Trodde den var död..

#1 - 29 december 2007 18:12
Hej!
Har en Gabonräka som jag köpte för några månader sedan. Han hade kanske varit synlig i 30 minuter, och sedan var han bara väck. Vi hittade honom inte, och såklart trodde vi han var död', eftersom vi lyft och plockat med alla stenar. Lite trist var det ju, eftersom man kastat 110 kr i sjön.

Kanske 4 månader sprang jag in på mitt rum, och råkade skrämma min kamfiskhane, så han hoppade in i pumpen. Ensam hemma och allt blir man ju förtvivlad, och lyser med en ficklampa ner för att se om han var kvar och vid liv. Då får jag även syn på en liten mal som jag köpt någon vecka tidigare. Och allra längst ner i pumpen sitter den där räkan och plockar. Vi räddade alla fiskarna som flytt in i pumpens trygga tillvaro, och alla mår idag bra.
Men min fråga är, hur kunde räkan överleva så länge i pumpen?:confused:
#2 - 29 december 2007 18:18
den hade nog gott om grejjor å äta som pumpen sugit in... åsså hade den nog inte klaustrofobi...
men borde du inte göra rent pumpen lite oftare än var 4e månad?
#3 - 29 december 2007 18:41
Vad har du för pump?
#4 - 29 december 2007 19:44
haha låter lite roligt :)

låter som du behöver täcka över insuget till din pump.
har aldrig varit med om att fiskar sugits in i innnerfilter, däremot i ytterfilter för jag hittade flera levande ancistrusyngel när jag rengjorde mitt stora eheim ytterfilter.

såå vad är det för pump du har?
#5 - 31 december 2007 09:45
Hej igen.
Joo, visst gör jag den rent oftare, men han gömde sig bakom ett rör, så när jag kollade såg jag bara ett par ben sticka ut.. :S [:o]
Jag fick pumpen med när jag köpte akvariet ( 54 l ) av märket Juwel.
Jag kan omöjligt hitta ett ställe där de kunnat sugas in, så jag har mina funderingar på att de, liksom Kampfisken, hoppade in i pumpen (eller kröp).
Men jag ska kika närmare på pumpen och se, men det har iaf inne suttit några fångar där sedan dess (; .:D

Annons