trodde aldrig att slöjstjärtar kunde vara så roliga

#1 - 21 januari 2010 22:05
jag har alltid trott att en guldfisk/slöjstjärt är bland det tråkigaste djuren man någonsin kunde ha, utan att själv ägt en...men så var jag för ett tag sen och köpte mej en svart teleskopslöjis...och jag var fast...inte långt efter köpte jag nr 2, ett brons yngel som killen på akvarieaffären fött upp själv...
men så var jag på en av de lokala zooaffärerna förra veckan, och de håller på att stänga butiken och har då 70% på alla fiskar, och de hade då en liten spräcklig slöjishona kvar, och hon såg så olycklig ut där...så henne tog jag givetvis med hem :P för ynka 15kr :D

så nu sitter jag med 3 slöjstjärtar...
en fisk jag trodde var så tråkig och ointressant för bara ett par år sen.
de har underbara personligheter, och är väldigt underhållande att sitta och titta på om dagarna ;)
#2 - 22 januari 2010 08:55
Nejdå, de är inte tråkiga, utan har personligheter även de. Det finns ett klipp på youtube om en guldfisk som hjälper en delvis förlamad kompis att komma upp till ytan när de skall äta, t.o.m.
#3 - 22 januari 2010 11:34
Jens A. skrev:
Nejdå, de är inte tråkiga, utan har personligheter även de. Det finns ett klipp på youtube om en guldfisk som hjälper en delvis förlamad kompis att komma upp till ytan när de skall äta, t.o.m.

Har du länk till det?
#4 - 22 januari 2010 12:39
jo mina 3 har såna otroliga personligheter :)
det hade jag aldrig räknat med att en fisk kunde ha då vi bara haft guppy & molly förr...
#5 - 22 januari 2010 12:50
Ack, det är ett gammalt klipp, och jag hittar inte det igen. :(

I varje fall var det två guldfiskar i ett akvarium, där den ena hade fått problem med balansen. Ägaren hade fixat det genom att göra en hängmatta med en gasbinda och fisketråd som hängde i en kork. Fisken kunde då hålla sig upprätt. Men han/hon kunde inte simma till ytan för att äta. Då hjälpte den andra fisken till med att knuffa upp sin kompis till ytan så att den också fick mat. De gjorde så flera gånger...trodde knappt det var sant.
Klippet har gått på TV några gånger också, i program på Animal Planet, bl a. Tror det var i "Världens skojigaste djur".
#6 - 22 januari 2010 13:12
Jens A. skrev:
Ack, det är ett gammalt klipp, och jag hittar inte det igen. :(

I varje fall var det vå guldfiskar i ett akvarium, där den ena hade fått problem med balansen. Ägaren hade fixat det genom att göra en hängmatta med en gasbinda och fisketråd som hängde i en kork. Fisken kunde då hålla sig upprätt. Men han/hon kunde inte simma till ytan för att äta. Då hjälpte den andra fisken till med att knuffa upp som kompis till ytan så att den också fick mat. De gjorde så flera gånger...trodde knappt det var sant.

Klippet har gått på TV några gånger också, i program på Animal Planet, bl a. Tror det var i "Världens skojigaste djur".

ok, snäll kompis!:d
#7 - 9 februari 2010 20:10
har någon hittat detta klipp ännu???
#8 - 4 mars 2010 15:01
Kan nu lätt hålla med om att guldfiskar är roliga fiskar, vilka personligheter.
Mina 2 tom sover tätt ihop på natten , så sött :)
#9 - 4 mars 2010 15:06
jaha! det klippet har jag sett ,men det är väääldigt gammalt
#10 - 12 mars 2010 17:51
Jag har också tre stycken guldfiskar och jag älskar de! Kommer aldrig att ge bort de, de är underbart söta och snälla fiskar :-)

Annons