Nitriten är 1,6mg/l nu, läste fel förut när jag skrev 0,3mg/l, det är 1,7mg/l. Jag antar att det är enormt kritiskt med tanke på att bara 0,3mg/l var kritiskt? Nitrit har väll NO2?
NO2-N är 0,5mg/l
NO2 är 1,6mg/l
NO2 = nitrit
NO3 = nitrat (inte giftigt utom vid enormt höga halter)
NO2-N vet jag inte, men det borde vara nån form av nitrit.
Kanske bättre att börja om från början? hur ska jag göra då?
Tömma allt vatten kan jag tänka mig. Behöver man plocka bort gruset och göra det rent igen, skölja det igen? jag kan behålla samma grus va? jag behöver väll inte köpa nytt grus? Jag kan väll behålla växterna också? Ska jag göra rent filtret?
NEJ NEJ! Gör INTE rent nånting! För då tar du bort de få bakterierna som du redan har. Plocka bara bort döda växtdelar. Bakterierna sätter sig i filtret och på grus och inredning. Men att byta vatten är bra. Jag skulle dock inte byta allt vatten, utan 50-75%. Men var beredd på att nitrithalten kommer att stiga igen, så du måste fortsätta med vattenbyten ett tag till.
Hur ska jag göra med fiskarna? känner ingen med akvarium som kan ta emot dem, det är om någon här på Zoopet är intresserad av att komma och hämta dem gratis. Ska man behöva avliva så fina fiskar? ='(
Ta det bara mycket lugnt med matningen. Ingen mat nu på en vecka och sen bara lite var tredje dag tills nitriten har sjunkit under ofarliga nivåer.
Tre kan jag väll ha kvar? eller hur många bör det vara i ett nystartat akvarium? två fiskar bara kanske? eller man kanske inte kan behålla någon fisk från ett misslyckat akvarium?
Försök se det ur fiskarnas synvinkel. INGEN av dem vill dö. Som sagt, ingen matning nu, tillsätt salt och låna pengar så du kan köpa bakteriekultur. Alternativt kan du vända dig till akvarieaffären och be dem få lite filterskit från något av deras filter. Se bara till att tempen inte sjunker för mycket på vägen hem.
Hur långt ska det gå innan man måste inse att nystart är enda alternativet?
Nej! Nystart skulle bara föra dig tillbaka till ruta ett. Jag förstår att det är jobbigt att försöka lösa krisen men det går!