Trivs mina discusar?

#1 - 13 juni 2004 19:53
För några veckor sedan köpte jag ett par discusar. Mkt trevliga fiskar, nyfikna och framme och kollar jämt. Jag ska givetvis skaffa flera men eftersom dom är såpass dyra så ville jag ta det lite lugnt och kolla med dessa två först. Nu är frågan hur länge det dröjer innan man ser om dom av en eller annan anledning inte trivs i mitt akvarium? Hittills har dom ätit hyfsat bra och har så vitt jag kan se bra färger, inga konstigheter.

Marie

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136689
#2 - 14 juni 2004 06:14
jag ser att du har en pigeon variant, på dom kan man inte på färgerna se om de mår bra eller inte. På den turkosa du har på bilderna så ser ju den ut att må prima :) bara de äter mkt och simmar så är allt frid och fröjd.

Se bara till att byta mkt vatten å hålla rent så är det ingen konst :)

Hur stort akvarium går de i?
#3 - 14 juni 2004 08:45
De ser ut att vara vid god hälsa! Mata på med varierad kost och gör 30% delvattenbyte ofta och rätt temp så kommer de fortsätta trivas bra! Simma lugnt!
#4 - 14 juni 2004 09:25
Om dom inte trivs så kan dom bli mörkare, slutar äta, trycker i ett mörkt hörn... m.m
Vanligaste sjukomstecknen som man kan reagera på innan det gått så långt är: att avföringen är vitaktigt, problem med gälarna(försöker hosta ut något), smalnar av vid ryggen, kliar sig överdrivet mycket

Det syns riktigt tydligt när en diskus är sjuk.
#5 - 14 juni 2004 13:17
OK, tack, då vågar jag kanske redan köpa några fler kompisar till dem!
Jag har ett 300L akvarium så jag tror jag kan ha 3 st till.
#6 - 14 juni 2004 19:19
dom såg ut att må riktigt bra båda två. fast du ska gärna mata på dom lite ja ser att dom ser lite smala ut vid magen. fast det fixar sig var efter dom kommer att äta mer:)
ja har samma problem med att dom ser smala ut. ja matar på så mkt som går fast dom vill inte bli tjhockare.Dom mår i övrigt prima aldrig varigt sjuka mm. Ibland så kanske man måste inse att dom inte vill bli som sumo brottare:P
#7 - 14 juni 2004 19:23
du kan ha upptill ca 7-9 till. mina erfarenheter är att dom går hälder lite trångt men många en att gå med mycket utryme men få kompisar:)
#8 - 14 juni 2004 19:27
om dom är för få så kan dom bli sjygga. fast dina firrar värkar ju inte bry sig så mkt:P

Annons