trivs diskus i detta?

#1 - 14 september 2008 11:55
Halloj!

har startat upp ännu ett akvarium, denna gång på 200L.
Inredningen går mest i svart, svart bakgrund, svart grus, några rötter och lite bambu (se bifogad bild). det kommer lite mer växter i snart, blir någon anubia bl.a som tål den mörka inredningen.
Nu är jag lite sugen att ha ett diskuspar i detta akvarium, skulle dom trivas i detta mörka akvarium? och jag tänkte då ha dom tillsammans med ett stim tetror av något slag och någon ancistrus, det bör väl gå bra?

Tacksam för svar då det snart är dags att inhandla fisk :)
#2 - 14 september 2008 13:57
Innan du släpper i diskus i det karet skulle jag nog plantera en del växter i det, så de har någonstans att ställa sig och gå undan om de vill det.
I det karet skulle jag personligen bara köra med några malar i, då ett lekpar kommer att glänsa tillräckligt mycket själva:)!
#3 - 14 september 2008 17:24
tack för ditt svar.... fler växter är på gång, anubias och limnophila sessiflora anländer i morron och ska planteras i akvariet, har även ändrat en hel del i inredningen då jag inte blev nöjd med det, bambun är numera ända upp till ytan och en ganska stor redmoor-rot har fått plats också.
det är inga problem att akvariet blir ganska mörkt då?
#4 - 14 september 2008 18:33
Det kan kanske istället bli riktigt effektfullt, ett par rödturkar i ett ganska murrigt kar som med rätt belysning blir nästan lysande. Nästan så jag kan se det framför mig...
Bara att vänta tills rötterna och bambun börjar färga av sig så det blir lite tefärgat så är det på topp:)! Bilder krävs sedan givetvis;).
#5 - 14 september 2008 19:16
Låter ju kanon.... ska se bara vilka diskusar jag kan få tag i, får nog resa några mil för att hitta det man vill ha.tufft att bo mitt i ingenstans.
bilder kommer givetvis :) skapar en projekttråd när det börjar närma sig....
har lite problem med belysningen för tillfället, det ena röret fungerar inte, det verkar som om reaktorn har slutat fungera och rampen är ju gjuten tyvärr (juwel-akvarium). har funderingar på att ta bort den främre plastkåpan och ersätta den med en glasskiva och sedan köpa en extra ramp att lägga på det glaset, det borde funka..
#6 - 14 september 2008 19:24
Det kanske får bli en liten semestertripp söderöver då, så hittar du säkert vad du letar efter;).

Annons