Triops! Behöver råd

#1 - 25 december 2011 14:38
Hej på er
Jag har precis köpt ett paket triops från CoolStuff. Men jag behöver tips. Läste i kommentarerna på deras sida och alla säger olika.

VATTEN: Ska man verkligen ha destillerat vatten???

Vi har egen brunn, ganska surt vatten men har ett filter som gör att det nu ligger på ca 7 i PH, egentligen ligger det på 5,5-6. Såklart inget klor i vattnet då vi har egen brunn. Kan man använda det vattnet? Om inte, vad ska jag välja för vatten?

AKVARIET: Det står att man ska ha en liten glasskål. Men jag har ett litet platstakvarie på ca 2 liter, kan jag använda det i stället? Eller så har jag ett riktigt akvarie på ca 10-12 liter. Är det bättre eller sämre?
Behöver de lampa? UV eller vanlig lampa? Värmen skulle vara på 22-28 så jag behöver ju ändå värma, men jag har en doppvärmare jag kan slänga i om det behövs.

BOTTENSUBSTRAT: jag har lite olika akvariesand hemma. Dels har jag kalkgrus, men jag har även blästersand från jula och några olika färgade sand från "decoline", svart, röd och vit.

INREDNING: ska de ha växter? stenar?

PUMP/FILTER/VATTENBYTE: Behöver de någon pump? Något filter? Hur ofta ska man byta vatten och hur stora vattenbyten i så fall?

Jag hoppas någon har erfarenhet av Triops och kan tipsa mig så vi inte misslyckas med dem som så många andra verkar ha gjort.

God jul på er!!
#2 - 25 december 2011 14:42
På youtube kan man hitta massor av matnyttigt :)

Tex. här har man använt fint sand och man ser växter i bakrunden.
" target="_blank">
#3 - 25 december 2011 15:37
Vad är det o vad har man dem till?
#4 - 25 december 2011 17:39
Mjukt vatten räcker t ex Vättern kvalitet - jag vet. Kläck inte allt på en gång om något nu går snett då du har egen brunn. Triops är ömtåliga för diverse kemikalier inkl en del metaller. Jag har använt just 2 liter plastbyttor om de inte blir alltför många så att man måste skala upp. Rumsvärme och vanligt ljus räcker bra. Det skall vara fin sand iaf för äggläggningen (anden kan läggas i separat bytta). Inredning i ö i princip onödigt. Vattenbyten beror på mängd och tillväxt. Jag gjorde ofta dagliga vattenbyten på 100% om jag körde på i 2 liter-burken. Ibland 2 ggr om dagen. Ingen pump eller filter har jag använt.
#5 - 25 december 2011 18:54
Ok. Det verkar ju enklare än jag trodde! Men de ska kläckas i en mindre burk eller? Eller kan de kläckas i 2 litaren och bo där hela tiden?
#6 - 26 december 2011 07:03
Jag kläcker i 2-litaren och flyttar dem tills större senare om det blev för stor kläckning.
#7 - 26 december 2011 10:03
Vad är det för filur som äter där i filmen? Ser kul och annorlunda ut!
#8 - 26 december 2011 10:19
Så jäkla kul en minut in i filmen, den far fram som en redig bandvagn :D
#9 - 26 december 2011 10:22
Det är en filur som är kvar sedan triops-perioden. Därav namnet :) Den har varit oförändrad i typ 220 000000 år :)

Släng dig i väggen krokodilen ;D
#10 - 26 december 2011 10:26

Hehe
#11 - 26 december 2011 10:26
Tänkte på en sak. Jag har ett 12 liters akvarium med pump o filter, belysning, och allt som jag funderar på att byta invånare i. Just nu har jag endlers i det men de kan jag flytta över till ett annat kar.

Kan man inte ha dem där i så slipper man så täta vattenbyten osv antar jag. Jag har en ancistrus i också men den kan väl gå kvar?
#12 - 26 december 2011 10:42
Det är en filur som är kvar sedan triops-perioden. Därav namnet :) Den har varit oförändrad i typ 220 000000 år :)

Triasperioden hör du du, och även om triops eller i varje fall djur som liknade den fanns under trias så har namnet inget med det att göra tri-ops syftar på tre ögon. Kan vara plats i närmsta vägg för dig också Mathias;)
#13 - 26 december 2011 10:44
Mjukt vatten lär det till om det skall bli nån kläckning. Har man inte det eller inte vet så funkar batterivatten eller så kollar man med närmaste saltvattensbutik eller saltvattensakvarist om man kan bli vid en dunk osmosvatten.
#14 - 26 december 2011 10:49
Ja, tankefel av mig :) du har så rätt och jag hade så fel ;D

Tack för rättningen :D
#15 - 26 december 2011 12:02
MsDimitri skrev:
På youtube kan man hitta massor av matnyttigt :)

Tex. här har man använt fint sand och man ser växter i bakrunden.

" target="_blank">

Inte ofta man ser levande mygglarver :)

Jag köpte också från coolstuff för några år sen, 3 triops blev det men bara 1 blev vuxen :(
#16 - 26 december 2011 16:17
Jag brukar få levande röda mygglarver i mina altanburkar
:D
#17 - 26 december 2011 16:56
erikthur skrev:
Jag brukar få levande röda mygglarver i mina altanburkar

:D

Lyllos dig :)
I somras så satte jag ut 2 stora plastbyttor utanför fönstret i hopp om att nån mygga skulle lägga ägg däri- men icke [B)]

Synd att zoobutikerna inte köper hem levande mygglarver längre
#18 - 26 december 2011 17:37
Hoho, Rysslands sortiment i djuraffärerna är nått helt annat! ;)
Där finns det röda mygg och annat levande i lösvikt :D
#19 - 26 december 2011 17:44
För 20 år sedan var det så i Sverige också, man kunde gå in i vilken zooaffär som helst och köpa levande foder - men hobbyn krymper hela tiden, och det är inte längre lönsamt för zooaffärer att hålla färskvaror som levandefoder, marknaden är nu mer för liten.
#20 - 27 december 2011 08:26
Bara att köpa en ordentlig loppehåv och bege sej ut till nån djup märgelgrav och håva in, och frysa in dom som blir över så har ni gratis högkvalitativ mat för lång tid framåt!;)

Thaifighter
#21 - 7 januari 2012 13:09
Det verkar inte gå så bra det här :-( Ingen har kläckts än så länge och nu har de legat i vatten i 2 dygn.

Jag körde en burk med batterivatten och en burk med mineralvatten. I varje burk lade jag en liten bit krossad skalad morot. som det stod på bruksanvisningen.

Temperaturen ligger på runt 25 grader, jag har lagt burkarna att flyta i det akvariet de ska bo sedan. Lampan är tänd hela dygnet men på natten lägger jag folie över karet så det blir mörkt.

Vad har jag gjort för fel?
#22 - 7 januari 2012 15:21
Vänta åtminstone ett dygn till och leta efter ngt smått som hoppar. Det blir dock inte många så de kan vara lätta att missa.

Mineralvatten kan dock vara fel förresten. Och en mindre tillsats "vanligt" vatten kanske hade varit bra i rent batterivatten. Om du har något kvar så tänk på det vid nästa försök.
#23 - 7 januari 2012 16:15
Ok, det ligger ca 15 ägg i varje burk men jag har nog lika många kvar i påsen. Väntar lite och ser. Meddelar hur det går.
#24 - 7 januari 2012 20:25
Körde triops till ungarna förföra året körde bara vanligt kranvatten har för mig att det tog drygt 2 dygn innan det började röra sig något. Blev 3 st till att börja med sen åt en av dom upp dom andra så han var ensam kvar levde i 106 dagar innan han sommande in.
[ATTACH=CONFIG]50615[/ATTACH]
#25 - 7 januari 2012 23:45
Ok, får väl se hur jag lyckas här. Ger det några dagar till.
#26 - 10 januari 2012 22:34
Nu har det gått 5 dagar och inte ett ägg har kläckts :-( Sååå besviken!!
#27 - 11 januari 2012 05:08
Försök igen - men ös inte i allt - spara för 3:e försök
#28 - 11 januari 2012 06:07
Ok. ska jag ändra på något tycker du?
#29 - 11 januari 2012 06:38
Inte mineralvatten. Sätt till lite vanligt vatten till batterivattnet. Jag har för mej ett råd att kasta in äggen i frysen över natten innan kläckningsförsöket men hittar inte igen vart jag läst det (i så fall inte alla äggen). Mina gamla länkar börjar bli just det - dvs gamla och därmed ganska ofta raderade. Jag undrar om man inte borde torka om första kläckningsförsöket och försöka igen om tre månader som man gör med killis. Själv har jag inte avsiktligt gjort det men ofta följer ju den ursprungliga kläckningssanden med vid nästa torkning.
#30 - 11 januari 2012 13:25
Ok, då testar jag med att blanda vanligt och batterivatten. Vad tror du om att ta akvarievatten? I så fall kan jag ju testa med två burkar, en av varje.

Det stod på instruktionerna att man skulle lägga i en bit skalad och krossad morot. gör du det också?
#31 - 11 januari 2012 15:32
Moroten undrar jag över - är det menat som första föda kanske? Aldrig själv använt morot. Jag ger spirulinapulver som första foder när jag ser frismande nauplier. Nu är det ju så att jag ofta heller inte får kläckning vid första försöket. Mina Triops är inköpta 2004 - kläckta första gången 2005. Lade sand från 2008 i blöt för tre dgr sedan hittills utan resultat. Jag har inte prioriterat dom på senare år men eftersom dom är inköpta som T cancriformis (som lär vara utrotade) kanske jag borde ta mej en nypa i nackskinnet och se till att det blir något nykläckt. Så jag planerar föröka med gammal sand - yngsta sand, ev frysskåpet och omtorkningar tills jag får något. Jag misstror idén om helt destillerat vatten eftersom det knappast blir så i naturen. Regn- och smält-vatten är mycket mjukt men hamnar i geggan där det finns allt och litet till. Därför föreslår jag tillsats av vatten men inte med för mycket salter i. Jag har själv hela tiden använt kranens vättervatten på 3 dH som stått över natten.
#32 - 11 januari 2012 16:16
Ok, jag har blandat lite nu och så får vi se vad som händer. Jag har testat en skål med akvarievatten också. Vem vet, det kanske funkar kanon... Jag skippar moroten så får vi se.
#33 - 16 januari 2012 13:29
Sedan kan det ju vara så att äggen blir dåliga med ålder och fel förvaring. Och vem vet hur länge de har legat på CoolStuff? Finns det någon form av datummärkning?

De 44 månader gamla äggen jag först försökte kläcka gav ingenting. Så mitt andra försök var att kläcka av mina yngsta ägg som är 6 månader gamla och där blev det en rejäl kläckning - egentligen alldeles för mycket. Detta samlat med tidigare erfarenheter här hemma tyder på att äggen kan försämras med tiden. Jag har förvarat dom vid rumstemp i torr sand förpackade i plastpåsar. De borde kanske förvaras kyligare.

Annons