Hej på er
Jag har precis köpt ett paket triops från CoolStuff. Men jag behöver tips. Läste i kommentarerna på deras sida och alla säger olika.
VATTEN: Ska man verkligen ha destillerat vatten???
Vi har egen brunn, ganska surt vatten men har ett filter som gör att det nu ligger på ca 7 i PH, egentligen ligger det på 5,5-6. Såklart inget klor i vattnet då vi har egen brunn. Kan man använda det vattnet? Om inte, vad ska jag välja för vatten?
AKVARIET: Det står att man ska ha en liten glasskål. Men jag har ett litet platstakvarie på ca 2 liter, kan jag använda det i stället? Eller så har jag ett riktigt akvarie på ca 10-12 liter. Är det bättre eller sämre?
Behöver de lampa? UV eller vanlig lampa? Värmen skulle vara på 22-28 så jag behöver ju ändå värma, men jag har en doppvärmare jag kan slänga i om det behövs.
BOTTENSUBSTRAT: jag har lite olika akvariesand hemma. Dels har jag kalkgrus, men jag har även blästersand från jula och några olika färgade sand från "decoline", svart, röd och vit.
INREDNING: ska de ha växter? stenar?
PUMP/FILTER/VATTENBYTE: Behöver de någon pump? Något filter? Hur ofta ska man byta vatten och hur stora vattenbyten i så fall?
Jag hoppas någon har erfarenhet av Triops och kan tipsa mig så vi inte misslyckas med dem som så många andra verkar ha gjort.
God jul på er!!