Trigga lekbeteende hos snäckskalslekare?

#1 - 4 december 2004 14:25
Jag har 3 lamprologus brevis (zebra) VF.

De verkar gå bra ihop som grupp och vattenvärdena är helt ok för fisken.

När kan man förvänta sig att de leker?

det enda intressanta de har hittat på är att gräva ner 2 snäckor i botten så att det nästan enbart är öppningen som sticker ut, den större fisken (pappa) vaktar en av dem. de två jag tror är honor är lite olika, den ena är mer kaxig och har en "hemma snäcka" medans den andra inte har en utan liftar runt där hon får plats, bor under stenar osv.

Jag har 5 snäckor, jag vet att det är för lite, det var allt de hade hos handlaren, jag har beställt mer hos min lokala butik, de visade sig vara slut på lagret, de skulle försöka annanstans.
#2 - 4 december 2004 15:23
De kommer att leka snart nog; ge dem bra med mat så har du snart små yngel. Man ser inte mycket av lekbeteendet, utan det första man märker brukar vara att det gömmer sig yngel runt snäckorna.
De har ganska små kullar.
Vad gäller snäckor... på större matbutiker brukar man kunna köpa vinbergssnäckor färdiga att gratinera, pillar man bara ut innehållet och rengör skalen så får man 20 perfekta skal för under två kronor styck. Ibland kan man hitta tomma vinbergssnäcke-skal i affärer också, fast det har jag inte sett på ett par år nu.
#3 - 4 december 2004 15:30
ok, tack för svaret.

Annons