Trodde jag skulle slippa nititen =(

#1 - 18 mars 2008 17:43
Har haft akvariet igång i två veckor ungefär. Haft fiskar i det i en vecka ungefär. Skaffade först en kamphane och två kamphonor, sedan två kamphonor till, sedan två metallpansarmalar. Kanske lite för mycket på bara en vecka?
I söndags var nitriten det lägsta på skalan, idag var det kritist, bytte ungefär 25%, var det rätt? hur ska jag göra i fortsättningen? kolla nitriten i morrn igen och göra vattenbyte igen osv?
#2 - 20 mars 2008 10:21
Du måste ha åtminstone lite nitrit för att de bakterier som gör nitrat skall komma igång. Vattenbytet var nog rätt att göra, och du var möjligen lite väl snabb med att sätta i ytterligare fisk, ja.
Du får kolla nitriten varje eller varannan dag och byta 25-30% när halternan blir kritiska, som du säger. Har du inte nitrivec eller annan bakteriekultur, så köp en sådan.
#3 - 20 mars 2008 20:04
Jens A. skrev:
Du måste ha åtminstone lite nitrit för att de bakterier som gör nitrat skall komma igång. Vattenbytet var nog rätt att göra, och du var möjligen lite väl snabb med att sätta i ytterligare fisk, ja.

Du får kolla nitriten varje eller varannan dag och byta 25-30% när halternan blir kritiska, som du säger. Har du inte nitrivec eller annan bakteriekultur, så köp en sådan.

Döende blad på växter, är det något som höjer nitriten
Kan stenar som man tagit från skogen också höja nitriten?
#4 - 20 mars 2008 20:26
Växter tar upp amoniak/amonium och nitrat vad jag har förstått.
Döende eller döda växtdelar släpper ut dessa ämnen igen så du gör bäst i att ansa bort döda/döende delar direkt (om du inte har fiskar/räkor som äter sånt)

växterna tar inte upp Nitriten däremot... men när de släpper ut anomiak/amonium så gör ju bakterierna om det till nitrit - så indirekt leder det ju till en nitritökning.
#5 - 21 mars 2008 18:08
Jag får inte bukt med nitriten [B)] idag hade halten ökat :( bytte typ 40% av vattnet. Jag har inte råd att köpa Nitrivec förrän om typ tre veckor :eek: Vad ska jag göra? jag har inte matat fiskarna sedan i måndags. Ska jag behöva göra mig av med 2-3 fiskar så jag bara har 3-4 fiskar kvar?
Kan det bli aktuellt med omstart?
#6 - 21 mars 2008 18:31
be nån om pengar och köp nitrivec, klart billigare än att köpa nya fiskar..
#7 - 21 mars 2008 19:03
Temeraire skrev:
Har haft akvariet igång i två veckor ungefär. Haft fiskar i det i en vecka ungefär. Skaffade först en kamphane och två kamphonor, sedan två kamphonor till, sedan två metallpansarmalar. Kanske lite för mycket på bara en vecka?

Det skulle nog vara för mycket för en hel månad. Det tar nämligen drygt 1 månad innan man får en bakterieflora som är tillräckligt stor för att ta hand om ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det beror ju iofs på hur stort akvariet är, men i mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under hela den första månaden.

Mata ingenting nu på en vecka och sen när du börjar mata får du göra det väldigt sparsamt typ var tredje dag och när nitriten är tillbaka på noll kan du så småningom successivt öka matningen.

Du måste antingen göra upprepade vattenbyten tills nitriten sjunkit under 0,2 mg/l eller tillsätta Sera Toxivec för att ta bort nitriten. Man kan även börja tillsätta dubbla doser bakteriekultur.

Hoppas det löser sig!
#8 - 21 mars 2008 22:01
I med någon matsked salt per 100 liter vatten - det tar bort giftverkan. Byt inget vatten om inte fiskarna visar kraftiga förgiftningssymptom (kraftig andning såsom vid syrebrist, slöhet). Ta bort döda blad. Kolla KH i akvariet (skall vara ca 4). Mata inte, möjligtvis några korn men håll upp igen efter det. Har du någon kompis med fungerande akvarium. Be att få krama ur hans/hons filtersvamp och häll lite av det i ditt akvarium (tar du några deciliter så kan du spara i kylskåp några dagar). Har du inte någon akvarist i kompisgänget och fortfarande inga pengar - gå ut och ta lite ogödslad jord (en näve). Lös upp det i en liter vatten och filtrera över ett melittafilter. De vätska du får ger du lite grand (någon deciliter) varje dag (ställ flaskan i kylen).

Men i med salt det första du gör nu. Så lite påverkar inte dina malar.

MVH Lasse
#9 - 22 mars 2008 08:40
Nitriten är nu 0,3mg/l.
Det finns inte risk att fiskarna dör om jag inte matar under en vecka?
Bör jag plocka bort några fiskar? fast det känns lite dåligt att plocka bort fullt friska och fina fiskar, och jag känner ingen med akvarium som kan tänka sig ta hand om dem, och jag tror inte djuraffären tar tillbaka dem.
#10 - 22 mars 2008 09:01
Temeraire skrev:
Nitriten är nu 0,3mg/l.

Det finns inte risk att fiskarna dör om jag inte matar under en vecka?

Bör jag plocka bort några fiskar? fast det känns lite dåligt att plocka bort fullt friska och fina fiskar, och jag känner ingen med akvarium som kan tänka sig ta hand om dem, och jag tror inte djuraffären tar tillbaka dem.

Följ Lasses råd. Han vet vad han talar om. (Fiskarna klarar sig)
#11 - 22 mars 2008 09:08
Jag lär mig något nytt varje gång Lasse skriver ett inlägg och ska banne mig knalla upp i Svaleboskogen nästa gång storflaskan med nitrivec håller på att ta slut och fylla på den..
#12 - 22 mars 2008 10:24
Har länge funderat på om denna från Biltema skulle kunna vara en lämplig ersättning för dyra bakteriekulturer från akvariebutiker:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125317
Nån som vet?
#13 - 22 mars 2008 10:54
Mycket tveksamt. Vad jag vet så är det inte samma bakterier som bryter ner fast avfall och ammoniak/nitrit. Sen vet man aldrig om det kan finnas något i det medlet som kan vara skadligt för fiskarna eller trigga algtillväxt.

Filterskit från ett redan välinkört filter är nog billigaste och bästa bakteriekulturen. Om man nu har tillgång till det vill säga.
#14 - 22 mars 2008 12:52
Lasse skrev:
I med någon matsked salt per 100 liter vatten - det tar bort giftverkan. Byt inget vatten om inte fiskarna visar kraftiga förgiftningssymptom (kraftig andning såsom vid syrebrist, slöhet). Ta bort döda blad. Kolla KH i akvariet (skall vara ca 4). Mata inte, möjligtvis några korn men håll upp igen efter det. Har du någon kompis med fungerande akvarium. Be att få krama ur hans/hons filtersvamp och häll lite av det i ditt akvarium (tar du några deciliter så kan du spara i kylskåp några dagar). Har du inte någon akvarist i kompisgänget och fortfarande inga pengar - gå ut och ta lite ogödslad jord (en näve). Lös upp det i en liter vatten och filtrera över ett melittafilter. De vätska du får ger du lite grand (någon deciliter) varje dag (ställ flaskan i kylen).

Men i med salt det första du gör nu. Så lite påverkar inte dina malar.

MVH Lasse

Ska jag bara lägga i en matsked varsomhelst i akvariet, inte typ nära filtret eller så?
Jag tycker att kampfiskarna blivit lite långsamma av sig, inte lika aktiva som de första dagarna jag hade dem, har de blivit förgiftade då? bör jag byta vatten då?
KH är 4-5, det duger?
pH är 7,5-8, bra?
Ogödslad jord? vad är det för jord? vad är ett melittafilter? ska jag lägga i lite i akvariet varje dag?
#15 - 22 mars 2008 13:19
Temeraire skrev:
Ska jag bara lägga i en matsked varsomhelst i akvariet, inte typ nära filtret eller så?

Jag brukar lösa upp det i ett glas vatten först och sen häller jag i det i akvariet i närheten av utblåset så det snabbare blandar ut sig i vattnet. Tänk på att tillsätta salt (samma dosering) i det nya vattnet varje gång du byter vatten, så salthalten inte sjunker plötsligt.

Temeraire skrev:
Jag tycker att kampfiskarna blivit lite långsamma av sig, inte lika aktiva som de första dagarna jag hade dem, har de blivit förgiftade då? bör jag byta vatten då?

Antagligen mår de dåligt ja. Hur mycket nitrit har du? Jag skulle byta vatten för säkerhets skull. Du kommer ändå att få nitrit så det räcker och - tyvärr - blir över.

Temeraire skrev:

KH är 4-5, det duger?

pH är 7,5-8, bra?

KH är bra men pH är väldigt högt för de fiskar du har. Dessutom innebär pH > 7 att ammoniumet omvandlats till giftiga ammoniak. Om du kan skaffa alkottar kan du lägga ett gäng såna i akvariet. De bör sänka pH något.

Temeraire skrev:
Ogödslad jord? vad är det för jord?

Dammjord borde funka.

Temeraire skrev:
vad är ett melittafilter? ska jag lägga i lite i akvariet varje dag?

Vet ej.
#16 - 22 mars 2008 15:03
Ta det lugnt nu, nitriten är på en acceptabel nivå (0.3mg/l). Låt nu bakterierna fixa resten, det är på väg åt rätt håll. Jag skulle behållt fisken.

MVH/ Tobias
#17 - 22 mars 2008 15:03
Melittafilter är ett kaffefilter som du har i kaffebryggaren :D
#18 - 22 mars 2008 15:20
Ta det lugnt nu, nitriten är på en acceptabel nivå (0.3mg/l). Låt nu bakterierna fixa resten, det är på väg åt rätt håll. Jag skulle behållt fisken.

Med tanke på att akvariet bara varit igång i 2 veckor, så befarar jag tyvärr att det tvärt om är på väg åt fel håll: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Enligt vad jag läst kan redan nitrit över 0,2 mg/l vara skadligt för en del arter och för yngel kan även lägre halter vara skadliga.

Bakterierna kommer att föröka sig och göra sitt jobb även om man håller nitrithalterna under 0,2 mg/l.
#19 - 22 mars 2008 15:26
batski skrev:
Jag brukar lösa upp det i ett glas vatten först och sen häller jag i det i akvariet i närheten av utblåset så det snabbare blandar ut sig i vattnet. Tänk på att tillsätta salt (samma dosering) i det nya vattnet varje gång du byter vatten, så salthalten inte sjunker plötsligt.

Antagligen mår de dåligt ja. Hur mycket nitrit har du? Jag skulle byta vatten för säkerhets skull. Du kommer ändå att få nitrit så det räcker och - tyvärr - blir över.

KH är bra men pH är väldigt högt för de fiskar du har. Dessutom innebär pH > 7 att ammoniumet omvandlats till giftiga ammoniak. Om du kan skaffa alkottar kan du lägga ett gäng såna i akvariet. De bör sänka pH något.

Dammjord borde funka.

Vet ej.

Dammjord? vad är det för jord?
Hur sänker jag pH då? sett att det finns medel i djuraffärer, men jag har för mig att jag läst att man helst inte ska använda några sådana medel.
Hur ser alkottar ut?
#21 - 22 mars 2008 15:40
Nitriten är 1,6mg/l nu, läste fel förut när jag skrev 0,3mg/l, det är 1,7mg/l. Jag antar att det är enormt kritiskt med tanke på att bara 0,3mg/l var kritiskt? Nitrit har väll NO2?

NO2-N är 0,5mg/l
NO2 är 1,6mg/l

Kanske bättre att börja om från början? hur ska jag göra då?

Tömma allt vatten kan jag tänka mig. Behöver man plocka bort gruset och göra det rent igen, skölja det igen? jag kan behålla samma grus va? jag behöver väll inte köpa nytt grus? Jag kan väll behålla växterna också? Ska jag göra rent filtret? Hur ska jag göra med fiskarna? känner ingen med akvarium som kan ta emot dem, det är om någon här på Zoopet är intresserad av att komma och hämta dem gratis. Ska man behöva avliva så fina fiskar? ='( Tre kan jag väll ha kvar? eller hur många bör det vara i ett nystartat akvarium? två fiskar bara kanske? eller man kanske inte kan behålla någon fisk från ett misslyckat akvarium?

Hur långt ska det gå innan man måste inse att nystart är enda alternativet?
#22 - 22 mars 2008 15:41
Jag kan ha fel batski, och jag litar förmodligen mer på dig än mig själv :D
Jag hade kanske lite flyt själv när jag hade problem men det är olika för alla. Det ända jag menar är att nitrifikationen har sin gång.

Det där med 0,3mg/l är något jag har läst på ett nitrittest att det var acceptabla värden men inte högre (Så det var inget som jag bara tog ifrån luften).

Jag bytte 50% med en gång sen hälde jag i nitrivec 2ggr om dagen, nitrittestet har visat vitt sedan dess.

MVH/ Tobias
#23 - 22 mars 2008 15:43
Temeraire skrev:
Dammjord? vad är det för jord?

Den säljs bl a på Hornbach, eller på plantskolor.

Temeraire skrev:
Hur sänker jag pH då?

Måste fråga först vad du har använt för test.

Temeraire skrev:
sett att det finns medel i djuraffärer, men jag har för mig att jag läst att man helst inte ska använda några sådana medel.

Helt riktigt! Undvik kemikalier. Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg.

Temeraire skrev:
Hur ser alkottar ut?

Får se om jag kan fixa en bild sen. Men jag har köpt en del på Södermalms akvarieaffär för en billig peng. De är iaf betydligt mindre än tallkottar.
#24 - 22 mars 2008 15:50
batski skrev:
Den säljs bl a på Hornbach, eller på plantskolor.

Måste fråga först vad du har använt för test.

Helt riktigt! Undvik kemikalier. Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg.

Får se om jag kan fixa en bild sen. Men jag har köpt en del på Södermalms akvarieaffär för en billig peng. De är iaf betydligt mindre än tallkottar.

Jag har använt SERA pH TEST för pH, SERA NO2 TEST för nitrit och SERA KH TEST för KH.
#25 - 22 mars 2008 15:58
Temeraire skrev:
Nitriten är 1,6mg/l nu, läste fel förut när jag skrev 0,3mg/l, det är 1,7mg/l. Jag antar att det är enormt kritiskt med tanke på att bara 0,3mg/l var kritiskt? Nitrit har väll NO2?

NO2-N är 0,5mg/l

NO2 är 1,6mg/l

NO2 = nitrit
NO3 = nitrat (inte giftigt utom vid enormt höga halter)

NO2-N vet jag inte, men det borde vara nån form av nitrit.

Temeraire skrev:
Kanske bättre att börja om från början? hur ska jag göra då?

Tömma allt vatten kan jag tänka mig. Behöver man plocka bort gruset och göra det rent igen, skölja det igen? jag kan behålla samma grus va? jag behöver väll inte köpa nytt grus? Jag kan väll behålla växterna också? Ska jag göra rent filtret?

NEJ NEJ! Gör INTE rent nånting! För då tar du bort de få bakterierna som du redan har. Plocka bara bort döda växtdelar. Bakterierna sätter sig i filtret och på grus och inredning. Men att byta vatten är bra. Jag skulle dock inte byta allt vatten, utan 50-75%. Men var beredd på att nitrithalten kommer att stiga igen, så du måste fortsätta med vattenbyten ett tag till.

Temeraire skrev:
Hur ska jag göra med fiskarna? känner ingen med akvarium som kan ta emot dem, det är om någon här på Zoopet är intresserad av att komma och hämta dem gratis. Ska man behöva avliva så fina fiskar? ='(

Ta det bara mycket lugnt med matningen. Ingen mat nu på en vecka och sen bara lite var tredje dag tills nitriten har sjunkit under ofarliga nivåer.

Temeraire skrev:
Tre kan jag väll ha kvar? eller hur många bör det vara i ett nystartat akvarium? två fiskar bara kanske? eller man kanske inte kan behålla någon fisk från ett misslyckat akvarium?

Försök se det ur fiskarnas synvinkel. INGEN av dem vill dö. Som sagt, ingen matning nu, tillsätt salt och låna pengar så du kan köpa bakteriekultur. Alternativt kan du vända dig till akvarieaffären och be dem få lite filterskit från något av deras filter. Se bara till att tempen inte sjunker för mycket på vägen hem.

Temeraire skrev:
Hur långt ska det gå innan man måste inse att nystart är enda alternativet?

Nej! Nystart skulle bara föra dig tillbaka till ruta ett. Jag förstår att det är jobbigt att försöka lösa krisen men det går!
#26 - 22 mars 2008 16:02
Jag kan ha fel batski, och jag litar förmodligen mer på dig än mig själv :D

Tack för komplimangen [:o]

Jag hade kanske lite flyt själv när jag hade problem men det är olika för alla. Det ända jag menar är att nitrifikationen har sin gång.

Fast när nitrithalterna är för höga får man se till att göra nånting så man håller de på oskadliga nivåer.

Det där med 0,3mg/l är något jag har läst på ett nitrittest att det var acceptabla värden men inte högre (Så det var inget som jag bara tog ifrån luften).

Jag är medveten om att det finns en del motstridig info därute, men jag tror faktiskt att 0,2 mg/l är ett säkrare värde, iaf vad gäller känsligare arter.

Jag bytte 50% med en gång sen hälde jag i nitrivec 2ggr om dagen, nitrittestet har visat vitt sedan dess.

Du gjorde helt rätt. Att byta vatten och sen överdosera bakteriekultur hjälper.
#27 - 22 mars 2008 16:03
Temeraire skrev:
Jag har använt SERA pH TEST för pH, SERA NO2 TEST för nitrit och SERA KH TEST för KH.

Är det stickor eller dropptester? Stickor kan ibland vara opålitliga. Vet du vad det är för värden på dit kranvatten?
#28 - 22 mars 2008 16:06

Tack Martin! Du har sparat mig lite jobb :D
#29 - 22 mars 2008 17:33
batski skrev:
NO2 = nitrit

NO3 = nitrat (inte giftigt utom vid enormt höga halter)

NO2-N vet jag inte, men det borde vara nån form av nitrit.

NEJ NEJ! Gör INTE rent nånting! För då tar du bort de få bakterierna som du redan har. Plocka bara bort döda växtdelar. Bakterierna sätter sig i filtret och på grus och inredning. Men att byta vatten är bra. Jag skulle dock inte byta allt vatten, utan 50-75%. Men var beredd på att nitrithalten kommer att stiga igen, så du måste fortsätta med vattenbyten ett tag till.

Ta det bara mycket lugnt med matningen. Ingen mat nu på en vecka och sen bara lite var tredje dag tills nitriten har sjunkit under ofarliga nivåer.

Försök se det ur fiskarnas synvinkel. INGEN av dem vill dö. Som sagt, ingen matning nu, tillsätt salt och låna pengar så du kan köpa bakteriekultur. Alternativt kan du vända dig till akvarieaffären och be dem få lite filterskit från något av deras filter. Se bara till att tempen inte sjunker för mycket på vägen hem.

Nej! Nystart skulle bara föra dig tillbaka till ruta ett. Jag förstår att det är jobbigt att försöka lösa krisen men det går!

Känns som om det aldrig kommer ett bli lugnt, vattenbyten, tester och oro hela tiden. Kommer det hela att stabilisera sig till slut? kommer nitriten att sjunka? Det är väll inte så att det tar ytterliggare tid varje gång jag gör ett vattenbyte?

1,7mg/l är inte det livshotande för fiskarna?
Malarna är fortfarande mycket aktiva, men kampfiskarna är lite slöa.
#30 - 22 mars 2008 17:36
batski skrev:
Är det stickor eller dropptester? Stickor kan ibland vara opålitliga. Vet du vad det är för värden på dit kranvatten?

Dropptester. Kranvattnet har följande:

pH 7-7,5
KH 4-5

Kan hända att jag sett lite fel på pH-testen förut när jag kollat akvarievattnet, nu får jag fram att akvariets pH är 7-7,5 och KH 4-5, samma som kranvattnet alltså.
#31 - 22 mars 2008 17:38
Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg, stämmer verkligen det? :) är det bara att lägga i t.ex. torra löv eller alkottar eller rötter i akvariet? hur mycket? vad för rötter?
#32 - 22 mars 2008 17:48
Temeraire skrev:
Känns som om det aldrig kommer ett bli lugnt, vattenbyten, tester och oro hela tiden. Kommer det hela att stabilisera sig till slut? kommer nitriten att sjunka?

Givetvis kommer den att sjunka! Men det tar som sagt ca en månad innan det hela är förbi. Dvs, du kommer inte att få noll nitrit än på ett tag. Det du måste göra nu är att se till att hålla den under farliga nivåer.

Temeraire skrev:
Det är väll inte så att det tar ytterliggare tid varje gång jag gör ett vattenbyte?

Inte så länge det finns nitrit.

Temeraire skrev:
1,7mg/l är inte det livshotande för fiskarna?

Malarna är fortfarande mycket aktiva, men kampfiskarna är lite slöa.

Det är olika för olika arter. 1,7 mg/l är skadligt. Skaffa Toxivec eller någon bakteriekultur!

Börjar man försiktigt och skyndar sen långsamt slipper man alla dessa problem, men nu när du har börjat med så många fiskar får du se till att lösa problemet. För även om det känns jobbigt (inte minst för fiskarna) så går det att lösa!

Du har ju redan fått en massa goda råd här. Nu är det upp till dig.
#33 - 22 mars 2008 17:52
Temeraire skrev:
Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg, stämmer verkligen det? :) är det bara att lägga i t.ex. torra löv eller alkottar eller rötter i akvariet? hur mycket? vad för rötter?

De utsöndrar ämnen som gör vattnet lite surare, ja. Det går inte över en natt, men det är bara bra. En plötslig pH-sänkning skulle inte vara nyttigt för fiskarna alls.

Mangroverötter t ex. Men alkottar eller torv är effektivare. Har du kollat vad du har för KH och pH ur kranen?
#34 - 22 mars 2008 18:00
Låter följande bra?:

- Plocka bort döda växtdelar
- Byta 50-75% av vattnet
- Använda Nitrivec
- Lägga i en matsked salt
- Lägga i alkottar om pH är för högt
- Ej mata på en vecka, sedan mata mycket sparsamt var tredje dag
- Fortsätta med vattenbyten på 25-30% en gång om dagen om det behövs

Något jag missat?

Tack så hemskt mycket för all hjälp jag fått! :D jag ska uppdatera hur det går.
#35 - 22 mars 2008 18:03
batski skrev:
De utsöndrar ämnen som gör vattnet lite surare, ja. Det går inte över en natt, men det är bara bra. En plötslig pH-sänkning skulle inte vara nyttigt för fiskarna alls.

Mangroverötter t ex. Men alkottar eller torv är effektivare. Har du kollat vad du har för KH och pH ur kranen?

Vad är torv?

Kranvattnet har pH 7-7,5 vilket även akvariet har, tror jag, så svårt att bedöma vilken färg vattnet i provglaset har och jämföra.

KH på kranvattnet 4-5, samma i akvariet.
#36 - 22 mars 2008 18:11
Temeraire skrev:
Låter följande bra?:

- Plocka bort döda växtdelar

- Byta 50-75% av vattnet

- Använda Nitrivec

- Lägga i en matsked salt

- Lägga i alkottar om pH är för högt

- Ej mata på en vecka, sedan mata mycket sparsamt var tredje dag

- Fortsätta med vattenbyten på 25-30% en gång om dagen om det behövs

Något jag missat?

Tack så hemskt mycket för all hjälp jag fått! :D jag ska uppdatera hur det går.

Vassego :)

Det låter bra! Kör i följande ordning:

1. börja med ett stort vattenbyte
2. tillsätt sen salt (utan klumpförebyggande medel)
3. tillsätt dubbla doser Nitrivec varje dag
4. plocka bort döda växtdelar när du ser dem
5. gör regelbundna vattenbyten tills det att nitrithalten sjunkit under 0,2 mg/l (glöm inte att tillsätta salt till det nya vattnet)
6. stämmer bra med matningen

pH 7-7,5 låter mycket bättre. Jag skulle ändå lägga i alkottar. Bäst är om pH inte överstiger 7.

KH 4-5 är perfekt.

Lycka till!
#37 - 22 mars 2008 18:15
Temeraire skrev:
Vad är torv?

Torv kan du köpa i akvarieaffären. Det finns olika typer, men den ska vara fri från tillsatser.

Just det när sen nitriten har sjunkit tillbaka till noll kan du börja minska salthalten. Det gör du enklast genom att göra små (typ 10%) vattenbyten utan att salta det nya vattnet.
#38 - 22 mars 2008 19:23
NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
NO2 mängden nitrit.
Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.
#39 - 22 mars 2008 19:42
Har du sån där rensarsak. den e bra-
#40 - 22 mars 2008 19:57
Kramfors skrev:
NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit

NO2 mängden nitrit.

Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.

Tack! Vilket värde är det som är av vikt? Det är väl NO2?
#41 - 22 mars 2008 19:58
Sansiken skrev:
Har du sån där rensarsak. den e bra-

Va?? :confused: Kan du förklara lite bättre vad du menar?
#42 - 22 mars 2008 20:30
Temeraire

Mitt råd är att du inte gör någonting utöver att hålla in matningen, salta enligt min förra rekommendation och sätta in bakteriekultur. Dina kampfiskar mår inte dåligt av 0,3 i nitrit - det är labyrintfiskar som klarar en del av andningen med hjälp av luft och som i naturen lever i värre vatten än i ditt akvarie. pH behöver du inte bry dig om i detta läge - du får ingen ammoniak när du håller upp med matningen, det är själva vitsen med detta förfarande.

Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande. Om du tillsätter detta eller något skitvatten från en kompis så kan du ge lite mat var annan eller var tredje dag.

Batski - det finns ingen anledning till att rekommendera en nybörjare att börja trixa med vattnet i detta läge - hans pH är det minst bekymmersamma just nu och de fiskar han har klarar utan några som helst problem dessa pH. Oavsett (med undantag av koldioxid) metod att sänka pH så innebär det att pressa ner KH och det behövs vara i denna storleksklass för att nitrifikationen skall fungera bra. Och om du läser hans inlägg så är nitriten på väg ner. Nitrittoppen kan komma mycket tidigare än vad din källa säger, speciellt om man använder bakterietillsats (då kan man slippa den helt om man gör rätt).

Edit: Biltemas bakterietillsats är inte nitrifikationbakterier utan med stor sannolikhet heterotrofa bakterier som bryter ner organiskt avfall.

Edit 2: Missade en hel sida så jag såg inte att han läst fel på testen men fortfarande gäller att visar inte fiskarna några tecken på förgiftning så skall man inte byta vatten! Att det skall vara så svårt. Nitritförgiftning yttrar sig i en kraftigare andning och symptom på syrebrist. Ditt pH är inget problem - börjar du trixa med det nu så förvärrar du problemet för fiskarna. Lägg i salt.

Och Batski det finns fiskar som inte tål 0,1 ppm i nitrit och det finns fiskar som tål 50 i nitrit. Du måste veta vilka fiskar det gäller. De arter som beskrivits här så är det möjligvis malarna som är känsliga - kampfiskarna är det inte.

Det finns ingen anledning att stressa - det är det som orsakar de mesta dödsfallen. Ta det lugnt - och tro mig dina fiskar kommer att klara sig om du följer råden som bland annat jag get men vattenbyten (om inte fiskarna är drabbade - och det måste du avgöra på fiskarnas beteende - inte ett mätvärde) förlänger bara tiden som akvariet är i obalans. Stressa inte över ett avläst värde - låt fiskarnas beteende avgöra.

MVH Lasse
#43 - 22 mars 2008 21:04
Lasse skrev:
Dina kampfiskar mår inte dåligt av 0,3 i nitrit

Fast h*n sa att h*n hade 1,7 mg/l.

Lasse skrev:
Om du inte kan köpa nitrivec - gå ut i närmsta skogsbacke - ta lite jord där (den innehåller nitrifikationsbakterier). Slamma ut det i vatten. Filtrera hela geggan genom ett kaffefilter (eller något annat fint filter). Du får då en vätska som du stoppar i ditt akvarie varje dag. Ta en 50-60 ml av vätskan varje dag. Bäst är att göra en ny lösning varje dag men det klarar sig en vecka i kylskåp. Detta är ett väl beprövat trick från förr i världen när man inte kunde gå till affären och köpa sig sitt nitrivec eller liknande. Om du tillsätter detta eller något skitvatten från en kompis så kan du ge lite mat var annan eller var tredje dag.

WOW, vilket toppentips! Detta visste jag inte, men ska komma ihåg det!

Lasse skrev:
Batski - det finns ingen anledning till att rekommendera en nybörjare att börja trixa med vattnet i detta läge - hans pH är det minst bekymmersamma just nu och de fiskar han har klarar utan några som helst problem dessa pH. Oavsett (med undantag av koldioxid) metod att sänka pH så innebär det att pressa ner KH och det behövs vara i denna storleksklass för att nitrifikationen skall fungera bra.

Ok, men jag tänkte ju på ammoniak-risken. Och mixtra med vattnet med kemiska medel tycker jag absolut inte man ska göra.

Lasse skrev:
Och om du läser hans inlägg så är nitriten på väg ner.

Så uppfattade jag inte det, men det kan hända att jag missade nåt.

Lasse skrev:
Och Batski det finns fiskar som inte tål 0,1 ppm i nitrit och det finns fiskar som tål 50 i nitrit. Du måste veta vilka fiskar det gäller. De arter som beskrivits här så är det möjligvis malarna som är känsliga - kampfiskarna är det inte.

Jo jag är medveten om att det varierar mycket beroende på art och det har jag ju skrivit. Att 0,1 mg/l kunde vara dödligt för vuxna fiskar hade jag vad jag kan minnas aldrig läst, så jag är glad att du påpekar det. Alltid spännande att lära sig mer :)
#44 - 23 mars 2008 10:00
Jag ska nu först då hälla i en matsked salt, vanlig salt som man använder till att salta maten med?
Hur mycket salt ska jag ha i sedan vid vattenbyten då jag byter t.ex. 25-30% ?
#45 - 23 mars 2008 10:08
Vanligt salt utan tillsats av jod.(klumpförebyggande medel)

Sök på Lasses inlägg ang just detta.
#46 - 23 mars 2008 12:19
Nu har jag hällt i en matsked salt.
Vad menas med skogsbacke? en vanlig skog antar jag? ska jag bara gräva upp lite jord och ta den jorden? blanda med vatten? filtrera genom kaffefilter? hur blir det med insekter och annat som kan finnas i jorden?
Ska jag sedan hälla i 50-60ml varje dag i akvariet? på något speciellt sätt? nära filtrets utblås? blir inte vattnet missfärgat då?
Jag bor på landet och har skog runt om, men vet som sagt inte riktigt vad som menas med skogsbacke? men en vanlig skog antar jag?

Alltså, jorden ska jag blanda/slamma ihop med lite vatten? sedan lägger jag jorden i ett kaffefilter och häller i vatten, som om jag skulle brygga kaffe? sedan tar jag det vatten som gått igenom och använder det, men slänger jorden som är kvar i filtret? Ska jag göra på samma sätt som om det vore kaffe jag skulle brygga? bara att jag inte kör det genom kaffebryggaren :D
#47 - 23 mars 2008 12:43
Temeraire skrev:
Jag ska nu först då hälla i en matsked salt, vanlig salt som man använder till att salta maten med?

Mycket av det finsalt som man använder till att salta maten med innehåller tillsatser, som jod och/eller klumpförebyggandemedel. Men det är bara salt helt utan tillsatser som man ska använda. Det gäller att läsa ingrediensförtäckningen.

Temeraire skrev:
Hur mycket salt ska jag ha i sedan vid vattenbyten då jag byter t.ex. 25-30% ?

Om man doserar en matsked per 100 liter vatten, så blir det ½ sked per 50 liter, en kvarts sked per 25 liter osv. Du räknar alltså antalet liter som du byter och tillsätter salt till det nya vattnet. Doseringen beror på hur mycket du byter.
#48 - 23 mars 2008 12:49
Temeraire skrev:

Vad menas med skogsbacke? en vanlig skog antar jag? ska jag bara gräva upp lite jord och ta den jorden? blanda med vatten? filtrera genom kaffefilter? hur blir det med insekter och annat som kan finnas i jorden?

Gå bara ut i skogen och hämta lite jord. Eftersom du ska filtrera vattnet så skulle eventuella insekter hamna i kaffefiltret, men det är nog bra att kolla jorden innan du blandar den med vatten så du inte fått med nån objuden gäst hem :)

Temeraire skrev:
Ska jag sedan hälla i 50-60ml varje dag i akvariet? på något speciellt sätt? nära filtrets utblås? blir inte vattnet missfärgat då?

Jag skulle hälla i det försiktigt nära filtrets insug. Bakterierna ska in i filtret ju.
#49 - 23 mars 2008 12:59
Så först ska jag slamma ihop jorden med vatten? så att det blir typ som lera?
Hur mycket jord ska jag ha i kaffefiltret? testade förut, hade väll kanske 3dl jord, och det gick hål i filtrets botten. Hur mycket vatten ska jag hålla i filtret? lite lite lite då och då? jag hällde väll kanske i en halv eller en hel dl vatten, men det droppade väldigt lite. Kommer det inte att ta flera timmar innan det är klart?
Någon speciell slags jord? jorden jag grävde upp var ljus och påminde om sand. Ska det vara mörk/svart jord?
#50 - 23 mars 2008 13:12
Temeraire skrev:
Så först ska jag slamma ihop jorden med vatten? så att det blir typ som lera?

Hur mycket jord ska jag ha i kaffefiltret? testade förut, hade väll kanske 3dl jord, och det gick hål i filtrets botten. Hur mycket vatten ska jag hålla i filtret? lite lite lite då och då? jag hällde väll kanske i en halv eller en hel dl vatten, men det droppade väldigt lite. Kommer det inte att ta flera timmar innan det är klart?

Någon speciell slags jord? jorden jag grävde upp var ljus och påminde om sand. Ska det vara mörk/svart jord?

det skall vare jord med mycket humus , dvs svart jord, sedan tar du 1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten låtar det stå 1-2 dygn, sedan filtrerar du geggan i ett kaffe filter , obs om du hällar försiktigt så får du mest vatten, du behövar inte att ta bottensatsen, det "rena"vatten du får fram , doserer du 1 msk 1 ggr dagligen,
mvh janne
#51 - 23 mars 2008 15:06
det skall vare jord med mycket humus , dvs svart jord, sedan tar du 1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten låtar det stå 1-2 dygn, sedan filtrerar du geggan i ett kaffe filter , obs om du hällar försiktigt så får du mest vatten, du behövar inte att ta bottensatsen, det "rena"vatten du får fram , doserer du 1 msk 1 ggr dagligen,

mvh janne

1dl jord blandar jag med 30gr vatten och låter sedan jorden stå i två dygn? sedan filtrerar jag det genom ett kaffefilter? jag ska hälla i mycket vatten alltså när jag ska filtrera, jag ska inte hälla försiktigt? jag behöver inte ta bottensatsen, vad är det? vadå rent vatten? vad är det jag ska dosera 1msk 1ggr dagligen?
#52 - 23 mars 2008 15:21
Temeraire skrev:
1dl jord blandar jag med 30gr vatten och låter sedan jorden stå i två dygn? sedan filtrerar jag det genom ett kaffefilter? jag ska hälla i mycket vatten alltså när jag ska filtrera, jag ska inte hälla försiktigt?

Det beror ju på hur igenomsläppig jorden är. Häll i i lagom takt så det blir ungefär som när man brygger kaffe :D så ska det funka.

Temeraire skrev:
jag behöver inte ta bottensatsen, vad är det?

Jag tror Janne menar att det kanske samlas lite grumligt bös på botten även om man har filtrerat vattnet igenom ett kaffefilter. Det böset som eventuellt samlas på botten är ju bottensatsen och den behöver du ju inte hälla ner i akvariet. Fast det skulle inte heller vara farligt om du gjorde det.

Temeraire skrev:
vadå rent vatten?

Filtrerat vatten utan bottesats :)

Temeraire skrev:
vad är det jag ska dosera 1msk 1ggr dagligen?

Det vattnet som blir kvar när du har filtrerat blandnigen av jord och vatten igenom kaffefiltret. Det förvarar du i kylen och tillsätter sen en matsked dagligen i akvariet.
#53 - 23 mars 2008 16:06
Okej, så jag ska göra följande:

Blandar 1dl jord med lite vatten så det blir en gegga. Jag låter det stå i 1-2 dygn, sedan så filtrerar jag det?

Stämmer det?
#54 - 23 mars 2008 16:15
Ja. Och det filtrerade vattnet kan du förvara i kylen så bakterierna håller sig levande i några dagar. Sen får du göra en ny blandning. Tänk bara på att börja med nästa omgång några dagar innan den förra omgången blir gammal :)
#55 - 23 mars 2008 16:43
Temeraire skrev:
Okej, så jag ska göra följande:

Blandar 1dl jord med lite vatten så det blir en gegga. Jag låter det stå i 1-2 dygn, sedan så filtrerar jag det?

Stämmer det?

nej , du skall blanda 1 l vatten med 1 dl jord så får du en soppa , den skall du låte stå 1-2 dygn, sedan filtrerer du denna soppa , vattnet som du får är jämförtbart med nitriväck,du skall altså inte filtrere över jord, du skall låte dett stå så bakterierna kan växa sig till ,i vattnet.
mvh janne
#56 - 23 mars 2008 17:48
Skynda dig nu innan nitriten går ner av sig själv ;)
#57 - 23 mars 2008 20:21
nej , du skall blanda 1 l vatten med 1 dl jord så får du en soppa , den skall du låte stå 1-2 dygn, sedan filtrerer du denna soppa , vattnet som du får är jämförtbart med nitriväck,du skall altså inte filtrere över jord, du skall låte dett stå så bakterierna kan växa sig till ,i vattnet.

mvh janne

Nu kommer folk med olika åsikter så nu blir jag förvirrad. Ska jag blanda 1 liter vatten med 1dl jord så att det blir en soppa? sedan ska den soppan stå i 1-2 dygn? sedan så filtrerar jag soppan? vad ska jag filtrera genom då? ett TOMT kaffefilter?

1 hel liter vatten låter vädligt mycket och 1dl jord låter väldigt lite om man ska blanda det med 1 liter vatten.

Vad menar danske janne med ''1 dl jord bandar med 1 l 30 gr vatten'' ? 1dl jord blandar med 1 liter 30gr vatten, 1l 30gr vatten? vilket är det? 1l vatten eller 30gr vatten? en liter vatten är ju ett kilo vatten?
#58 - 23 mars 2008 20:54
Jag tror inte du behöver tänka så mycket, blanda ihop skiten, ta en tratt, tryck i ett tomt kaffefilter (ett sånt där brunt dom kan vara vita också) i tratten, häll i geggan och det som rinner igenom använder du.

Och som janne skriver 1liter vatten till 1dl jord (Detta är nog inget du ska lägga så mycket vikt på), det ska inte vara som cement utan som en soppa så att det kan rinna igenom filtret.

Kör hårt!

MVH /Tobias
#59 - 24 mars 2008 09:23
Idag på morgonen var nitriten mycket låg, under 0,3mg/l. Jag köper Nitrivec i morrn.
Hur använder man Nitrivec?
#60 - 24 mars 2008 10:08
Skönt att det har sjunkit :)

Man tillsätter bara vattnet en viss dos varje dag. Hur mycket man ska dosera kommer jag inte ihåg, men det står på flaskan. Har man problem med för höga nitritnivåer bör man tillsätta dubbla dosen.
#61 - 24 mars 2008 10:09
10 ml/100 liter vatten.
#62 - 24 mars 2008 10:13
Du läser på flaskan där står hur många ml per 100 l du ska ha i, Om jag minns rätt så är det ca 10ml per 100l eller något i den stilen. Sen brukar jag hälla i det i akvariet ;)

Många brukar dubbla dosen när dom får problem så du behöver inte vara rädd för att överdosera. Men som du skriver så verkar du fått rätt på problemet nu. Men det är alltid bra att ha en flarra hemma.

(Tänk på att öppnad förpackning ska hållas i kylen)

MVH /Tobias
#63 - 24 mars 2008 11:59
Hur mycket kostar en flaska i butiken? så jag vet om jag behöver låna av någon eller ej.
#64 - 24 mars 2008 12:16
Jag minns tyvärr inte (brukar använda ett annat märke än Sera), men runt en hundring kanske?
#65 - 24 mars 2008 12:28
Det beror på hur stor flaska du ska ha. Jag gav 170 för min 250ml men jag har sett den för 120 på ett annat ställe. Sen finns det mindre flaskor för runt 80kr.

Det beror helt enkelt på var du köper den men räkna runt en 100kr om du ska ha den lilla flaskan. Och 200 för den stora så är du på den säkra sidan.

MVH /Tobias
#66 - 24 mars 2008 15:45
Hur svårt kan det vara?

Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
2 - släng den i en liten hink
3 - häll i 1 liter vatten
4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

MVH Lasse
#67 - 9 augusti 2008 09:33
Kjell och Christian,

kan vi inte klistra Lasses eminenta recept på DIY-Nitriväck i en Zoopet DIY avdelning.

Exempelvis under Artiklar/Övrigt/DIY/Nitriväck med en liten länk i "Start av akvarium", givetvis med Lasses tillåtelse?
#68 - 20 augusti 2008 16:19
Varför måste det vara en skogsbacke!?
#69 - 20 augusti 2008 16:30
Det går nog bra med en platt skog också!
#70 - 21 augusti 2008 14:34
Hoppas det funkar :-)
#71 - 6 januari 2009 14:35
Lasse skrev:
Hur svårt kan det vara?

Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.

1 - Ta en näve jord i en skogsbacke

2 - släng den i en liten hink

3 - häll i 1 liter vatten

4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten

5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter

6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt

7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.

8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp

9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

MVH Lasse

Detta funkar alltså?
Synd att backen är superfrusen här nu annars hade jag fanimig gått ut.
#72 - 7 januari 2009 21:32
Jop det funkar fint med Lasses nitra väck.jag körde med den fram tills nu tills jorden vart frö frusen för att kunna skrapa loss något. har sluppit svamp angrep och grumligt vatten sedan dess.
#73 - 11 januari 2009 15:46
Mick13 skrev:
Jop det funkar fint med Lasses nitra väck.jag körde med den fram tills nu tills jorden vart frö frusen för att kunna skrapa loss något. har sluppit svamp angrep och grumligt vatten sedan dess.

Coolt, skall köra på det sen!
#74 - 11 januari 2009 16:49
Hur länge håller sig jordmojset och vanligt filterurkram i kylen?
#75 - 11 januari 2009 16:57
Hur länge håller sig jordmojset och vanligt filterurkram i kylen?

Det står längre upp i tråden har jag för mig. Pratades om att det var bäst att göra ny varje dag, men en vecka eller så i kyl kunde vara ok.

Inte säker, men kolla längre upp som sagt.
#76 - 11 januari 2009 17:29
Bowman skrev:
Det står längre upp i tråden har jag för mig. Pratades om att det var bäst att göra ny varje dag, men en vecka eller så i kyl kunde vara ok.

Inte säker, men kolla längre upp som sagt.

Tack, nu hittade jag det. Kollade lite för snabbt förut.

Annons