006 07:49
Hur stort är akvariumet? rosentetran har ej utpräglat stimsätt ska du ha teror som stimmar så är rödmunstetra den enda som jämt går i grupp.
#11 - 17 januari 2006 20:38
akvariet är endast 45 liter så det är på gränsen till micorscopiskt ;)

Jag upprepar att jag är inte ute efter att ha en utpräglad stiimfisk.. det spelar mig ingen roll.....men om det är tänkt att "rasen" ska stimma så kan det ju inte vara positivt att den inte gör det.....

eller? ;)

Annons