Trillar katten i karet och/lr hoppar malawisarna ut??

#1 - 31 januari 2011 16:57
Ja, som frågan lyder. Om jag har ett kar utan täckglas och hängande belysning, går kattskrället och trillar i lr sitter lystet och fiskar hela dagarna?? Det är lite norsk skogskatt i honom så han skyr inte vatten lika mkt som vanliga katter, men han gillar inte att bada iaf.

Hoppar firrarna ut? Om man limmar en 5 cm kant, minskar risken för flyktförsök? Mysfaktorn minskar ju om man måste sätta ett hönsnät lr täckglas.. :)

Vad tror ni??

Är det någon som vet var man kan få tag på relativt vit sand?

Tacksam för svar.
#2 - 31 januari 2011 18:10
Om katten vet att där inte finns några täckglas, så trillar han nog inte i. Familjens första katt trillade i en gång för längese´n, men det var för att hon var van vid att det låg täckglas på, så hon försökte hoppa ner på glaset, som just då inte fanns där :p Plums... Familjens skogis (som dog för några år se´n), råkade lägga svansen i blöt vid ett tillfälle, om jag minns rätt, men då var också glaset borta. Familjens nuvarande katter är nyfikna när man tar bort glasen, men de nosar mest, och pillar på ytan med tassen, särskilt om det flyter omkring en flytväxt inom räckhåll. Om du har ett kar som aldrig har täckglas, så lägger sig nog nyhetens behag rätt fort för katterna, även om de säkert då och då kommer att vara där och kika ner i vattnet.

Om fiskarna hoppar är ju svårt att veta, men Malawi är ju ganska livliga. Det beror väl lite på hur högt akvariet är också.
#3 - 31 januari 2011 18:51
Den trillar bara i en gång! Det har i allafall mina gjort, sedan vet de...
#4 - 31 januari 2011 19:59
Om man har turkisk man så kan det vara så att de fortsätter att fiska så länge det finns fisk - de fiskar nämligen sin föda i sina hemtrakter och gör det mer än gärna...
Bilagor:
#5 - 31 januari 2011 21:04
Mina (siameser) bryr sig nada om akvarierna, trots att det delvis skaffades som 'katt-TV'.

Jag har dock för alla eventualiteters skull satt en näthuv (egengjord, myggnät, inte hönsnät) över det lilla och har täckglas över det stora. D¨är det ingen risk varken för kattbad, tass-mete eller att fiskarna hoppar ut. Det stora har jag täckglas på.
#6 - 31 januari 2011 21:14
Simaser är så ädla att de vill sällan ha permanent blöta tassar... ;)
#7 - 31 januari 2011 21:35
022helpek skrev:
Simaser är så ädla att de vill sällan ha permanent blöta tassar... ;)

Honan brukar simma runt i badkaret när jag badar ;P Hanen däremot, skulle nog hellre falla död ner än blöta ner sina små tassar =) Å andra sidan jagar han det mesta som rör sig (vilket inkluderar saker som rör sig när man sopat till dem med tassen), och kan sitta i timmar och titta på fågelbordet genom fönstret, så trodde han skulle sitta och stirra på fiskarna faktiskt - men nix. Få se om det blir ändring när det stora akvariet kommer upp =)

Sen - mest till trådstartaren - personligen tycker jag det är en bra ide med någon form av 'övertäcknining' när man har katt ändå, om en fisk hoppar ur så tror jag inte katterna skulle strunta i den, men knappast döda snabbt heller. Så även om de fortsätter vara ointresserade så har jag nog kvar nätet.
Bilagor:
#8 - 1 februari 2011 07:20
Tack för alla svar.. Ja, ett sådant där grått hönsnät kanske inte är så dumt, det är ganska osynligt.. Jag tycker att täckglasen blir skabbiga så fort..

Helst skulle jag bygga en grottvägg också med rinnande vatten ner i karet och en djungel med blommor runt, men man får väl presentera en idé i taget till sambon.. Nu har jag fått igenom 350L karet till att börja med.. :)
#9 - 1 februari 2011 07:53
Alexia skrev:
Honan brukar simma runt i badkaret när jag badar ;P Hanen däremot, skulle nog hellre falla död ner än blöta ner sina små tassar =) Å andra sidan jagar han det mesta som rör sig (vilket inkluderar saker som rör sig när man sopat till dem med tassen), och kan sitta i timmar och titta på fågelbordet genom fönstret, så trodde han skulle sitta och stirra på fiskarna faktiskt - men nix. Få se om det blir ändring när det stora akvariet kommer upp =)

Sen - mest till trådstartaren - personligen tycker jag det är en bra ide med någon form av 'övertäcknining' när man har katt ändå, om en fisk hoppar ur så tror jag inte katterna skulle strunta i den, men knappast döda snabbt heller. Så även om de fortsätter vara ointresserade så har jag nog kvar nätet.

Härligt - jag har en kompis vars katt satt i duschen med henne så undantag finns ju alltid...
#10 - 1 februari 2011 08:03
Är det skadligt för fiskarna om katten håller på och fiskar?
Har ett Juwelkar som är täckt men det är ju två små hål för kablarna och i det hålet brukar min ena katt sitta och smygfiska om nätterna har jag förstått. Inte direkt så hon kommer lyckas fånga någon fisk eller så men för bakterier och annat?
#11 - 1 februari 2011 08:08
icehacker skrev:
Är det skadligt för fiskarna om katten håller på och fiskar?

Har ett Juwelkar som är täckt men det är ju två små hål för kablarna och i det hålet brukar min ena katt sitta och smygfiska om nätterna har jag förstått. Inte direkt så hon kommer lyckas fånga någon fisk eller så men för bakterier och annat?

tja har katten tur eller fisken otur så kan väl en och annan firre ryka med - men i övrigt så tror jag snarare att det är en slags aktivering för fisken att bli på sin vakt ibland. Understimulering är ett STORT problem som tyvärr ännu inte diskuteras så mycket i akvaristsällskap..

Däremot så skulle jag vara orolig för kablarna - de innehåller förmodligen en plast som är söt i smaken och många katter och förvisso oxå gnaggare gillar det. Kombinationen vatten och elektricitet kan vara förödande - ser du att katten gnagger på sladdar trä en bit akvarieslang runt så att den inte kan komma åt själva elsladden...

Annons