Trivs malar i blästersand?

#1 - 24 januari 2006 13:40
hejsan,undrar om mina ansictrus och min pleco kan trivas i akvariet om jag skulle ha biltemas bästersand,den finaste 0,2-1mm? eller går det inte?
#2 - 24 januari 2006 13:47
Vi har blästersand och har två segelfenspleco.. ganska svårt att veta om dom trivs, inte klagar dom i alla fall ;)
Den stora ligger ofta i sanden och när de andra fiskarna simmar med sand i munnen över den så kommer det sand på den, och det blir ingen större reaktion..

Har däremot märkt att han bajsar ljusare.....
#3 - 24 januari 2006 15:16
Jag frågade min gibbi [:-139] och han sa att han gillade sanden, men han tycker inte om när dom andra fiskarna släpper sand på honom.[:-92]
#4 - 24 januari 2006 16:10
Mina ancistrusar tycks älska sin nya sand!
De kan gräva ur sina grottor mycket bättre genom att "fläkta" ut sanden!

andreas
#5 - 17 februari 2006 22:41
[quote=Aquaboi]Mina ancistrusar tycks älska sin nya sand!
De kan gräva ur sina grottor mycket bättre genom att "fläkta" ut sanden!

andreas[/quote]

Exakt så gör mina också :)
#6 - 17 februari 2006 23:53
[QUOTE=androxe]Exakt så gör mina också :)[/QUOTE]
Och de verkar som sagt trivas med detta, då de kan gräva/fläkta till sina grottor precis så de vill ha de, mina ancistrus grävde väldigt sparsamt innan bytet.
#7 - 30 mars 2006 12:44
vilken storlek har ni på blästersanden?`trivs växterna i den?
#8 - 30 mars 2006 16:39
Växterna trivs nog i de flesta sander, går bra med blästesanden i den storleken.

Jag har föresten 0,8-1,2mm svart rådasand, tror ni att några Pitbull Pleco skulle gilla den sanden? Dom gillade ju tydligen att ta ett korn (grus) i taget i munnen och gurlga runt, men dom kanske gillar min sand ändå?
#9 - 31 mars 2006 10:30
den svarta rådasanden, är tydligen för vass har jag hört. fiskarna får sår i munnen-->infektion --> död. kör på svart sand från någon vulkanö. det gjorde jag och den är jätte fin och bra.
#10 - 31 mars 2006 10:39
Vi kör med 0,8-1,2 rådasand i vårat malkar på vissa ställen har vi lagt lite grövre sand (dansk sjösten den minsta) dom gräver för fullt och verkar trivas bra.Vi var inne på att lägga blästersand men fick rådet där vi köper fiskar att den kan yra runt mycket när malarna gräver vet ej hur det är med detta då vi la rådasand istället

Annons