trigga palett lek?

#1 - 26 januari 2005 19:13
hej...
jag har haft palettciklider ett tag nu...
började med 2 hanar och 4 honor (i mitt 110liters). på affären sa dom att det skulle funka...
nu i efterhand vet jag hur fel det var...
jag har lämnat tillbaka lite eftersom... så nu är bara en hona och en hanne kvar...
hur ska jag göra för att dom ska leka...
#2 - 26 januari 2005 19:15
Vänta och se...
Det brukar räcka - de är ganska lekglada...
Hur man sedan stoppar dem är en annan fråga...
#3 - 26 januari 2005 21:27
Har läst här i forumet att man kan höja tempraturen någon grad vid ett vattendelsbyte. Kommer inte ihåg vart jag läste det, vet ej om det funkar. Men det kan vara värt ett försök. Detta förutsatt att du inte redan nu har max temperatur i karet. Du ska även ha många grottor 2-3 st, de behöver inte vara så stora men det är bra om de har lite att välja mellan.

MVH
#4 - 26 januari 2005 21:28
Bra svar!
#5 - 27 januari 2005 08:57
Förutom att det underlättar med ett par grottor som carmahan säger..har jag märkt att de gröver grottor själva ibland..mina gjorde det men det slutade dock med att de tröttnade eller nåt..för de försvarade o grövde under en rot i kanske en vecka men sen la de bara av helt plötsligt..De sägs av vissa att 27 C ska vara den ultmiala förökningsgraden för paletter..men vad vet jag.. lycka till
#6 - 27 januari 2005 10:05
Jag har 27 C i mitt kar där jag har min Palettciklid familj. Om det blev yngel på grund av det vet jag inte. Men det tog bara 7-9 dagar efter inköp av en hane så blev det yngel! Hade 2 honor från början (trodde att de var en av varje, de var yngel när jag fick dem). Eftersom det blev rom, men inga yngel! Min kompis som tittade på dem var helt övertygad om att det var 2 honor. Så det var bara att köpa en hane.

Jag lät honom välja mellan de två honorna. Den ena honan blev snabbt utmobbad, halva stjärten försvann! Flyttade då på henne. Volá yngel! Kan tillägga att jag bytte vatten 30% och det nya vattnet var lite varmare än det som fanns innan. Har nu 27 c i karet. Så prova med det du. Hmmm jag kanske borde sänka värmen nu? Har för mig att yngel mår bäst av lite lägre temp.

Varför leder oftast ett svar till en ny fråga, dags att öppna en nytt ämne.
Mvh

Annons